Nieuws van politieke partijen in Peel en Maas over CDA inzichtelijk

5 documenten

Oproep tot solidariteit

PvdA PvdA GroenLinks VVD CDA Peel en Maas 03-05-2020 19:31

https://pvdagroenlinks.nl/oproep-tot-solidariteit/ Vorige week stond in NRC een paginagrote oproep aan het kabinet om solidariteit te tonen met kinderen op de vlucht. In overvolle vluchtelingenkampen in Griekenland zitten 2500 kinderen vast, alleen, zonder familie, zonder voorzieningen. Nederland neem een aantal (500) van deze kinderen op, volg het voorbeeld van andere landen in Europa, waaronder België en Duitsland. Dat was de oproep. Ondertekend door een groot aantal bekende Nederlanders, zoals Ed Nijpels (VVD), Jan Terlouw (D’66), Herman Wijffels en Bert de Vries (CDA), Job Cohen en Jan Pronk (PvdA), door artsen, professoren en directeuren van maatschappelijke organisaties, door veel kerkgenootschappen en 43 gemeenten.

De burgemeester van Groningen (VVD) noemt de opvang van deze kinderen een kwestie van beschaving. In de huidige tijd van coronacrisis groeit het besef dat mensen elkaar moeten helpen in noodsituaties. Solidariteit met ondernemers, zzp’ers, werknemers en allen die getroffen worden door de coronacrisis. Die solidariteit brengen we met z’n allen op. Daarbij mogen geen groepen vergeten worden. Dat geldt in Peel en Maas, dat geldt in Nederland, dat geldt ook in Europa en nogmaals: daarbij mogen zeker de zwakste groepen niet vergeten worden. Tot die allerzwaksten horen de alleenstaande vluchtelingenkinderen in de Griekse opvangkampen.

Begin maart heeft PvdA/GroenLinks een motie ingediend om het kabinet te laten weten dat Peel en Maas bereid is mee te doen met de solidaire opvang van vluchtelingenkinderen. Die motie haalde het niet. De VVD was tegen, bij Lokaal Peel en Maas waren 5 van de 8 voor en van de 10 CDA-raadsleden waren er 8 tegen en 2 voor. Hulde voor die 2, maar van het CDA hadden we meer compassie verwacht. Wat betreft solidariteit maakt Nederland geen goede beurt in Europa. En qua solidariteit maakt de hele VVD en het merendeel van het CDA in onze gemeente een slechte beurt. Jammer!

Annigje Primowees, Frits Berben en Raf Janssen Raadsleden PvdA/GroenLinks

Het bericht Oproep tot solidariteit verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Reactie op de Kadernota 2020

PvdA PvdA GroenLinks CDA Peel en Maas 08-07-2019 07:53

Voorzitter, leden van de Raad, Onze reactie op deze kadernota kan ik het best samenvatten door middel van een bekend sprookje: de nieuwe kleren van de keizer. Waarschijnlijk kent u allemaal het verhaal; een machtige, veeleisende en ijdele keizer, met een grote hofhouding, wil zich vertonen op zijn allerbest en om hem tevreden te houden bedenken zijn bedienden zo’n verfijnde kledij, dat deze niet te zien is. De keizer stapt in zijn blootje parmantig door de straten, toegejuicht door zijn onderdanen, die niet durven te zeggen dat de keizer eigenlijk helemaal niets aan heeft. Behalve dat ene kleine jongetje dan… Daar moest onze fractie aan denken bij het bestuderen van deze kadernota. De nieuwe kleren van de keizer. We zullen hierna uitleggen waarom wij daar aan moesten denken. Het college start de kadernota met de trotse constatering dat men koerst op een solide financiële positie. Dat strookt al niet met het feit, dat er dit jaar niets terug kan vloeien in de Algemene Reserve. Een reserve, die we met het klimaatakkoord in aantocht hard nodig gaan hebben voor de energietransitie. Het is inmiddels duidelijk dat de OZB vorig jaar met slechts 1% verhoging slecht heeft uitgewerkt voor het gemeentelijk huishoudboekje. Het overschot op de begroting voor 2019 is als sneeuw voor de zon verdwenen en is inmiddels een tekort geworden dat moet worden aangevuld uit de reserves. Voor het jaar 2020 is het College niet in staat om een bedrag aan de algemene reserve toe te voegen en rest er een schamel aan overschot op de begroting. Gelukkig is het College zo wijs om de OZB trendmatig te verhogen met 2%, zoals wij al jaren voorstellen. Verlaging van dit percentage tast substantieel het, toch al geringe, overschot voor 2020 aan. Kan het College dit beamen? Kan het College garanderen dat er in 2020 geen greep in de reserves moet worden gedaan om de begroting sluitend te maken? Teleurstellend is dan wel weer, dat het College opnieuw voorstelt om de verblijfsbelasting niet te verhogen. Dit, terwijl andere belastingen wel trendmatig worden verhoogd met het niveau van de inflatie. De coalitie buigt hiermee opnieuw voor de lobby van de huisvesters van arbeidsmigranten. Dit vindt de fractie van PvdA/GroenLinks onrechtvaardig. Er worden ook kosten gemaakt door de gemeente die toeristen en arbeidsmigranten ten goede komen en dan is het ook gerechtvaardigd dat er een trendmatige verhoging plaatsvindt. Hoe denken de andere fracties hierover?

Het college spiegelt de raad en daarmee Peel en Maas voor, dat we kunnen koersen op ‘Ruimte en Groei’, daar waar bedoeld wordt: Ruimte vóór Groei. Groei van de agrarische bedrijvigheid, groei van de logistiek, groei van de bevolking. Groei dus, in dienst van de economie. Terwijl de natuur ons aangeeft dat zij dit ongebreidelde gebruik van de aarde niet meer aan kan; de door de mens veroorzaakte klimaatproblemen ons voor grote opgaven stelt; de biodiversiteit schrikbarend terugloopt (maar we dit niet mogen zeggen van het CDA), waardoor we nu last krijgen van bijvoorbeeld de eikenprocessierups, een oerwoud aan brandnetels door overdaad aan stikstof, een teruglopende insectenstand enzovoort en de luchtkwaliteit door IV en verkeer hier in de regio behoorlijk slecht is, doet het college van Peel en Maas alsof er niets aan de hand is en we nu eindelijk eens lekker door kunnen groeien. Voorzitter, dat is een illusie. Dat zijn onzichtbare kleren, waarmee het college zich tooit. Dezelfde houding geldt voor de ons voorgespiegelde groei van de bevolking, áls we maar voldoende bouwen. Alsof niet elke gemeente zou willen groeien en alsof dat geen heilloze weg is. Dat weet het college natuurlijk ook wel en daarom wil het zoveel mogelijk arbeidsmigranten binnen de gemeente huisvesten en die hier registreren. Huisvesting, ver weg van de kernen in kampementen van grote omvang; de omvang van Kessel-Eik en Koningslust. Tegelijkertijd gebruikt het college zalvende woorden over integratie binnen de gemeente. Hoe dat dan moet ligt vervolgens grotendeels bij de huisvesters zelf, die er bovendien alle belang bij hebben om de accommodaties bezet te houden. Kort samengevat: dit zijn nieuwe kleren die niemand ziet en zal zien. Hetzelfde geldt voor de paragraaf ‘Vitaliteit platteland’. Ook hier geen sprake van een realistisch beeld van de problematiek. Inzet is ook hier gróéi. Geen keuze voor inkrimping van de veestapel, maar constateren dat er schaalvergroting gaat optreden. Enerzijds wordt ingezet op een nieuw verdienmodel (het ombouwen van varkens-, koeien- en kippenstallen voor huisvesting van arbeidsmigranten), anderzijds inzet op de ‘Gezondste Regio’, waarmee de voedselproductie vermarkt dient te worden. Geen woord over de bijverschijnselen van de groei: bestrijdingsmiddelen en teveel stikstof in het grondwater, de vervuilde lucht, de hierdoor afnemende bodemkwaliteit. Wat ons betreft ook hier: de onzichtbare kleren van de keizer. De paragraaf Wonen is geheel gewijd aan nieuwbouw met de cryptische omschrijving: ‘de juiste woning op de juiste plek’. Wie dat vervolgens bepaalt laat het college in het midden. Over de bestaande woningen en hoe die energieneutraal gemaakt kunnen worden, schrijft het college niets. Blijkbaar wacht men op de rijksoverheid, die, zoals in het klimaatakkoord staat, weer terugverwijst naar de gemeenten die zelf de regie moeten nemen. Voorzitter er zijn gemeenten die wel al een idee hebben dat er iets moet gebeuren en we verwijzen dan ook graag naar de kadernota van de gemeente Weert, waarin een belangrijke passage hierover is opgenomen in het kader van de RES (de Regionale Energie Strategieën) voor Noord- en Midden Limburg. Wellicht kan het college daar eens zijn licht opsteken Onlangs vernamen we bovendien dat de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas een onderzoek gaan verrichten naar de mogelijkheden van een (gezamenlijk) energiebedrijf van de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas. PvdA/GroenLinks verbaast zich er over dat, gezien de worsteling die onze gemeente op dit terrein doormaakt, onze gemeente hier niet aan meedoet, terwijl een samenwerking tussen de gemeenten in onze regio veel voordelen zou kunnen opleveren. Waarom doet onze gemeente niet mee met een gezamenlijk onderzoek? Is het College bereid om onze gemeente alsnog aan te laten haken? Wat vinden de andere fracties van een dergelijk onderzoek? Wij zullen van onze kant over het klimaatakkoord een motie indienen om de keizer toch enigszins netjes aan te kleden…. In het onderdeel Bestuur stelt het college ons voor om vast te stellen, dat het eerste resultaat van de Raad voor de Toekomst de Commissie Nieuwe Stijl is. Als er nou één voorbeeld van de nieuwe kleren van de keizer te noemen is, dan is deze wel het duidelijkst. Die zogenaamde commissie is niks meer of minder dan een Technisch Overleg, waarmee we gestopt zijn in 2014, vanwege de eindeloze reeks technische vragen die dit opleverde. Bovendien doen we alles wel 3x. Technisch (en tegenwoordig een beetje politiek) opiniërend, besluitvormend. Het debat in de raad wordt er niet beter, maar juist minder van en het beoogde betrekken van burgers bij grote beslissingen is helemaal op de achtergrond geraakt. Deze raad, aan de leiband van de coalitie, debatteert nauwelijks en durft de dialoog over grote onderwerpen niet eens aan, getuige het wegstemmen van ons voorstel naar aanleiding van de Regionale Visie op het buitengebied. De Sociale Raad, een proces om vernieuwing aan te brengen in de lokale democratie, is onder druk van het CDA weggestemd door de coalitiepartijen Dat brengt ons bovendien nog even op een vraag aan het CDA: u stemde destijds tegen verlenging van deze nieuwe vorm met de opmerking, dat u later zelf zou terugkomen met nieuwe, betere voorstellen. Komt daar nog iets van? Heeft de fractie van het CDA al een idee wat er voor in de plaats kan komen? Wij horen het graag. Voorzitter, de positie van de gemeenteraad gaat onze fractie aan het hart. Op dit moment, na een jaar met deze grote coalitie, is onze ervaring dat de raad zich in meerderheid uitermate volgzaam opstelt. Of het nu gaat over meebeslissen over locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten, de biodiversiteit, de energie- en duurzaamheidsmotie die niet wordt uitgevoerd, deze coalitiepartijen klappen als de hofhouding van de keizer voor de prachtige, nieuwe, onzichtbare kleren.. Onze fractie nodigt de partijen uit, om de moed te hebben de dialoog aan te gaan, zonder last en met eigen, nieuwe ideeën over alle onderwerpen die zo dringend om aandacht vragen, nu en in de nabije toekomst.

Reactie op de Kadernota 2020

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks CDA PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:53

Voorzitter, leden van de Raad, Onze reactie op deze kadernota kan ik het best samenvatten door middel van een bekend sprookje: de nieuwe kleren van de keizer. Waarschijnlijk kent u allemaal het verhaal; een machtige, veeleisende en ijdele keizer, met een grote hofhouding, wil zich vertonen op zijn allerbest en om hem tevreden te houden bedenken zijn bedienden zo’n verfijnde kledij, dat deze niet te zien is. De keizer stapt in zijn blootje parmantig door de straten, toegejuicht door zijn onderdanen, die niet durven te zeggen dat de keizer eigenlijk helemaal niets aan heeft. Behalve dat ene kleine jongetje dan… Daar moest onze fractie aan denken bij het bestuderen van deze kadernota. De nieuwe kleren van de keizer. We zullen hierna uitleggen waarom wij daar aan moesten denken. Het college start de kadernota met de trotse constatering dat men koerst op een solide financiële positie. Dat strookt al niet met het feit, dat er dit jaar niets terug kan vloeien in de Algemene Reserve. Een reserve, die we met het klimaatakkoord in aantocht hard nodig gaan hebben voor de energietransitie. Het is inmiddels duidelijk dat de OZB vorig jaar met slechts 1% verhoging slecht heeft uitgewerkt voor het gemeentelijk huishoudboekje. Het overschot op de begroting voor 2019 is als sneeuw voor de zon verdwenen en is inmiddels een tekort geworden dat moet worden aangevuld uit de reserves. Voor het jaar 2020 is het College niet in staat om een bedrag aan de algemene reserve toe te voegen en rest er een schamel aan overschot op de begroting. Gelukkig is het College zo wijs om de OZB trendmatig te verhogen met 2%, zoals wij al jaren voorstellen. Verlaging van dit percentage tast substantieel het, toch al geringe, overschot voor 2020 aan. Kan het College dit beamen? Kan het College garanderen dat er in 2020 geen greep in de reserves moet worden gedaan om de begroting sluitend te maken? Teleurstellend is dan wel weer, dat het College opnieuw voorstelt om de verblijfsbelasting niet te verhogen. Dit, terwijl andere belastingen wel trendmatig worden verhoogd met het niveau van de inflatie. De coalitie buigt hiermee opnieuw voor de lobby van de huisvesters van arbeidsmigranten. Dit vindt de fractie van PvdA/GroenLinks onrechtvaardig. Er worden ook kosten gemaakt door de gemeente die toeristen en arbeidsmigranten ten goede komen en dan is het ook gerechtvaardigd dat er een trendmatige verhoging plaatsvindt. Hoe denken de andere fracties hierover?

Het college spiegelt de raad en daarmee Peel en Maas voor, dat we kunnen koersen op ‘Ruimte en Groei’, daar waar bedoeld wordt: Ruimte vóór Groei. Groei van de agrarische bedrijvigheid, groei van de logistiek, groei van de bevolking. Groei dus, in dienst van de economie. Terwijl de natuur ons aangeeft dat zij dit ongebreidelde gebruik van de aarde niet meer aan kan; de door de mens veroorzaakte klimaatproblemen ons voor grote opgaven stelt; de biodiversiteit schrikbarend terugloopt (maar we dit niet mogen zeggen van het CDA), waardoor we nu last krijgen van bijvoorbeeld de eikenprocessierups, een oerwoud aan brandnetels door overdaad aan stikstof, een teruglopende insectenstand enzovoort en de luchtkwaliteit door IV en verkeer hier in de regio behoorlijk slecht is, doet het college van Peel en Maas alsof er niets aan de hand is en we nu eindelijk eens lekker door kunnen groeien. Voorzitter, dat is een illusie. Dat zijn onzichtbare kleren, waarmee het college zich tooit. Dezelfde houding geldt voor de ons voorgespiegelde groei van de bevolking, áls we maar voldoende bouwen. Alsof niet elke gemeente zou willen groeien en alsof dat geen heilloze weg is. Dat weet het college natuurlijk ook wel en daarom wil het zoveel mogelijk arbeidsmigranten binnen de gemeente huisvesten en die hier registreren. Huisvesting, ver weg van de kernen in kampementen van grote omvang; de omvang van Kessel-Eik en Koningslust. Tegelijkertijd gebruikt het college zalvende woorden over integratie binnen de gemeente. Hoe dat dan moet ligt vervolgens grotendeels bij de huisvesters zelf, die er bovendien alle belang bij hebben om de accommodaties bezet te houden. Kort samengevat: dit zijn nieuwe kleren die niemand ziet en zal zien. Hetzelfde geldt voor de paragraaf ‘Vitaliteit platteland’. Ook hier geen sprake van een realistisch beeld van de problematiek. Inzet is ook hier gróéi. Geen keuze voor inkrimping van de veestapel, maar constateren dat er schaalvergroting gaat optreden. Enerzijds wordt ingezet op een nieuw verdienmodel (het ombouwen van varkens-, koeien- en kippenstallen voor huisvesting van arbeidsmigranten), anderzijds inzet op de ‘Gezondste Regio’, waarmee de voedselproductie vermarkt dient te worden. Geen woord over de bijverschijnselen van de groei: bestrijdingsmiddelen en teveel stikstof in het grondwater, de vervuilde lucht, de hierdoor afnemende bodemkwaliteit. Wat ons betreft ook hier: de onzichtbare kleren van de keizer. De paragraaf Wonen is geheel gewijd aan nieuwbouw met de cryptische omschrijving: ‘de juiste woning op de juiste plek’. Wie dat vervolgens bepaalt laat het college in het midden. Over de bestaande woningen en hoe die energieneutraal gemaakt kunnen worden, schrijft het college niets. Blijkbaar wacht men op de rijksoverheid, die, zoals in het klimaatakkoord staat, weer terugverwijst naar de gemeenten die zelf de regie moeten nemen. Voorzitter er zijn gemeenten die wel al een idee hebben dat er iets moet gebeuren en we verwijzen dan ook graag naar de kadernota van de gemeente Weert, waarin een belangrijke passage hierover is opgenomen in het kader van de RES (de Regionale Energie Strategieën) voor Noord- en Midden Limburg. Wellicht kan het college daar eens zijn licht opsteken Onlangs vernamen we bovendien dat de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas een onderzoek gaan verrichten naar de mogelijkheden van een (gezamenlijk) energiebedrijf van de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas. PvdA/GroenLinks verbaast zich er over dat, gezien de worsteling die onze gemeente op dit terrein doormaakt, onze gemeente hier niet aan meedoet, terwijl een samenwerking tussen de gemeenten in onze regio veel voordelen zou kunnen opleveren. Waarom doet onze gemeente niet mee met een gezamenlijk onderzoek? Is het College bereid om onze gemeente alsnog aan te laten haken? Wat vinden de andere fracties van een dergelijk onderzoek? Wij zullen van onze kant over het klimaatakkoord een motie indienen om de keizer toch enigszins netjes aan te kleden…. In het onderdeel Bestuur stelt het college ons voor om vast te stellen, dat het eerste resultaat van de Raad voor de Toekomst de Commissie Nieuwe Stijl is. Als er nou één voorbeeld van de nieuwe kleren van de keizer te noemen is, dan is deze wel het duidelijkst. Die zogenaamde commissie is niks meer of minder dan een Technisch Overleg, waarmee we gestopt zijn in 2014, vanwege de eindeloze reeks technische vragen die dit opleverde. Bovendien doen we alles wel 3x. Technisch (en tegenwoordig een beetje politiek) opiniërend, besluitvormend. Het debat in de raad wordt er niet beter, maar juist minder van en het beoogde betrekken van burgers bij grote beslissingen is helemaal op de achtergrond geraakt. Deze raad, aan de leiband van de coalitie, debatteert nauwelijks en durft de dialoog over grote onderwerpen niet eens aan, getuige het wegstemmen van ons voorstel naar aanleiding van de Regionale Visie op het buitengebied. De Sociale Raad, een proces om vernieuwing aan te brengen in de lokale democratie, is onder druk van het CDA weggestemd door de coalitiepartijen Dat brengt ons bovendien nog even op een vraag aan het CDA: u stemde destijds tegen verlenging van deze nieuwe vorm met de opmerking, dat u later zelf zou terugkomen met nieuwe, betere voorstellen. Komt daar nog iets van? Heeft de fractie van het CDA al een idee wat er voor in de plaats kan komen? Wij horen het graag. Voorzitter, de positie van de gemeenteraad gaat onze fractie aan het hart. Op dit moment, na een jaar met deze grote coalitie, is onze ervaring dat de raad zich in meerderheid uitermate volgzaam opstelt. Of het nu gaat over meebeslissen over locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten, de biodiversiteit, de energie- en duurzaamheidsmotie die niet wordt uitgevoerd, deze coalitiepartijen klappen als de hofhouding van de keizer voor de prachtige, nieuwe, onzichtbare kleren.. Onze fractie nodigt de partijen uit, om de moed te hebben de dialoog aan te gaan, zonder last en met eigen, nieuwe ideeën over alle onderwerpen die zo dringend om aandacht vragen, nu en in de nabije toekomst.

Goed nieuws over hoogspanningslijnen Kessel en Kessel-Eik

CDA CDA Peel en Maas 16-04-2019 19:02

Goed nieuws over hoogspanningslijnen Kessel en Kessel-Eik Bij het CDA staat het dossier ‘hoogspanningskabels Kessel en Kessel-Eik’ hoog op de agenda. We hebben dit dossier op de politieke agenda geplaatst door twee keer schriftelijke vragen te stellen en tijdens de raadsvergadering van dinsdag 12 maart jl. mondelinge vragen te stellen tijdens het vragenuurtje. Aanleiding voor het stellen van de vragen tijdens het vragenuurtje was een brief die het college van b&w en alle fractievoorzitters hadden ontvangen van Dorpsoverleg Kessel en Dorpsoverleg Kessel-Eik. De twee dorpsoverleggen schreven dat zij teleurgesteld zijn over de voortgang en de houding van de gemeente. Ook het CDA kon niets anders dan concluderen dat er de afgelopen tien maanden te weinig voortgang is geboekt. Vergeet namelijk ook niet dat de twee dorpsoverleggen tijdens de kadernota in juni 2018 al hebben ingesproken en hun zorgen hebben gedeeld. Ook toen heeft de CDA-fractie het college opgeroepen deze zorgen serieus op te pakken.Het was namelijk voor iedereen helder dat het traject tussen Kessel en Kessel-Eik op een definitieve lijst voor mogelijke verkabeling staat en door de minister is vastgesteld. Een logische vervolgstap was een haalbaarheidsonderzoek starten via netbeheerder TenneT. Wij hebben toen duidelijk aangegeven dat het college nog de kans krijgt een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen. Mocht het college dat niet doen, dan zouden we zelf het initiatief om via een motie het college opdracht te geven een haalbaarheidsonderzoek aan te vragen. We zijn dan ook blij te horen dat het college een haalbaarheidsonderzoek heeft aangevraagd. Complimenten! Ook de komende tijd blijft het CDA het proces intensief volgen. Roel Boots en Ellis Kempeners, raadsleden CDA Peel en Maas

Fijne Kerstdagen en een gezond 2019!

CDA CDA Peel en Maas 18-12-2018 11:43

Fijne Kerstdagen en een gezond 2019! De Kerstdagen staan weer voor de deur. Voor veel mensen een mooie tijd om samen met het gezin of vrienden te vieren. Een hapje eten en drinken, een spelletje spelen of een goede wandeling maken. Doe dit dan ook en geniet van deze mooie feestdagen. Er zijn echter ook mensen die niet samen met iemand anders Kerst kunnen vieren. Misschien kent u ook wel iemand die onlangs een naaste is verloren of al langer alleen is. Laten we ook daar bij stil staan. Kijk naar elkaar om, zodat het geen eenzame Kerst wordt, maar een prettige Kerst voor iedereen. Misschien is er in uw dorp ook wel een Kerstviering waar u naar toe kunt gaan om andere mensen te treffen. Altijd een aanrader. Wij wensen alle mensen van Peel en Maas fijne Kerstdagen en alvast een gezond en gelukkig 2019. De gemeenteraadsfractie van CDA Peel en Maas

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.