Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over VVD inzichtelijk

15 documenten

Langer kwijtschelding huren gemeentelijke (sport)accommodaties

VVD VVD Ridderkerk 02-08-2020 05:35

De VVD Ridderkerk, PvdA Ridderkerk en Partij 18PLUS werken gezamenlijk aan een motie waarin het college wordt verzocht het eerder genomen collegebesluit om de huren van (sport)accommodaties over de periode 16 maart tot 1 juni 2020 niet in rekening te brengen (kwijtschelding), ook voor de maanden juni, juli en augustus toe te passen.

Door de coronacrisis zijn veel (sport)verenigingen in financieel zwaar weer terecht gekomen. De gemeente Ridderkerk was één van de eerste gemeenten in Nederland die besloot de huur over de genoemde periode niet in rekening te brengen. Later besloot het Rijk gemeenten te compenseren voor het kwijtschelden van de huren. 

De coronamaatregelen zijn sinds 1 juli jongstleden versoepeld voor (sport)verenigingen. Hierdoor zijn ze in staat weer enige inkomsten te genereren. “Ondanks de versoepelingen en de kwijtschelding van de huur over de eerdere maanden, kampen veel (sport)verenigingen met flinke tekorten. Daarnaast kennen veel (sport)verenigingen een zomerstop. In de hieraan voorafgaande maanden hebben ze nauwelijks tot geen buffer op kunnen bouwen om hun vaste lasten in deze periode te kunnen betalen. Door ze nogmaals tegemoet te komen in het kwijtschelden van de huur kan het financiële leed enigszins verzacht worden,” aldus de drie politieke partijen.

De motie kan, gezien het zomerreces, niet eerder ingediend worden dan tijdens de eerstkomende raadsvergadering in september. De drie politieke partijen hopen dan op brede steun in de gemeenteraad, zodat de motie aangenomen wordt.

Integrale Kind Centra's

VVD VVD Ridderkerk 08-07-2020 07:35

Voorzitter,

De VVD staat positief tegenover de ontwikkeling om te komen tot Integrale Kind Centra's. Wij zijn ook tevreden met de toevoeging van de tekst in de visie , waarin de gemeente aangeeft dat zij meedenkt over de mogelijkheden tot financiering zonder dat ze garant staat voor beheer en exploitatie van de huisvesting. De VVD is voor een kleine rol van de overheid. Wij vinden dat de partijen betrokken bij de Kindcentra maximale ruimte moeten krijgen voor de invulling daarvan zonder al te veel sturing van de gemeente. Met een groot aantal punten in de visie zijn wij het eens, behalve met de regisserende rol van de gemeente. De VVD zal voor het voorstel stemmen, met de kanttekening dat wij graag zien dat de gemeente zich beperkt tot een faciliterende rol.

Kadernota Begroting 2021

VVD VVD SGP Ridderkerk 08-07-2020 07:33

Voorzitter,

Het is toch even schrikken, wanneer er een kadernota gepresenteerd wordt, waarbij de begroting van 2021 tot en met 2024 jaarlijks een tekort laat zien van minimaal 1 miljoen euro. Waarbij ook al 37 van de 46 recent ontvangen Eneco miljoenen in de kadernota zijn verwerkt. Een groot deel van het jaarlijkse tekort is het gevolg van de gewenste investeringen van dit college. Investeringen zijn prima, hoewel je over het nut van sommige zoals die voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer kan redetwisten, maar er moet hierdoor geen tekort op de begroting ontstaan. Terecht constateert het college dat er nog veel werk aan de winkel is om voor de komende jaren tot een structureel sluitende begroting te komen. Zeker omdat de financiële gevolgen van de corona crisis voor Ridderkerk nog niet in de kadernota opgenomen konden worden. En dan zullen we nog maar even zwijgen over mogelijke tegenvallers bij bijvoorbeeld het Sociaal Domein. De VVD Ridderkerk zal er zich er echter tegen verzetten, dat uiteindelijk de inwoners en ondernemers door een hogere onroerend zaak belasting de rekening voor de investeringshaast van dit college moeten betalen. Ze krijgen toch al hogere lasten voor hun kiezen, omdat de btw via de afvalstoffenheffing en rioolheffing doorberekend gaan worden. Nu zijn wij als VVD voorstander van het doorberekenen van de kosten aan de gebruikers, maar dan had er niet beloofd moeten worden dat het nieuwe afvalstoffenbeleidsplan in elk geval niet tot een verhoging van de kosten voor de inwoners zou leiden. 

Voorzitter,

Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes. Gelukkig wel. Na alle investeringen houden we op dit moment nog rond de 38 miljoen euro aan reserves over, hoewel dat bedrag bij tegenvallers de komende tijd nog rap kan dalen. Tevens lijkt de zogenaamde meicirculaire voor de gemeente Ridderkerk gelukkig gunstig uit te pakken en daarmee de begrotingstekorten grotendeels terug te kunnen dringen. Voor een structureel sluitende meerjarenbegroting zijn we er daarmee nog niet. Daarom dient de VVD Ridderkerk samen met de SGP een motie in. Wij verzoeken het college om het herfinancieren van de gemeentelijke leningen in kaart te brengen, waardoor structurele ruimte in de begroting gecreëerd kan worden. Dit zal ten laste van de Algemene reserve gaan, maar liever dat dan dat er gesneden moet worden in voorzieningen die inwoners hard nodig hebben of dat de onroerend zaak belasting verhoogd moet worden.

Voorzitter,

De VVD heeft nog een verzoek, dat we ook bij de vaststelling van de jaarrekening 2019 hadden kunnen doen, aan het college. Het betreft een enigszins technisch verhaal, maar de wethouder van Financiën zal zeker begrijpen wat wij bedoelen. Wanneer investeringskredieten voor een bepaald jaar worden doorgeschoven, worden de voordelen in kapitaallasten die hieruit voortkomen automatisch toegevoegd aan het budget voor duurzaamheidsprojecten. Bij een miljoeneninvestering kan het gaan om honderdduizenden euro’s. Duurzaamheid wordt tegenwoordig in bijna alle zo niet alle plannen meegenomen. Duurzaamheidsprojecten zouden ook niet afhankelijk moeten zijn van meevallers. De VVD verzoekt het college om erover na te denken de toekenning van deze voordelen niet meer automatisch door te schuiven. Naar onze mening is het beter om bij een positief jaarresultaat deze voordelen in de Algemene Reserve te laten vallen en daarna te bekijken waar het geld het beste aan besteed kan worden.

Voorzitter,

De VVD neemt de Kadernota begroting 2021 voor kennisgeving aan, waarbij wij nogmaals benadrukken dat de rekening niet via een verhoging van de onroerend zaak belasting aan onze inwoners en ondernemers gepresenteerd mag worden.

Vragen over economische steunmaatregelen lokale ondernemers

VVD VVD PvdA Ridderkerk 24-04-2020 07:53

De ondernemers in Ridderkerk zijn hard geraakt door de noodzakelijke maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus. Niet alleen zijn bedrijven zoals restaurants, lunchzaken, bars, fitnessclubs, kappers en schoonheidsalons gesloten. Ook de ondernemers die open zijn hebben vanwege de coronamaatregelen teruglopende inkomsten en afnemende omzet. Het uitstel van betaling van de gemeentebelastingen specifiek voor ondernemers en ZZP’ers tot 31 augustus 2020 is een stap om de ondernemers te steunen. Er zijn echter meer mogelijkheden voor het gemeentebestuur om onze lokale ondernemers in deze overmachtssituatie te ondersteunen zowel tijdens als na de coronamaatregelen. De VVD Ridderkerk en de PvdA hebben hierover de volgende vragen:

Welke maatregelen overweegt het college nog meer te nemen ter ondersteuning van onze lokale ondernemers? En waar hangt het eventueel van af of er nadere maatregelen genomen en/ of aan de gemeenteraad voorgesteld worden? Indien het college niet voornemens is om extra maatregelen te nemen en/ of voorstellen te doen, waarom heeft het college dat dan besloten? Hoe staat het college tegenover het oprichten van revolverend investeringsfonds voor onze lokale (mkb) ondernemers?  Hoe groot zou een efficiënt onder punt 3 genoemd revolverend investeringfonds moeten zijn?  Is het college voornemens een deel van de opbrengst van de Eneco aandelen aan te wenden als financiële ondersteuning voor onze lokale ondernemers? Zo nee, waarom niet? Zo ja, aan welk bedrag wordt dan gedacht?

De VVD Ridderkerk heeft tevens de volgende vraag:

Omringende gemeenten hebben op basis van de Winkeltijdenwet reeds een uitbreiding van de koopzondagen gerealiseerd waardoor omzet wegvloeit naar deze omringende gemeenten.

a. Overweegt het college na beëindiging van de sluiting van bedrijven vanwege de coronamaatregelen, en ter ondersteuning van nu geopende bedrijven om hun geleden omzetverlies te kunnen compenseren, de gemeenteraad een voorstel te doen om de Algemene Plaatselijke Verordening aan te passen waardoor een winkel voor het publiek de mogelijkheid heeft op zondag geopend te zijn?

b. Zo ja, per wanneer kan de gemeenteraad dat voorstel dan tegemoet zien?

c. Zo nee, waarom laat u de omzet op zondag naar omliggende gemeenten wegvloeien?

Afscheid Louis van der Spoel

VVD VVD Ridderkerk 19-09-2019 05:08

Op 19 september heeft Louis van der Spoel, fractievoorzitter van de VVD Ridderkerk, deelgenomen aan zijn laatste raadsvergadering. Daarna is Louis bedankt voor de 16 jaren inzet en bijdrage aan de gemeenteraad van Ridderkerk.

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/36501/afscheid-louis-van-der-spoel

Op 21 augustus maakte Louis van der Spoel, Fractievoorzitter van de VVD Ridderkerk bekend te zullen stopen als gemeenteraadslid. Dinsdag 19 september heeft Louis afscheid genomen van de Ridderkerkse gemeenteraad. Louis is bedankt voor de 16 jaren inzet en bijdrage aan de gemeenteraad. Burgermeester Attema mocht hem benoemen als lid in De Orde van Oranje-Nassau. Wij zijn trots op onze fractievoorzitter!

\

Louis van der Spoel stopt als raadslid

VVD VVD Ridderkerk 21-08-2019 07:52

Onze fractievoorzitter Louis van der Spoel stopt per 20 september als raadslid van de gemeente Ridderkerk. Afgelopen dinsdag bood Louis zijn ontslag aan. Lees hier zijn ontslag brief.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Postbus 271

2980 AG RIDDERKERK

Ridderkerk, 20 augustus 2019

Onderwerp: Ontslagname als raadslid

Geachte voorzitter,

Beste mevrouw Attema,

In aansluiting op mijn eerdere persoonlijke mededeling, laat ik u hierbij weten met ingang van vrijdag 20 september 2019 mijn ontslag te nemen als lid van de gemeenteraad van Ridderkerk.

Naast mijn raadslidmaatschap worden mijn functies van 1e plaatsvervangend raadsvoorzitter, plaatsvervangend lid commissie onderzoek geloofsbrieven en lid commissie voor de behandeling van klachten tegen de gemeenteraad of de griffier daarmee vacant.

Met deze brief voldoe ik aan het vereiste van de Kieswet (artikel X 2) u hiervan schriftelijk mededeling te doen.

Na 16 jaar gemeenteraadslid te zijn geweest, heb ik weloverwogen dit besluit genomen. Ik ben buitengewoon verheugd dat Ilse Verdiesen mij zal opvolgen.

In zeer kleine kring binnen de VVD Ridderkerk was bekend dat ik deze raadsperiode nog maximaal twee jaar raadslid zou blijven. Ik vervul deze functie nog steeds met veel passie en vooral ook met heel veel plezier. Maar het is ook de hoogste tijd, dat ik plaats maak voor een opvolgster, die haar mannetje staat. Ik ben er van overtuigd dat met de wisseling van de wacht de liberale politiek in Ridderkerk het beste gediend is. En daar draait het om.

Ik ben buitengewoon bevoorrecht dat ik gedurende zoveel jaren namens vele honderden kiezers het liberale en algemene belang heb mogen dienen. Ik ben al die kiezers zeer dankbaar voor het in mij gestelde vertrouwen. De opdracht, die zij mij toevertrouwd hebben, heb ik altijd zeer serieus genomen.

In het bijzonder wil ik mijn fractiegenoot Edward Piena hartelijk danken voor de zeer fijne samenwerking.

Daarnaast ben ik mijn partij de VVD dankbaar dat ik deze functie namens de VVD mocht vervullen. Dankzij de VVD heb ik mij zowel als politicus als persoon verder kunnen ontwikkelen. Bij welke vraag ook, er was altijd raad en advies beschikbaar van experts, Statenleden, Gedeputeerden, Tweede Kamer leden en zelfs bewindslieden. Hierdoor heb ik het liberale geluid nog duidelijker kunnen laten doorklinken.

Mijn familie en vrienden wil ik bedanken voor hun steun en begrip in al deze jaren.

Ik wil de raad en het college hartelijk dank zeggen voor de mooie jaren. Los van politieke meningsverschillen waren er op het persoonlijke vlak vaak zeer goede verhoudingen. Altijd stond het belang van Ridderkerk immers bij iedereen voorop.

Daarnaast heb ik het zeer eervol gevonden dat de raadsleden het  mij gegund hebben in de vorige periode en in deze periode eerste plaatsvervangend raadsvoorzitter te mogen zijn.

Ik wens u en Ridderkerk het allerbeste toe. Want wat is het prachtig om Ridderkerker te zijn!!!

Ik stel het op prijs als in de raadsvergadering van donderdag 19 september a.s. aan het eind van de vergadering aandacht besteed zal kunnen worden aan mijn afscheid.

 

Met hartelijke groet,

Louis van der Spoel

Beheer,beheerskosten & OZB-opbrengsten Nieuw-Reijerwaard

VVD VVD Ridderkerk 23-05-2019 08:00

Verzoek van de gemeenschappelijke regeling Nieuw-Reijerwaard over beheer, beheerskosten en OZB-opbrengsten

Voorzitter,

 

De VVD Ridderkerk gaat ervan uit, dat de drie gemeenten die de Gemeenschappelijke regeling Nieuw-Reijerwaard in het leven hebben geroepen op zorgvuldige en weloverwogen wijze hunafspraken hebben gemaakt en vastgelegd. Van deze partijen mag verwacht worden, dat zij het resultaat van de grondexploitatie van Nieuw Reijerwaard op een zeer professionele wijze hebben berekend en alle risico’s nauwkeurig in kaart hebben gebracht. Blijkbaar hoefden de opbrengsten uit de onroerendzaakbelasting die Ridderkerk uit dit gebied toekomen, toen niet in de grondexploitatie te worden meegenomen. Meevallers komen de drie gemeenten toe. Tegenvallers zullen dan echter ook door hen opgevangen moeten worden. Mocht dit tot een mindere opbrengst of zelfs verlies leiden, dan zullen de deelnemende gemeenten daarvoor gezamenlijk op basis van de gemaakte afspraken moeten opdraaien en moet dit niet alleen op Ridderkerk afgewenteld worden. Met het verzoek van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling gebeurt dit echter wel.

 

Voorzitter,

 

Er wordt Ridderkerk niet alleen verzocht om de hogere beheerskosten voor haar rekening te nemen. De Gemeenschappelijke regeling wil ook de overige verwachte Ridderkerkse onroerendzaakbelasting van ongeveer 6 miljoen euro uit dit gebied aan hun grondexploitatie ten goede te laten komen. In het raadsvoorstel wordt hier deels aan tegemoet gekomen door toekomstige gelden te reserveren voor investeringen die de ontwikkeling van dit gebied ten goede komen. Concrete investeringsplannen zijn er echter nog niet, alleen mogelijkheden worden benoemd. Als Ridderkerkse raad bepalen we zelf of we de bestemde gelden daadwerkelijk aan Nieuw-Reijerwaard gaan besteden, maar door een bestemmingsreseve te vormen wekken we wel verwachtingen bij Barendrecht en Rotterdam. De VVD Ridderkerk is van mening dat we de opbrengsten uit onroerendezaakbelasting uit een bepaald gebied niet bij voorbaat zonder concrete plannen voor dat gebied moeten bestemmen. Elk jaar moeten we voor heel Ridderkerk bekijken, waaraan de belastinggelden zo efficiënt en effectief mogelijk moeten worden uitgegeven. Indien er aanvullende investeringen in Nieuw Reijerwaard nodig zouden zijn, kunnen we op dat moment  opnieuw alle verschillende  belangen tegen elkaar afwegen. Een bestemmingsreserve is daar niet voor nodig en die zou naar onze mening ook niet nodig moeten zijn om op goede voet met de andere twee gemeenten te blijven staan.

 

Tot slot voorzitter,

 

De VVD Ridderkerk kan zich vinden in een voorstel, waarbij de verantwoordelijkheid van het

beheer van de openbare ruimte na woonrijp maken wordt uitgevoerd door de GRNR en dat de

gemeente Ridderkerk de daarmee gepaard gaande beheerskosten betaald. Het voorliggende

scenario vinden wij echter absoluut een ongewenste brug. Daarom zullen wij niet instemmen met het raadsvoorstel en gaan niet akkoord met de antwoordbrief van de raad aan het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Nieuw-Reijerwaard.

Ingezetenenschap wethouder

VVD VVD SGP Ridderkerk 31-01-2019 09:04

De VVD Ridderkerk heeft in de vorige raadsperiode  al meerdere keren aangegeven dat een wethouder woonachtig dient te zijn in de gemeente waar hij of zij aangesteld wordt.

Volgens de wet dienen zowel burgemeester als wethouders woonachtig te zijn in de plaats waar zij werken. De VVD Ridderkerk is en blijft diezelfde mening toegedaan. Een wethouder en de raadsleden dienen zich aan de huidige wetgeving te houden. Een ontheffingsmogelijkheid is volgens die wet alleen mogelijk voor bijzondere gevallen en daar is in dit geval geen sprake van. Want de SGP fractie heeft ons bevestigd dat de wethouder ook na deze eerste ontheffing niet voornemens is te verhuizen naar Ridderkerk. En dat gaat naar de mening van de VVD  Ridderkerk in tegen de letter en de geest van de wet. Daarom zullen wij niet vanwege de persoon, maar om principiële en wettelijke redenen tegen de ontheffing stemmen.

Wij gaan er van uit dat zowel Partij 18 PLUS als EVR deze lijn ook zullen volgen. Na hun eerdere bijdrage in de voorgaande periode kan dat niet anders. En kom niet aan met gewijzigde omstandigheden of voortschrijdend inzicht.

EVR gaf in de vorige periode aan dat het gaat om een betrouwbare overheid te zijn.

Ik citeer: “Voorzitter, hoe kun je met droge ogen van je inwoners vragen de regels te respecteren, als je ze zelf met voeten treedt”.

“Hoe kun je als fractie een voorstel steunen, dat in strijd is met de geest en de letter van de wet? De fractie van EvR stemt dan ook met overtuiging tegen dit voorstel”

En 18 PLUS was nog stelliger:

Voorzitter ik citeer wederom: “18PLUS heeft als standpunt dat de wethouder van woonachtig moet zijn in de gemeente waar hij of zij werkt. Nu verwachten, nee eisen wij dat inwoners en ondernemers van Ridderkerk zich aan de wet houden. Waarom houden wij de wethouder dan niet aan de wet? De wet is helder”.

“Indien raadsleden wel instemmen met het voorstel, dan zijn wij van mening dat zij bewust de wet overtreden en dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Dus graag een reactie van die fracties dat zij om genoemde redenen ook nu weer tegen zullen stemmen

Algemene beschouwingen 2018

VVD VVD Ridderkerk 08-11-2018 09:40

Inleiding

De VVD Ridderkerk ziet graag dat het gemeentebestuur inzet op duurzame vriendelijkheid. Menigeen zal de wenkbrauwen fronsen en zich afvragen wat dit in hemelsnaam betekent. En terecht: dat was nu ook juist de bedoeling.

Dit toont aan dat bestuurders graag hoogdravende termen gebruiken, maar die de inwoner en waarschijnlijk de bestuurders zelf nauwelijks iets zeggen.

Alles is tegenwoordig duurzaam, maar het is een nietszeggend container begrip geworden.

Ook bestaat er de neiging dat we op vele beleidsterreinen en voor veel specifieke groepen een vriendelijke gemeente willen worden, zoals vorig jaar nog ingezet werd op een seniorvriendelijke en dementievriendelijk Ridderkerk. De VVD Ridderkerk is echter van mening dat onze gemeente voor alle inwoners een vriendelijke gemeente moet te zijn. Het gemeentebestuur is er immers voor de hele samenleving, zo gevarieerd als die is.

Ruim baan voor inwoners en ondernemers, waarbij het gemeentebestuur belemmeringen wegneemt die hen kunnen hinderen. Iedereen doet er toe en iedereen doet mee moet het uitgangspunt zijn. En ja een vriendelijke gemeente betekent ook hard optreden tegen hen die zich niet aan de regels wensen te houden.

 

We kunnen constateren dat er op meerdere beleidsterreinen nog verbeteringen nodig zijn en dat de gemeente voortvarend mee moet veranderen met de maatschappij die constant in beweging is. Tot onze spijt moeten we dan vaststellen dat het college slechts volgend is en een korte termijn horizon heeft. De VVD Ridderkerk ziet liever een college dat voorop loopt en daadkracht toont. Dus niet volgend, zelfs niet trendvolgend, maar vooral trendsettend. Dan laat je echt zien de inwoners serieus te nemen. Politiek is niet voor bange mensen. Denk in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Wees oplossingsgericht.

 

Om zo te kunnen blijven zeggen: wat is het prachtig om Ridderkerker te zijn!

 

Algemeen

Wat de VVD Ridderkerk betreft willen we leven in een Ridderkerk waar je zorgt voor jezelf en je op je eigen manier gelukkig kunt worden. Waar je geeft om en omkijkt naar de ander. En je je gedraagt zoals je wilt dat anderen zich gedragen. Waarbij de gemeente een stille vennoot is, die er is wanneer je haar nodig hebt. Dus ruim baan voor initiatieven van inwoners en ondernemers.

De VVD Ridderkerk vindt respect belangrijk. En dat begint met de naleving en handhaving van regels en afspraken. We willen werken aan een veiliger, sterker en beter Ridderkerk: dat betekent dat we ons naar de toekomst toe blijven ontwikkelen als gemeente in de regio, zonder onze identiteit op te geven. We willen geen openluchtmuseum worden, maar een gemeente waar oplossingen worden bedacht en uitgevoerd.

Een Ridderkerk dat veilig is voor iedereen

Uit signalen van inwoners en naar onze eigen waarneming neemt de drugshandel en het drugsgebruik toe. Die constatering is niet bedoeld om onrust te veroorzaken, maar in het verleden heeft het college te vaak doen voorkomen alsof drugsproblematiek hier nauwelijks voorkomt. Gelukkig is het nu als speerpunt opgenomen in het Actieplan Veilig. Tegen drugs moet hard opgetreden worden. Het moet iedereen duidelijk zijn dat in Ridderkerk drugsproblematiek niet wordt getolereerd en bij constatering ervan onmiddellijk wordt opgetreden. We hopen dat de oproep van Ridderkerk in de zienswijze over het beleidsplan van de politie eenheid Rotterdam dat extra inzet elders in de regio -zoals bijvoorbeeld in Rotterdam-Zuid- niet mag leiden tot een waterbedeffect voor Ridderkerk uiterst serieus wordt genomen.

 

Daarnaast is de VVD Ridderkerk trots dat er zowel bij de politie als de brandweer veel vrijwilligers zijn, die zich soms met gevaar voor eigen leven inzetten voor anderen. Dat verdient veel waardering!

 

Helaas staan wel de aanrijtijden van de hulpdiensten onder druk. Hier is het van belang dat de druk op de ketel gezet blijft worden om de normen te halen.

 

De VVD Ridderkerk blijft aandacht vragen voor de veiligheid op het water, dus zeker bij het Drievierenpunt. Het beeld dat er nu is, is vooral “ het heeft onze aandacht” en dat is naar de mening van de VVD veel te mager.

 

De veiligheid kan onder andere worden verhoogd door de inzet van Bijzonder Opsporingsambtenaren (BOA‘s). Boa‘s leveren een belangrijke bijdrage om de veiligheid en de naleving van regels  in de gemeente te verhogen. De VVD zou graag zien dat iedere wijk een eigen BOA krijgt om hufterig gedrag aan te pakken. Zeker omdat ook duidelijk is dat het bestaande aantal wijkagenten de komende jaren niet uitgebreid gaat worden. Vandaar dat we hiervoor een motie indienen. MOTIE

 

 

Een Ridderkerk waar je prettig ondernemen en werken kan 

De lokale economie is zeer belangrijk en ligt ons na aan het hart. Het uitgangspunt moet dan ook zijn dat de gemeente zoveel als mogelijk lokaal inkoopt en de ondernemers optimaal ontzorgt.

 

De leegstand in het centrum blijft zorgen baren en we zien te lang geen verbetering. De VVD Ridderkerk heeft in haar verkiezingsprogramma aangegeven dat het noodzakelijk kan zijn een winkelcentrum te slopen of beter om te vormen naar andere bestemmingen, zoals een centrum voor startende ondernemers (start-up hub ) gecombineerd met bijvoorbeeld woningen. Wij dringen er op aan alle mogelijke opties met de eigenaren te bespreken en mee te denken in oplossingen.

Wij willen nadrukkelijk onderstrepen dat zeker de wijkwinkelcentra vooral niet vergeten moeten worden.

 

Wij vertrouwen er op dat de positieve ontwikkelingen in Nieuw Reijerwaard zich voort zullen zetten  en sceptici niet onnodig zaken frustreren.

 

Een Ridderkerk waar je prettig wonen kan

De overheveling van onder andere de zorg, welzijn en de jeugdzorg van centrale overheid naar de gemeente was bedoeld om die zaken sterk te verbeteren.

Het was logisch dat daarbij eerst de bestaande zorg gegarandeerd moest worden en dat er niet direct ingrijpende veranderingen konden worden doorgevoerd. Uit een commissiebijeenkomst eerder deze maand moeten we helaas constateren, dat men –ondanks eerdere toezeggingen- nu nog steeds vooral bezig is met de transformatie en niet met de transitie. De miljoenen euro’s die eerder in het kader van de incidentele impuls voor het sociale domein voor 2018 en 2019 uit de Algemene Reserve zijn gehaald worden gebruikt om achterstanden in te halen, maar van innovatie en vernieuwing zien we nauwelijks iets terug. Daarbij rijst de vraag of voor 2020 en verder deze incidentele lasten niet structureel of grotendeels structureel worden.

 

Het woord ‘wijkteam’ wordt bij alle vragen over het Sociaal Domein als toverwoord genoemd. De VVD heeft respect voor de wijkteams, maar constateert dat ook hier de neiging bestaat vooral aan het oude vast te houden. Dichtbij integraal maatwerkoplossingen zoeken blijft blijkbaar lastig. De prikkels voor de huidige organisaties in het wijkteam om te zorgen dat er ook hier innovatie plaatsvindt en dat ook nieuwe partijen een kans krijgen de transitie te versnellen zien wij jammer genoeg niet.

 

Ook ervaren inwoners die afhankelijk zijn van zorg dat er erg gestuurd wordt naar Zorg in Natura (ZIN) en de mogelijkheid voor een Persoonsgebonden Budget in hun beleving al snel afgeraden wordt. Juist een Persoonsgebonden Budget kan de mensen een minder afhankelijk gevoel geven en zo kunnen zij zoveel mogelijk vanuit hun eigen kracht voor zichzelf zorgen.

 

De VVD stelt vast dat het college weinig daadkracht toont in de realisering van een geluidswal of een scherm bij het Oosterpark, terwijl er andere verwachtingen zijn gewekt bij de inwoners. De inwoners hebben de indruk dat de ene wethouder zich achter de andere verschuilt en dat daarom dit dossier veel te lang stil ligt.

 

 

 

Een Ridderkerk dat duurzaam en innovatief is

Op dit beleidsterrein worden veel begrippen gehanteerd, zoals klimaatadaptatie, klimaatbeleid, duurzaamheid, circulaire economie, vermindering uitstoot CO2 en ga zo maar door.

Iedereen is er zich van bewust dat we ons gedrag zullen moeten veranderen, als we toekomstige generaties serieus nemen.

“Ruim je eigen rotzooi op”. Kinderen zullen het niet snel tegen ons zeggen. Maar het is wel wat we moeten doen. Want wij willen onze wereld schoon doorgeven aan onze kinderen. Daarbij zijn er klimaatontkenners, die doen alsof er niets aan de hand is. En daarnaast de drammers, voor wie het allemaal niet snel genoeg gaat. Daar trekken wij ons niets van aan. Duurzaamheidsbeleid moet realistisch zijn en nut en noodzaak begrijpelijk voor de inwoners. Uitleg van de uit te voeren maatregelen en hun effecten op de korte en lange termijn is cruciaal om draagvlak onder inwoners te krijgen.

 

Iedere keer komen er op dit terrein losse voorstellen en is de samenhang erg mistig. Wij zouden dan ook graag zien dat het college een masterplan klimaatbeïnvloeding presenteert, zodat we zaken in samenhang kunnen bezien. Losse flodders en hap snap beleid is mooi voor de bühne om te laten zien dat we vooral duurzaam bezig zijn, maar schijn bedriegt hier vaak. Zaken die eerst erg duurzaam lijken, kunnen soms slechter uitpakken voor het milieu dan eerst vermoed werd.

 

Een Ridderkerk dat bereikbaar is

De VVD Ridderkerk heeft zich hoogst verbaasd over de raadsinformatiebrief (RIB), waarin melding wordt gemaakt dat het dagelijks bestuur van de gemeente nu eindelijk eens serieus naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer gaat kijken. Men doet nu voorkomen dat het nieuws voor hen is, dat er door de provincie van Ridderkerk verwacht wordt dat zij dit met meerdere partijen oppakt. Dat was al heel lang bekend. Gelukkig wordt de struisvogelpolitiek losgelaten. Eindelijk! Wat de VVD Ridderkerk betreft wordt nu echt ook serieus gekeken naar een railverbinding.

Wij hopen dat hieruit en uit andere zaken  uit het verleden de les getrokken wordt, dat alleen ‘tegen zijn’ ons niet gaat helpen. Wanneer wij het niet met regionale thema’s eens zijn, moeten we dit duidelijk zeggen en vooral duidelijk onderbouwen. Maar veel belangrijker: altijd moet dit vergezeld gaan van een mogelijk alternatief. Dan staan we als lokale overheid veel sterker.

 

Financiën

Inzet moet blijven de lasten niet te laten stijgen voor inwoners en ondernemers. Het is mooi dat Ridderkerk in vergelijking met andere gemeenten niet de hoogste gemeentelijke lasten heeft. Een vergelijk is echter moeilijk te maken, omdat je dan bijvoorbeeld ook naar geboden voorzieningen, gemeentelijke onderhoudsniveau’s enzovoorts moet kijken. Het is dus goed te constateren dat de gemeentelijke lasten voor onze inwoners en ondernemers ten opzichte van andere gemeentes in euro’s lager zijn, maar het is te makkelijk om jezelf hiermee zonder meer op de borst te slaan.

 

Het college laat voor 2019 en de jaren erna een overschot op de begroting zien. Dat lijkt mooi, maar relativering is noodzakelijk. Onder andere door de reeds door het vorige college gemelde te verwachten fiks hogere investering voor de nieuwbouw van het Gemini en tegenvallende inkomsten uit het Gemeentefonds kunnen die overschotten zomaar als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.

 

De afgelopen jaren heeft het college ook meer dan eens aanzienlijke investeringen en kostenposten die niet in de begroting waren opgenomen en/of bedragen die niet waren voorzien ten laste van de Algemene Reserve gebracht. In 2018 is 1.667.200 euro onttrokken aan de Algemene Reserve ter dekking van het begrotingstekort in 2018. Dan ziet de desbetreffende begroting voor dat jaar er uiteraard mooi uit, maar dat gegeven vertekent het financiële beeld aanzienlijk. De VVD vindt dat realistisch begroten voorwaarde is om te zorgen dat nu en in de toekomst de financiën op orde zijn en blijven en de raad de juiste beslissingen kan nemen. Structurele lasten moeten met structurele inkomsten gedekt worden.

 

De afgelopen jaren zijn er steeds meer ambtenaren in dienst genomen voor de gemeente Ridderkerk, die in eerste instantie tijdelijk aangesteld zijn, maar die we nog steeds zien binnen de BAR organisatie. De ene na de andere regisseur is aangesteld, maar wij hebben hen nog te weinig aan de diverse beleidsterreinen zien toevoegen of vernieuwende voorstellen aan de raad zien presenteren. Ook hier heeft het er de schijn van dat het woord ‘regisseur’ een toverwoord is.

 

Ruim 90 procent van de gemeenten heeft besloten de aandelen Eneco te willen verkopen. Ridderkerk behoort daar niet bij en neemt ook hier weer een afwachtende houding aan. De uitleg dat in feite alle gemeenten de vervolgonderzoeken bij Eneco afwachten is een zwaktebod. Neem stelling en praat mee over de verkoopvoorwaarden in plaats van te zeggen we wachten –voor de zoveelste keer- eerst het onderzoek en de gevolgen daarvan af.

 

Wij willen de ambtenaren bedanken voor hun inzet, maar tegelijkertijd benadrukken dat de maatschappij volop in beweging is, waar ook zij nadrukkelijk oog voor hebben en moeten blijven hebben. Maar dat maakt hun baan ook prachtig mooi.

 

Afsluitend

De VVD Ridderkerk gaat uit van de eigen kracht van inwoners en ondernemers en van een overheid die zich beperkt tot kerntaken. Kortom: een daadkrachtige, kleine overheid. Heldere kaders stellen en dan ook niet bang zijn zaken neer te leggen bij inwoners en (maatschappelijke) ondernemers.

 

De VVD Ridderkerk wil dat Ridderkerkers kunnen leven in een Ridderkerk

- dat veilig is voor iedereen

- waar je prettig wonen kan

- waar je prettig ondernemen en werken kan

- dat bereikbaar is

- dat duurzaam en innovatief is

- met een modern, daadkrachtig en onafhankelijk bestuur

 

Kortom: wij willen leven in een Ridderkerk van de toekomst

Om ook in de nabije en verre toekomst te kunnen blijven zeggen: Wat is het prachtig om Riderkerker te zijn!

Kadernota begroting 2019

VVD VVD Ridderkerk 10-07-2018 09:53

Voorzitter,

 

Een beleidsarme kaderbegroting geeft al aan, dat er weinig spannends in te ontdekken zal zijn en dat is dan ook voor de Kadernota begroting 2019 het geval. Gelukkig hebben we wel kunnen lezen, dat het uitgangspunt voor de begroting een reële en structureel sluitende begroting is waarbij het uitgangspunt is dat structurele budgetten ook structureel zijn gefinancierd. De gemeenteraad is er voor verantwoordelijk dat dit ook gebeurt.

De VVD Ridderkerk is benieuwd welke van de diverse beloftes uit de verkiezingsprogramma’s en het coalitie-akkoord in het college-akkoord daadwerkelijk worden opgenomen. Nog interessanter is het om te zien hoe al die nieuwe structurele wensen in een reële en structureel sluitende begroting een plaatsje gaan krijgen zonder wederom daarbij de Algemene Reserve aan te spreken. Zeker gezien het feit dat de komende jaren voor verschillende posten nog fikse structurele kosten te verwachten zijn.

 

Wij gaan er tevens van uit dat het huidige ‘nieuw voor oud-beleid’ niet losgelaten wordt. De komende begroting in november zal dan ook onze volle aandacht krijgen.

 

Voorzitter,

 

De VVD Ridderkerk neemt de Kadernota begroting 2019 gemeente Ridderkerk voor kennisgeving aan en wij zien het college-akkoord graag voor 1 september aanstaande tegemoet.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.