Nieuws van CDA over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Communicatie, je kunt niet zonder

CDA CDA SGP VVD PvdA Nunspeet 05-03-2020 13:31

Tijdens de raadsvergadering van 31 oktober 2019 heeft het CDA en mede ondertekend door de fracties van de SGP, VVD en PvdA/Groen Links, een motie: “Communicatie, een hoeksteen van de samenleving”, ingediend. In deze motie wordt het college opgeroepen om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geïnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop – voor zover van toepassing - te kunnen reageren. De aanleiding van de motie is te vinden in de wijze waarop er tijdens werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst is gecommuniceerd. De motie sluit af met de oproep om de Commissie Algemeen Bestuur op de motie aan vinden de communicatie naar bedrijven en bewoners bij de voorbereiding en uitvoering van projecten belangrijk. Het college geeft in zijn reactie op de motie aan dat bij de werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst de communicatie met de omgeving voor verbetering vatbaar was. Met name de planning van de werkzaamheden in relatie tot de communicatie, of beter andersom, de planning van de communicatie in relatie tot de planning van de werkzaamheden kon beter. Zo waren tijdens de eerste informatieavond de werkzaamheden al gestart, was de informatie soms te summier en was de communicatie gedurende de werkzaamheden niet altijd up to date, vooral ook door de bruikbaarheid van de nodige omleidingsroutes. Dit had beter gemoeten. En daar heeft het college van geleerd. De motie roept op om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geïnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop – voor zover van toepassing - te kunnen reageren. Het college geeft uitvoering aan deze oproep. Bij de voorbereiding van een werk, activiteit/project betrekken wij inwoners en bedrijven bij de invulling en uitwerking ervan. Voordat de uitvoering plaatsvindt worden belanghebbenden op de hoogte gesteld en ook tijdens de uitvoering vindt communicatie plaats. De vorm en intensiteit van communicatie en interactie is afhankelijk van het type activiteit/project en de plek in het proces. Wij hanteren verschillende in te zetten communicatiemiddelen die, ook weer afhankelijk van de eerder genoemde type activiteiten en plek in het proces kunnen worden ingezet. In de initiatieffase wordt vaak een informatiebrief/uitnodigingsbrief verzonden, gevolgd door één of meer informatieavonden in de voorbereidingsfase. Voordat de uitvoering start worden de aanwonenden op de hoogte gesteld, veelal door middel van een huis-aan-huis brief. Ook wordt – voor wat betreft de drie kleinere kernen) de Dorpsvereniging geïnformeerd. Tijdens de uitvoering vindt, wanneer het nodig is communicatie plaats waarbij getracht wordt dit zo interactief en actueel mogelijk te doen, bijvoorbeeld door het inzetten van WhatsApp, het instellen van een klankbordgroep en ook het hebben van een vast aanspreekpunt voor de mensen in het gebied (bijvoorbeeld het 06-nummer van de uitvoerder). Na afronding van een activiteit/project vindt een evaluatie plaats. Tijdens de evaluatie wordt de inbreng van belanghebbenden meegewogen. Wij hebben goede ervaringen met deze wijze van werken en vinden het uitermate belangrijk dat iedereen tijdig, overzichtelijk en éénduidig wordt geïnformeerd over werkzaamheden, en de gevolgen en overlast daarvan. Het kan in sommige situaties zo zijn dat (onderdelen) van de communicatie door de uitvoerder van het werk wordt verzorgd. Maar als gemeente hebben en houden we de regie en zijn en blijven we te allen tijde eindverantwoordelijk.

Communicatie, je kunt niet zonder

CDA CDA SGP VVD PvdA Nunspeet 05-03-2020 13:31

Tijdens de raadsvergadering van 31 oktober 2019 heeft het CDA en mede ondertekend door de fracties van de SGP, VVD en PvdA/Groen Links, een motie: “Communicatie, een hoeksteen van de samenleving”, ingediend. In deze motie wordt het college opgeroepen om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geïnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop – voor zover van toepassing - te kunnen reageren. De aanleiding van de motie is te vinden in de wijze waarop er tijdens werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst is gecommuniceerd. De motie sluit af met de oproep om de Commissie Algemeen Bestuur op de motie aan vinden de communicatie naar bedrijven en bewoners bij de voorbereiding en uitvoering van projecten belangrijk. Het college geeft in zijn reactie op de motie aan dat bij de werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst de communicatie met de omgeving voor verbetering vatbaar was. Met name de planning van de werkzaamheden in relatie tot de communicatie, of beter andersom, de planning van de communicatie in relatie tot de planning van de werkzaamheden kon beter. Zo waren tijdens de eerste informatieavond de werkzaamheden al gestart, was de informatie soms te summier en was de communicatie gedurende de werkzaamheden niet altijd up to date, vooral ook door de bruikbaarheid van de nodige omleidingsroutes. Dit had beter gemoeten. En daar heeft het college van geleerd. De motie roept op om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geïnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop – voor zover van toepassing - te kunnen reageren. Het college geeft uitvoering aan deze oproep. Bij de voorbereiding van een werk, activiteit/project betrekken wij inwoners en bedrijven bij de invulling en uitwerking ervan. Voordat de uitvoering plaatsvindt worden belanghebbenden op de hoogte gesteld en ook tijdens de uitvoering vindt communicatie plaats. De vorm en intensiteit van communicatie en interactie is afhankelijk van het type activiteit/project en de plek in het proces. Wij hanteren verschillende in te zetten communicatiemiddelen die, ook weer afhankelijk van de eerder genoemde type activiteiten en plek in het proces kunnen worden ingezet. In de initiatieffase wordt vaak een informatiebrief/uitnodigingsbrief verzonden, gevolgd door één of meer informatieavonden in de voorbereidingsfase. Voordat de uitvoering start worden de aanwonenden op de hoogte gesteld, veelal door middel van een huis-aan-huis brief. Ook wordt – voor wat betreft de drie kleinere kernen) de Dorpsvereniging geïnformeerd. Tijdens de uitvoering vindt, wanneer het nodig is communicatie plaats waarbij getracht wordt dit zo interactief en actueel mogelijk te doen, bijvoorbeeld door het inzetten van WhatsApp, het instellen van een klankbordgroep en ook het hebben van een vast aanspreekpunt voor de mensen in het gebied (bijvoorbeeld het 06-nummer van de uitvoerder). Na afronding van een activiteit/project vindt een evaluatie plaats. Tijdens de evaluatie wordt de inbreng van belanghebbenden meegewogen. Wij hebben goede ervaringen met deze wijze van werken en vinden het uitermate belangrijk dat iedereen tijdig, overzichtelijk en éénduidig wordt geïnformeerd over werkzaamheden, en de gevolgen en overlast daarvan. Het kan in sommige situaties zo zijn dat (onderdelen) van de communicatie door de uitvoerder van het werk wordt verzorgd. Maar als gemeente hebben en houden we de regie en zijn en blijven we te allen tijde eindverantwoordelijk.

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing

CDA CDA PvdA Noord-Holland 01-11-2018 15:50

Motie van AB van waterschap AGV: disproportionele tariefontwikkeling Watersysteemheffing categorie ‘Overig Ongebouwd’ zeer onwenselijk! Het algemeen bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in meerderheid een motie aangenomen, ingediend door de PvdA- en CDA-fracties en medeondertekend door de fractie Water Natuurlijk, waarin het dagelijks bestuur wordt opgeroepen krachtig te lobbyen voor een wijzing van de wet- en regelgeving m.b.t. de waterschap belastingen, zodat voorkomen kan worden dat de categorie ‘Ongebouwd’ (agrarische landeigenaren) jaarlijks disproportionele verhogingen van de watersysteemheffing krijgt gepresenteerd. De voor de waterschappen bij wet verplichte systematiek van de kostentoedeling leidt er bij waterschap Amstel, Gooi en Vecht toe dat agrariërs meerdere jaren achtereen forse tariefsverhogingen opgelegd krijgen, die veel hoger zijn dan die van de andere categorieën (Ingezetenen, Gebouwd en Natuur). Voor 2019 wordt de tariefsverhoging voor de categorie Ongebouwd geraamd op 10,4% Deze forse tariefsverhogingen zijn een gevolg van het feit dat het agrarisch areaal van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de afgelopen 15 jaar fors is afgenomen. Het aantal hectares van de categorie ongebouwd is in de begroting 2019 ten opzichte van 2005 gedaald met 21.193 hectares. Dat is een daling van 38,65%. De verschuiving naar de categorieën natuur en wegen bedraagt in totaal 18.698 hectares. De verschuiving naar gebouwd komt dan neer op 2.495 hectares. Het draagvlak is daardoor fors uitgehold, maar de categorie Ongebouwd (nog onderverdeeld in wegen/railinfrastructuur en ‘overig ongebouwd’) moet nog steeds dezelfde 4,7% opbrengen van de totale (geraamde) opbrengst van watersysteemheffing. Daarbij komt ook nog een zogeheten ‘weeffout’ in het stelsel van de waterschap belastingen, nl. dat de (sub)categorie ‘overig ongebouwd’ een derde van categorie Ongebouwd moet opbrengen, terwijl de waardeontwikkeling van het agrarisch areaal, met name grasland voor de veeteelt door de derogatieproblematiek, de laatste jaren zelfs een daling te zien geeft, terwijl de waarde van de infrastructuur in het gebied van waterschap Amstel, Gooi en Vecht flink in waarde stijgt. Het bestuur van het waterschap heeft echter geen wettige mogelijkheden meer om hier mee rekening te houden. De CDA-fractie in het waterschap dringt al geruime tijd aan op het aanvragen door waterschap AGV van een ontheffing voor de verplichte toepassing van de kostentoedeling die de grondslag vormt van de tarieven voor de waterschap belastingen. Binnen de Unie van Waterschappen wordt gewerkt aan een voorstel tot stelselherziening van de waterschap belastingen, maar de verschillende waterschapsbesturen hebben daarover nog geen overeenstemming bereikt. Het algemeen bestuur van waterschap AGV schat in dat dit proces van stelselherziening nog lange tijd gaat duren. Ondertussen moeten wel jaarlijks nieuwe belastingtarieven worden bepaald. Het AB van waterschap AGV streeft naar een zo gelijkmatig mogelijke ontwikkeling van de tarieven voor de verschillende categorieën. Zie hier de link naar de aangenomen motie over de disproportionele tariefontwikkeling watersysteemheffing voor categorie ‘Overig Ongebouwd’ (agrariërs). De brief, die vanuit het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, werd verzonden naar de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen inzake de herziening van het belastingstelsel voor de waterschappen vindt u hier. Hier vindt u de link naar de vergaderstukken m.b.t. het vaststellen van de kostentoedelingsverordening, agendapunt 4 van de AB-vergadering. Tip: klik op de V (naar beneden wijzende driehoek) voor het inzien van de onderliggende vergaderstukken In het videoverslag van de Algemene bestuursvergadering, in de opname vanaf 25.50 min., ziet u de bijdrage aan het debat van Egbert de Vries (PvdA, vanaf 26.15 min.), Wim Zwanenburg (CDA, vanaf 33.40 min.) en Marjolein Quene (WN, vanaf 40.25 min.). Zie hier de Conceptbegroting 2019 van het waterschap AGV, zie bijv. de Tabel bovenaan pagina 72/99 voor de Tariefontwikkeling van de watersysteemheffing en Tabel E. Ontwikkeling van de lastendruk per profiel, pagina 72/99. Zie hier de link naar de website van het waterschap over de waterschap belastingen: Zie hier de links naar de website van de Unie van Waterschappen over de voorstellen voor stelselwijziging, herziening waterschap belastingen. - Aangepast voorstel waterschap belastingenen- Aanpassing belastingstelsel Het CDA in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht streeft bij de waterschap belastingen naar een beheerste, gematigde belastingtariefontwikkeling voor alle categorieën van de waterschap belastingen.

Kwijtschelding waterschap belastingen verruimd naar ZZP-ers en kleine ondernemers

CDA CDA PvdA Noord-Holland 21-06-2018 11:30

Ook kosten kinderopvang meegenomen, minima ontzien. Het kwijtscheldingsbeleid voor de waterschap belastingen (watersysteemheffing en de zuiveringsheffing) wordt bepaald door het Algemeen Bestuur van het waterschap. Kwijtschelding is een belangrijk onderwerp in het Bestuursakkoord, het akkoord van de coalitie, het dagelijks bestuur van het waterschap waaraan ook het CDA deelneemt. In het Bestuursakkoord is afgesproken dat er een nader onderzoek zou komen naar kwijtschelding en naar het maken van een efficiëntieslag in kwijtschelding in samenwerking met gemeenten en dat de minima daarbij worden ontzien. Het Dagelijks Bestuur stelde nu voor om het bestaande kwijtscheldingsbeleid aan te passen door ook kwijtschelding voor kleine ondernemers (inclusief de ZZP-ers) mogelijk te maken voor privé-schulden (dus niet zakelijk). Het Algemeen Bestuur stemde in met de voorgestelde uitbreiding van het kwijtscheldingsbeleid voor kleine ondernemers.Het besluit om wel of niet kwijtschelding te verlenen wordt gebaseerd op de betalingscapaciteit. Het AB heeft nu bepaald, o.b.v. een amendement van de PvdA-fractie dat daarbij rekening moet worden gehouden met de netto kosten van kinderopvang, dus na aftrek van de kinderopvangtoeslag en eventueel ontvangen tegemoetkomingen in de kinderopvang. Dit besluit treedt in werking per 1 januari 2019. Wim Zwanenburg: “De CDA-fractie heeft ingestemd met deze verruiming van het kwijtscheldingsbeleid. We beseffen wel dat het kwijt te schelden bedrag moet worden opgebracht door alle andere betalers van de waterschap belastingen in ons waterschap; die krijgen daarmee een hoger tarief. In ons waterschap gaat het om aanzienlijke bedragen. De door de belastingopbrengsten te dekken kosten (inclusief kwijtschelding en oninbaar) bedragen bij waterschap AGV in 2018 ruim € 196 miljoen. Volgens de Begroting van AGV gaat het in 2018 om € 14,2 miljoen aan kwijt te schelden belastingen. Daar komt dan ook nog € 1,9 miljoen oninbaar bij. Wij vinden niet dat het waterschap aan inkomenspolitiek moet doen, maar wij vinden wel dat de minima moeten worden ontzien, dat is een kwestie van solidariteit, en helaas zijn er veel ondernemers en ZZP-ers die ook nog maar weinig inkomsten hebben. Wat het complex maakt is het vaststellen van het inkomen en het vermogen van ondernemers. Soms kunnen het inkomen en het vermogen van een ondernemer pas na enkele jaren worden vastgesteld. Dit gebeurt door de Belastingdienst. Er zijn verschillende methodes om hiermee om te gaan. Het geven van uitstel van betaling totdat het inkomen is vastgesteld is daar één van. Het komt er daarom op neer dat de expertise die nodig is om de kwijtscheldingsverzoeken van kleine ondernemers te beoordelen zal moeten worden ingehuurd, behalve bij de gemeenten waarmee op het gebied van kwijtschelding wordt samengewerkt én die deze vorm van kwijtschelding ook kennen. Echter: bij deze gemeenten zal het bedrag dat voor het behandelen van een kwijtscheldingsverzoek moet worden betaald voor een ondernemer fors hoger liggen dan dat voor een “gewoon” verzoek. De complexiteit leidt dus tot hogere perceptiekosten (de kosten van inning van belastingen). Wij hebben als CDA-fractie geworsteld met deze kostenfactor en de complexe uitvoering, maar uiteindelijk hebben bij toch besloten in te stemmen met het voorstel voor kwijtschelding voor kleine ondernemers. Wij besloten het aspect van de solidariteit met de minima het zwaarste te laten wegen”. Zie hier de Notitie vaststelling kwijtscheldingsbeleid en de aanvullende informatie n.a.v. vragen in de Commissievergadering van waterschap AGV

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.