Nieuws van politieke partijen in Leiden over CDA inzichtelijk

4 documenten

De Leidse Zomer. Een verantwoorde en levendige zomer! | Leiden

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Leiden 27-05-2020 00:00

Maandag 25 mei is het pamflet De Leidse Zomer aangeboden aan onze wethouder Yvonne van Delft. Het pamflet, een initiatief van D66 en PvdA, en ondersteund door GL, CDA, VVD en Partij Sleutelstad, roept op tot actie voor een verantwoorde en levendige en Leidse zomer, zodat Leidenaren ook in 'coronatijd' kunnen genieten van onze bruisende stad. Bovendien kunnen de door de crisis getroffen ondernemers en de cultuursector zo hopelijk meer inkomsten verwerven.

“Niet wat niet kan, maar wat wel kan. Dat is de basis van dit pamflet” zegt onze woordvoerder Economie en Cultuur Walter van Peijpe. Walter is enthousiast over het pamflet en blij met de brede steun uit gemeenteraad.

 

Ruimte aan verantwoorde initiatieven

Veel Leidenaren gaan deze zomer niet op vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier kunnen genieten van onze mooie Sleutelstad. In het pamflet wordt het college opgeroepen om deze zomer kleinschalige en tijdelijke initiatieven in de hele stad mogelijk te maken, zodat activiteiten op het gebied van horeca, cultuur, retail, sport en spel op een veilige en verantwoorde manier plaats kunnen vinden.

 

Kansrijke locaties en tijdelijke autoluwe binnenstad

Het pamflet betreft zowel de binnenstad, als de Leidse wijken. Een veelheid aan activiteiten verspreid over de hele stad is belangrijk om drukte in het centrum te verlichten. Ook willen de zes partijen meer ruimte creëren in de binnenstad door een gedeelte van de binnenstad tijdelijk af te sluiten voor auto’s. Deze maatregel creëert meer ruimte in de binnenstad en is belangrijk voor een verantwoorde Leidse zomer in de anderhalvemetersamenleving.

 

Door de extra ruimte en maatwerk van de gemeente moet het bijvoorbeeld makkelijker worden om in deze zomerperiode een buitenbar te openen, een foodtruck te plaatsen en in de buitenlucht een film, voorstelling of expositie te bekijken. Jongeren zouden kunnen genieten van een tijdelijk stadsstrand aan de Vliet, een jeu-de-boulesbaan op de Hooglandse Kerkgracht of andere pop-upinitiatieven op het gebied van cultuur, sport, spel en bewegen.

 

Ook wordt een oproep gedaan aan alle Leidenaren: ga met elkaar in gesprek over wat er wél kan in de stad en kom in actie. Je kunt natuurlijk ook iets voor je eigen buurt organiseren, eventueel ondersteund door een subsidie. Zo zorgen we er samen voor dat ondernemers in de horeca-, evenementen- en cultuursector weer inkomsten genereren en dat Leidenaren kunnen genieten van hun eigen stad. Zo maken we samen de stad levendig!

Stel invoering ecoglazen uit tot volgend jaar

CDA CDA Leiden 07-07-2019 09:49

Het CDA heeft grote twijfels of het invoeren van ecoglazen tijdens de viering van Leidens Ontzet een succes zal worden. “Als we niet uitkijken draait het invoeren uit op een fiasco.” Vooropgesteld, het CDA is een groot voorstander van het invoeren van Ecoglazen tijdens Leidse evenementen. “Ecoglazen? Graag!” zo zegt CDA’er Joost Bleijie. “De tijd van wegwerpbekertjes is wel een beetje voorbij, niet in de laatste plaats omdat ze uiteindelijk na een keer gebruiken op de plastic afvalberg terecht komen of eindigen in het water. Natuurlijk kan dat veel duurzamer in de vorm van ecoglazen.” De mening wordt gedeeld door de horeca. “Horeca-ondernemers strijden al heel lang voor de invoering van ecoglazen en zien de graag dat zit snel wordt ingevoerd.”Waarom dat toch uitstel tot 2020? “Wij betwijfelen of de invoering van ecoglazen tijdens de komende viering van Leidens Ontzet wel realistisch is. Wij krijgen het idee dat het nu onder stoom en kokend water moet worden ingevoerd, terwijl ondernemers die er straks mee moeten gaan werken heel veel hindernissen zien.” Een van de hindernissen is de financiering van ecoglazen. “De rekening wordt nu eenzijdig bij ondernemers neergelegd. Vele kleinere ondernemers geven aan dat deze extra rekening in combinatie met de toch al hoge kosten van de reguliere festiviteiten tijdens Leidens Ontzet, gewoon niet te betalen is”. De invoering van Ecoglazen en de kosten die er mee gemoeid zijn, dwingen ondernemers om te schrappen in het organiseren van festiviteiten voor de deur. “Invoering van ecoglazen gaat ten koste van de buitenactiviteiten zoals een podium en een bandje, simpelweg omdat ondernemers dat niet kunnen betalen. Aan de zorgen die er zijn over de betaalbaarheid is nou geen gehoor gegeven.” Het niet organiseren van buitenactiviteiten levert ook voor de grote horeca-ondernemers weer twijfels op. “Geen buitenactiviteiten bij kleine ondernemers, heeft als gevolg dat feestgangers naar de grote festiviteiten op bijvoorbeeld de Nieuwe Rijn gaan. Daar is het al druk, maar als al die mensen er nog eens bij gaan komen dan wordt het onbeheersbaar. Ondernemers moeten dan weer meer kosten gaan maken voor bijvoorbeeld beveilingsmaatregelen. Dat maakt de festiviteiten nog duurder.” De twijfel die er is, is ook bekend bij het college. Zij zijn vastberaden om de invoering van ecoglazen als komend Leidens Ontzet in te voeren. “Nogmaals” zo zegt Bleijie, “Ondernemers willen ook graag ecoglazen invoeren, maar aan de twijfels die er zijn wordt gewoon geen gehoor gegeven. Het moet en zal nu gebeuren. Gevolg is dat de invoering van Ecoglazen tijdens Leidens Ontzet kan uitdraaien op een fiasco, iets wat ook weer slecht is voor het draagvlak van ecoglazen. Kortom, bezint eer ge begint, en wacht er nog mee. Beter goed invoeren dan halfbakken.”

CDA Leiden ontevreden over dure vertraging Centrumroute

CDA CDA GroenLinks Leiden 15-05-2019 07:53

De herinrichting van de Centrumroute loopt opnieuw uit. Reden is de enorme vertraging die de vernieuwing van de Hooigracht inmiddels heeft opgelopen. Waar de werkzaamheden aan een van de belangrijkste verkeersaders van de stad al in de zomer van 2018 zouden beginnen, wordt de start nu uitgesteld tot na 3 oktober 2019. Dit meldde GroenLinks wethouder Leewis onlangs aan de Raad. Door de vertraging op de Hooigracht lopen de kosten van de gehele Centrumroute flink op, zelfs tot ver buiten de financiële kaders die de Raad in heeft meegegeven. De extra kosten wil de wethouder dekken door de 3,5 miljoen die met het schrappen van de verhoging van de Gouden Balbrug ‘overblijft’. Bizar, zo noemt CDA duo-Raadslid Jonathan Provoost de hele gang van zaken. In de vorige raadsperiode nam de Raad het besluit voor de herinrichting van de Centrumroute inclusief beschikbare budgetten. Het ophogen van de Gouden Balbrug à € 3,5 miln was daar geen onderdeel van. Die is door het nieuwe college aan de lijst van ambities toegevoegd. Het ophogen van de Gouden Balbrug was één van de door wethouder Dirkse als ‘noodzakelijk voor de stad’ bestempelde projecten waarvoor het college honderden miljoenen moest lenen. Een voorstel van de oppositie om de ophoging van de brug te schrappen werd door het college ernstig ontraden. Onlangs werd bekend dat het ophogen van de Gouden Balbrug toch wordt geschrapt. “Dat is goed nieuws” zo zegt Provoost, “Dan hoeven we € 3,5 miln minder te lenen of kunnen de lokale lasten weer wat omlaag.” Nu wordt voorgesteld om het geld dat geleend moest worden voor de Gouden Balbrug te stoppen in de tekorten op de Centrumroute. Dat schiet het CDA in het verkeerde keelgat. ‘Dit is niet de manier om een tekort op te lossen” zegt CDA-duoraadslid Jonathan Provoost. “Die 3,5 miljoen moest geleend worden voor het ophogen van de Gouden Balbrug, een project dat geen onderdeel uitmaakte van de centrumroute. Nu het ophogen van de Gouden Balbrug niet doorgaat, hoeven we het geld dus niet te lenen. Het is van de zotte als we dat het college dat geld alsnog wil lenen de om gaten in een ander project te stoppen. Dat is wel heel creatief boekhouden. Tekorten op een project los je binnen het project op.” De CDA-fractie is ontevreden over zowel de vertraging en de flink oplopende kosten, en vraagt zich sterk af of wethouder Leewis de controle over het project nog in handen heeft. “Als de Centrumroute meer geld gaat kosten dan gepland, dan moet de wethouder wat het CDA betreft terug naar de Raad met uitleg. Geleend geld heen en weer schuiven dat niet voor de Centrumroute bedoeld was, is niet de juiste manier van handelen. Bovendien raakt het aan het budgetrecht dat de Gemeenteraad heeft. De financiële kaders voor de centrumroute zijn duidelijk. Wethouder Leewis heeft de Centrumroute dat laten versloffen en zit nu met een tekort. Dan zal ze op de blaren moeten zitten en zoals gebruikelijk is gewoon naar de Raad moeten om meer geld te vragen.” Vooral ondernemers dreigen de dupe te worden van de vertraging van de Centrumroute. Volstrekt onduidelijk is waar de vertraging vandaan komt. “Ik heb geen brief met redenen van de vertraging van de wethouder gezien, maar hoor wel verontrustende berichten van de ondernemers op de Hooigracht. Zij trekken al bijna twee jaar bij de gemeente aan de bel om te voorkomen dat hun stoep tijdens de drukke Kersdagen verandert in een modderpoel. Nu de herinrichting van de Hooigracht na 3 oktober pas begint, kun je er natuurlijk donder op zeggen dat de winkeliers alsnog in de blubber staan.’ De kans dat het CDA instemt met deze vertraging is uitermate klein. “Wethouder Leewis zal eerst eens met een fatsoenlijke compensatievoorstel moeten komen naar de ondernemers in het gebied. Het kan niet zo zijn dat het voortbestaan van die winkels wordt bedreigd omdat de wethouder haar zaakjes niet op orde heeft. Zo maken we samen niet de stad. Zo maken we hem kapot!” Aankomende donderdag 16 mei staat de Centrumroute in de Raadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid op de agenda. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Opinie - Autoluwe binnenstad en de Mobiliteitsnota: ruimte voor appèl?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 08-12-2018 15:56

In 2019 gaat het College van D66, GroenLinks en PvdA de Mobiliteitsnota herzien. Dit betekent dat zij met een actualisatie komen van het verkeers- en vervoersbeleid. Maatregelen wat betreft fietsverkeer, openbaar vervoer, parkeren en autoverkeer. Eén van de onderwerpen die een aanscherping van de Mobiliteitsnota 2015-2022 kent, is de zogenaamde ‘autoluwe binnenstad’. Wat betekent dat voor de Leidenaren en voor welk probleem is het een oplossing? Waar D66 het een paar jaar geleden nog niet zag gebeuren dat de binnenstad autoluw zou zijn voor 2022, proberen zij nu met GroenLinks en de PvdA de auto haastig de stad uit te dwingen. Grote delen van de stad moeten autoluw gemaakt worden (zo weinig mogelijk auto’s) en sommige delen zelfs autovrij. Ofwel: verboden voor auto’s! Het doel van deze maatregelen is om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven. Maar is een aantrekkelijke binnenstad ook een binnenstad zonder auto’s vragen wij ons in de CDA-fractie af? Is deze coalitie niet te vlug van de voorzichtigheid van D66 afgesprongen? Wij ondersteunen het beoogde doel van de maatregel, laat dat duidelijk zijn. Het behoeft geen uitleg dat het CDA pal staat voor het vergroten van veiligheid van de inwoners en dat wij Leiden graag zo aantrekkelijk mogelijk willen maken voor Leidenaren, gasten en de Leidse ondernemer. Tegelijkertijd vragen wij ons wel af hoe je de stad aantrekkelijk maakt voor Leidse ondernemers als je ervoor zorgt dat hun klanten uit de regio de binnenstad niet meer inkomen. Of hoe het voor ouders mogelijk blijft om de kinderen ’s avonds in het donker naar de sporthal, bioscoop of koopavond te brengen? Of naar de Winter Wonder Weken inclusief ijsbaan zoals die nu worden georganiseerd? Kunnen grootouders nog gemakkelijk op bezoek komen en kunnen ze nog normaal uit eten in Leiden? Wij voorzien dat het onbedachtzaam autoluw maken van de stad nadelige effecten kan hebben voor de bewegingsvrijheid van de Leidse samenleving. Een autoluwe binnenstad klinkt heel hip en bij de tijd, maar het heeft echt wel wat nadelige praktische gevolgen. Het CDA doet zoals bekend graag een appèl op de samenleving. We willen dat Leidenaren zelf van alles ondernemen en voor een ander klaarstaan. Dan versterken Leidenaren immers hun omgeving en de stad! Leidenaren moeten die mogelijkheid dan wel hebben, en niet beperkt worden door de ambities van het stadsbestuur. Wij vinden het belangrijk dat er een appèl op de Leidse samenleving gedaan kan blijven worden. Dat wordt ook de inzet van onze fractie bij de behandeling van de Mobiliteitsnota: ga eerst met de buurt in gesprek, neem de ervaring van ondernemers en buurtbewoners serieus. Bekijk daarna nogmaals of het waardevol is om het stadsdeel autoluw te maken. Begin eens op plekken waar het kan en waar het niet de stad meteen lam legt. Begin op een plek waar de mogelijkheden voor Leidenaren om elkaar te helpen niet wordt beperkt, de veiligheid en de leefbaarheid verbeterd wordt en de kracht van de Leidse ondernemer niet verzwakt. Alleen daar voegt het inperken van autoverkeer pas iets toe. Partij-ambities versterken de stad niet. De verantwoordelijke Leidenaar wel. Jonathan Provoost, woordvoerder bereikbaarheid en parkeren CDA Leiden. Heeft u vragen over bereikbaarheid, mobiliteit of parkeren, of een andere vraag of opmerking, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.