Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

CDA: stop commerciële beïnvloeding jonge kinderen

CDA CDA Zuid-Holland 30-05-2020 03:55

CDA-Kamerlid Harry van der Molen heeft afgelopen week een aantal voorstellen ingediend om kinderen beter te beschermen tegen commerciële beïnvloeding via televisie en online videodiensten. Hij kwam in actie tijdens het debat over de implementatie van een EU-richtlijn over media. Zo stelde het CDA samen met de CU voor om het verbod op sponsoring van kinderprogramma’s (dat nu alleen geldt voor de publieke omroepen) uit te breiden naar commerciële tv-zenders en andere commerciële mediadiensten, zoals streamingsdiensten en Netflix.Volgens Van der Molen is dit hét moment om nadere bepalingen op te nemen om kinderen beter te beschermen: “Van jongs af aan worden onze kinderen volgestopt met (sluik)reclame terwijl zij dan nog niet het vermogen hebben om het als zodanig te herkennen. Het is onwenselijk wanneer van deze kwetsbaarheid misbruik wordt gemaakt. We moeten stoppen met kinderen beschouwen als een soort mini-consumentjes.” Reclames zijn weliswaar een deel van de wereld, maar dat kinderen hiermee om leren gaan hoeft niet zo vroeg in hun leven te gebeuren, vindt de CDA’er. "Als je een tiener bent, kijk je er alweer heel anders naar. Dan kun je leren hoe je ermee omgaat. Maar de jongste groep, die bescherm je. Het is niet normaal om op te groeien in een wereld die alleen maar om commercie draait."Wat het CDA betreft zijn kinderprogramma’s niet alleen programma’s gemaakt voor kinderen, maar ook programma’s waar juist veel kinderen naar kijken, zoals de Voice of Holland. Dat programma staat in de top 10 van best bekeken programma’s onder 6-12 jarigen in 2019. Ook daar zouden de regels voor moeten gelden, aldus het CDA, die hiervoor samen met de SP een voorstel voor indiende.Een derde idee van het CDA gaat over de leeftijdsclassificatie voor een programma of uitzending. Op het moment dat er een leeftijdsclassificatie geldt, moet deze het hele programma in beeld blijven staan. Ouders moeten in een oogopslag kunnen zien of een programma geschikt is. Op deze wijze kunnen kinderen beter worden beschermd tegen beelden met bijvoorbeeld geweld of grof taalgebruik.

CDA wil kinderen meer beschermen tegen reclame

CDA CDA Zuid-Holland 26-11-2019 10:51

Kinderen moeten beter beschermd worden tegen reclame op televisie en internet. Daar heeft onderwijswoordvoerder Harry van der Molen voor gepleit bij minister Slob, bij de behandeling van de mediabegroting.Het CDA vindt dat kinderen nu teveel worden gezien als ‘mini-consumenten’. Ouders zijn weliswaar verantwoordelijk voor het kijkgedrag van kinderen op tv en sociale media, maar in de toenemende digitaliserende wereld is het steeds lastiger om hier als ouder grip op krijgen. Het CDA doet daarom een aantal concrete voorstellen om ouders te helpen en kinderen beter te beschermen.Beschermen van kinderen: commerciële beïnvloeding De toenemende commercialisering van kinderen moet wat het CDA betreft stoppen. Het online op gewiekste wijze proberen te beïnvloeden van kinderen lijkt namelijk steeds meer toe te nemen. Uit onderzoek blijkt dat vooral kinderen het lastig vinden reclame van influencers of BN’ers te herkennen, terwijl zij het meest beïnvloedbaar zijn. Het CDA vindt het van groot belang dat het voor iedereen helder is wanneer het om reclame gaat, zeker bij reclames gericht op kinderen. Indien een influencer of BN’er betaald wordt of iets gratis heeft gekregen moet dit wat het CDA betreft altijd volstrekt helder zijn. Alleen in de beschrijving vermelden dat het om een advertentie gaat vindt het CDA onvoldoende, al gebeurt dit zelfs niet altijd of is dit onduidelijk. 1.Het CDA wil dat ook in video’s of in afbeeldingen zelf moet worden vermeld dat het om een advertentie gaat. Bijvoorbeeld doordat het genoemd wordt of doordat er een zin in beeld moet worden toegevoegd: "Deze video/afbeelding bevat reclame voor [naam adverteerder]". 2.Een instantie gaat proactief overtredingen op de Nederlandse Reclame Code opsporen, in plaats van alleen te mogen handelen op binnengekomen klachten. Beschermen van kinderen: richtlijn audiovisuele mediadienstenHet CDA is blij met de nieuwe Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten. Het lijkt er op dat, vanwege de tegenstem van Nederland, de richtlijn niet ruim zal worden geïmplementeerd in ons land.3.Het CDA wil een ruime implementatie van de richtlijn. Sponsoring van kinderprogramma’s wordt verboden. Maar wat is nu precies een kinderprogramma? Is dat alleen een programma gemaakt voor kinderen? Ook naar een programma wat officieel geen kinderprogramma is kunnen veel kinderen kijken. 4.Sluikreclame wordt niet toegestaan bij programma's met een significant kinderpubliek.Beschermen van kinderen: schadelijke beeldenKinderen worden via telefoons en/of tablets regelmatig geconfronteerd met filmpjes op YouTube met beelden van bijvoorbeeld geweld. Het CDA vindt het belangrijk dat kinderen worden beschermd tegen dit soort schadelijke beelden. 5.Het CDA wil een kijkwijzer voor YouTube. Beschermen van kinderen: regels voor uitzendtijden In de mediabegroting wordt aangegeven dat er wijziging plaatsvindt in de regels voor uitzendtijden. Het is onwenselijk dat de oudere jeugd makkelijker te maken krijgt met schadelijk audiovisueel materiaal.6. Het CDA wil geen vervroeging van de leeftijdscategorie 16 + van 22:00 uur naar 20:00 uur. Beschermen van kinderen: wettelijk verankeren toezicht 7. Het toezicht van het Commissariaat voor de Media op Nicam, de organisatie van de Kijkwijzer, wordt wettelijk verankerd.

CDA: NPO wordt sterker, veelzijdiger en met meer nadruk op regio

CDA CDA Zuid-Holland 14-06-2019 06:04

Minister Slob heeft namens het kabinet de mediabrief met toekomstplannen voor de publieke omroep naar de Tweede Kamer gestuurd. Het CDA vindt het belangrijk dat hiermee de basis is gelegd voor een sterke publieke omroep die voor iederéén is, met ruimte voor verschillende geluiden en meer aandacht voor de regio. CDA-Kamerlid en woordvoerder media Harry van der Molen in een eerste reactie: “Het CDA hecht veel waarde aan een sterke en veelzijdige publieke omroep. Zeker nu het Nederlandse medialandschap onder druk staat. Als CDA zien we ook graag dat er meer nadruk wordt gelegd op nieuws en programma’s uit de regio. Bijvoorbeeld met NPO Regio en regionale programmering bij NPO Start. Het kabinet investeert daar terecht in. Ook steunen we de extra ruimte die ledenomroepen binnen de publieke omroep gaan krijgen. Met de eerste stap op weg naar een reclamevrije publieke omroep en scherpere beleidskeuzes wordt wat ons betreft de basis gelegd voor een publieke omroep die klaar is voor de toekomst.” Minder reclame, verlaging ledental en veelzijdigerWat in het oog springt, zijn de beperking van reclame tot 20.00 uur en online en het verlagen van de benodigde ledenaantallen om als omroep volwaardig erkend te worden. Dat aantal gaat van 150.000 naar 50.000 leden. Van der Molen: “Daarmee wordt de kans opbehoud van aspirant-omroepen vergroot, en wordt een eenzijdig geluid bij de publieke omroep voorkomen. Álle geluiden, van links tot rechts, moeten worden gehoord. Het draagt bij aan de door het CDA gewenste pluriformiteit en kan daarom op onze steun rekenen.” Bescherming kinderenHet CDA is ook blij dat de publieke omroep weer oog heeft voor gezinnen met kinderen. Er komt een betere bescherming van kinderen tegen programma’s met schadelijke inhoud. Geen reclame meer rondom kinderprogrammering op televisie en geen reclame meer online. Het is goed dat de publieke omroep deze voorbeeldfunctie pakt, ook met het oog op online platforms als YouTube.

CDA: Voorkom oprichten omroep door politieke partij

CDA CDA VVD Zuid-Holland 05-04-2019 13:03

CDA-Tweede Kamerlid Harry van der Molen wil voorkomen dat politieke partijen een eigen publieke omroep kunnen oprichten. Volgens het Kamerlid zit er een tegengesteld belang tussen een politieke partij en een omroep. De onafhankelijkheid van de journalistiek is wat het CDA betreft van cruciaal belang, waarbij geen partijpolitiek belang zou mogen dienen. Om dit goed te borgen in de wet heeft Van der Molen samen met VVD-collega Thierry Aartsen een voorstel gedaan om te voorkomen dat politieke partijen een publieke omroep kunnen oprichten. Voor politici of medewerkers met een contract bij een politieke partij op landelijk niveau wordt het daarmee onmogelijk gemaakt om een omroepvereniging te besturen. ‘Zo proberen we politiek en media zo goed mogelijk gescheiden te houden’, aldus Van der Molen. Lokale omroepenTijdens het debat over de mediawet deden Van der Molen en Aartsen ook een voorstel om de positie van lokale omroepen te verbeteren. Van der Molen: ‘Lokale omroepen zijn belangrijk voor het functioneren van de lokale democratie. Zij moeten onze gemeentebesturen en gemeenteraadsleden op een goede manier kunnen controleren. Maar ook als het gaat om sport, cultuur en het brengen van lokaal nieuws spelen lokale omroepen een belangrijke rol. Het is dan ook triest om te zien dat steeds meer omroepen in financieel zwaar weer verkeren.’ Volgens het CDA is een van de oorzaken van de financiële problemen dat sommige omroepen dubbele kosten moeten maken voor signaaldoorgifte. Eenmaal naar de Mediahub in Hilversum en in het geval van Ziggo ook nog eens naar de regionale knooppunten. ‘Lokale omroepen met weinig budget en veel vrijwilligerswerk moeten opboksen tegen het grote Ziggo met een veel grotere omzet om langlopende procedures vol te houden. Ondanks een handhavingsverzoek van de Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) bij het Commissariaat voor de Media blijft Ziggo consequent weigeren deze kosten te betalen’. Door het voorstel worden dergelijke dubbele doorgiftekosten aangepakt en krijgen sommige lokale omroepen iets meer financiële ruimte. Aankomende dinsdag worden de beide voorstellen in stemming gebracht.

Van der Molen: Bonussen voor mediabureaus onwenselijk

CDA CDA D66 Zuid-Holland 30-11-2018 09:23

CDA-Kamerlid Harry van der Molen wil af van de bonussen die mediabureaus ontvangen van omroepbedrijven, dagbladen, en andere uitgeefbedrijven voor de inkoop van advertenties. Daarom houdt hij een pleidooi voor een wettelijk verbod tijdens een debat in de Tweede Kamer over de mediabegroting. Op deze manier wil Van der Molen het gelijke speelveld tussen mediaorganisaties bevorderen, in het kader van een eerlijke economie. Ook coalitiepartij D66 heeft de steun voor het voorstel uitgesproken. Ongelijk speelveldMediabureaus kopen in opdracht van bedrijven en organisaties advertentieruimte in bij bijvoorbeeld een omroepbedrijf, en adviseren hen daarnaast over de communicatiestrategie. Tegelijkertijd ontvangen diezelfde mediabureaus bonussen van sommige omroeporganisaties of internetbedrijven. Daarmee worden zij aan twee kanten betaald, en rijst de vraag in hoeverre sprake is van onafhankelijk advies. Daarnaast betalen sommigen wel een bonus en anderen niet, wat zorgt voor een ongelijk speelveld. Het CDA vindt dat een onwenselijke situatie en vindt het tijd dat zulke praktijken net als bij makelaars en hypotheekadviseurs tot het verleden gaan behoren. Volgens Van der Molen zorgt dat voor vertroebelde verhoudingen en een ongelijk speelveld in de mediasector: 'Het hele idee dat een mediabureau van twee walletjes eet, daar moeten we vanaf.’Publieke omroepDe STER koos dit jaar voor een nieuwe tarievenstructuur, waarbij onder meer een einde werd gemaakt aan het betalen van bonussen aan zogenoemde ‘kickbacks’. Hiermee hebben zij 8 miljoen euro bespaard. Maar met de tegenvallende advertentie-inkomsten lijkt het erop dat de publieke omroep nu de rekening krijgt gepresenteerd, omdat een veelvoud van het bespaarde bedrag is misgelopen. Daarmee is het budget van de publieke omroep extra onder druk komen te staan. Commerciële omroepen hebben namelijk beduidend beter gepresteerd op de advertentiemarkt.Van der Molen: ‘De STER kiest bewust niet voor een bonus voor mediabureaus, RTL en Q-Music geven soortgelijke signalen af. Anderen houden er aan vast. Dat is geen eerlijke situatie. De overheid dient dan een gelijk speelveld te garanderen. Dat ga ik bepleiten.’

Van der Molen: Naar een toekomstbestendige Publieke Omroep

CDA CDA ChristenUnie Zuid-Holland 07-09-2018 12:03

Donderdag heeft Harry van der Molen, CDA-woordvoerder media, tijdens het debat met minister Slob over media en journalistiek aangegeven dat het CDA kiest voor het behoud van een veelzijdige en sterke publieke omroep. Het unieke aan het Nederlandse omroepbestel is namelijk dat allerlei groepen uit de samenleving zich vertegenwoordigd voelen via verschillende omroepverenigingen, zonder commercieel uitgangspunt. Om dit in de toekomst niet verloren te laten gaan, moet er volgens Van der Molen op een aantal ontwikkelingen worden ingespeeld: het gevaar van een doorgeschoten marktwerking, verouderde mediawetgeving, het onder druk staan van de regionale en lokale media en de opkomst van platforms als Netflix en Youtube.Gevaar van doorgeschoten marktwerkingVan der Molen gaf tijdens het debat o.a. aan dat de Publieke Omroep de afgelopen jaren steeds meer behandeld is als een commerciële omroep, waardoor kijkcijfers en reclame-inkomsten leidend zijn geworden. Meer marktwerking heeft niet geleid tot meer keus, zo bleek onder meer uit de uitgelekte plannen van de NPO. Voor de zomer gaf het CDA al aan moeite te hebben met de geschetste programmatische keuzes, zoals minder geld naar levensbeschouwing en journalistiek. Of de vervanging van EenVandaag door een soap. Van der Molen gaf aan uit te kijken naar de definitieve plannen. Hij vond het alvast een goede zaak dat er in ieder geval een akkoord ligt tussen EO en NPO over religieuze programma’s. Tot slot vroeg Van der Molen naar een structurele oplossing voor de dalende Ster-inkomsten, want reserves inzetten om tekorten aan te vullen vindt het CDA geen solide financieel beleid.Behoud aspirant-omroepenDe mediawetgeving is volgens het CDA op een aantal onderdelen verouderd. Bijvoorbeeld als het gaat om de plek van aspirant-omroepen (zoals HUMAN, WNL en PowNed) in het bestel. Net als de minister vindt het CDA dat deze omroepen alleen in aanmerking mogen komen voor een definitieve plek als zij hun toegevoegde waarde hebben aangetoond. Daarnaast zeggen de ledenaantallen iets over de maatschappelijke legitimatie. Maar volgens Van der Molen is de huidige grens hiervoor van 150.000 leden anno 2018 om verschillende redenen niet meer reëel. Daarom heeft hij de minister gevraagd om met een nieuw voorstel te komen.Regionale en lokale mediaHet CDA vindt het een gevaar voor het functioneren van de lokale democratie wanneer regionale en lokale media onder druk staan. Daarom heeft Van der Molen er samen met de ChristenUnie op aangedrongen dat gemeenten het daarvoor afgesproken bedrag (verplicht) investeren in de lokale media. Verder is het CDA blij dat per 1 januari 2019 de proef met ‘vensterprogrammering’ (een tijdslot voor regionale media op landelijke televisie) van start gaat. Tot slot wilde Van der Molen weten hoe het staat met de 17 miljoen die op de plank ligt voor regiojournalistiek.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.