Nieuws van CDA in Zuid-Holland inzichtelijk

5 documenten

Een woningwet voor heel Nederland

CDA CDA Zuid-Holland 27-06-2023 14:23

Goed nieuws! De nieuwe huisvestingswet is aangenomen. Dat betekent meer ruimte voor gemeenten om starters, mensen met een middeninkomen of met een cruciaal beroep zoals leraren, verpleegkundigen of agenten voorrang te geven op huurwoningen en in nieuwbouwwoningen. Jouw gemeente krijgt dus meer ruimte om ervoor te zorgen dat jij op het dorp kunt blijven wonen. Of in de stad waar je werkt. Volkshuisvesting is gemeenschappen bouwen. Zo plaatsen we de gemeenschap op #1. Hugo de Jonge: "Dat de gewijzigde Huisvestingswet is aangenomen door de Tweede Kamer is goed nieuws voor al die mensen met een gewone baan die zo hard op zoek zijn naar een betaalbaar huis. En het is goed nieuws voor gemeenten die deze mensen graag willen helpen bij het vinden van een betaalbaar nieuwbouwhuis of huurhuis, zodat de leefbaarheid in hun stad of dorp niet verder onder druk komt te staan." Lees verder.

Inbreng Jaco Geurts bij debat over de Wet goed verhuurderschap

CDA CDA Zuid-Holland 22-02-2023 22:55

Inbreng debat over de Wet goed verhuurderschap (alleen het gesproken woord telt) Voorzitter, Een huis is meer dan een stapel stenen of een beleggingsobject: het is een thuis. De buurt waar dat thuis staat, is een gemeenschap waar mensen prettig en veilig met elkaar samenleven. Wonen is een grondrecht en daarmee is het een zaak van algemeen belang. De voorliggende wetgeving is een reactie op de verschillende misstanden op de huurmarkt. Onder andere het woningtekort van de afgelopen jaren heeft ertoe geleid dat excessen op de huurmarkt normaal zijn geworden: te hoge huren, slechte woonomstandigheden, fouten in contracten en zelfs intimidatie, bedreiging en discriminatie zijn inmiddels veelvoorkomende misstanden. Begin vorig jaar werden we geconfronteerd met de uitkomsten van een woononderzoek van Rijnmond over de misstanden in de wijk Carnisse in Rotterdam-Zuid. Uit het onderzoek bleek dat particuliere verhuurders in Carnisse op grote schaal veel te veel huur vragen voor woningen die onder de sociale huurgrens vallen: meer dan € 1.000 aan kale huur was daar niet ongewoon. Nieuwe huurders hebben zelfs te maken met huurprijzen van € 1.500 voor hele kleine, oude en vaak ook nog matig tot slecht onderhouden huizen. Je ziet dat vooral arbeidsmigranten daar de dupe van zijn. De wijk Carnisse is een extreem voorbeeld, maar zeker geen op zichzelf staand geval, want deze problematiek speelt in heel Nederland. In 2021 legde RTL Nieuws op basis van uitspraken van de Huurcommissie al bloot dat honderden huisbazen een veel te hoge huur voor hun woningen vragen. Ik schat in dat dat een topje van de ijsberg is. Slechts een klein deel van de huurders waagt de stap naar de Huurcommissie. Veel gedupeerden weten niet af van het bestaan van de Huurcommissie of zijn bang voor intimidatie door huurbazen. Het aantal huurders dat te veel huur betaalt of in slecht onderhouden woningen woont, is naar mijn inschatting daarom veel hoger dan cijfers ons tonen. Voorzitter, Gemeenten weten van de misstanden, maar zij kunnen niet optreden. Met het onderhavige wetsvoorstel krijgen gemeenten bevoegdheden om ongewenste verhuurpraktijken te bestrijden en te voorkomen. De CDA-fractie vindt dat hard nodig en is blij dat er een breedgedragen wetsvoorstel ligt om misstanden in de huursector aan te pakken, foute verhuurders te weren en huurders beter te beschermen. Daarom dank ik de minister en zijn ambtenaren voor deze nieuwe wet. Voorzitter, Dat gezegd hebbende heb ik nog een aantal vragen en opmerkingen. Allereerst over de positie van de woningcorporaties in dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel Goed verhuurderschap vloeit voort uit de maatschappelijke en politieke verontwaardiging over excessen bij particuliere verhuurders en uit de wens om huurders in de particuliere sector beter te beschermen tegen malafide verhuurders. Ik begrijp niet waarom woningcorporaties ook onder dit wetsvoorstel vallen. Woningcorporaties staan reeds onder toezicht van de Autoriteit woningcorporaties en moeten zich al houden aan de voorschriften uit de Woningwet. Ik zie dubbelingen ontstaan in toezicht. Er is onduidelijkheid over de rol van het meldpunt ten aanzien van woningcorporaties. Er is een stijgende lastendruk voor corporaties. En dat terwijl we de woningcorporaties juist van de ketting proberen te halen. Daarom heb ik een amendement ingediend om de woningcorporatie buiten de reikwijdte van de wet te plaatsen. Voorzitter, Dat wat betreft de woningcorporaties. Dan de algemene regels die een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap introduceren. Zo mogen verhuurders niet langer discrimineren en intimideren. Het is eigenlijk van de zotte dat we de basale omgangsvormen moeten vastleggen in de nieuwe wet. Ik wil dat toch maar even gezegd hebben. Tegelijkertijd zie ik het belang. Door deze regels vast te leggen, krijgen gemeenten de bevoegdheid en de taak om handhavend tegen dergelijk gedrag op te treden, onder andere door het opzetten van een meldpunt. Ik gaf eerder al aan dat slechts een klein deel van de huurders de stap waagt naar de Huurcommissie. Hoe gaan we dat bij dit meldpunt verbeteren of laagdrempeliger maken? Graag een reactie van de minister. Gemeenten kunnen uit eigen beweging handhaven op de naleving van de regels in dit wetsvoorstel. Hebben ze daar voldoende capaciteit voor? Ik heb nog een vraag op dit punt. Waarom is niet in de algemene regels opgenomen dat verhuurders schappelijke huurprijzen moeten vaststellen, bijvoorbeeld conform het woningwaarderingsstelsel? Dat lijkt me toch wel een wezenlijk aspect van goed verhuurderschap. Ik hoor ook daar graag een reactie op. Voorzitter, Ik kom te spreken over de verhuurvergunning. Er worden twee vergunningssystemen geïntroduceerd: een vergunningssysteem voor de verhuur van reguliere woonruimte en een vergunningssysteem voor de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Het verschil in uitgangspunten bij beide systemen roept bij mij wat vragen op. Bij de eerstgenoemde verhuurvergunning draait het om de leefbaarheid van een bepaald gebied en bij de tweede verhuurvergunning gaat het primair om het beschermen van de arbeidsmigranten. Waarom is in dit wetsvoorstel voor deze verschillende aanvliegroutes gekozen? Waarom staat bij de verhuurvergunning voor de verhuur van reguliere woonruimte niet ook de bescherming van de huurders centraal in plaats van de leefbaarheid van de wijk? Wij vinden de leefbaarheid van de wijk uiteraard ook belangrijk, maar dat is een mooie bijvangst. Deze wet gaat volgens mij om het creëren van menswaardige woonomstandigheden voor huurders. Graag een reflectie van de minister daarop. Daarnaast ben ik benieuwd waarom er bij de verhuurvergunning voor de verblijfsruimte voor arbeidsmigranten geen eisen aan de maximale huurprijs en huurprijsstijgingen worden gesteld. Tot slot over de verhuurvergunning, voorzitter. Ik citeer: "De voorwaarden die het college van burgemeester en wethouders aan de verhuurvergunning voor woonruimte kan verbinden, worden via deze wet landelijk geüniformeerd." Ik val over het woord "kan". Mag de gemeente zelf bepalen welke voorwaarden in de verhuurvergunning komen, bijvoorbeeld wel het toepassen van algemene regels, maar de rest niet, of moet de gemeente alle voorwaarden opnemen in de verhuurvergunning indien deze wordt ingesteld? Dat was mij nog niet helemaal duidelijk. We hadden in de schriftelijke ronde bij deze wet de minister daarover bevraagd, maar we hebben daar geen duidelijk antwoord op gehad, dus ik wil graag een reactie. Voorzitter, Dan kort iets over het proces na inwerkingtreding van de wet. Particuliere verhuurders zullen na het instellen van een verhuurvergunning een vergunning aanvragen. Dat levert in korte tijd veel werk op voor de gemeenten. De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: zijn ze hierop voorbereid? Daarnaast zijn er malafide verhuurders die, als het goed is, geen vergunning gaan krijgen. Dat geldt ook voor verhuurders die op dat moment al woningen verhuren. Wat gebeurt er dan? Moeten de gemeenten dan al die plannen in beheer nemen en geven? Zie pagina 39 van de memorie van toelichting. Ik vraag me af of dat uitvoerbaar is. Leidt dat er niet toe dat gemeenten in een onmogelijke spagaat terechtkomen? Graag ook een reflectie of een reactie van de minister hierop. Dan over de inbeheername. Er is hier geen sprake van onteigening. Dat betekent dat een verhuurder het pand mag verkopen, terwijl het pand in beheer is van de gemeente of door de gemeente aangewezen derden. Hoe wordt een huurder beschermd in een dergelijk scenario? Voorzitter, tot slot, Er wordt veel kritiek geleverd op het wangedrag van particuliere verhuurders. Ik wil benadrukken dat veel particuliere verhuurders zich keurig gedragen. Bonafide particuliere verhuurders voorzien in een maatschappelijke behoefte, en wij zijn hen daar erkentelijk voor. Het is van belang dat we dit onderscheid blijven maken. Tot zover, voorzitter.

Erik Ronnes wordt gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant

CDA CDA Zuid-Holland 08-05-2020 11:58

Na 5 jaar Kamerlidmaatschap vertrekt CDA-Kamerlid Erik Ronnes naar de provincie Noord-Brabant. Daar wordt hij namens het CDA geïnstalleerd als gedeputeerde in het nieuwe provinciebestuur. Hij gaat zich bezighouden met de portefeuilles Wonen en Ruimte, waar hij als Tweede Kamerlid en eerder als wethouder in Boxmeer veel kennis en ervaring mee opgedaan heeft.In Den Haag heeft Ronnes zich de afgelopen jaren vol overgave gericht op belangrijke onderwerpen als volkshuisvesting, de Omgevingswet, financiële sector en staatsdeelnemingen. Zo heeft hij zich op verschillende manieren hard gemaakt voor een eerlijke woningmarkt, zodat mensen ook in de toekomst kunnen rekenen op een betaalbaar dak boven het hoofd. Ronnes: “Wonen is een sociaal grondrecht, waar een overheid in mijn ogen zorg voor moet dragen. Denk aan een forse versnelling van de woningbouw om aan de vraag naar woningen te voldoen, het tegengaan van enorme huurstijgingen, maar ook het bijdragen aan de verduurzaming van sociale huurwoningen. Daar heb ik mij de afgelopen jaren voor ingezet.”Ronnes: “Het was een eer dat ik als Tweede Kamerlid mijn steentje bij heb mogen dragen. Hoewel ik het Tweede Kamerwerk zeker zal gaan missen, heb ik veel zin in deze nieuwe uitdaging. De opgaven voor Brabant en haar inwoners zijn groot. Ik zal mij de komende periode dan ook met hart en ziel inzetten voor de provincie waar ik geboren en getogen ben, voor mijn mooie Brabant. Die verantwoordelijkheid voel ik en daar heb ik veel voor over!” Fractievoorzitter Pieter Heerma zei in zijn reactie op Twitter:"Erik Ronnes is altijd een zeer bekwaam en collegiale collega geweest. De fractie gaat hem missen. Brabant krijgt met hem een uitstekende gedeputeerde die heel veel kennis en ervaring heeft op de portefeuille ruimte en wonen."

CDA: ‘Extreem scheefwonen tegengaan’

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Zuid-Holland 28-09-2018 11:48

Het CDA staat voor een eerlijke en rechtvaardige woningmarkt. Die woningmarkt staat momenteel onder grote druk: veel mensen hebben moeite om een betaalbare woning te vinden. Daarom zet dit kabinet sterk in op het bouwen van veel extra woningen, waarbij het CDA vorige week tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen heeft gepleit voor een daadkrachtige aanpak om de procedures te versnellen en het tekort aan te pakken.Eerlijke prijs sociale huurwoning voor hoge inkomensOok mensen die recht hebben op een sociale huurwoning, staan vaak jarenlang in de wachtrij en kunnen geen start maken op de woningmarkt. Daarom heeft CDA-woordvoerder Erik Ronnes woensdag tijdens een debat met minister Ollongren samen met de andere coalitiepartijen aandacht gevraagd voor deze oneerlijke situatie. In het geval van extreme inkomensstijgingen, ver boven de inkomensgrens van sociale huur, vindt het CDA dat sneller een sociale huur betaald kan worden die bij het inkomen past (tot maximaal de grens van 710 euro). Daarmee kunnen andere huren laag blijven en kunnen meer betaalbare woningen worden gerealiseerd.Ronnes: ‘Het is niet rechtvaardig dat mensen met een fors inkomen sociale huurwoningen bezet houden voor diegenen die er recht op hebben. Er zijn situaties dat iemand die ooit recht had op een sociale huurwoning er in inkomen sterk op vooruit is gegaan. Bijvoorbeeld omdat een partner bij diegene is komen wonen, of door een nieuwe baan. Het CDA vindt het eerlijk als de huur in deze extreme gevallen sneller kan stijgen tot de maximale grens van 710 euro. Dat zou bovendien een prikkel kunnen zijn om sneller door te stromen naar een koopwoning. Hoge inkomens hebben die mogelijkheid.’Huurverlaging ook mogelijkTegelijkertijd stelde Ronnes samen met VVD, D66 en ChristenUnie voor om ook een huurverlaging mogelijk te maken, bijvoorbeeld wanneer iemand een baan verliest. Dan moet de sociale huur ook omlaag kunnen. Maar ook voor de middeninkomens die boven de grens van 710 euro zijn doorgeschoten, wat in de huidige situatie nog mogelijk is, kan er voordeel worden behaald. Die gaan dan terug naar de maximale grens. Ronnes: ‘Het CDA wil dat de minister met woningcorporaties en de Woonbond in gesprek gaat om dit mogelijk te maken en de details uit te werken. Zij zijn nu aan bod.’

Ronnes: houd energierekening betaalbaar voor kwetsbare huurders

CDA CDA Zuid-Holland 13-04-2018 08:18

Hoe zorgt minister Ollongren ervoor dat ook voor kwetsbare groepen zoals ouderen met een AOW en mensen met middeninkomens, de energievoorziening betaalbaar blijft? Deze vraag stelde CDA woordvoerder Wonen Erik Ronnes, tijdens een debat over de stijgende energierekening van huurders.De aanleiding voor dit debat was een bericht van de NOS waarin gesteld werd dat het kabinet een te rooskleurige schatting heeft gemaakt van de energierekening van de komende jaren. De NOS citeerde de Vereniging Eigen Huis, die verwacht dat de energiebelasting van zo'n €570 dit jaar groeit naar ongeveer €835 in 2021. Ronnes: “Dit heeft ook betrekking op ouderen die altijd zuinig zijn geweest met hun energieverbruik en gezinnen met middeninkomens. Die zien nu hun kosten stijgen door verhogingen van energiebelasting en de opslag duurzame energie. Zij maken zich grote zorgen over de betaalbaarheid van hun woning in de toekomst.”De berekeningen van het kabinet gaan uit van enerzijds een hogere belasting op gas maar anderzijds de aanname dat mensen steeds meer energiezuinige apparaten gebruiken. Ook worden huizen beter geïsoleerd. Ronnes: “De aanname voor de berekeningen zou kloppen als huishoudens inderdaad de komende jaren hun koelkasten en wasmachines gaan inruilen voor zuinigere modellen, terwijl de oude nog niet kapot zijn. Maar dat is zeer de vraag. Voor veel mensen in de huursector geldt dat zuinigere modellen financieel niet altijd binnen handbereik liggen.” Minister Ollongren was het met Ronnes eens dat in ieder individueel huishouden niet altijd de financiële mogelijkheden bestaan om nieuwe, energiezuinige apparaten aan te schaffen. Maar volgens haar gaat de algemene trend wel naar een zuiniger energieverbruik.Huurders kan niet zoveel verweten worden, want die zijn in hoge mate afhankelijk van woningcorporaties en (particuliere) huisbazen. Daarom deed Ronnes de suggestie om via het puntensysteem de duurzaamheid mee te wegen in de huurprijs, nog meer dan al wordt gedaan. Daarmee kunnen eigenaren van huurwoningen worden geprikkeld om de nodige aanpassingen te doen, omdat ze anders minder huurinkomsten zullen ontvangen. Volgens de minister wordt al rekening gehouden met de energieprestatie van de huurwoning. Maar in het kader van alles wat nu bij die Woonagenda en bij het klimaatakkoord moet gebeuren, wil zij best bekijken of aanscherping of aanpassing daarvan een effectief instrument zou zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.