Nieuws van politieke partijen in Wormerland over VVD inzichtelijk

10 documenten

Coalitie Zaanstad naar links of naar ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks VVD Wormerland 02-07-2019 11:14

Coalitie Zaanstad naar links of naar rechts? Eerst praten met POV en GroenLinks dus. Complicatie is dat fractievoorzitter Paul Laport – een potentiële wethouders-kandidaat – opstapt. Hij wordt directeur van het Zaans Natuur en Milieu Centrum. De ‘stijl’ van POV’s Spitzenkandidat Harrie van der Laan werd niet door iedereen gewaardeerd, maar misschien is dat in het afgelopen jaar veranderd. https://www.deorkaan.nl/coalitie-zaanstad-naar-links-of-naar-rechts/

Frictievoorzitter​​​​​​​​​ De VVD ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD Wormerland 28-06-2019 06:00

Frictievoorzitter​​​​​​​​​ De VVD in Zaanstad heeft een nieuwe fractievoorzitter. En ik moet zeggen, het is niet bepaald een doortastende persoonlijkheid. Waarom ik dat zeg moet ik even uitleggen. Ik ben geen lid van de POV, of op wat voor manier dan ook verbonden aan de partij. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs de mening van de partij. En toch denken sommige mensen dat ik een pseudoniem ben van bijvoorbeeld het raadslid Harrie van der Laan (POV). Niets is minder waar. De partij huurt mij in voor deze tekst. Ik krijg voor het schrijven van deze column één cent per unieke view. Tien cent per like. En wat dat betreft gaat het inmiddels de goede kant op. Bij de eerste column waren er 5 unieke views. Na onderzoek bleken dat de raadsleden van de POV en ikzelf te zijn. Die vijf cent leverden mij wel een lekkere trekdrop op. Maar je ziet dat naarmate ik meer aandacht besteed aan het college, dat de betreffende personen in alle ijdelheid meeklikken. En dat is goed nieuws voor mijn portemonnee. De week voordat ik schreef over wethouder Krieger (VVD) zaten we op 9 views. De column over Hans, waren er in ene 10 views. Nog bedankt daarvoor Hans! De column waarin ik de naam noemde van VVD wethouder Gerard Ram, bleef de teller steken. Maar dat komt volgens mij omdat dhr. Ram een hele zuinige VVD’er is. Die kijkt natuurlijk liever mee op de computer van een ander dan zelf een computer te kopen. Dat is slim, zo hou je geld over voor andere leuke dingen. Biertjes bijvoorbeeld. Die je dan weer samen met Hans in het avondzonnetje kunt drinken. En dan heb ik nog geluk dat we een extra wethouder hebben in het college deze keer. Dat is weer een extra klik voor mij. Dat hadden er minder kunnen zijn. In het vorige college zat ook een deeltijd wethouder, wie weet had de POV mij dan maar een halve cent betaald voor die deeltijd klik. De laatste column kreeg negen leukduimpjes en 15 unieke views. Ik hield daar dus een recordbedrag van één euro vijf aan over. En zeg nou zelf, hoe waarschijnlijk is het dat dhr. van der Laan zegt dat hij graag een biertje zou willen met Hans Krieger (VVD). Dat gaat niet gebeuren. Maar goed, een nieuwe fractievoorzitter bij de VVD dus. Die dhr. van der Laan belde over mijn vorige schrijfsel. Die vervolgens begon dat één opmerking in de column wel erg persoonlijk tegen één van haar wethouders gericht was. En ze verwees daarbij naar een opmerking in de column die over politici in het algemeen ging! Een beetje onhandig. Want ik kreeg natuurlijk direct daarna vreselijk op mijn flikker van dhr. van der Laan. Dat dit niet meer mag gebeuren. Alleen weet ik nu dankzij fractievoorzitter Stephanie Onclin (VVD) dat een algemene opmerking die ik maakte, specifiek van toepassing is op één van haar wethouders. Dat was wel even schrikken. Dan ben je volgens mij niet zo’n heel doortastende fractievoorzitter. Mike Umas

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD CDA Partij voor de Vrijheid Wormerland 20-06-2019 22:12

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD afbrokkelt De gemeenteraad van Zaanstad zit in zijn maag met de VVD. Het heeft er alle schijn van dat twee raadsleden uit de fractie stappen en dat Zaanstad daarmee door een minderheidscoalitie geregeerd wordt. De VVD houdt de lippen stijf op elkaar. Interim- fractieleider van de VVD Stephanie Onclin zei naderhand dat de twee collega’s ziek zijn. Twee weken geleden liep de relatie tussen de VVD en fractievoorzitter Marianne de Boer spaak. Nu zien de raadsleden dat ook Simone van Otterloo ontbreekt. Harrie van der Laan (POV) wilde donderdagavond van de VVD weten of dat gevolgen heeft voor de coalitie. Hij wil geen herhaling van het wethouderschap van Lenie Vissers-Koopman, waarvan aan het eind van de rit bleek dat zij al een jaar niet meer bij haar partij hoorde. Ook Paul Laport wil dat de VVD snel meldt wat er gaande is en hoe de verhoudingen nu liggen. Maar de VVD bleef stil. ,,Ik dacht dat het om de A8-A9 ging?’’, zei fractielid Tjeerd Rienstra. Dat was ook zo. Van der Laan greep juist dat onderwerp aan omdat de VVD daarover van mening verschilt met burgemeester en wethouders. Die willen inspelen op de vertraging die zij zien en een geplande investering uitstellen. De VVD wil juist snelheid en als dat niet lukt met een rijksweg, dan moet Zaanstad zelf iets doen. De VVD noch de A8-A9 was het onderwerp dat de toonhoogte en het stemvolume deed stijgen. Dat was de vervroegde taalles voor peuters in Poelenburg. De PVV wil daar geen geld meer in steken totdat bekend is waarom ouders hun kinderen daar niet meteen na hun tweede verjaardag heen sturen. Dat scheelt anderhalf miljoen per jaar, dat is goed voor de krappe kas, redeneert Peter van Haasen. Hij staat daarin wel alleen want andere partijen vinden stoppen precies het verkeerde signaal. Zaanstad moet volhouden en geduld hebben. Marc Wit (CDA) hield Van Haasen zijn eigen voorstel voor rookvrije schoolpleinen voor. ,,Denkt u dat iedereen zich daar morgen aan houdt? Ook dat gaat tijd kosten.’’

De teerling is verworpen​​​​​​​​ ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD Partij voor de Vrijheid Wormerland 14-06-2019 06:00

De teerling is verworpen​​​​​​​​ Tijdens de verkiezingen profileerde de VVD zich als een club doeners. Leiders van de toekomst. Wat is goed leiderschap? De VVD zit in zwaar weer. Het blijkt dat de inmenging van minister Opstelten (VVD) in de vervolging van Geert Wilders (PVV) naar aanleiding van de minder Marokkanen uitspraak expliciet ten doel had Wilders politiek kalt te stellen. Omdat Wilders wel erg voor de voeten van de VVD liep. Bij de VVD vinden ze dat waarschijnlijk goed leiderschap. Vaarwel rechtstaat. Ja, ik vind de uitspraak van Wilders onsmakelijk. Hij gaat over zijn eigen mening. En daar kun je dan in een rechtstaat over discuzeuren. Nou ja, sinds de VVD aan de macht is kunnen we dus spreken van een voormalig rechtstaat. Inmiddels is Thierry Baudet (FVD) een nieuwe politicus die Rutte (VVD) erg voor de voeten loopt. Ook de publieke omroep zit in zwaar weer, dus erg veel animo om het door Rutte gewiste appje rond dividend-gate aan te kaarten is er niet. Gaat u rustig slapen. In Zaanstad is het niet veel beter. Vorige week schreef ik één keer iets aardigs over Hans Krieger (VVD) en meteen ligt de VVD rollebollend over straat! In de media maken ze elkaar uit voor rotte vis. Ja, hallo! Dat is de bedoeling niet! Het afzeiken van lokale politici is mijn taak. Ik roep de VVD dan ook op om zich te houden aan een minimale etiquette. Want zo vind ik er niets meer aan. Deze week is fractievoorzitter Marianne de Boer (Voorheen VVD) plotseling aan de kant geschoven. Het blijkt dat het al lange tijd niet boterde tussen de verschillende leden van de VVD fractie. Het gerucht gaat dat de Boer principes heeft. Volgens mij heb je dan inderdaad niets te zoeken bij de VVD. Het vervolg laat zich raden. Marianne de Boer moet zo zwart mogelijk gemaakt worden. En ik verwacht de goedlachse Gerard Ram (VVD) binnenkort zwaaiend met een fout ingevuld declaratieformulier of iets dergelijks. Ik hoop oprecht dat de Boer daar de bips mee af veegt. Want sinds haar aanstelling als raadslid neemt haar invloed op de lokale politiek plotseling enorm toe. Deze dissident kan één stem voor de coalitie veranderen in een stem tegen. En dan wordt het wel een hele krappe meerderheid om te regeren. Het is voor de VVD te hopen dat er niet nog een dissident rondloopt in eigen gelederen. En dat is Zaanstad ten voeten uit. Een coalitie die vooral zijn eigen oppositie creëert. Een goed voorbeeld daarvan is volgens mij het ontstaan van DZ, waarbij het nog niet zo lang gelden overleden raadslid dhr. Molenaar (DZ) zich niet kon vinden in het handelen van zijn voormalige partij (ZOG) die deelnam aan het college. Bij de VVD zal ongeveer hetzelfde aan de hand zijn. De waarheid wordt verdraait tot niemand in de partij zich er nog in herkent. Behalve de eigen wethouders. Omdat alleen de halve waarheid van de wethouder nog past op het gemeente apparaat, worden al die andere mogelijkheden die wel werken terzijde geschoven. En uiteindelijk is iedereen verliezer als de VVD uit elkaar valt. Het is toch handig als de stad een beetje bestuurd wordt zo nu en dan. Maar het kan natuurlijk nog veel erger. Gelukkig is er in Zaanstad geen wethouder die zich door zijn nieuwe salaris het hoofd op hol laat brengen, omdat zijn salaris daarvoor nog geen kwart was van het huidige. Om zich vervolgens in een hypotheek van laten we zeggen 6 ton voor de toekomst afhankelijk te maken van het wethoudersalaris en op die manier ten koste van alles genoodzaakt is de wethouderfunctie vast te houden. Want zulk volk moet je natuurlijk meteen met pek en veren de stad uit trappen. Dat is geen goed leiderschap. En gelukkig zijn we geen artikel 12 gemeente. Want ook dat is geen goed leiderschap. Goed leiderschap is volgens mij vooral de waarheid niet in de weg lopen. Mike Umas

Een zeer bijzondere situatie was het ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks VVD Wormerland 27-04-2019 09:07

Een zeer bijzondere situatie was het in de raadzaal afgelopen donderdag. Oud-raadslid van GroenLinks Saskia Hille heeft op een zeer onbeschofte manier de gemeenteraad proberen de les te lezen. Tijdens haar betoog gaf ze duidelijk aan GroenLinks te zijn, maar als bewoner in te spreken. Dat gelooft toch niemand? Hille gebruikte haar mogelijkheid om als GroenLinkser in de raadszaal het woord te voeren, en dan ook nog eens over vragen van de VVD, iets waar de gemeenteraad NIET over gaat. “Dat zijn vragen aan burgemeester en wethouders en de raad hoeft daar niets over te besluiten en Hilles inspraak was daardoor buiten de orde. Toch duurde het vrij lang voordat daarover iemand iets zei. Harrie van der Laan (POV) was de eerste. Hij vond het propaganda van GroenLinks.” De Partij voor Ouderen en Veiligheid gaat een serieuze klacht neerleggen bij de raadsgriffie over deze gang van zaken. GroenLinks Zaanstad heeft aangegeven niets te weten van de inspraak maar heeft hier openlijk nog geen afstand van genomen.

Reorganisatie OVER op goede weg

VVD VVD Wormerland 15-11-2018 02:51

Eind 2017 hebben Oostzaan & Wormerland besloten de gezamenlijke ambtelijke organisatie (OVER-gemeenten) te versterken en te reorganiseren. Die reorganisatie lijkt te slagen en ook de Provincie NH constateert dat nu ook.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/32672/reorganisatie-over-op-goede-weg

Wormerland ontving op 1 november een brief van de provincie NH, Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, namens dezen, de sectormanager Kabinet, Hierbij uittreksel van die brief:

 

Wij hebben uw Gemeenschappelijke regeling (OVER-gemeenten) in financieel opzicht tegen het licht gehouden. Wij hebben daarbij onder meer gekeken naar het weerstandsvermogen, de sluitendheid van de begroting, de financieringspositie en het voldoen aan de wet- en regelgeving. Geconstateerd is dat de (meerjaren) begroting 2019 structureel en reëel in evenwicht is. De Jaarrekening 2017 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 267.441. Voor een deel is het positieve resultaat het gevolg van het (nog) niet uitgeven van geoormerkte bijdragen. De lasten hiervan zijn bij het bestemmen van het resultaat gereserveerd voor 201 8. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven voor zowel de getrouwheid als voor de rechtmatigheid.

…......

Bij onze brief van de analyse van de begroting 201 8 hebben wij u er al op gewezen dat een aantal notities en verordeningen is vastgesteld gelijktijdig met de oprichting van uw regeling in 2010. Te denken valt hierbij aan het treasurystatuut en de verordeningen conform ex artikel 21 2 en 21 3 Gemeentewet. Zoals u weet is ondertussen in de wet- en regelgeving het een en ander gewijzigd. Het is ons bekend dat deze stukken (nog) niet geactualiseerd zijn. Wij verzoeken u hieraan nu handen en voeten te geven en zien de geactualiseerde stukken binnen afzienbare tijd met belangstelling tegemoet.

Daarnaast verheugt het ons te constateren dat ten opzichte van de vorige begroting een verbeterslag is gemaakt. Er zijn stappen gezet om de organisatie naar een kwalitatief hoger niveau te brengen. Hiertoe zijn door de deelnemende gemeenten aanvullende budgetten voor 201 8 en 2019 beschikbaar gesteld, waardoor ook een meer reële begroting is vastgesteld. Inmiddels is het ziekteverzuim naar een redelijk niveau teruggebracht. Ook zijn externe krachten vervangen door interne medewerkers waardoor een structurele verbeterslag gemaakt is.

Wij wensen u veel succes met (de voortzetting van) deze overgang.

Lijsttrekker Rob Berkhout over onze ...

VVD VVD Wormerland 09-03-2018 13:19

Lijsttrekker Rob Berkhout over onze mooie en landelijke gemeente....

Rechttrekken A7 van de baan

VVD VVD Wormerland 31-12-2017 11:59

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/26274/rechttrekken-a7-van-de-baan

Bijgesloten vindt U het artikel in de NHD.nl betreffende de bocht in de A7 bij Neck.

De VVD is de wethouder dankbaar voor zijn inzet op dit dossier. Een poging tot landjepik en aantasting van de groene polder de Wijdewormer door de gemeente Purmerend.

Tiny en Small Houses in Wormerland, hoe nu verder? | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 20-12-2017 00:00

Op 19 december heeft GroenLinks haar initiatiefvoorstel voor het realiseren van Tiny en Small Houses in Wormerland verdedigd tegenover de gemeenteraad.

En om maar direct met de deur in huis te vallen; het voorstel is aangenomen maar met een kanttekening! Die kanttekening vraagt om een nadere uitleg.

Behalve GroenLinks, hebben de raadsleden van het CDA en de PvdA zich direct en volmondig positief uitgelaten over dit voorstel. De SP had echter nog een paar opmerkingen. Bij de stemming heeft één SP raadslid vóór gestemd en het andere SP raadslid heeft tegengestemd bij punt 1 van het raadsbesluit. Met de andere punten ging hij akkoord. Er was dus een nipte meerderheid maar met een kanttekening bij dat punt 1 uit het raadsbesluit.

Raadsbesluit

De letterlijke tekst uit het initiatiefvoorstel van GroenLinks luidt:

Gezien het initiatiefvoorstel van de raadsleden Halewijn, Doorn en Koelemeijer (GroenLinks) d.d. 6 juni 2017 in te stemmen met het initiatiefvoorstel om de bouw van Tiny Houses en Small Houses in Wormerland mogelijk te maken door:

Akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak om beperkingen volgend uit het Bouwbesluit 2012 op te heffen door toepassing van Artikel 1.3 Gelijkwaardigheidsbepaling uit het Bouwbesluit 2012, Akkoord te gaan met de voorgestelde kaders tbv Tiny Houses, Het college opdracht te geven minimaal één locatie aan te wijzen voor een eerste experiment met Tiny Houses en Small Houses.

Er is nu dus een meerderheid akkoord gegaan met de voorgestelde kaders en om het college opdracht te geven tot nadere uitwerking van een experiment. Maar er is een minderheid om hierbij de voorgestelde aanpak te hanteren. Terwijl dat een onlosmakelijk onderdeel van het voorstel is, en zelfs een voorwaarde, om Tiny en Small Houses mogelijk te maken. Is er nu dan een probleem en een onwerkbare situatie ontstaan?

Mogelijk maken door toepassing van Gelijkwaardigheidsbepaling

Het antwoord is Nee! Nee, er is geen probleem om over te gaan tot volledige uitvoering van het initiatiefvoorstel van GroenLinks.

Punt 1 zegt eigenlijk dat wij willen dat er voortaan met behulp van de Gelijkwaardigheidsbepaling wordt gemeten of een bouwaanvraag voor een Tiny House/Small House voldoet aan het Bouwbesluit in plaats van de harde kwaliteitseisen uit dat Bouwbesluit. Dat is geen omissie, het is gewoon mogelijk binnen de huidige wetgeving omdat het genoemde wetsartikel 1.3 een onderdeel is van dat Bouwbesluit. Het is dus niet de vraag OF Gemeente Wormerland de Gelijkwaardigheidsbepaling uit Bouwbesluit MAG hanteren, maar HOE de Gemeente Wormerland de Gelijkwaardigheidsbepaling MOET hanteren. De wethouder heeft mij in ieder geval toegezegd dit nog goed te bestuderen en zal hierop met een reactie komen.

Hoe hebben partijen gestemd? Wie is voor of tegen?

In de commissievergadering (voorbespreking) spraken alle politieke partijen hun positieve gevoelens uit maar er waren ook wel enkele bedenkingen. Je zou verwachten dat een debat een uitwisseling is van argumenten zodat uiteindelijk ook de argumenten van andere partijen toegevoegd kunnen worden aan een raadsvoorstel. Daarmee wordt dat raadsvoorstel sterker. Het was ook een doel van GroenLinks om de voorgestelde kaders bespreekbaar te maken, te wijzigen of aan te vullen met suggesties van de andere partijen. Maar in de praktijk gaat het meestal niet zo. De mening over een bepaald thema die men ooit heeft opgebouwd, kan niet meer losgelaten worden. Noem het conservatief, principieel, gesloten, visieloos of tunnelvisie, feit is dat als iemand eenmaal tegenstander is, deze vrijwel nooit meer medestander wordt. Ik heb dat persoonlijk al vele malen gemerkt. Jammer, want van een constructieve samenwerking is dan geen enkele sprake meer. En van sommige politieke fracties kun je dan alleen nog maar concluderen dat zij door die houding weinig effectief zijn.

VLW is tegen alles.

De lokale partij VLW is zo een club. In het afgelopen jaar zijn er vele raadsvoorstellen geweest die door VLW op basis van een principiële houding keihard werden afgewezen. Meestal ging het dan om sociale beleidsterreinen zoals jeugdhulp, WMO, schuldhulpverlening, burgerparticipatie of de begroting. Je eerste indruk zou kunnen zijn dat VLW gewoon een a-sociale partij is, zij stemmen immers tegen elk sociaal beleidsstuk. Als je écht goed luistert naar VLW hebben zij op die onderwerpen best goede opmerkingen en toevoegingen. Maar doordat er dan één onderdeel, zinssnede of financiële paragraaf in hun ogen onjuist is, wordt het hele voorstel afgestemd. Weinig effectief zou ik zeggen. Beter zou VLW kunnen proberen om dan hun opmerking in het stuk verwerkt te krijgen.

Zo ook bij de Tiny Houses. Al in maart 2017 liet VLW woordvoerder van Rijn weten tegen Tiny Houses te zijn omdat het caravans waren en plaatsing altijd uitliep op woonwagenkampen. Deze mening stond zelfs na het lezen van het initiatiefvoorstel Tiny en Small Houses nog fier overeind. Een uitwisseling van argumenten hielp niet en ook de uitgestrekte hand om deze opmerkingen met maatregelen op te nemen in het voorstel werd genegeerd. VLW is tegen en blijft tegen. Principieel en daardoor ineffectief.

VVD wil wat anders

Met woordvoerder Sanders van de VVD heb ik een haatliefde verhouding. We zijn coalitiepartners en proberen elkaar dus te steunen bij wederzijdse voorstellen. Maar de heer Sanders maakt zicht er telkens erg gemakkelijk vanaf. Zijn voorstellen rammelen, kloppen inhoudelijk niet of zijn technisch onuitvoerbaar en je merkt dat hij zijn stukken gewoon slecht leest of zich niet goed heeft voorbereid. Hij beweert natuurlijk het tegendeel maar erkent ook dat hij er niet de man naar is om op elk detail te letten.

Met de heer Sanders heb ik vooraf uitvoerig gesproken onder het genot van een kop koffie en leuke vakantieverhalen. Maar hij wilde mij vooral mededelen dat een groot deel van zijn Wijdewormerse achterban de komst van Tiny Houses niet zag zitten. Het zou teveel lijken op het caravanpark in de Wijdewormer en dat was hen een doorn in het oog. Small Houses van 50m2, dat zag hij dan weer wel zitten. Maar dan moest ons voorstel niet meer Tiny Houses heten maar Small Houses. En Sanders was van mening dat we vooral aandacht moesten hebben voor permanente kleine woningen en dat hij misschien achter ons voorstel kon staan als wij deze elementen wilden meenemen. Natuurlijk lijkt dat een goede insteek en het gesprek ging al snel over onze gedeelde zorgen over de krappe woningmarkt. Maar ook dat er een verschil is in grond met een woonbestemming en grond met een andere bestemming en dat juist het initiatiefvoorstel van GroenLinks het mogelijk maakt grond met een andere bestemming tijdelijk te laten bewonen. Dat is een essentieel verschil, zeker als je ook nog eens gaat kijken naar de prijs van bouwgrond of andere grond. Een ex-topman van een woningcorporatie zou dat toch moeten weten? Maar hij kon zijn tunnelvisie niet loslaten en bleef dus zijn bedenkingen houden. Dat er in het voorstel al uitgebreid werd verwezen naar Small Houses maakte hem niet uit. En op mijn verzoek om dan een wijziging aan te laten brengen in die genoemde 40m2 ging hij niet concreet in. En ten aanzien van die caravanparken dan? Ik ben persoonlijk van mening dat juist ons voorstel gereedschap bevat om aan die caravanparken een eind te maken. Maar dan moet je daar de tijd voor nemen, het voorstel goed lezen en op je in laten werken en meedenken in oplossingen. Dat heeft Sanders nagelaten en dat is een gemiste kans voor hem en voor zijn VVD achterban. En omdat hij tijdens de rest van de raadsavond meer aandacht nodig had voor een ongelukkige motie - die hij vervolgens terugtrok nadat zijn eigen fractiegenoten dat voorstel niet wensten te steunen – was hij niet bij machte om zijn fractiegenoten de juiste argumenten voor te schotelen waarna de VVD dus tegenstemde.

De wijze les voor deze avond?

Het gaat niet om de kwantiteit of activiteit maar om de kwaliteit en effectiviteit.

Vervolg in Wormerland

Wat gebeurt er nu verder? Er zijn een paar opties:

Het college zal nu eerst het genomen besluit juridisch (die zgn. kanttekening) moeten toetsen maar voor zover ik dat nu kan bepalen, zal dat geen belemmeringen opleveren. Daarna zal dit bestuurlijk verder moeten worden uitgewerkt, dat zal pas halverwege 2018 tot resultaat kunnen leiden. Eventueel kan GroenLinks een gewijzigde versie inbrengen op een later moment om daarmee te proberen meer steun bij o.a. de SP en de VVD te halen. En tenslotte kunnen wij natuurlijk, mits er een goede verkiezingswinst in maart wordt behaald, dit gewoon onderdeel laten uitmaken van een nieuw coalitieakkoord. Ik heb er nu al zin in!

Hoe dan ook, het duurt nog wel tot 2e helft 2018 voordat er echt gestart kan worden met de bouw van een eerste Tiny House in Wormerland. Maar ik moedig initiatiefnemers nu al aan om hun aanvraag zo snel als mogelijk in te dienen. Aan de slag zou ik zeggen.

Harold Halewijn

Vervolg in Wormerland

Wat gebeurt er nu verder? Er zijn een paar opties:

Het college zal nu eerst het genomen besluit juridisch (die zgn. kanttekening) moeten toetsen maar voor zover ik dat nu kan bepalen, zal dat geen belemmeringen opleveren. Daarna zal dit bestuurlijk verder moeten worden uitgewerkt, dat zal pas halverwege 2018 tot resultaat kunnen leiden. Eventueel kan GroenLinks een gewijzigde versie inbrengen op een later moment om daarmee te proberen meer steun bij o.a. de SP en de VVD te halen. En tenslotte kunnen wij natuurlijk, mits er een goede verkiezingswinst in maart wordt behaald, dit gewoon onderdeel laten uitmaken van een nieuw coalitieakkoord. Ik heb er nu al zin in!

Hoe dan ook, het duurt nog wel tot 2e helft 2018 voordat er echt gestart kan worden met de bouw van een eerste Tiny House in Wormerland. Maar ik moedig initiatiefnemers nu al aan om hun aanvraag zo snel als mogelijk in te dienen. Aan de slag zou ik zeggen.

Harold Halewijn

Programmabegroting 2018 en de Meerjarenbegroting 2018-2021

VVD VVD Wormerland 08-11-2017 03:26

Voor ons ligt de laatste begroting van dit college. Naast complimenten voor dit college en de ambtelijke organisatie voor de volledigheid en overzichtelijkheid van de aangeleverde stukken, past hier ook een positieve duiding op de financiële huishouding van de gemeente Wormerland in het totaal.

https://wormerland.vvd.nl/nieuws/25287/programmabegroting-2018-en-de-meerjarenbegroting-2018-2021

Het nieuwe kabinet vindt dat gemeentelijke herindeling ook van boven af opgelegd kan worden. Dat blijkt uit het regeerakkoord. De nieuwe regering wil dat het provinciebestuur het voortouw neemt als gemeentelijk herindeling noodzakelijk is. En die noodzaak is aanwezig als 'gemeenten langjarig en in hoge mate afhankelijk zijn van gemeenschappelijke regelingen voor essentiële taken'. Als argumenten voor de gemeentelijke schaalvergroting – hiertoe beperken we ons – voerden de kabinetsonderhandelaars aan dat gemeenten meer taken krijgen en dus „op passende schaal” georganiseerd moeten worden.

Met interesse heb ik recent een artikel gelezen van Linze Schaap (universitair hoofddocent bestuurskunde aan Tilburg University), Bas Denters (hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Twente), Rien Fraanje (bestuurkundige senior adviseur bij de Raad voor het Openbaar Bestuur) en Michiel Herweijer (hoogleraar bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen).

Zij analyseerden het regeerakkoord op dit onderwerp.

Hun volledige analyses delen gaat te ver, maar over enkele zaken wil ik u graag informeren. Zij stellen: Daadkracht is mooi, maar de keuze voor schaalvergroting is wel een uitermate riskante, zeker als ze zo rigoureus uitpakt. Eerdere gemeentelijke herindelingen tonen dat schaalvergroting dikwijls ineffectief is en soms zelfs averechts werkt. Gemeentelijke herindeling tast de kwaliteit van de lokale democratie aan. De betrokkenheid van bewoners bij de lokale politiek neemt af, te zien aan een dalende opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen. Gemeenteraadsleden krijgen het nog drukker. Per raadslid neemt het aantal te vertegenwoordigen burgers fors toe. In een gemeente van 16.000 inwoners vertegenwoordigt een raadslid nu ongeveer 950 burgers. Dat wordt straks ruim 2.500 of meer, nog los van de plannen van de nieuwe coalitie om de gemeenteraden te verkleinen. Dit zet raadsleden op grotere afstand van de burger. Uiteraard kunnen aanvullende maatregelen worden genomen om burgers in de nieuwe gemeenten meer te betrekken bij de zaken, maar die kosten al snel extra geld. Vooralsnog lezen we er in de kabinetsplannen weinig over.

Evaluaties van eerdere herindelingen leren dat herindeling en grootschaligheid niet bijdragen tot een effectief en doelmatig lokaal bestuur. Het is veelzeggend dat de tevredenheid van burgers over het functioneren van het gemeentebestuur in kleinere gemeenten beduidend groter is dan in gemeenten van meer dan honderdduizend inwoners.

Intergemeentelijke samenwerking blijkt vaak een goed alternatief voor herindeling. Gemeenten vergroten door samenwerking hun bestuurskracht en behouden hun zelfstandigheid en een relatief kleine afstand tussen het bestuur en de inwoners. Nu beginnen met de discussie over herindeling frustreert deze initiatieven. Sommige samenwerkingspartners zullen liever wachten tot de herindeling.

De zorgbehoevende burger dreigt hiervan als eerste de dupe te worden. Het kabinet zou er beter aan doen een moderne visie te ontwikkelen op de inrichting en het functioneren van het openbaar bestuur. Tot zover de interessante analyses van deskundigen. Het is belangrijk dat we de informatie over dit onderwerp openbaar delen en bespreken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.