Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

6 documenten

Burgemeester haalt haar uit de “Kranenhofsoep”!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 16-09-2019 14:38

GraverMaat: Om de berichtgeving rond het raadsvoorstel Sportpark Kranenhof compleet te maken voeg ik dit artikel toe.

Alle partijen hebben via dit Keerpunt 2010 medium hun standpunten naar voren kunnen brengen.

Zo kunt u zelf een oordeel vellen over dit voorstel.

Vanavond plaats ik de bijdrage van ons raadslid Ben Litjens op de website.

In de Arena verscheen een artikel over de besluitvorming Sportpark EGS.

Freddy nodigde de wethouder sport en financiën Rick Joosten uit voor een gesprek.

In het nawoord van dit artikel staat te lezen dat de burgemeester zelf het haar uit de soep heeft gehaald.

Besluitvorming Sportpark EGS in finaal stadium

Gemeenteraad Grave mag de laatste penalty nemen

Het is een lange wedstrijd geworden. De eenwording van drie Graafse voetbalclubs en hun complex om zich in de toekomst te kunnen handhaven. Sinds 2012 is men al bezig om uitleg te geven, veel te praten, iedereen erbij te betrekken, onderzoek te doen en alvast met de jeugd te beginnen.

Over dit laatste: als het bij de senioren net zo crescendo gaat als bij de jeugd de afgelopen jaren, is succes verzekerd. En dan gaat het niet over resultaten op korte termijn, maar om het kunnen voetballen in de toekomst veilig te stellen. In een duurzame omgeving, waar jong en oud, al dan niet in clubverband kan genieten van sport en bewegen.

Kort voor het einde van de voorbereidende strijd, kwam er een haar in de soep, toen burgemeester Lex Roolvink in het raadsvoorstel en in de media zijn twijfels uitte over de financiën van dit project. Reden voor Arena om de wethouder van sport en financiën uit te nodigen voor een gesprek.

Wethouder Rick Joosten.

Wethouder Joosten herkent zich absoluut niet in de door de burgemeester geschetste twijfels: “Dit is een burgerinitiatief. Uniek in zijn soort. Drie kleine voetbalverenigingen gaan samen, om er in de toekomst sterker van te worden.

Om de jeugd de mogelijkheid te geven om met leeftijdgenoten te kunnen voetballen. Om voor senioren het walking football verder te kunnen ontwikkelen. Om ook voor mensen met een beperking het G-voetbal te introduceren. Er is ook voor niet-clubgebonden sporters de mogelijkheid om te trainen door de aanleg van een skills-garden.

De duurzame en gezonde kantine zorgt voor het sociale klimaat. Het Rijk heeft ook het belang ingezien en is met een unieke subsidie van maar liefst één miljoen euro over de brug gekomen. En de twijfels van de burgemeester? “Luister”.

Voorwaarden getoetst

Rick Joosten: “In de raadsvergadering van februari van dit jaar heeft de raad een aantal voorwaarden gesteld. Als daaraan voldaan zou worden zou de raad positief tegenover dit plan gaan staan. De genoemde voorwaarden zijn getoetst. Daarvoor hebben we gerenommeerde personen en instellingen ingeschakeld. Het financiële onderzoek is gedaan door de Stichting Waarborgfonds Sport. Het verkeerskundig onderzoek draagt de handtekening van Bureau Graumans. Het juridisch rapport is van de hand van mr. Arthur van der Hoeff van de Nederlandse Stichting Vereniging en Recht. Deze autoriteiten op hun gebied hebben dit plan als haalbaar beschouwd. Dus ik verwacht dat de indieners van het amendement van februari hierdoor gerustgesteld zijn en vóór het plan zullen stemmen”.

Ook praktisch hebben de initiatiefnemers al het nodige in een volgend stadium getild. De wethouder: “De rijkssubsidie is binnen. Daar komt ook nog een duurzaamheidssubsidie bij. De aanbesteding is gedaan. De tekeningen zijn geoptimaliseerd. De ledenstemmingen zijn gehouden. Zo’n 97% van alle leden van de drie verenigingen is akkoord gegaan met een fusie. De contracten tussen de gemeente en de verenigingen liggen klaar voor besluitvorming door de raad. Het is aan de raad om de laatste penalty te nemen”.

Een enthousiaste Rick Joosten gaat verder: “De beheersstichting is rond om officieel bij de notaris bekrachtigd te worden. Hockeyclub Grave is blij en klaar om gebruik te maken van het nieuwe sportcomplex. Deze nieuwe accommodatie wordt helemaal energieneutraal. Een mega duurzaam project. Een voorbeeld voor andere gemeenten in Nederland. Alle zorgen en risico’s hebben we uitgebreid besproken en afgewogen. Waar mogelijk ook getackeld.

Als ik zie hoeveel kennis, tijd, energie, geduld en doorzettingsvermogen, soms gehuld in een olifantenhuid door deze onvermoeibare vrijwilligers is gestoken, dan ben ik een trotse wethouder van deze gemeente. Kortom: EGS staat al een tijd in de startblokken. Wachtend op het startschot dat alleen door de gemeenteraad van Grave gelost kan worden”.

In de commissievergadering van afgelopen dinsdag haalde burgemeester Lex Roolvink zelf het haar uit de soep. Hij gaf duidelijk aan dat het raadsvoorstel door het voltallig college wordt ondersteund. Hij complimenteerde de initiatiefnemers voor hun doorzettingsvermogen en hun prachtig werk. Verder waren er complimenten voor wethouder Rick Joosten en de betrokken ambtenaren. Hij had zijn zorg uitgesproken: “En niet meer dan dat. Ik onderschrijf dit voorstel van harte. De zorg is niet zodanig dat ik tegen heb gestemd. Dit wilde ik kwijt om aan de onduidelijkheid van de laatste dagen een eind te maken”.

Waar we heen gaan, Rick zal wel zien!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 02-07-2019 14:00

Rick Joosten zal vanmiddag zijn spierballen moeten tonen. Vuurproef voor hem?? Vandaar deze prent van een bekend wereldwijd manneke.

Graver Maat: Onze fractievoorzitter, Ben Litjens, zal vanmiddag als derde spreker onderstaande bijdrage leveren aan de raadsvergadering over de kadernota. Hier alvast zijn bijdrage. Verderop zijn inbreng bij de andere agendapunten.

Op de kop af 50 jaar geleden lanceerde Wim Kan in zijn oudejaarsconference op de radio zijn liedje “Waar we heen gaan Jelle zal wel zien”. Hij doelde daarmee op de toenmalige premier Jelle Zijlstra. Deze topeconoom gaf leiding aan Nederland in een zeer moeilijke periode.

Er zijn vergelijkingen te trekken met Grave anno 2019. Grave staat er financieel niet best voor en de raad moet nu al bezuinigingen aangeven. De coalitie komt al met moties en amendementen om raadsvergoedingen te schrappen en het positief overschot van de Veiligheidsregio uit te keren aan de deelnemende gemeenten.

Maar dat is meer voor de bühne dan dat het structureel iets oplost. Het schrappen van vergoedingen gaat ook geen zoden aan de dijk zetten, daar lossen we onze miljoenen tekorten niet snel mee af. Daarnaast is het ook niet mogelijk; tenzij de coalitie ook macht heeft in de eerste en Tweede Kamer. Het is namelijk gewoon een wettelijk recht, welke de gemeente moet uitkeren. Dus als de coalitie graag wil dat de gemeente zich niet aan de wet hoeft te houden moeten ze dit vooral doorzetten.

O, wacht de gemeente houdt zich wel vaker niet aan de wet. Zie Scheepswerf, Bomenkweek, Prinses Margriet en Wisseveld.Onder verantwoordelijkheid van onze wethouder Rick Joosten zijn de jaarrekening 2018 en de begroting opgesteld. Hij zal de komende jaren de kar moeten trekken. Geen benijdenswaardige positie. Maar als ras-optimist heeft hij daar alle vertrouwen in. Keerpunt 2010 is echter somberder gestemd over de financiële toekomst van Grave. En we staan daarin niet alleen.

In het veelgelezen blad de Arena vroeg oud-wethouder Leo de Vreede zich hardop af:

“Waarheen leidt de weg die Grave gaat?” Keerpunt 2010 kan zich volkomen vinden in de analyse zoals die door deze Graafs oud-bestuurder is gemaakt. Keerpunt 2010 is in 2009 mede opgericht om onze Graafse inwoners meer bij het beleid te betrekken en een spreekbuis te zijn voor onze burgers. Daarom willen we zijn analyse een prominente plek in onze beschouwingen geven.

De raad geeft aan het college de kaders voor 2020 en de daarop volgende jaren. Wij willen niet alleen maar de hakken in het zand zetten en goede plannen tegenwerken maar we willen ook enkele zaken aan de raad en het college voorleggen die belangrijk voor onze inwoners uit Escharen, Gassel, Grave en Velp zijn.

Wij willen de volgende zaken aan de orde stellen:

1. De bestuurlijke toekomst van Grave.

Ook wij zien in de voorstellen van het college geen enkele visie over de huidige en toekomstige bestuurlijke toekomst en de daarbij passende ambtelijke organisatie. In 2013 diende Keerpunt 2010 een motie in om te werken aan een referendum–verordening. Als we zo’n verordening hebben kan de bevolking een adviserende rol spelen. Misschien is het tij gekeerd en wil de raad nu wel, als voorbereiding op een gewenst referendum, een referendumverordening opstellen?We willen graag de mening van onze collega’s horen.

Op 28 mei heeft de Stuurgroep Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis aan Grave en Mill gevraagd welke variant voor een toekomstige ambtelijke organisatie de voorkeur heeft en welke criteria, overwegingen en randvoorwaarden Mill en Grave aan deze voorkeursrichting koppelen. In Mill wordt een reactie van het college met de raad besproken. Wanneer gebeurt dat in Grave?

Jammer dat we in Escharen, Gassel, Grave en Velp nu pas met dat traject beginnen. De andere gemeenten hebben al grote stappen gezet om met dat concept te gaan werken. Waarom heeft Grave daar niet aan meegedaan vragen we ons af. Wanneer beginnen we aan deze manier om de luiken open te gooien?

3. Oud-Brabants Staten lid van D’66 Jan de Vaan uit Beugen is met een plan gekomen om jaarlijks 1000 stageplekken in te zetten tegen leegloop van bedrijven.

Hij doet een dringende oproep om jongeren hier weer perspectief te bieden. Zicht op een baan dus. “Als je jaarlijks 500 nieuwe medewerkers wil aantrekken, is een groot stageproject met 1000 stageplaatsen nodig. Hoe staat de Graafse raad hier tegenover? Keerpunt 2010 nodigt hem graag een keer uit om zijn pleidooi nader toe te lichten.

4. Dialoog aangaan met onze criticasters.

We willen graag het initiatief nemen om zgn. “Keukentafelgesprekken”  te houden met Wil Baaijens, Louis Sparidans, Hans Satter, Leo de Vreede en de fractievoorzitters van alle partijen. Nu krijgen ze van hun doordachte bijdragen van bijna niemand een reactie. En inspreken heeft ook niet veel zin. Schakel deze betrokken Gravenaren in om samen de Graafse problemen te bespreken.

Keerpunt 2010 heeft nog geen enkel voorstel gezien over de aanleg van de Hampoortbruggen. Al vele jaren praten we erover maar tot realisatie is het nog nooit gekomen. Het is een prachtige kans om Grave zo te ontsluiten voor toeristen en inwoners. Nu we nog jaren overlast van het vele verkeer door de Sint Elisabethstraat hebben en de omleidingsvariant nog lang niet in beeld is kunnen de bruggen uit oogpunt van veiligheid voor het langzame verkeer en voetgangers een goed alternatief zijn.  Misschien ook voor deze bruggen provinciale subsidies aanvragen? We weten nu hoe het werkt bij de provincie.

In verschillende gemeenten in Nederland heeft Ongehinderd als maatschappelijk gedreven onderneming zich ingezet voor een toegankelijker Nederland. Ongehinderd heeft een gratis app en website waarmee mensen met een lichamelijke beperking altijd en overal inzicht krijgen in de toegankelijkheid van publieke locaties. Door het keuringsteam worden locaties getoetst in opdracht van gemeenten en bedrijven. Daarnaast is Ongehinderd de uitvoerende partij voor het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid. De gemeente kan in samenwerking met het Platform van mensen met een functiebeperking, ouderenbonden, Catharinahof en bijv. Visio voor Ongehinderd Grave gaan.

Inbreng Raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 2 juli 2019

Agendapunt 6: Programmarekening 2018

Het is alles bij elkaar een bedroevend resultaat van 1 miljoen euro verlies.

In 2018 is het eerste jaar van dit nieuwe college.

Ondanks dat er flink bezuinigd is in 2018 bij de start van dit nieuwe college zie je dan toch weer een flink verlies.

Kennelijk is het heel moeilijk om een begroting te bewaken.

En wie betaalt dit verlies: Ja juist, de Algemene reserve.

Ik zie in de praktijk, dat er geen mensen aan het roer zitten, die een strak financieel beleid kunnen bewaken.

In het eerste kwartaal van dit jaar er er alweer opnieuw een tekort ten opzichte van de begroting van 1 miljoen euro.

Ik denk dat als je 5% van het tekort in mindering brengt op de vergoedingen voor de collegeleden dan zul je snel een beter resultaat zien.

Ik ga aan dit agendapunt verder geen grote verhalen besteden.

Gedane zaken nemen geen keer.

Ik stem tegen de Programmarekening 2018.

Agendapunt 7: 1e bestuursrapportage 2019

Wij starten weer in oude stijl. Een tekort van 1 miljoen gedurende het eerste kwartaal.

De begroting 2019 is nog niet vastgesteld of er is alweer een tekort van 1 miljoen.

En wij blijven maar onnodig geld uitgeven. Zo wordt er een paar honderd duizend euro besteed aan het opstellen van bebouwingsplannen op het Visioterrein, terwijl iedereen weet dat de GBB niet wil dat daar vóór 2025 wordt gebouwd. En Grave zit nu eenmaal vast aan vastgestelde wurgcontracten met de GGB.

Besteedt eerst de aandacht aan het vastleggen en realiseren van provinciale tracé N 321 door Grave en de toegang via de Hampoort. Dan weet je in 2025 waar woningbouw mogelijk is.

Verder maak ik mij zorgen over het gesignaleerde als gevaarlijk ervaren zebrapad op de Estersveldlaan voor de thuisroute van de school IKC de Graaff. Dat zijn zaken waar je direct aandacht moet geven. Ik heb zo mijn twijfels of dat geschiedt.

Een vraag hierover mag niet volgens het raadprotocol. Dan maar op deze wijze aankaarten.

Ik zou graag een pluimpje willen geven aan het College, maar ik vraag mij af: “Waarvoor”.

Voor het zonnige weer? Dat zou kunnen.

Agendapunt 8: Kadernota 2020

In 2020 staat er ons alweer een tekort van 2 miljoen te wachten en in 2021 1,2 miljoen en ga zo maar door. En dan nog de kostenstijging van de energie daar boven op.

Het college vraagt om richtingen voor oplossingen aan te geven. Ik zou zeggen: “Luister naar mij en volg de adviezen van Keerpunt 2010”.  Iedere raadsvergadering heb ik wel voorstellen en adviezen gegeven. Dan hadden wij nu in een dikke plus gezeten i.p.v. in een vette min.

Hans Satter en Louis Sparidans: Jammer maar helaas en Een rommeltje.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 11-04-2019 12:50

Teleurstelling is gekoppeld aan iets wat je graag wilt, maar dat buiten je controle ligt. Bij een teleurstellend resultaat van Oranje word je gebrek aan invloed pijnlijk duidelijk en zoek je naar redenen om het leed te verzachten (de scheidsrechter was partijdig, de coach wisselde verkeerd).

Hoe creatief mensen zijn in het verzachten van leed, blijkt uit een beroemde anekdote van de psycholoog Leon Festinger. In 1956 las Festinger dat een sekte uit Chicago geloofde dat op 21 december de wereld zou vergaan. De sekteleden verkochten al hun bezittingen, zegden hun baan op en verscholen zich in het huis van hun leider.

Op de Dag des Oordeels bleef de allesverwoestende ramp uit. Je zou dan verwachten dat de sekteleden van hun geloof zouden vallen. Nee dus. Zij losten het conflict tussen hun opvattingen en de werkelijkheid op door zich in te prenten dat de wereld gespaard bleef door hun inspanningen. Zij waren daarover zo euforisch dat zij na hun overleving nog veel fanatieker werden. Dat hun geloof niet deugde, op niets was gebaseerd, hun voorspellingen niet uitkwamen, het deerde hen niet. Tegen elke rede in bleven zij vasthouden aan hun overtuiging. Dat doen ook rokers; zij ontkennen alle waarschuwingen over de schadelijkheid van roken en wijzen ons op rokers die gezond oud werden en niet-rokers die jong aan een longziekte overleden. Alle waarschuwingen ten spijt, zij passen hun gedrag niet aan.

Als groepen geconfronteerd worden met een werkelijkheid die botst met hun opvattingen, zullen ze in het gunstigste geval hun opvattingen wijzigen. Maar een onvrijwillige verandering van hun collectieve denken vraagt moed. Het is gemakkelijker om te weigeren de werkelijkheid te begrijpen. Informatie wordt bewust op een andere manier geïnterpreteerd of zelfs ontkend. Hun onderlinge naar binnen gekeerde communicatie maakt ontsnappen aan een idiote opvatting nauwelijks mogelijk. Afvalligen worden verstoten.

De sektarische trekken van de LPG

De LPG heeft een missie: een zelfstandig Grave. De partij is zelfverklaard tegenstander van één gemeente Land van Cuijk. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat een zelfstandig Grave een utopie is. Het ene (dure) rapport na het andere toont aan dat zelfstandig Grave voor de inwoners van het stadje weinig goeds zal opleveren.

Tegen beter weten in liet de gemeente het adviesbureau PricewaterhousCoopers (PwC) onlangs andermaal een duur onderzoek (€ 30.000) doen naar de mogelijkheid van een zelfstandig Grave. De uitkomsten bevestigen wat ieder LPG-lid allang wist (maar ontkende). Het rapport van PwC spreekt van een hoge kwetsbaarheid, een blijvende lage bestuurlijke en ambtelijke kwaliteit. Ook financieel staat Grave er slecht voor. In het rapport wordt gesteld dat als Grave zelfstandig blijft de toekomstbestendigheid blijvend onder hoge druk zal staan.

Op 16 april bespreekt de gemeenteraad het rapport van PwC. De vraag is of de LPG opnieuw in de ontkenningsmodus blijft en de conclusies van het rapport van PwC op een selectieve manier zal interpreteren of ontkennen.

Omdat de fractie -zoals een sekte betaamt- niet de moed heeft haar opvatting te wijzigen, heeft zij op voorhand een misleidend listje bedacht: een nieuwe opiniepeiling, te houden op 23 mei, tegelijk met de Europese verkiezingen. Na het mislukken van de vorige krakkemikkige ‘volksraadpleging’ zal ook de nieuwe niets opleveren. Het kan geen betrouwbare afspiegeling geven van de opvatting van de Graafs bevolking. Immers, de opkomst zal amper 35 procent zijn. De uitkomst (welke dan ook) is daarmee nietszeggend. Stel dat 60 procent voor zelfstandigheid kiest, dan heeft slechts dat 21 procent van de Graafse kiezers aangegeven voor zelfstandigheid te zijn (60 procent van 35 procent). Bij een hoge opkomst van 50 procent is de uitkomst van het sommetje nog geen 30 procent.

Zo’n peiling lost gewoon niets op, het onderstreept nog eens de bestuurlijke zwakte van het Graafse politieke bestuur. Te laf om zelf een besluit te nemen dat voor de Gravenaren (burgers en bedrijven) toekomstbestendig is. Maar daar gaat het de LPG niet om. Sektes zijn hardnekkige verschijnselen met eigen waarheden die beogen zichzelf in stand te houden en fanatieker worden naarmate de objectieve werkelijkheid hen tegenspreekt. Zo zal de LPG haar opvattingen niet opgeven, haar leden zullen fanatiek blijven verkondigen dat Grave dankzij hun inspanningen gespaard zal blijven van het onheil van één gemeente Land van Cuijk.

Jammer maar helaas.

De gemeente Grave wordt sinds een jaar voornamelijk ‘geregeerd’ door twee partijen, de LPG (Lokale Partij Grave) en het CDA. De LPG leverde twee wethouders, te weten Anja Henisch en Rick Joosten, het CDA leverde er één, te weten Ben Peters. Laatstgenoemde kon wethouder worden omdat hij, in tegenstelling tot zijn belangrijkste verkiezingsbelofte: één gemeente Land van Cuijk, meteen na de verkiezingen 180 graden draaide en samen met de LPG koos voor een zelfstandig Grave.

Dit ondanks dat bij de tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen gehouden opiniepeiling zes op de tien Gravenaren voor herindeling hadden gekozen en slechts vier op de tien voor zelfstandigheid. Zo gaat dat in Grave.

Onlangs is opnieuw duidelijk geworden en nog eens herbevestigd dat drie van de vijf gemeenten, Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis definitief gaan fuseren (er is nul procent kans dat dit standpunt nog verandert), maar Grave (als ook Mill) hoort daar niet bij. Vooral de LPG wil dit per se niet! Een eventuele optie van Grave met Mill en Cuijk is eveneens definitief van de baan. Onze burgemeester (Lex Roolvink) komt er helemaal niet aan te pas. Het zal hem trouwens een zorg zijn. Hij heeft nog nooit van enige voorkeur laten blijken, in tegenstelling tot de burgemeesters van de andere gemeenten.

De afgelopen jaren zijn voor een paar honderdduizend euro (alsof het niks is!) een aantal rapporten door gerenommeerde bureaus uitgebracht die een zelfstandig Grave vooral afwijzen als ondeugdelijk. Bestuurlijk onvoldoende slagkracht, minder dienstverlening en financieel niet minder dan een ramp.

Zijn ze dan niet goed wijs bij de LPG en het CDA? Je zou het bijna gaan denken. Het is vooral kortzichtigheid. Die fusie komt er mettertijd toch wel, daar durf ik gerust voor ieder raadslid van LPG en CDA een goeie fles wijn op in te zetten, als ze niet zelf tot inkeer komen. De provincie en het Rijk zitten ook niet stil.

Bereid u zich er maar op voor dat het bij zelfstandigheid voorshands een rommeltje zal worden. Blijf tot die tijd evenwel hoop houden; de wonderen zijn de wereld nog niet uit, wordt wel eens gezegd.

Louis Sparidans

De Gelderlander: Sportpark Grave: sein op oranje. Met eigen foto’s.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 CDA Grave 13-02-2019 17:06

Er moeten meer zekerheden komen voordat de raad een volmondig ‘ja’ gezegd tegen de ruim vijf miljoen euro voor een nieuw sportpark Kranenhof. Dat bleek gisteravond tijdens de raadsvergadering op het stadhuis van Grave, waar de publieke tribune uitpuilde met leden van de toekomstige fusievereniging EGS.

De voorzitter van Estria gebruikte het spreekrecht om namens de drie voorzitters van de voetbalverenigingen Estria, GVV’7 en SCV’58 een pleidooi te houden voor de nieuwe sportaccommodatie.

De voetbalclubs Estria uit Escharen, SCV’58 (Velp) en GVV’57 (Grave) willen fuseren, maar hebben daar een nieuw sportpark voor nodig. De huidige sportparken van de drie clubs zijn verouderd en niet meer van deze tijd, aldus de clubs.

Een meerderheid van de raad (CDA, VPGrave, D66 en Liberaal LvC) wil dat de fusie eerst zekerheid is. Wethouder Rick Joosten noemde dat eerder al het kip en het ei-verhaal. De clubs wilden juist eerst zekerheid over de centen.

Toen alle stoelen bezet waren vulde de staantribune zich al snel velen.

Ook moet meer zekerheid over de aangevraagde rijkssubsidie van ongeveer een miljoen euro. Met die subsidie hoeft de gemeente nog maar ruim 4 miljoen euro bij te dragen. Tevens wordt gevraagd aan te tonen dat de nieuwe voetbalclub straks in staat is de lasten te dragen die een nieuwe accommodatie straks met zich meebrengt. Voor de komende jaren wordt er weliswaar een groei van de Graafse bevolking en waarschijnlijk ook van de voetbalvereniging verwacht, maar op langere termijn is in de gemeente Grave krimp te verwachten.

.Meer duidelijkheid wordt gevraagd over de verkeerssituatie van het nieuwe sportpark Kranenhof, waar nu Estria en SCV’58 al gebruik van maken. Er moet een uitgebreid verkeerskundig onderzoek komen en een begroting voor de kosten die moeten worden gemaakt om de toegangsweg naar Kranenhof en de parkeergelegenheid te verbeteren.

Henk Wijdeven maakte ook gebruik van het spreekrecht.

Een trainster van een vrouwenteam van EGS sprak ook in.

,,En als aan al die zaken wordt voldaan zullen we volmondig ‘ja’ zeggen tegen het krediet dat nodig is voor het sportpark”, zei CDA-voorman Alex van Megen. ,,We gaan er vanuit dat die subsidie van het rijk er komt, maar mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan willen we de mogelijkheid openhouden het voorstel opnieuw met de gemeenteraad te bespreken.”

Wethouder Rick Joosten reageert op de uitspraken van de raadsleden in de eerste termijn. Hij reageerde niet op het voorgestelde amendement.

Na de stemming over het voorstel was er applaus. Ook op de gang!!!

Joosten zegde gisteravond tevens toe aan de slag te gaan met een gemeentelijk sportakkoord. Hij wil daarmee met alle verenigingen in Grave in gesprek gaan over de toekomst van de sport in Grave. In de aanloop naar het besluit over de voetbalfusie en het bijbehorende krediet waren er elf sportverenigingen uit de gemeente die zich afvroegen of er na het beschikbaar stellen van de vijf miljoen voor de voetbalclubs nog wat geld voor hen overbleef.

Update: 1. “Losse eindjes” 2. Nettoschuld loopt op tot 3117 euro! 3. Facebook: Stemmen in de raad.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 07-02-2019 18:42

GraverMaat:

1.Het CDA gaat de komende dagen enkele “losse eindjes” aan elkaar knopen.

2.Wil Baaijens stuurde me zijn recente kijk op het oplopende nettoschuld bedrag dit jaar en in 2019.

3. Peter Linders reageerde op mijn Facebookpagina op mijn aanname dat 2 LPG raadsleden misschien niet aan de stemming over het collegevoorstel meedoen. Hij gaf een onderbouwing dat ze wel aan de stemming deel kunnen nemen.!

1. De “losse eindjes” van het CDA.

Na het agendapunt over de fusie van de voetbalverenigingen GVV’57, Estria en SCV’58 nog een keer “teruggeluisterd” te hebben en alle berichten in de media en sociale media doorgespit te hebben ben ik het raadsvoorstel ook nog eens gaan lezen.

Vervolgens heb ik allerlei andere documenten en brieven gelezen.

Tijdens de raadsvergadering zal bij de behandeling van het voorstel om op de Kranenhof de sportaccommodatie van de toekomst te maken het stemgedrag van coalitiepartij CDA geen doorslag gevende stem hebben.

Optelsom van voorstemmen:

Coalitiepartner LPG kan maar met 4 raadsleden aan de stemming deelnemen. Het is dankzij jurisprudentie mogelijk dat er 6 LPG raadsleden aan de stemming deelnemen. Zie reactie Peter Linders verderop!!

De VVD heeft zijn steun al gegeven; dus 1 stem voor.

Ook LLvC heeft openlijk zijn steun al betuigd met 1 voor stem.

Ook D’66 zal voor gaan stemmen; met 1 voorstem.

Daarmee ontstaat een meerderheid van 7 (9) voorstemmers.

VPGrave en Keerpunt 2010 hebben grote moeite met de te forse investering gezien de Graafse “schatkist”. Met bovenstaande stemverhouding bij de stemming door 13 raadsleden wordt het collegevoorstel aangenomen.

Alleen het stemgedrag van het CDA is nog onzeker.

”Een collegelid ziet nog een groot financieel risico. “Ook dat risico is voor ons een los eindje.” zei Alex van Megen, fractievoorzitter van het CDA op een vraag van LPG-er Heemskerk.

In van  Dale zocht ik de betekenis van “open einde” op. Het betekent: de gevolgen kunnen niet worden overzien.

Het Trouw schrijfboek: openeindregeling: regeling zonder financiele limiet.

Later zei Alex vervolgens: “We gaan de komende dagen bepalen welke richting wij de komende dagen opgaan.”

Een “los eindje” speelt ook nog in Escharen. Keerpunt 2010 is benieuwd op de reactie van het CDA op de brief van het prominent CDA lid Henk Wijdeven die hij namens een groep verontruste Estria leden schreef.

Ook is Keerpunt 2010 benieuwd hoe het CDA dan kijkt naar het grote financiele risico, “los eindje”, dat Grave loopt; en dat een collegelid onderschrijft.

Ook is Keerpunt benieuwd wat het standpunt van het CDA is over de wijze van dekking van de miljoenen lening. Nog zo’n “los eindje”.

Wethouder Rick Joosten vertelde in de commissievergadering dat de dekking gevonden is in de jaarlijkse vergoeding van 80.000 euro die de drie verenigingen krijgen sinds de privatisering van de sportvelden. Deze vergoeding waarmee o.a. het onderhoud enz. betaald vervalt hier mee? Is dit geen koekje van eigen deeg? Hoe vangen de verenigingen dit stopzetten van de vergoedingen op?

Klik op de afbeelding voor een beeldvullende afbeelding!

2. Actuele aanvulling door Wil Baaijens. Ontwikkelingen van de nettoschuld.

Trendgrafiek “Netto schuld per inwoner”.

Een trendgrafiek, gebaseerd op feitelijke/werkelijke cijfers van cijfers uit jaarrekeningen en begrotingen van 2010 t/m 2020 maakt, meer dan woorden, duidelijk hoe de financiële vlag van Grave er sinds 2010 erbij heeft gehangen, er nu bijhangt (halfstok) en er in 2019 en 2020 erbij zal hangen.

Volgens de LPG (wethouder Joosten) zou op 22 januari 2019 door de accountant gezegd zijn:

“De gemeente Grave is een financieel gezonde gemeente met een goed gevulde spaarpot”

In werkelijkheid zei de accountant, n.a.v. zijn controle op de jaarrekening van 2017 en zijn advisering over de begrotingen van 2018 en 2019 , dat in vergelijking met andere gemeenten (van 20.000-50.000 inwoners met een gemiddelde netto schuld van € 1.327); Grave, met een netto schuld van € 647.- per inwoner, een gunstige positie bekleedde.

Maar wat de LPG verzwijgt is dat n.a.v. het gevoerde financiële beleid in de afgelopen 5-6 jaar (2011-2017) de accountant zich ernstige zorgen maakte over de schuldontwikkeling en de afname van het eigen vermogen.

Hij zegt ook zich zorgen te maken over het financieel beleid over de jaren 2018 t/m 2022. Hij gaf aan dat:

• Er altijd goed gekeken moet worden naar het risicoprofiel en renterisico’s en waarvoor een schuld wordt aangegaan.

• De begroting van 2018 aangeeft dat de gemeente in 2019, 2020 en 2021 verder inteert op de reserves en dat bij de begroting van 2020 (eind 2019) aangegeven zal moeten worden dat er in de jaarschijven 2022 en 2023 niet verder wordt ingeteerd.

Hoewel de LPG stelt dat de gemeentelijke financiële gezondheid niet anders wordt bewerkstelligt als bij de meeste mensen thuis, namelijk door het (gemeentelijke) huishoudboekje op orde te houden is dat in de afgelopen twee raadsperioden aanwijsbaar niet gebeurd.

Voor de gewone burgers is door het gebruikelijke ambtelijke jargon het Graafs huishoudboekje niet te lezen, laat staan te begrijpen. Zeker als er met verschillende kengetallen geschermd wordt. Ga je echter de kengetallen met de cijfers uit de jaarrekeningen en de begrotingen in trendgrafieken zetten dan ontstaat er een duidelijk beeld hoe wij sinds 2010 t/m 2020 achteruitgeboerd hebben en nog steeds achteruitboeren.

Het kengetal de “Netto schuld per inwoner” is goed bruikbaar om de ontwikkeling (schuldevolutie) van de schuldpositie van Grave op de middellange en langere termijn in beeld te brengen.

In de onderstaande trendgrafiek is duidelijk te zien dat eind 2010 Grave per inwoner nog een tegoed had van ca. € 900 (negatieve schuld) en die in 2020 opgelopen zal zijn tot € 1.817. Een verschil van € 2.717. Met een onverantwoordelijke krediet-investering van ca € 5.000.000 voor een voetbalvereniging (EGS) komt daar nog eens in 2019 zo’n € 400 bij. Eind 2019 zal dan de netto schuld gestegen zijn tot ca. € 3.117.-

Tel uit je winst.

M.v.g. Wil Baaijens,

3. Facebookbericht Peter Linders over deelnemen aan de stemming van raadsleden.

Een raadslid stemt altijd zonder last (artikel 27 Gemeentewet) en is in principe ook gehouden om zijn of haar stemrecht in de raadsvergadering uit te oefenen tenzij dat op grond van artikel 28 Gemeentewet onverstandig zou zijn. Er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen in de jurisprudentie geweest. Die uitspraken waren vooral juridisch technisch van aard: artikel 2:4 Awb zou een lex specialis zijn ten opzichte van artikel 28 Gemeentewet. Dankzij een aantal recente uitspraken is het primaat waarop een raadslid zich in de afweging om wel of niet mee te stemmen weer verschoven naar artikel 28 Gemeentewet. Stemmen is een fundamenteel recht van een gekozen volksvertegenwoordiger. Als een raadslid zich niet van stemming hoeft te onthouden, is het volgens de VNG zelfs een plicht. Dat staat niet met zoveel woorden in de wet, maar het vloeit wel voort uit het mandaat dat een raadslid van de kiezer heeft gekregen. Het is een raadslid dus niet op voorhand verboden om mee te stemmen. De Afdeling bestuursrechtspraak stelt namelijk dat er dan bijkomende omstandigheden moeten zijn waaruit blijkt dat er sprake is van het behartigen van een persoonlijk belang van het raadslid als zodanig. Alleen in dat geval kan de bestuursrechter tot het oordeel komen dat er ten onrechte aan de stemming is deelgenomen. De VNG trekt uit de meest recente jurisprudentie dan ook de conclusie dat artikel 28 Gemeentewet weer leidend is bij de vraag voor een individueel raadslid of hij al dan niet aan een stemming deel mag nemen. Het raadslid maakt daarbij zelf de afweging of het meedoen aan een stemming in conflict komt met de eigen integriteit.

Louis Sparidans: Schulden maken!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 03-02-2019 17:21

De gemeente Grave bereidt zich stiekem voor op een grote fusie ‘Land van Cuijk’. Zelfs de LPG, ook al zeggen ze nog zo vaak dat ze zich vooral sterk maken voor een zelfstandig Grave. Maar, ze zijn daar toch niet dom. Ze weten drommels goed dat een grote fusie op termijn onontkoombaar is.

Een paar jaar geleden bracht Bureau Berenschot een goed en degelijk rapport uit over hun bevindingen in het Land van Cuijk. Ofschoon met name de LPG dat meteen afkraakte omdat ‘Berenschot’ uitkwam op een fusie als eindconclusie, bleef hen één ding uit dat rapport goed bij.

En dat was een onderlinge vergelijking van de financiële positie van de vijf gemeenten. Sint Anthonis bleek daaruit over de ‘beste papieren’ te beschikken, in tegenstelling tot Boxmeer, die veruit de hoogste schuldenpositie innam. Grave concludeerde daar uit: we moeten onze huid zo duur mogelijk verkopen; dus óók schulden maken! Dat ‘Berenschot’ daarnaast de matige bestuurskracht van Grave hekelde was natuurlijk tegen het zere been!

Voor Rick Joosten (LPG), wethouder van financiën en sportbeleid en bekend om zijn uitspraken zoals ‘we hebben geld zat’ een reden om afgelopen weken plotsklaps uit de lucht te komen vallen met een voorstel om bijna zes miljoen euro bij te lenen voor een nieuwe sportaccomodatie aan het Kranenhof.

Het is nog niet zover, de gemeenteraad moet er zich nog over buigen en die hebben tot nu toe al bijna 50 vragen resp. twijfels op papier gezet. Het ‘Rick Joosten-sportpark’ (of misschien wel met de naam van Lex Roolvink?) zal er nog niet zo gauw komen, of toch?

Louis Sparidans

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.