Nieuws van politieke partijen in Boxtel inzichtelijk

12 documenten

Vervolgvragen over De Herenboeren

BALANS BALANS Boxtel 05-06-2023 11:16

Naar aanleiding van onze vragen over De Herenboeren hebben we het college vervolgvragen gesteld:

___________________________________________________________________________________

Geacht College,

Wij hebben kennis genomen van uw antwoord en hebben een aantal inhoudelijke vervolgvragen. Over de termijn van beantwoording, die ruim overschreden is, hebben we reeds gesproken in het presidium.

Op voorhand willen we melden dat we het een prima zaak vinden dat er een controle plaatsgevonden heeft. Het is wel jammer dat dit ingezet is na een handhavingsverzoek en al niet eerder. Bij het verstrijken van een tijdelijke omgevingsvergunning (in dit geval verleend voor 3 jaar voor het tijdelijke plaatsen van een prefab unit als informatiecentrum, kantine, opslagruimte en 2 zeecontainers), is het volgens ons zo dat de situatie dan weer in de oorspronkelijke staat gebracht dient te worden. Om dat te beoordelen zou een eerdere controle, na het verstrijken van de tijdelijke vergunning op zijn plaats zijn geweest.

Er zijn intussen ruim 6 jaar verstreken sinds de ondertekening van de Greendeal (9 maart 2017 ) en die tijd had benut moeten worden (aldus de inhoud van de Greendeal) voor de realisatie van maximaal één Vlaamse Schuur. Zeer recent hebben de Herenboeren een tijdelijke vergunning voor 10 jaar (!) aangevraagd, maar dat is niet voor een Vlaamse Schuur volgend de publicatie.

In uw antwoord geeft u aan dat er zicht is op legalisatie en dat u daarom niet handhavend hebt opgetreden, dit zicht op legalisatie zou moeten blijken uit een vergunningsaanvraag, maar de vergunningsaanvraag die de Herenboeren enkele dagen geleden hebben gedaan gaat om een tijdelijke vergunning voor 10 jaar (!) en niet om een Vlaamse Schuur. Er is naar onze mening dan ook geen sprake van zicht op legalisatie van de situatie zoals is vastgelegd in de Greendeal én ook niet zoals de situatie nu is.

In uw beantwoording geeft u aan dat De Greendeal in 2021 is geëvalueerd. Wij lezen dat de genoemde evaluatie door een werkgroep opgesteld is en vragen ons af de evaluatie van de werkgroep door bestuurders vastgesteld is. Tevens stelt u dat die evaluatie de leidraad vormt voor het vervolg. Voor ons als raad (toch het hoogste orgaan binnen de gemeente) is het fijn vanuit onze controlerende taak om te weten of we de inhoud van de evaluatie in lijn is met het genomen raadsbesluit van 21 februari 2017 en passend vinden als leidraad voor de toekomst van die locatie.

Kunt u ons de evaluatie van de werkgroep doen toekomen als mede het vaststellingsdocument door bestuurders van ondertekende partijen, inclusief datum?

In uw beantwoording geeft u ook aan dat u als college slechts bevoegd bent voor het verstrekken van een omgevingsvergunning bouwen en dat de door u afgegeven tijdelijke omgevingsvergunning inmiddels van rechtswege is beëindigd.

Bent u het met ons eens dat er dus de facto sprake is van een niet legale situatie aangezien hetgeen tijdelijke vergund is, al lang weg had moeten zijn?

U geeft vervolgens aan dat er tijdens een controle overtredingen zijn geconstateerd en dat er momenteel een onderzoek plaats vindt naar de mogelijkheid tot legalisatie. Dit onderzoek vindt dus plaats ruim na de einddatum van de Green Deal en de tijdelijke vergunning. En het onderzoek loopt dus al een heel jaar.

Waarom is er niet eerder onderzoek gedaan naar de mogelijkheid tot legaliseren?

Op basis waarvan trekt u nu de conclusie dat er ‘concreet zicht is op legalisatie’ terwijl het onderzoek daarnaar volgens uw antwoord blijkbaar nog loopt? Zoals eerder aangegeven betreft de vergunningsaanvraag die zeer recent en pas na uw gegeven antwoord is gedaan, iets anders dan wat er nu staat of wat bedoeld was in de Greendeal.

BALANS is zich er van bewust dat er een verdere transformatie van het landelijk gebied aan de orde is. Het concept van de Herenboeren kan er daar één van zijn. De schoen wringt voor BALANS dat “gelijken monniken, gelijke kappen” hier niet aan de orde lijkt te zijn. Ook in het kader van een betrouwbare overheid, en dus bij andere handhavingszaken kan door betrokkenen het gevoel van onrechtvaardigheid ontstaan, en met een schuin oog naar de casus Herenboeren gekeken worden. In deze casus geldt blijkbaar een  “hersteltermijn” van ruim 6 jaar en in de media lezen we soms artikelen over rechtszaken inzake handhaving waar minder clementie getoond lijkt te worden. Concrete heldere eensluidende antwoorden op onze aanvullende vragen kunnen ons helpen bij het uitleggen van deze casus.

Vragenhalfuurtje: Coronasteun

CDA CDA Boxtel 02-02-2021 14:11

Winkels en horeca zijn gesloten. Veel bedrijven kunnen nog door, maar hebben economische schade door teruglopende activiteiten. Wij maken ons zorgen om de economische leefbaarheid van onze kernen. We maken ons zorgen om de culturele instellingen en gemeenschapsfuncties. En we zijn ongerust over de toegenomen eenzaamheid onder met name senioren en jongeren. Daarom hebben we tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering de volgende vragen gesteld aan het college: Hoe is de ondersteuning richting ondernemers organisatorisch geregeld in de gemeente Boxtel? We bedoelen hiermee: is er 1 aanspreekpunt? Hoe denkt u mee in oplossingen? Gaat een aanvraag alleen digitaal? Wordt het steunpakket dat aangeboden wordt door de Rijksoverheid via de gemeente doorbetaald naar de desbetreffende ondernemer of gaat dat rechtstreeks? Heeft u zicht op het aantal ondernemers dat door de Coronacrisis noodgedwongen gestopt is met zijn onderneming? De gemeente Boxtel is ook eigenaar van een aantal panden, doet de gemeente ook aan huurcompensatie voor winkeliers die deze panden huren? Veel sportverenigingen missen omzet omdat kantines gesloten zijn. Is er met deze verenigingen al overleg geweest over de ontstane problemen? 3 gemeenschapshuizen hebben compensatie ontvangen voor teruggelopen bar- en verhuurinkomsten andere (nog) niet. Hoe gaat u dat oplossen? Wacht u tot zij zich melden of wordt er actief contact met hun opgezocht? Zijn er plannen gemaakt om iets te doen tegen eenzaamheid onder senioren en jongeren? Kunt u voorbeelden noemen van activiteiten die u gericht hiervoor heeft opgestart of gaat opstarten?

Wethouder reikt laatste voucher Ecconomisch Stimuleringsbudget uit

SP SP Boxtel 24-06-2020 08:21

Wethouder Eric van den Broek (SP) van Economische Zaken reikte gisteren de laatste voucher uit het Economisch Stimuleringsbudget uit. Het Stimuleringsbudget maakte onderdeel uit van de miljoen euro, waarmee de SP-wethouder in juni 2014 zijn Economisch Aanvalsplan lanceerde. Door dit aanvalsplan zijn tal van kleine ondernemers gestimuleerd met ideeën te komen, om uiteindelijk de Boxtelse economie een boost te kunnen geven.

De laatste middelen uit het budget zijn geoormerkt voor het stimuleren van de economie in deze roerige Corona-tijd. De laatste voucher ging naar een initiatief om kleine ondernemers te ondersteunen met advies.

Roerige tijden Anneke van den Aker (HR consultancy) ontwikkelde in samenwerking Carolijn van der Hoeven (Carolijn Schrijft) een idee om lokale ondernemers te helpen in deze roerige tijden. Zij geven ondernemersadvies in de vorm van een column in de MooiBoxtel krant. Om het idee te realiseren dienden zijn een aanvraag in bij de gemeente voor een voucher uit het economisch stimuleringsbudget.

Kennis delen met alle ondernemers van gemeente Boxtel Van den Aker en Van der Hoeven worstelden met dezelfde vraag: “Hoe kan ik met mijn kennis iets betekenen voor de lokale ondernemers?” Ze bundelden daarom hun krachten.

Van der Hoeven: ‘’In deze coronacrisis komt er enorm veel op bedrijven af. We zien dagelijks de problemen, de vele regeltjes, nieuwe wetten én de kansen die je als ondernemers nu kan pakken. Kansen waar ondernemers vaak geen weet van hebben. Dat geldt ook voor alle regelingen die er nu zijn. We willen graag kennis meegeven aan de ondernemers in onze gemeente.”

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/06/wethouder-reikt-laatste-voucher-ecconomisch-stimuleringsbudget-uit
Wethouder Eric van den Broek ziet dit als een kans voor ondernemers: ‘’Deze actie kan zorgen voor een rimpeleffect. Dit initiatief heeft de potentie om ondernemers te helpen. Niet alleen Carolijn , Anneke, de MooiBoxtel Krant, maar ook alle lokale ondernemers die door middel van de kennisdeling via de columns worden bereikt. Het draagt daarbij ook bij aan het plan Koop Lokaal. De gemeente Boxtel draagt hier dan ook graag haar steentje aan bij.”

Ondernemersadvies via een column Op deze manier delen Van der Aker en Van der Hoeven de kennis waarover zij beschikken. De column verschijnt vier keer in de MooiBoxtel krant. Van den Aker:  “Door onze vele gesprekken met verschillende ondernemers hebben we geïnventariseerd welke vragen nu het meest spelen. Dit loopt uiteen van HR-vraagstukken tot het herpositioneren van een bedrijf. Via de columns is de kennis beschikbaar voor iedereen en komt het ook daar waar wij de informatie willen hebben: bij de Boxtelse ondernemer.”

Huzarenstukje in Boxtelse uitvoering Tozo-regeling

SP SP Boxtel 22-05-2020 07:57

In Boxtel wordt de zogenaamde Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers, een inkomensregeling voor kleine ondernemers die in deze Coronatijd in de financiële problemen komen), op een zeer daadkrachtige en sociale Manier uitgevoerd. Verantwoordelijk wethouder Eric van den Broek van Economische Zaken spreekt van een ‘huzarenstukje van jewelste’.

Vanaf de eerste aankondiging van het noodmaatregelenpakket is er bestuurlijk en ambtelijk met heel erg veel daadkracht gehandeld. Het team voor de aanvragen voor Tozo is direct opgeschaald en verder opgeleid en is vanaf dag één zeer voortvarend aan de slag gegaan.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/05/huzarenstukje-in-boxtelse-uitvoering-tozo-regeling
Wethouder Eric van den Broek over het proces: ‘Op dit moment werken er 20 mensen ( incl. feestdagen en avonden ) om de groep kleine ondernemers en ZZP’ers zo snel en goed mogelijk te faciliteren. Afgelopen vrijdag werd de duizendste regeling afgehandeld en kwamen we op de grens van meer dan een miljoen euro uitgekeerde middelen. Dat geldt voor de drie gemeentes Boxtel, Sint-Michielsgestel & Haaren. De gemeente Boxtel staat op dit moment garant voor 503 aanvragen.’

Geen voorschotten De afgelopen weken werden er enkele oproepen gedaan om voorschotten uit te keren, maar dit is door de Boxtelse aanpak niet nodig. ‘De afhandeltermijnen werden steeds gehaald,  en dat we op een gegeven ogenblijk geen voorschotten hebben verstrekt, had vooral te maken met het feit dat het uitbetalen van voorschotten net zoveel tijd met zich meebrengt als het uitbetalen van de regeling. Dit voorkomt ook eventuele teleurstelling en terugbetalingen achteraf’, aldus Eric van den Broek.

Het team dat bezig is met de uitbetaling van de Tozo, blijft voorlopig nog opgeschaald. Eric van den Broek: ‘In de regio zijn we de enige gemeente, waar uitbetaling en beschikken gelijktijdig plaatsvinden. Dat is echt een compliment aan de ambtelijke afdeling.’

Economisch stimuleringsbudget investeert in ‘Koop Lokaal ’en het Rode Kruis

SP SP Boxtel 17-04-2020 13:56

Twee weken geleden deed wethouder Eric van den Broek (SP, Economische Zaken) een oproep aan de voorzitters van de lokale ondernemersverenigingen: ‘Willen jullie meedenken hoe het resterende bedrag van het economisch stimuleringsbudget het effectiefst kan worden ingezet?’ Met dit budget wil de gemeente zoveel mogelijk lokale ondernemers ondersteunen in deze onzekere tijd.  De oproep ontving een aantal goede suggesties waaraan het budget wordt gespendeerd.

Stimulering van lokaal kopen Het Centrummanagement is initiatiefnemer van Plan C, ook wel bekend als Plan C(orona).  Hierbij maken lokale ondernemers duidelijk wat en wanneer zij te bieden hebben. Daarnaast roepen ze de Boxtelse samenleving op om hiervan gebruik te maken. Dit doen ze onder de noemer ‘Koop Lokaal’.  Dit plan is overigens niet opgesteld voor enkel het centrum , maar is bedoeld voor alle ondernemers binnen de gemeente.

Centrummanagement Boxtel ontvangt als initiatiefnemer een bijdrage van € 18.000,-  om de communicatie rond deze campagne nog verder te intensiveren voor alle deelnemers. Hiervoor worden meerdere acties uitgezet. Denk hierbij aan advertentie is de lokale kranten, winacties en andere promotie-activiteiten.

Desinfecterende gel voor het Rode Kruis MagicFX, ontwerper van special effects, heeft hun voorraad vlamvloeistof gebruikt om flesjes desinfecterende handgel te maken. Normaliter wordt deze vloeistof gebruikt voor vuurmachines op festivals. De handgel is geschonken aan het Rode Kruis geschonken. welke ze heeft verdeeld over de ziekenhuizen. MagicFX ontvangt hiervoor een bijdrage van € 2.975,-.

Overig budget Na het investeren in bovenstaande initiatieven is er nog budget over. Dit budget blijft beschikbaar om acties uit te voeren ná de corona-maatregelen. Dit was ook een wens die naar voren kwam uit de aangedragen suggesties.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/04/economisch-stimuleringsbudget-investeert-in-koop-lokaal-en-het-rode-kruisWethouder Eric van den Broek heeft veel waardering voor de ondernemers tijdens deze crisis: ‘We leven in een moeilijke tijd waarin veel ondernemers het zwaar hebben. De gemeente Boxtel heeft een enorme waardering voor de manier waarop ze de samenwerking zoeken, creatief en daadkrachtig zijn. Met het bedrag uit het economische stimuleringsbudget willen we de ondernemers ondersteunen.’

Economisch Stimuleringsfonds heeft een positieve bijdrage geleverd aan Boxtelse economie

SP SP Boxtel 24-03-2020 14:25

In 2014 introduceerde het pas aangetreden college van B&W bij monde van verantwoordelijk wethouder Eric van den Broek een economisch aanvalsplan in de vorm van een economisch stimuleringsbudget (ESF) van een miljoen euro. Volgens de SP-wethouder is er met dit geld, dat later nog met drie ton werd aangevuld, een flinke impuls gegeven aan de lokale economie.

Enthousiasme bij ondernemers  Weekblad Brabants Centrum heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de resultaten van het ESF en komt tot de eindconclusie dat bijna alle 60 projecten van de grond zijn gekomen en flink wat kansen hebben gecreëerd voor het lokale bedrijfsleven. Veel ondernemers hebben gebruik gemaakt van de laagdrempelige voorziening en hebben tal van initiatieven ondernomen, van klein tot groot. Er waren zo min mogelijk randvoorwaarden gesteld om een bijdrage te krijgen: de ideeën moesten creatief en innovatief zijn, maar ook snel te realiseren. 

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/03/economisch-stimuleringsfonds-heeft-een-positieve-bijdrage-geleverd-aan-boxtelse
Voucher uitgedeeld aan de winkeliers van de Breukelsestraat

Niet alles is gelukt Niet alle aanvragen werden gehonoreerd. In totaal zijn twaalf initiatieven afgewezen of werden indieners op andere wijze geholpen. Twee projecten zijn nog niet van de grond gekomen: een digitaal bedrijvenloket en het verfraaien van gevels. De gemeente werkt hard aan het digitaal bedrijvenloket, maar wil daarover nog niet naar buiten treden. Voor het verfraaien van gevels is tot nu toe weinig belangstelling. Er is nog geen geld uit het potje van 100.000 euro besteed. Op dit moment ligt er een aanvraag van vijf winkeliers. De gemeente wil binnenkort een nieuwe impuls aan het gevelbeleid geven.

Tevreden wethouder https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/03/economisch-stimuleringsfonds-heeft-een-positieve-bijdrage-geleverd-aan-boxtelseVan den Broek: “Ik ben trots op al die enthousiaste ondernemers die gebruik gemaakt hebben van het stimuleringsfonds en gezorgd hebben voor een stevige impuls van de lokale economie. We gaan als college ons uiterste best doen om alsnog een digitaal bedrijvenloket te realiseren en ondernemers ervan te overtuigen om gebruik te maken van het aanwezige geld om hun gevels te verfraaien.” 

Bedrijvenbezoek juli

VVD VVD Boxtel 09-09-2019 05:19

https://boxtel.vvd.nl/nieuws/36376/bedrijvenbezoek-juli

Ons eerste bedrijvenbezoek hebben we afgelopen juli gehad bij Eliplay en Freenergics (zie foto). Super interessant om een kijkje te mogen nemen bij deze leuke bedrijven en luisteren naar deze ondernemers, bedankt voor jullie tijd! 

Ken of ben jij een ondernemer binnen gemeente Boxtel, waarmee we kennis mogen maken? Let us know ✅

Schriftelijke vragen: Financiele gevolgen PAS

CDA CDA Boxtel 25-08-2019 12:20

N.a.v. de PAS-uitspraken van de Raad van State en de verschillende informatiestromen met verontrustende berichten is het voor ons op dit moment moeilijk om de gevolgen van de PAS in te schatten. Wij snappen dat er gevolgen zijn die pas op langere termijn merkbaar zullen zijn en daarom nu geen concreet antwoord op gegeven kan worden, maar waar we graag uitsluitsel over zouden willen, zijn de gevolgen op korte en middellange termijn. Met name de financiële gevolgen baren ons op dit moment grote zorgen. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld aan het college:1. Voor welk bedrag zijn er al gronden aangekocht?2. Hoeveel geld verwacht u dat er gaat zitten in de onteigeningsprocedure?3. Wat gaat het nieuwe rekenprogramma waarmee de stikstofdepositie berekend zal worden, kosten voor onze gemeente?4. Wat verwacht u aan juridische kosten voor het komende jaar?5. Gaat u externe adviseurs inhuren? Zo ja, tegen welke kosten?6. Moeten er extra kosten gemaakt worden aan ambtelijke uren? Zo ja, hoeveel extra kosten?Dan nog een aantal algemene vragen:7. Waarop baseert u dat u met een andere stikstofonderbouwing de VLK wel gerealiseerd kunt krijgen?8. Gaat u ook voor de bouwplannen in onze gemeente de stikstofberekeningen opnieuw (met de nieuwe rekenmethode) uitvoeren? Wat zijn de meerkosten hiervan?9. Komen de te verwachten meerkosten voor PHS en de woningbouwplannen op de jaarrekening 2018 of lopen die mee in de begroting 2019/2020?

Geagendeerde stukken: Uitbreiding Oosterhof

CDA CDA Boxtel 08-05-2019 14:02

De beantwoording op onze brief m.b.t. Uitbreiding Oosterhof maakt ons nog steeds zorgen. Het lijkt wel alsof achteraf alles wordt goedgepraat en rechtgebreid. Vandaar de volgende vragen: 1.De Beleidsnota detailhandel en horeca is een richtinggevend document en geeft een toekomstvisie weer zoals u zelf stelt. Waarom kunnen supermarkten en winkeliers dan niet vertrouwen en bouwen op deze nota, nu blijkt dat er toch soepel wordt omgegaan met cijfers? 2.Waarom wordt een afwijking van de beleidsnota niet op voorhand besproken met de stakeholders en beargumenteerd? De resultaten van het onderzoek zijn bovendien schokkend! De gewenste uitbreiding van Jumbo past niet binnen het gemeentelijk beleid en de leefbaarheid in Liempde komt in het geding. 1.Hoe gaat u ervoor zorgen dat de nodige impuls voor het Winkelcentrum Oosterhof nog binnen het gemeentelijk beleid past en geen schade toebrengt aan andere winkeliers? 2.Wat voor actie gaat u ondernemen om ervoor te zorgen dat leefbaarheid in Liempde niet in het geding komt?

Vragenhalfuur raadsvergadering: Markt

CDA CDA Boxtel 27-02-2019 05:53

De vernieuwde Markt is op 16 december geopend. Sinds de opening zijn er veel onduidelijkheden die tot onveilige situaties leiden. Het college is druk in de weer geweest om over een paar weken een evaluatie te plannen. Waarna het college hopelijk overgaat tot aanpassingen. Ons inziens veel te laat. De situatie op en rondom de markt moest vanaf dag 1 al aangepakt worden. Her en der zijn kleine aanpassingen gepleegd, maar volgens ons niet die aanpassingen om ook nu al de situatie te verbeteren. Uit de beantwoording van een art. 37 brief over de verkeerssituatie op de markt blijkt dat u het als wennen ziet. Gewenning moet er na bijna 10 weken toch wel zijn. Dit zijn structurele problemen die al aangepakt hadden moeten worden of waar op voorhand al over nagedacht had moeten worden. Daarom hebben we de volgende vragen gesteld tijdens het vragenhalfuurtje: 1. De toegang van het parkeerterrein achter het gemeentehuis leidt tot onnodig rondjes rijden. Is het niet beter om de toegang van het parkeerterrein om te draaien? 2. De knip bij Fellenoord lijkt ons in plaats van een verbetering een verslechtering en leidt wederom tot meer kilometers voor de automobilist. Waarom is voor deze knipgekozen? 3. Worden er in de toekomst vaste tijden voor laad- en lospunten gemaakt? Wordt het ook duidelijk waar dit mag gebeuren?Enkel op de aangegeven plekken of ook dichter in de buurt van horeca of andere ondernemers? 4. Worden de punten die in de brief van de bewoners van de Clarissenstraat staan vermeld, meegenomen in de evaluatie? Kunnen hier nu al oplossingen voor wordenbedacht? 5. Wanneer wordt de markering van de parkeerplaatsen op de markt duidelijk aangegeven? 6. Bent u al in gesprek geweest met de marktondernemers en de ondernemers rondom de markt over de auto’s/bussen van de marktondernemers die nu geparkeerdworden op de stoep? Zo ja, is er een oplossing in zicht, zodat de markt niet compleet wordt afgesloten van de omliggende ondernemers en horeca? 7. Wordt duidelijker waar een voetpad is en waar niet op de Markt? 8. Wanneer komen structurele oplossingen? 9. Wanneer komt er een verkeersbesluit? Zonder verkeersbesluit, kan er immers niet gehandhaafd worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.