Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

19 documenten

BURGERPARTICIPATIE IN OMGEVINGSWET WORDT FLINKE STRIJD

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 10-11-2019 10:39

Halleluja! Met de komst van de Omgevingswet in 2021 wordt de burger eindelijk gewaardeerd op zijn inbreng voor de fysieke leefomgeving, zo klinkt het uit de kelen van hen die er iets over te zeggen hebben. ‘Ambities zijn gericht op (...) burgerparticipatie’, schrijft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken op 27 juni jongstleden aan de Kamer. Dat klinkt misschien wat stijfjes, maar staat er toch maar mooi.

Geen slingers

Niettemin hangen op het kantoor van het Landelijke Samenwerkingsverband Actieve bewoners (LSA) geen slingers aan het plafond. Voorlopig is het afwachten hoe de Omgevingswet uitpakt voor de burger die wil meedenken en meebeslissen over de leefomgeving, weerklinkt uit een gesprek met Van Mierlo.

Okay, afwachten dus. Hebben zich intussen wellicht gemeenten gemeld bij LSA met de vraag hoe ze burgers het beste kunnen laten participeren? Van Mierlo schudt het hoofd van nee. Het verbaast hem niet. Het komt deels, meent hij, omdat gemeenten de Omgevingswet benaderen als ‘een complexe opgave’.

Van Mierlo denkt dat gemeenten participatie te veel zien als een project, iets wat je op een traject of dossier plakt, terwijl participatie een continu proces is van kennisuitwisseling en dialoog, van ophalen en coproduceren. Wat niet helpt is dat de overheid zich tijdens de economische crisis heeft teruggetrokken uit de haarvaten van de samenleving. ‘Alle functies die te maken hebben met relatie en contact zijn geminimaliseerd: wijkagenten, huismeesters van woningcorporaties, ambtenaren die veel contact hadden met de samenleving.’

Over en uit met WhatsApp bij de gemeente

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-11-2019 09:37

Over en uit met WhatsApp bij de gemeente

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De snel toenemende populariteit van WhatsApp voor de gemeentelijke dienstverlening komt binnen een maand ten einde. De berichtendienst stelt tot nader order geen prijs op overheidsklanten. Waarom precies is niet bekend.

Een publieke verklaring heeft het bedrijf niet afgelegd over de terugtrekkende beweging. Sterker, ook gemeenten zijn niet direct aangeschreven. ‘De communicatie hierover liep via bedrijven die diensten leveren aan de gemeentelijke klantcontactcentra,’ zegt een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat klopt, bevestigt een van die leveranciers, Coosto uit Eindhoven. ‘Maar ook wij hebben zelf geen direct contact met WhatsApp. Dit loopt altijd via door WhatsApp geselecteerde partijen. Wij werken weer samen met de grootste daarvan in Nederland,’ mailt een woordvoerder.

Onlangs trad WhatsApp wel naar buiten met een wat dreigend verhaal richting bedrijven die ‘onrechtmatig gebruik’ zouden maken van de dienst. Zij zullen vanaf 7 december kennismaken met een batterij advocaten. ‘WhatsApp is een privé-berichtenplatform dat oorspronkelijk is ontwikkeld om mensen te helpen berichten uit te wisselen met vrienden en familie,’ zo valt te lezen. ‘Onze producten zijn niet bedoeld voor massaberichten of geautomatiseerde berichten; beide zijn een schending van onze servicevoorwaarden.’

/index.php/2298-meer-dan-50-000-gouden-huwelijken

/index.php/2296-transparante-laadpaal-maakt-afwegingen-zichtbaar

'De gemeente Cuijk gaat spijt krijgen van deze fusie'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-10-2019 13:02

Dat een fusie tussen de drie gemeenten, die al samenwerken binnen één ambtelijke organisatie, een gepasseerd station zou zijn, ontkent Müskens ten stelligste. "Pas op 26 maart 2020 ligt er een advies van de Minister en worden beslissingen genomen die onomkeerbaar zijn. Tot die tijd zetten wij in één op CGM. In Mill is daar een meerderheid voor en in Grave lijkt er eindelijk beweging te komen in die richting. Als zij zich zonder voorbehoud achter CGM scharen, dan moet die mogelijkheid onderzocht worden en als reële optie op tafel komen."

"Laat ik voorop stellen dat ABC vóór een herindeling is, maar dan wel met de beste oplossing voor de gemeente Cuijk. Voor hun inwoners zit ik in de raad. CGM is in alle aspecten beter dan CBA", stelt Müskens. De 54-jarige Beersenaar weet waarover hij spreekt. "We vormen met z'n drieën al een ambtelijke organisatie. Als we die weer gaan ontmantelen, ligt je dienstverlening opnieuw vijf, zes jaar stil, weet ik uit eigen ervaring, omdat je eerst weer cultuurverschillen moet overbruggen. In Cuijk, Grave en Mill hebben we dat proces eindelijk achter de rug. Daar bovenop komen nog alle frictiekosten die CBA moet gaan betalen voor het ontmantelen van de ambtelijke CGM-organisatie. Dat gaat echt in de miljoenen lopen. En dan heb ik het nog niet over de computersystemen die op elkaar moeten worden afgestemd", weet Müskens. "De totale kosten overstijgen ruim de twaalf miljoen euro die CBA voor dit alles van de provincie krijgt. In CGM kost het helemaal niets, want daar hebben we alles al geregeld. De tien miljoen euro die CGM na een fusie van de provincie krijgt, kan meteen in de spaarpot worden gestopt. Dat is dus een verschil van 22 miljoen. Of je houdt tien miljoen of je geeft er twaalf uit. Zeker in deze tijd iets om rekening mee te houden."

Müskens erkent 'dat het inderdaad al vijf voor twaalf is', maar ziet toch kansen. "Grave moet de beweging maken. Als ze dat doen, dan kan het zeker wat worden. Mill is al zover en in Cuijk was in de raad de stemverhouding 9-10 tegen een onderzoek naar CGM. We moeten dus nog tenminste één raadslid in Cuijk zien te overtuigen en aan onze zijde te krijgen."

De Gelderlander: Verhuizing tankstation heet hangijzer in Velp.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-10-2019 08:04

De provincie Brabant is al jaren bezig met de vernieuwing van de N324 tussen Oss en Grave. Een rotonde zou volgens de provincie een ideale oplossing zijn.

Toch zijn er vlak voor de deadline van 1 december bezwaren binnengekomen bij de gemeenteraad. Het tankstation mag volgens twee bouwbedrijven en een concurrerend tankstation niet op Wisseveld komen.

Het tankstation is bang voor te grote concurrentie, wat uiteindelijk tot sluiting kan zorgen. De twee bouwbedrijven willen de verplaatsing tegenhouden, vanwege de geluid- en stankoverlast in de nog te bouwen woonwijk.

Door de wijzigingen moet het plan opnieuw aan de raad worden voorgelegd. Het kan dus worden afgewezen of opnieuw veranderen. Dezelfde raad heeft hierom aan de provincie gevraagd welke gevolgen verschillende scenario’s hebben. De snelste en goedkoopste oplossing is om de huidige plannen te behouden.

De provincie stelt dat er sowieso een besluit moet komen. Anders blijft het kruispunt onveilig en is de snackbar voor niets gesloten. Een tijdelijke oplossing is om Tango een nieuwe plek te geven. Alleen hierdoor lopen alle werkzaamheden drie jaar vertraging op. Tot slot kan er gekozen worden om Tango te laten staan. Dan komt er geen rotonde en wordt alleen het kruispunt opgeknapt. Snackbar Koolen kan dan ook weer openen. Deze moest uiterlijk 31 oktober de grond aanleveren, maar dat is nu even uitgesteld. Wat er gaat gebeuren, wordt vanavond duidelijk.

De Gelderlander: Bouwvergunning in Grave is de duurste van Brabant.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 15-09-2019 11:52

GraverMaat: Op de website van de Gelderlander trof ik dit bericht aan dat ik gemist heb tijdens mijn Middellandse Zee cruise.

Huiseigenaren betalen dit jaar over het algemeen meer voor een bouwvergunning dan vorig jaar.

De verschillen per gemeente zijn groot.

In Voorschoten is een vergunning ruim 23 keer zo duur als in Leiden.

In Brabant zijn de inwoners van Grave het meeste geld kwijt voor een kleine bouwvergunning. De gemeente Valkenswaard rekent het minste.

Voor een bouwproject van 10.000 euro rekent naast Grave ook de gemeente Mill en Sint Hubert een dergelijke vergunning 725,40 euro. In Valkenswaard kost deze vergunning 180 euro!!

Meer op de website van de Gelderlander.

Keeerpunt 2010 stelt 7 raadsvragen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 29-05-2019 09:15

Wat speelt er op de Hondsdijk? Is er overleg met de betrokken partijen?

Wanneer worden  de inwoners van Grave geïnformeerd  over het besluit om in cassatie te gaan in de Zaak Gemeente Grave / Scheepswerf Grave?

Wanneer wordt er openheid van zaken gegeven over de resultaten van de grootschalige inval bij Scheepswerf Grave?

Wat word er gedaan aan het pas vernieuwde fietspad tussen Escharen en Esterveld  waar het onkruid uit het asfalt groeit?

De stand van zaken omtrent het pontje naar Gassel?

Waarom ligt de verbouwing van Oud Maaszicht stil?

Keerpunt 2010 vindt dat de subsidie aan de Esterse tennisclub toegekend moet worden. De raad moet hierover een uitspraak kunnen doen.

Met vriendelijk groeten en gaarne nader overleg over bovenstaande zaken.

Fractievoorzitter Keerpunt 2010 Ben Litjens

Bericht Keijser&Co op Facebook over hun Arsenaal: 418 likes, 156 opmerkingen en 43 keer gedeeld!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 11-05-2019 15:47

GraverMaat: Het Arsenaal heeft een nieuw eigenaar die eerst achterstallig onderhoud gaat plegen. Veel succes met deze mooie aanwinst voor Grave.

Met gepaste trots willen wij onze volgers informeren dat wij sinds 7 mei 2019 de eigenaar zijn van een nieuw pand. Hier zullen wij onze tweede showroom gaan vestigen. Het zal een experience center worden voor retailers, dealers en architecten. We gaan ons daar richten op maatwerkmeubelen voor ieder interieur, van woon-, slaap- en eetkamers tot restaurants, hotels en kantoorruimtes.

Wij zijn erg enthousiast over deze nieuwe stap voor Keijser&Co en zien dit als een verlengstuk van onze showroom in ETC Design Center. We hopen onze klanten met deze twee locaties nog beter van dienst te kunnen zijn. Net als in Culemborg willen wij gaan samenwerken met branchegenoten, om zo elkaars merk te versterken. Om de beleving van de bezoekers te optimaliseren, zal er ook gekeken worden naar een horecapartner. Wij zijn momenteel in gesprek met diverse partijen om dit totaalconcept verder uit te werken.

De tweede showroom zal gevestigd worden op een bijzondere locatie: Het Arsenaal in Grave. Wij werken momenteel met veel enthousiasme aan de renovatie van het gebouw. Naar verwachting zullen wij in het voorjaar van 2020 gereed zijn met deze werkzaamheden en zullen dan ook met het kantoor het nieuwe pand in Grave betrekken. In de tussentijd zullen wij iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen van onze nieuwe vestiging, via onze socialmediakanalen en de nieuwsbrief.

Mocht je naar aanleiding van dit bericht meer informatie willen ontvangen, dan kun je contact opnemen met Aard (aard@keijserenco.nl) of Lonneke (lonneke@keijserenco.nl).

NIET OVERAL GROOT WONINGTEKORT IN 2030

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 01-05-2019 07:21

In grote delen van Nederland zal in 2030 een woningtekort zijn, maar veel gemeenten aan de randen van Nederland zullen juist te maken hebben met een overschot. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Verder komt de bouwsector in rustiger vaarwater en stabiliseert de bouwportefeuille op hoog niveau.

Woningoverschot

Friesland en Zeeland zullen in 2030 de enige provincies zijn met een woningoverschot, blijkt uit het rapport ‘Stand van de bouw’ van ABN Amro Insights. Het valt de onderzoekers op dat Drenthe en Limburg, provincies met veel krimpgebieden, een groter absoluut woningtekort zullen hebben dan Flevoland, ‘een provincie met een jonge bevolking en de aantrekkingskracht van de nabijheid van Amsterdam.’

Financieel Dagblad schrijft: Tegenslag

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 01-04-2019 08:24

Politiek in een klein dorp kan heel gevaarlijk zijn voor je

GraverMaat: de foto boven dit artikel komt uit mijn foto-archief en is geplaatst in een artikel van NRC over de ondergang van de Graafse Scheepswerf.

Scheepswerfeigenaar Robert van Kessel ging failliet na jaren bakkeleien met de gemeente Grave. Hij vertrouwt het niet meer om ‘in Grave voluit te gaan’.

Scheepswerf Grave in het gelijknamige dorp hoefde in 2012 helemaal niet failliet te gaan. De werf, die bijzondere schepen zoals veerponten en binnenvaartcruiseschepen bouwde, draaide jaarlijks een omzet van €20 mln. En toch moest Robert van Kessel, sinds 1999 eigenaar, in 2012 surseance aanvragen. Van Kessel houdt de overheid hiervoor verantwoordelijk en de rechter geeft hem gelijk.

Afgelopen februari stelde het gerechtshof in een zaak van de curator de gemeente ‘aansprakelijk’ voor ‘geleden schade’. Grave had ‘onrechtmatig’ en ‘onvoldoende zorgvuldig gehandeld’ jegens de werf. ‘Ik dacht altijd dat de overheid er voor jou is, dat ze eerlijk handelt. Dat beeld is drastisch veranderd. Politiek in een klein dorp kan heel gevaarlijk zijn voor je ondernemersbestaan.’

In 2009 concludeert de milieu-inspectie bij een controle dat Van Kessel niet de juiste milieuvergunning heeft om twee schepen van 135 meter te bouwen, waarvoor een offerte klaarligt. De vorige eigenaar had een vergunning aangevraagd voor schepen van 110 meter.

‘Maar de provincie verzekerde me: vraag gewoon een nieuwe vergunning aan, dan gedogen wij je bedrijfsvoering tot die tijd.’ Opgelucht gaat Van Kessel aan de slag met bodemonderzoek, luchtkwaliteit- en geluidsmetingen. ‘Alles trok ik uit de kast om het goed te doen.’

Anderhalve ton verder, want dat prijskaartje hing eraan, dient hij in 2010 de aanvraag in. ‘Ik dacht: het is een stempel, nietje erdoor en klaar. Na een paar maanden ging de telefoon: de aanvraag bleek niet in lijn met het bestemmingsplan. Nu is een milieuvergunning één ding, overtreding van het bestemmingsplan kan de provincie niet gedogen. Als je toch bouwt, kan de inspectie je zaak direct sluiten.’

1963 geboren in Rotterdam

1982 HTS Dordrecht

1986 Militaire dienst

1989 YVC Bolnes, diverse managementfuncties

1999 Eigenaar Scheepswerf Grave

2012 3D Ship Engineering

Van Kessel is ook verbaasd, hoe kan dit? Dat blijkt een complex verhaal, maar komt hierop neer: omdat degemeente verzuimde het huidigebestemmingsplan aan te passen,geldt het oude nog. ‘En volgens dat plan treedt de werf buiten degrenzen van zijn locatie. Daar keek ik wel van op. Evengoed dacht ik dat het op te lossen moest zijn.’

De ondernemer probeert maanden om provincie, gemeente en Rijkswaterstaat aan tafel te krijgen. Hij verzoekt Grave het bestemmingsplan aan te passen, maar krijgt geen reactie. Ondertussen ligt de werf al anderhalf jaar stil. ‘Ik stond voor het dilemma: ga ik hier bekendheid aan geven? Als potentiële opdrachtgevers lucht krijgen van de precaire situatie waarin je zit, loop je kans dat ze weglopen of wegblijven. Maar ik had weinig keus. Ik kon het niet veel langer uitzingen.’

Hij gaat alle politieke partijen langs. Iedereen belooft de aanpassing te gaan regelen; er gebeurt niks. ‘Uiteindelijk heb ik de gemeenteraad duidelijk gemaakt dat de boel failliet gaat als er geen oplossing komt.’ Zijn vrouw was mee ‘om te voorkomen’ dat hij ‘te emotioneel zou uitschieten’. Want die emotie was er wel: ‘Ik had zestig man in dienst uit Grave en omgeving; ik wist dat een faillissement voor sommige werknemers problematisch zou zijn.’

‘’Ik had best opengestaan voor verplaatsing, als ze het me hadden gevraagd.’’

Wat hem intussen door het lezen van alle bestemmingsplannen enstructuurnota’s duidelijk wordt, isdat Grave van de scheepswerf af wil. ‘Het college wil een soort boulevard aan de rivier ontwikkelen met dekade als entree naar het water. In dat stadsgezicht past eenscheepswerf niet. Dat snap ik; Grave is een prachtig, oud stadje. Ik had best opengestaan voor verplaatsing, als ze het me hadden gevraagd.’

De gemeenteraad stelt eind 2011 dit voor: Van Kessel mag bouwen, het college moet met hem praten over verhuizing en als dat niet lukt, mag hij blijven zitten waar hij zit. ‘Die avond knalden de champagnekurken. Eindelijk kon ik verder.’

Maar de blijdschap duurt niet lang. ‘Na een maand of twee had ik nog geen vergunning gezien, dus vroeg ik de gemeente waar dat papiertje bleef.’ In een gesprek zegt de wethouder dat hij de motie van de raad zal negeren. ‘Hij zei doodleuk dat hij een nieuw bestemmingsplan had, met de bepaling van een maximale lengte van 110 meter voor scheepsbouw. Mijn advocaat moest ik tegenhouden om de wethouder niet aan zijn stropdas over tafel te trekken, zo boos was die.’

‘’Ik moest mijn advocaat tegenhouden om de wethouder niet aan zijn stropdas over tafel te trekken, zo boos was die.’’

En hijzelf? ‘Tot dan leefde ik in eenroes. Maar op dat moment was hetof alle lucht uit me vloeide. Ik wasmurw. En de klap kwam nog harderaan omdat ik net dacht dat we aande gang konden. Drie maandenerna moest ik surseance aanvragen.De schulden waren opgelopen tot ruim €2 mln.’ Ondanks nieuwebemiddelingspogingen van de raad,provincie en zelfs de toenmaligeminister van Economische Zaken, is het te laat. De werf gaat een maand later failliet.

Omdat zijn onroerend goed in een aparte bv zit, kan Van Kessel na jaren ‘bikkelen’ daar nog wat rendement uithalen. Hij start met een aantal oud-werknemers 3D Ship Engineering, dat zich richt op projectontwikkeling in de scheepsbouw, en redt zo nog een stukje van het bedrijf dat nog altijd op dezelfde locatie zit. Ironisch genoeg, liggen er nog steeds schepen aan de kade, die de loods en ligplaats van hem huren.

Sinds een jaar of twee gaan de zaken beter, maar Van Kessel denkt niet over uitbreiding. ‘Als je failliet bent gegaan, heb je toch een streepje bij je naam. Het is een klein wereldje, als er miljoenen aan vorderingen op je uitstaan, wie gaat je dan aanbetalen?’

Bovendien vertrouwt hij het niet meer om ‘in Grave voluit te gaan’. ‘Ik ben geschrokken hoeveel absolute macht een wethouder met een plannetje kan hebben. Als ondernemer ben ik gewend aan gecalculeerde risico’s. Maar dat je van achter zo getackeld kan worden, daar krijg ik nog steeds kortsluiting van in mijn hoofd.’

De gemeente Grave en de destijds betrokken wethouder zien af van commentaar op dit artikel.

Column Geurt Franzen in de Gelderlander: Scheiding.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-03-2019 09:02

De beeldspraak van burgemeester Roolvink van Grave is treffend. Hij heeft het over een huwelijk. Een heel modern huwelijk, met drie partners.

Dat zijn de drie gemeenten, Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert. Ze hebben een paar jaar geleden besloten de ambtenaren bij elkaar te voegen. Zonder te fuseren, hebben ze gekozen voor één ambtelijke organisatie.

Niet dat dat allemaal zo lekker werkt, hoor. Probeer als loodgieter maar eens onder drie bazen te werken die elk zo hun eigen idee hebben over hoe een huis gebouwd moet worden. ‘Harry, die wasbak zou toch híer komen!’ ‘Ja baas, maar van Maurice moest ik de leidingen dáár aanleggen.’ ‘Breek maar weer af, gvd!’ ‘Goed baas. Maar eerst die wc-pot afkitten.’ ‘Wat doet die wc-pot hier!’

Afijn, de ambtenaren werken zo goed en zo kwaad als het gaat onder één dak (niet echt, eigenlijk gewoon nog onder drie) en proberen zonder al te veel stress ‘s avonds op tijd aan de maaltijd te zitten. Een deel van het werk voor Mill doen ze in Grave, een deel van het werk voor Cuijk doen ze in Mill en een deel van het werk voor Grave doen ze in Cuijk.

Handig?

Ze zijn er blijkbaar aan gewend. Want ze zijn boos nu Cuijk een ander liefje heeft gevonden. Twee zelfs: Boxmeer en Sint Anthonis. En het is geen slippertje, om bij de beeldspraak van Roolvink te blijven, het is serieus. En dus komt er nu een scheiding. Zijn de ambtenaren net een beetje gewend aan de ene driehoeksverhouding, moeten ze zich voorbereiden op een andere relatie.Weet je hoe het is met scheidingen? De kinderen zijn altijd de klos. Maar doormodderen is ook niet alles.

Dus even doorbijten, ambtenaren. Het is maar tijdelijk. Straks kruipen ze echt wel met zijn vijven in één bed

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.