Nieuws van ProTiel over VVD inzichtelijk

3 documenten

Uit de gemeenteraadvergadering van 17 juli 2019

ProTiel ProTiel VVD CDA Tiel 03-08-2019 15:56

De college stelt voor de starters op de koopwoningmarkt een lening ter beschikking te stellen. Dit kan een koopwoning net binnen het bereik van de minder draagkrachtigen brengen. Als voorwaarde geldt dat de te kopen woning een WOZ-waarde van € 250.000 niet te boven gaat. Ook blijft deze lening beperkt tot maximaal 20% van het aankoopbedrag, met een maximum van € 40.000.

Een amendement van VVD, CU en CDA om het maximale bedrag te verlagen naar € 25.000 is door ProTiel niet gesteund. Wij vinden dat met zo’n verlaging de doelgroep al te zeer wordt verkleind enbovendien het aantal beschikbare koopwoningen voor de doelgroep zal afnemen.

Op basis van besluiten van de gemeenteraad in de vorige raadsperiode ligt het voor de hand dat Tiel haar aanmelding voor dit experiment zal handhaven. Het experiment zal uitgevoerd worden in maximaal 10 gemeenten in Nederland. Het houdt in dat de coffeeshops in de deelnemende gemeenten hun wiet krijgen aangeleverd van door de rijksoverheid geselecteerde kwekers. Dat betekent dat voor wietleveranties het criminele circuit uitgeschakeld wordt. Bij een succesvolle uitkomst zal deze situatie landelijk in wetgeving worden vastgelegd. Daarmee komt er een einde aan de huidige, nogal belachelijke situatie waarin verkoop en gebruik niet strafbaar zijn, maar productie, vervoer en levering wel.

ProTiel staat op het standpunt dat in een tijd van bezuinigingen er geen cent mag gaan naar de uitvoering van een dergelijk experiment van de rijksoverheid. In de inleiding gaf de burgemeester aan, dat er intensief overleg is geweest met de beide verantwoordelijke ministers. Daarop is de aangemelde gemeenten toegezegd dat, indien zij voor het experiment geselecteerd worden, zij gedurende de periode dat het experiment duurt, financieel en juridisch volledig worden gecompenseerd. Ook zullen ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld straathandel, worden bestreden met politie en handhaving, zonder dat dit voor de gemeenten extra kosten met zich meebrengt.

ProTiel heeft, voorafgaand aan de stemming over het besluit tot handhaving van de aanmelding, een schorsing aangevraagd. Daardoor konden we met de aanwezige fractieleden, Alex Stultiens en Peter van der Lugt, overleggen. Er bleven bij een deel van onze fractie grote twijfels leven t.a.v. het handhaven van de aanmelding. Een unaniem voor of tegen zat er niet in. Maar er viel te overwegen dat met de toezeggingen van de rijksoverheid er geen financiële bedenking meer waren. Bovendien, als het experiment zou slagen, zouden alle gemeenten verplicht worden om over te gaan naar het nieuwe systeem. Er kan verwacht worden dat dan de kosten van de gemeenten niet worden gecompenseerd. De deelnemende gemeenten zouden dus een kostenvoordeel hebben. Reden voor ons raadslid, Peter Elferink, om uiteindelijk in te stemmen met het handhaven van de aanmelding.

Verder koppelen we een plaatselijk belang aan het experiment: namelijk de verplaatsing van de coffeeshops uit het centrum. Hoewel die verplaatsing geen onderdeel uitmaakt van het experiment hopen we dat het mee kan liften op de dynamiek van het experiment.

Onder het hoofd “ Motie vreemd aan de Orde” werd namens alle partijen een motie ingediend. Dit is een motie die geen betrekking heeft op een van de onderwerpen die op de agenda van de raad staat. De motie heeft tot doel het rijk te bewegen om hun bekostigingsmethodiek voor het Gemeentefondsaan te passen. Nu geldt het zogenaamde “Trap op, trap af principe”. Dit betekent dat in tijden vanrijksbezuinigingen, zoals bij de afgelopen crisis, ook de gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Trap af dus. In tijden dat het goed gaat en de rijksoverheid weer gaat investeren dan groeit ook de omvang van de gemeentegelden; trap op. Echter in deze systematiek is de ontvangst door gemeenten gekoppeld aan het uitgavenpatroon van het rijk. En daar wringt de schoen; het gaat goed met de economie, maar de rijksoverheid houdt de hand op de knip en investeert dus niet. En dat betekent dat de gemeenten nog steeds minder geld krijgen. Gemeenten gaan dus niet alleen in slechte tijden trap af, maar ook in goede tijden. De gemeente Tiel kreeg via de zogenaamde Meicirculaire 2019 de boodschap van de rijksoverheid dat de financiële bijdragen van het rijk aan de gemeente Tiel met miljoenen worden gekort.

De motie is aangenomen en wordt door het college uitgevoerd.

Uit de vergadering van de commissie Samenleving van 29 mei 2019.

ProTiel ProTiel VVD D66 Tiel 22-06-2019 12:28

Jeugdzorg.

Het college heeft een onderzoeksbureau opdracht gegeven een analyse uit te voeren naar de omvang van de jeugdhulp in Tiel en vraagt de commissieleden of zij zich kunnen vinden in de conclusies en bevindingen. ProTiel heeft er onder andere op gewezen dat er bij de wijkteams onduidelijkheid bestaat over waar zij heen moeten met vermoedens van te hoge declaraties van zorgverleners. Ook stelt ProTiel vast dat er te weinig controle is op de vraag of de uitvoering van de zorg wel wordt verricht volgens de inkoopvoorwaarden van die zorgverlening. Tevens is ons in het rapport opgevallen dat de doorverwijzingen in wijken met hoger opgeleiden voornamelijk loopt via de huisartsen, terwijl de doorverwijzingen in wijken met meer lager opgeleiden voornamelijk verlopen via de wijkteams. ProTiel heeft er op gewezen dat er nog een andere conclusie uit het rapport valt op te maken over het oplopen van de vraag naar jeugdzorg en de toenemende kosten. Wij stellen vast dat de gemeente weliswaar financieel verantwoordelijk is, maar nog weinig regie neemt op het totale beleid. Tiel moet juist de toegang tot de jeugdzorg, de aanbieders van zorgverlening en de inkoop van zorgverlening aan elkaar verbinden. Daardoor zal de gemeente de kostenontwikkeling beter in beeld krijgen en er sturing aan kunnen geven.

Begroting 2020 GGD Gelderland Zuid.

De commissie uitte haar zorg over de telkens weer oplopende begroting van de Gemeentelijke Geneeskundige Dienst. Naar aanleiding daarvan stelde de heer van de Gorp van de VVD voor om in de toekomst vooraf een taakstellend bedrag vast te stellen en hierop de begroting te baseren. Daarbij dan tevens aan te geven wat financieel niet meer mogelijk is. De vraag van ProTiel of er bij andere deelnemende gemeenten in GGD Gelderland Zuid draagvlak voor is, kon hij niet bevestigen. De zienswijze zal regulier in de raad behandeld worden.

Begroting Werkzaak 2020.

Op verzoek van ProTiel en D66 wordt de begroting voor 2020 van de Werkzaak regulier behandeld in de raad. Wat ProTiel betreft vinden wij het van belang dit onderwerp in de raad te behandelen omdat het, ook al is het zijdelings, betrekking heeft op het eventueel uittreden van Tiel uit de werkzaak.

De Werkzaak is een gemeenschappelijke regionale regeling t.b.v. mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om reden dat de kostenbijdrage van de Gemeente Tiel in verhouding aanmerkelijk hoger is dan het aantal Tielenaren die van de Werkzaak gebruik maakt, overweegt het college uit te treden.

De Kracht van de Raden.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 29-05-2019 14:40

Er is al veel over geklaagd: gebrek aan democratische controle en sturing van de gemeenschappelijke regelingen. De vertegenwoordigende bestuurders, doorgaans de wethouders, maken onderling de dienst uit en de gemeenteraden hebben het nakijken. Dat is de teneur. Maar, dat gaat veranderen, als het aan de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ ligt.

Gezonde democratie.

De groep bestaat uit een drietal raadsleden van verschillende gemeenten binnen onze regio, te weten: Nanda van Doremalen van de VVD Buren, Peter Elferink van ProTiel en Frans van Gelder van het CDA West Maas en Waal.

Wat zij willen is een gezonde democratische invloed van de raadsleden op de besluiten binnen de verschillende gemeenschappelijke regelingen als bijvoorbeeld de AVRI en De Werkzaak.

Hoe dat te bereiken hebben zij duidelijk gemaakt op de door hen georganiseerde, druk bezochte bijeenkomst van regionale raadsleden op 20 mei jl. in Beneden Leeuwen.

Hun belangrijkste boodschap van die avond was dat de raden wel degelijk veel invloed kunnen hebben op gemeenschappelijke regelingen, zodra zij intergemeentelijk gaan samenwerken. Maar juist dat is niet structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgt men een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kan het raadslid als het ware tekenen bi j het kruisje. De stem van onze inwoners klinkt daardoor nauwelijks door in de regio, zo vindt de initiatiefgroep. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van het raadslid dat ook de verlenging van het lokaal bestuur tot in de gemeenschappelijke regelingen kritisch wordt gevolgd. Juist dat heeft onze aandacht nodig, vinden de initiatiefnemers.

Kansen.

De groep stelt op de bijeenkomst een viertal problemen aan de orde en geeft daarbij de door hen voorgestelde oplossingskansen.

Ten eerste worden de dossiers van de regionale regelingen binnen de acht raden die de regio vormen niet op het zelfde moment besproken in de verschillende raden. De ene raad bespreekt ze bijvoorbeeld in september en bij de andere komt het zelfde dossier pas in december aan bod. Hierdoor kunnen de verschillende raden niet over de inhoud met elkaar afstemmen. De initiatiefgroep stelt daarom voor dat in alle acht raden een motie over het ‘Synchroniseren van de Agenda’s’ wordt ingediend. De motie beoogt dat de griffiers van de raden de opdracht krijgen om agenda’s over de gemeenschappelijke regelingen onderling op elkaar af te stellen.

Ten tweede worden de in principe openbare vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen doorgaans overdag gehouden en zijn daardoor voor raadsleden nauwelijks te bezoeken. De initiatiefgroep stelt daarom voor om tevens een motie ‘Transparantie van Bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online beschikbaar te stellen, zodat zowel door raadsleden als inwoners de

vergaderingen direct en achteraf gevolgd kunnen worden.

Ten derde ontbreekt het in deze materie aan het regionaal georganiseerd zijn van de raden. Er is weinig verbinding tussen de raden. De daardoor versnipperde raden hebben weinig slagkracht. Daarom wil de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ zich graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle acht raden, zodat er op regionaal niveau met elkaar in gesprek kan worden gegaan. Zij stelt daarom voor een derde motie ‘Initiatief Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen.

Hierin kan er voor gekozen worden om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de acht raden te laten fungeren, totdat er een definitieve raadskring gevormd is. Voor die tussenvorm is gekozen omdat de initiatief-raadskring zich, in de visie van de initiatief groep Kracht van de Raden, tot eind 2019 moet gaan bezighouden met het opstellen van de doelen voor de acht raden. Ook dient zij een plan op te stellen hoe de afvaardiging van raadsleden in de definitieve raadskring op een goede manier kan worden georganiseerd.

Ten vierde ontbreekt het nog wel eens aan goede informatievoorziening van de colleges van Burgemeester en Wethouders naar de raden. Daarom stelt de initiatiefgroep voor om bovendien een motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen.

Monitoren.

De initiatiefnemers zouden graag willen zien dat de verzamelde raadsleden de moties onderling bespreken en in de eigen raad indienen. Mochten de vier moties in de acht raden worden aangenomen, dan zou de eerste stap gezet zijn naar meer grip op de gemeenschappelijke regelingen.

De initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ gaat het proces na deze bijeenkomstmonitoren. Zij houdt bij welke stappen de acht raden zetten. Worden de moties ingediend en zo ja, welke? Ook als maar één van de vier moties zou worden aangenomen door de acht raden, dan is er samen al een grote stap gezet in de verbetering van de lokale democratie. Mocht de motie ‘lnitiatief-Raadskring RegioRivierenland’ niet worden aangenomen, dan blijft de initiatiefgroep “Kracht van de Raden’ bestaan en zal zij nogmaals proberen om op regionaal niveau totsamenwerking te komen tussen al de acht raden. Speciaal voor Peter Elferink is dat een vastbijter, want het oplossen van de ondemocratische bestuurde gemeenschappelijke regelingen is onderdeel van het verkiezingsprogramma van ProTiel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.