Nieuws van PvdA in Zeeland inzichtelijk

9 documenten

Regionale Energie Strategie 1.0

PvdA PvdA Zeeland 10-07-2020 13:08

Voor ons ligt de RES 1.0, de Regionale Energie Strategie waarin wij als mooie provincie ons gaan inzetten om ons deel van het Klimaatakkoord van Parijs te gaan uitvoeren. Als Zeeuwen nemen we onze verantwoordelijkheid om in Zeeland in 2030 11 petajoule aan duurzame energie op te wekken. Tevens hebben we de ambitie om 49% CO₂-reductie te realiseren. Dat is werken aan een toekomst waarin we deze prachtige provincie behouden voor onze kinderen en kleinkinderen.

Wat de PvdA betreft kunnen we nu aan de slag. Deze RES biedt Zeeland de mogelijkheden om op weg te gaan naar de eerste klimaatneutrale provincie van Nederland. Aan Gedeputeerde Staten de aanbeveling om aan te haken bij de Green Deal om beschikbare Europese fondsen te kunnen gebruiken. Deze RES geeft ons niet alleen de mogelijkheid om onze energievoorziening te verduurzamen, maar biedt ook de mogelijkheden voor innovatie van onze Zeeuwse economie. Denk aan de mogelijkheden van een waterstofhub in Zeeuws-Vlaanderen. Denk aan het onderhoud en de ontwikkeling van de windmolenparken op de Noordzee.

Voor de PvdA is het belangrijk dat de aanlanding van de windmolenparken op de Noordzee hier bij Borssele gaat plaatsvinden. De 380 kV-kabel naar Zeeuws-Vlaanderen moet daadwerkelijk worden aangelegd om de chemische industrie in de Kanaalzone te kunnen elektrificeren. Onderdeel van deze RES 1.0 is circulaire economie. Een belangrijk onderdeel dat te vaak onderbelicht is. Binnen Smart Delta Resources (SDR) en North Sea Port (NSP) wordt hard gewerkt aan de opslag van CO₂. Een duurzame toekomst waar veel nieuwe banen mee zijn gemoeid. Banen die hard nodig zijn in Zeeland.

Voor de PvdA-Statenfractie is het ook van groot belang dat deze energietransitie voor alle Zeeuwen betaalbaar en haalbaar is. Zie ook de aanbevelingen die de Sociaal-Economische Raad (SER) Zeeland in haar advies heeft gedaan. Indien nodig moeten we kijken hoe we het draagvlak kunnen behouden en vergroten onder alle Zeeuwen, want het gaat ons tenslotte allemaal aan.

Als PvdA vinden wij het jammer dat Gedeputeerde Staten besloten hebben om een onderzoek te starten naar het langer open houden van de kerncentrale in Borssele. Deze 3% aan elektriciteit kan volgens ons op een duurzamere manier worden opgewekt en zonder dat de leveringszekerheid in gevaar komt. Tenslotte hebben wij met het vaststellen van deze RES 1.0 onze ambitie duidelijk gemaakt om Zeeland in 2030 volledig te voorzien van duurzame energie.

Het bericht Regionale Energie Strategie 1.0 verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Regionale Energiestrategie Zeeland

PvdA PvdA Zeeland 30-09-2019 17:53

De onderwerpen tijdens de commissie Strategische Opgaven van vrijdag 27 september waren het Klimaatakkoord en de Regionale Energiestrategie (RES). De bespreking van het Klimaatakkoord werd gelijk al doorgeschoven zodat we alle tijd konden besteden aan de RES. En die tijd was ook nodig.

Eerst even een toelichting op de RES. De RES is een strategisch plan, opgesteld door inbreng van vele andere partijen. Die inbreng is gegeven tijdens de zogenaamde ‘tafels’. Er zijn drie tafels: gebouwde omgeving, elektriciteit en mobiliteit. Het is de bedoeling dat alle Zeeuwse gemeenten en de provincie dezelfde RES vaststellen. De RES is een strategie, een plan om te bereiken wat we willen. De RES is geen projectplan. De onderdelen komen nog terug als concrete voorstellen en uitgewerkte plannen.

Met de RES willen we bereiken dat het landelijke Klimaatakkoord wordt vertaald naar Zeeland. Het landelijke Klimaatakkoord is gebaseerd op de afspraken die in Parijs zijn gemaakt of, zoals het staat verwoord in de RES, ‘Parijs op z’n Zeeuws’. Concreet gaat het om het terugbrengen van de CO2-uitstoot, het terugdringen van de vraag naar energie, het aanbod van duurzame energie en innovatie.

Tijdens de commissievergadering konden wensen en bedenkingen aangegeven worden. Bijna alle fracties hebben onderwerpen ingebracht. Ook wensen en bedenkingen waar wij volledig achter staan zoals ‘haalbaar en betaalbaar’, goede communicatie over nut en noodzaak (bewustwording), concrete initiatieven realiseren in overleg met inwoners (participatie) en het stimuleren van creativiteit (innovatie).

Wij willen niet dat de energietransitie een tweedeling oplevert. Mensen met een lager inkomen moeten in de gelegenheid worden gesteld om mee te kunnen doen. Het is belangrijk dat iedereen, ongeacht de omvang van de portemonnee, kan aanhaken bij de energietransitie. Concrete plannen en projecten, die voortkomen uit de RES, toetsen wij aan deze aandachtspunten.

Met vriendelijke groet,

Corina van der Vliet-Hart (fractievoorzitter)

https://zeeland.pvda.nl/nieuws/regionale-energiestrategie-zeeland/

Het bericht Regionale Energiestrategie Zeeland verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Transport opgewekte energie windparken

PvdA PvdA Zeeland 15-09-2019 15:56

Eerder hebben wij vragen gesteld over het transport van opgewerkte energie vanaf de Zeeuwse zonneparken. Daar doen zich geen problemen voor. Over het transport van opgewekte energie vanaf de windparken langs de Zeeuwse kust hebben wij de volgende informatie ontvangen.

De stroom van de windmolenparken op zee wordt momenteel al aangesloten op het hoogspanningsnet in Borssele. Door de in aanbouw zijnde 380 kV hoogspanningsverbinding Borssele-Tilburg wordt de opgewekte energie getransporteerd. Deze verbinding heeft voldoende capaciteit. De bouw van de hoogspanningsverbinding komt niet in het gedrang vanwege de stikstofproblematiek. Het Notitie Reikwijdte en Detailniveau (ook wel afgekort tot NRD) voor de aanlanding ligt nu ter inzage bij de diverse gemeentehuizen.

Wel is vertraging ontstaan omdat TenneT het contract met de aannemer heeft verbroken en met een andere aannemer aan de slag moet. De provincie heeft geen formele verantwoordelijkheid. Wij zullen deze NRD nauwlettend volgen en waar nodig bevragen.

Statenlid Eddy Heerschop

Het bericht Transport opgewekte energie windparken verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Verslag Commissie Bestuur

PvdA PvdA Zeeland 09-09-2019 10:41

Het zomerreces zit er op. De eerste ronde vergaderingen van het nieuwe politieke jaar is voorbij. Samen met ons Statenlid Eddy Heerschop heb ik de Statencommissie Bestuur bijgewoond. Diverse onderwerpen zijn besproken. Hieronder een samenvatting.

In de PZC lazen we dat zonneparken in Nederland de opgewekte energie niet kwijt kunnen. De infrastructuur, het net, is onvoldoende toegerust op het aanbod van opgewekte energie. Het artikel wekt de indruk dat dit probleem ook in onze provincie gaat spelen. Op onze vraag heeft gedeputeerde De Bat (CDA) geantwoord dat deze problematiek in Zeeland niet voordoet. Het transport van stroom, geleverd door zonneparken, geeft in Zeeland nog geen knelpunten. Het aanbod van deze energie is exact in beeld. Dit antwoord stelt ons gerust. Het zegt alleen nog niks over de stroom die opgewekt wordt (gaat worden) door de windmolenparken voor de Zeeuwse kust. Dit punt pakken wij nog op.

Verwarring bij mij toen meneer Harpe insprak. De inspreker gaf verschillende dingen aan en deed een oproep om de afstand tussen bestuur en inwoners te verkleinen. Een interessant onderwerp wat ook bij ons als fractie speelt. Hoe bereiken we onze leden, hoe bereiken we onze inwoners. Welke communicatiemiddelen zetten we daar voor in. Wat heeft succes, wat minder. Mijn verwarring zat in het verschil tussen inspreken en meespreken. Het was mijn bedoeling om in gesprek te gaan met de inspreker. Een poging hiertoe werd door de voorzitter in de kiem gesmoord. Het reglement gaat uit van inspreken en biedt geen mogelijkheid om mee te spreken. Dat zet mij aan het denken. Niet dat ik daar a la minute iets mee ga doen maar het staat om de ‘to-do list’. Als u als lezer suggesties heeft dan zijn die van harte welkom.

Collega Eddy heeft de stikstofregeling aan de orde gesteld. Bouwplannen liggen stil omdat niet vooraf wordt voldaan aan de reductie van stikstof. Dat we minder stikstof willen is een gezamenlijk Nederlands-breed politiek besluit. De rechter heeft bepaald dat plannen vooraf aan vermindering van stikstof moeten voldoen. Het achteraf treffen van maatregelen mag niet meer. Een rechterlijke uitspraak met grote gevolgen. Momenteel staan in Nederland minimaal 18.000 projecten stil. De uitspraak treft alle gemeenten, alle provincies. Ook Zeeland. Binnenkort wordt een lijst gecommuniceerd van de projecten staan die nu ‘on hold’ staan. Gegroepeerd in categorieën, geen opsomming van individuele projecten (mag niet in het kader van privacy en vertrouwelijkheid). Als fractie maken we ons zorgen. De impact op Zeeland is groot. De oplossing vraagt om lef, moed, creativiteit en innovatief denken. Het opzoeken van de grenzen van de wet- en regelgeving en de rechterlijke uitspraak. Denken in mogelijkheden. Wij zijn zeker bereid hierin ons aandeel te leveren.

Als laatste wil ik de problematiek van bedrijven in de grensstreek Nederland-België benoemen. In een rapport wordt inzage gegeven in de complexiteit van het werken met verschillende wet- en regelgeving. Verschillen op het gebied van arbeidsrecht, milieu en ruimtelijke ordening. Wat ingewikkeld moet dat voor deze bedrijven zijn! Alle betrokken partijen zetten zich in om oplossingen te vinden. We beseffen dat hier een lange adem wordt gevraagd, wet- en regelgeving is immers niet zo een, twee, drie te wijzigen. Maar het feit dat deze inventarisatie er is en partijen de wil hebben om hiervoor oplossingen te vinden stemt ons tevreden.

De eerste ronde commissievergaderingen zit erop. Op naar de eerste Statenvergadering!

Corina van der Vliet (fractievoorzitter)

Het bericht Verslag Commissie Bestuur verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Voorkom mestvergister Rilland

PvdA PvdA GroenLinks VVD Zeeland 07-07-2019 09:52

Hoe kunnen we voorkomen dat een mestvergister zich vestigt in de gemeente Reimerswaal? In de gemeenteraad van deze gemeente heeft de PvdA zich altijd tegen de komst van de vergister verzet. Tot nu toe ter vergeefs, want de plannen zijn er nog steeds. Dit terwijl de gemeenteraad in Reimerswaal nu ook gaat twijfelen. Er is namelijk veel verzet.

Ook GroenLinks (GL) maakt zich ernstig zorgen. De provincie kan op dit moment weinig maar GroenLinks diende tijdens de Statenvergadering van 5 juli 2019 een interessante motie in. In deze motie werd -kort samengevat – verzocht om alsnog een milieueffectrapportage (MER) op te stellen. De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland geeft aan dat zo’n uitgebreide rapportage niet nodig is. Een MER biedt echter kansen om de komst van de mestvergister tegen te gaan.

Wij hebben de suggestie gedaan om het besluit van de RUD Zeeland te laten toetsen door een onafhankelijk bureau (second opinion). Een suggestie waar GroenLinks goed mee uit de voeten kon. De motie werd door GL ingetrokken en daarvoor in de plaats is aan gedeputeerde Van der Velde (VVD) verzocht het eerdere besluit van de RUD Zeeland te laten toetsen. Een suggestie die door alle Statenleden werd ondersteund! Mooi staaltje samenwerking en goed opgepakt door GL-collega Temmink.

Gedeputeerde Van der Velde (VVD) gaf aan dat de RUD Zeeland op dit moment nog een keer kritisch kijkt of het uitvoeren van een MER nodig is. Actuele ontwikkelingen (onder andere uitspraken van rechters) worden daarbij betrokken. Mocht de RUD Zeeland tot de conclusie komen dat geen MER nodig is dan wordt dit besluit door een extern bureau getoetst. Komt de RUD Zeeland tot de conclusie dat wel een MER nodig is, dan vindt er geen externe toetsing plaats. Dan is bereikt wat we willen.

Provinciale Staten geven unaniem een belangrijk signaal af. Een steun in de rug voor de gemeenteraad van Reimerswaal. Wij zijn zeker tevreden met dit resultaat en hopen dat de mestvergister er nooit gaat komen!

Statenlid Eddy Heerschop

https://zeeland.pvda.nl/nieuws/voorkom-mestvergister-rilland/

Het bericht Voorkom mestvergister Rilland verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Energie in transitie

PvdA PvdA Zeeland 01-02-2019 08:52

Energietransitie, een begrip, een woord dat wij als politici inmiddels heel makkelijk in de mond nemen. Het is een begrip geworden in ons dagelijks taalgebruik. De gewone Nederlander volgt het thema veelal met argusogen en denkt bij het woord aan de CV-ketel, die misschien niet zo lang meer meegaat na 15 jaar en aan zonnepanelen, terwijl hij of zij kijkt naar het lege dak op het huis en denkt: “Tja, wil best en zelfs graag, maar hoe gaan we dat betalen met de hoge kosten een drie schoolgaande kinderen?” In het voorstel dat nu voor ligt beogen de Rekenkamers van de verschillende provincies in Nederland aanbevelingen te doen voor politici, zowel voor volksvertegenwoordigers als voor bestuurders, over de inzet en de resultaten op het gebied van energietransitie.

Er is teruggekeken vanaf 2016 en er volgen een aantal adviezen voor het toekomstige proces op dit gebied. Kortweg wordt energietransitie in deze terugblik beschreven als energie besparen, hernieuwbare energie opwekken en minder CO2 uitstoten. Terecht constateren de Rekenkamers dat er in de onderzochte periode een cruciale wijziging kwam in de aanpak van energietransitie, namelijk van een sectorale naar opgave gerichte aanpak. Dat houdt simpelweg in dat het belang van energietransitie in de afgelopen twee jaar zo wijdverbreid is geworden dat, los van aantal notoire klimaatontkenners, zo’n beetje iedereen wel beseft dat dit een mega belangrijke missie is, een opdracht is waar we met z’n allen voor staan. De enorme verhoging van het budget dat hier beschikbaar voor wordt gesteld op de begroting van de provincie Zeeland getuigt er ook van.

En dat is precies waar het om gaat in de optiek van de fractie van de PvdA: de missie ‘bescherming van ons land tegen de gevolgen van klimaatverandering en de missie van energietransitie’ vragen een cultuurverandering, een gedragsverandering, een enorm hoog bewustzijn en vastberadenheid dat wij in ons gedrag iets zullen moeten veranderen, dat we nog veel en veel bewuster met energie moeten omgaan. Welke energie we gebruiken en welke niet, hoeveel energie we verbruiken en hoeveel CO2 we van onszelf mogen uitstoten, inclusief de uitstoot van de industrie waar we onze massaproducten van inslaan en die voor ons als consumenten produceren. Een dergelijke maatschappelijke opgave moet breed aangepakt worden en we zijn daar in Zeeland op de goede weg mee zijn, zie ook de complimenten die de provincie van Ed Nijpels heeft gekregen. Voor het Provinciebestuur past daarin een rol als partner en trekker.

En dat maakt dat de fractie van de PvdA met verbazing de zinsnede heeft gelezen van de Rekenkamer Zeeland waarin ze niet eens subtiel maar wel geheel buiten haar boekje de suggestie doet voor een tweede kerncentrale in Zeeland, omdat kernenergie geen CO2 uitstoot genereert. Ik ga hier niet vertellen wat we allemaal weten over kernenergie en het afval dat we aan vele generaties na ons moeten bewaren en de gigantische gevolgen als het dan toch misgaat en dat de wetenschap nog steeds, zestig jaar na de bouw van de eerste kerncentrale geen oplossing heeft gevonden voor het afvalprobleem. Wat onze fractie betreurt is dat de Rekenkamer hiermee een standpunt inneemt die wat ons betreft haaks staat op de verandering die zij zelf heeft geconstateerd, namelijk dat de omschakeling van energiebronnen een breed gedragen missie is geworden, een opgave is, zoals ze schrijft. Haaks omdat die opgave vraagt dat we niet op zoek gaan naar risicovolle energiebronnen waarmee we ongebreideld verder kunnen gaan met het leegplukken van de wereld en waardoor het klimaat drastisch blijft veranderden, maar het vraagt dat we elkaar en iedereen helpen minder energie te gebruiken, hernieuwbare energie in te zetten en bewustwording creëren over hoe je deze planeet aan iedereen, ook aan je eigen kinderen en kleinkinderen dus, wilt achterlaten.

En daarover gesproken: ook in onze provincie komen jongeren in het geweer en willen studenten en scholieren op de been komen voor een beter klimaat en zijn ook grootouders bereid aan te sluiten. Maar eigenlijk gaat dit Statenvoorstel hier niet eens over, maar over de vraag hoe wij als Provinciale Staten en ook het college als Gedeputeerde Staten het proces om daar te komen nog beter kunnen bewandelen. De zinsnede van de Rekenkamer vroeg wat ons betreft echter om een inhoudelijke reactie. Onze fractie heeft bij de aanbevelingen nog twee vragen:

1. Hoe gaan we als Staten ervoor zorgen dat we meer informatie krijgen om onze kaderstellende en controlerende rol in dit netwerkgestuurde thema goed te kunnen invullen? Welke procesafspraken hebben we dan nodig? En hoe zien de andere fracties dat? Hebben we voldoende aan de afspraken in de notitie Netwerksturing die we enige tijd geleden hebben vastgesteld? Hoe blijven wij actief betrokken in dit dossier?

2. In hoeverre heeft het college na de optekening van de Rekenkamer dat Zeeland als enige provincie geen klimaatfonds heeft de wens om daar alsnog toe te komen? En zo niet, waarom niet?

Uit mijn betoog mag duidelijk zijn welke ambities de PvdA heeft met energietransitie. We zullen ons in de volgende periode hier dan ook hard voor inzetten en zorgen dat iedereen, met grote en kleine beurzen, mee kan doen.

Fractievoorzitter Anita Pijpelink

Het bericht Energie in transitie verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Kieslijsten Provinciale Staten en Scheldestromen

PvdA PvdA Zeeland 10-11-2018 15:06

De gewestelijke ledenvergadering heeft zaterdagochtend 10 november 2018 de kieslijsten voor de verkiezingen voor Provinciale Staten van Zeeland en Waterschap Scheldestromen in 2019 ongewijzigd vastgesteld.

PvdA-kandidatenlijst Provinciale Staten:

1. Anita Pijpelink (kandidaat-gedeputeerde) 2. Ralph van Hertum 3. Corina van der Vliet 4. Eddy Heerschop 5. Niek Joosse 6. Inez Flameling 7. Marion Lippens 8. Esther Baaijens 9. Hassan Akleem 10. Juanita Boekhout 11. Chris Maas 12. Jan Oudesluijs 13. Annebeth Evertz 14. Kees Verburg 15. Arno Witkam 16. Robert Evers 17. Frances Oreel 18. Cor Quinten 19. Petri d’Anjou 20. Hans van Stel 21. Coby van Zetten 22. Wiert Omta 23. Ingrid Brilleman 24. Jan Heshof 25. Joris Weemaes 26. Tom Lievense 27. Joyce Kramer 28. Peter de Doelder 29. Jeroen Louws 30. Laura Stroosnijder 31. Chester Poots 32. Aysegül Devrim 33. Gerard van der Wal 34. Nellie de Bont 35. Wim ten Hoor 36. Anton van Haperen 37. Marjolein Sinke 38. Albert de Vries 39. Ron de Kort 40. Frits de Kaart 41. Bart Krijnen 42. Conny Miermans 43. Barend de Lange 44. Piet Hamelink 45. Caroline Diepeveen 46. Eric Lameijn 47. Wouter van Zandbrink 48. Ben de Reu 49. Cees Liefting (kandidaat-gedeputeerde)

PvdA-kandidatenlijst Waterschap Scheldestromen:

1. Maarten Rossen 2. Kris Reijnierse 3. Ron de Kort 4. Tom Lievense 5. Kees Knuit 6. Dieuwke Louwrink 7. Conny Miermans 8. Piet Hamelink 9. Piet Polderman 10. Albert de Vries 11. Wim ten Hoor 12. Amanda van Hertum 13. Petri d’Anjou 14. Annebeth Evertz 15. Wouter van Zandbrink 16. Joris Weemaes 17. Jan Schaalje 18. Jan Oudesluijs

Het bericht Kieslijsten Provinciale Staten en Scheldestromen verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Biovergisting bij Rilland?

PvdA PvdA Zeeland 09-09-2018 22:01

Op 12 oktober 2017 heeft de PvdA-fractie artikel 44-vragen gesteld over de mogelijke biovergisting en daarmee samenhangende grootschalige mestverwerking in de Bathpolders bij Rilland. De antwoorden op deze vragen bevatten een aantal open einden, omdat er op dat moment geen duidelijkheid was over een nieuw initiatief en een daarmee samenhangende toetsing aan het thans vigerende wettelijk kader. Inmiddels is die duidelijkheid er wel. Energiebedrijf Engie heeft het project ‘De Groene Poort’ en de daarbij horende vergunning overgenomen. Zij wil ter plekke 330.000 ton mest en organisch reststromen gaan verwerken door middel van zogenaamde co-vergisting waarbij ‘groen gas’ zal worden geproduceerd. De PvdA maakt zich ernstige zorgen over deze ontwikkeling. Deze zorgen worden kennelijk gedeeld door de gemeenteraad van Reimerswaal, waarvan de gezamenlijke fracties zich unaniem in een brief tot het provinciaal bestuur hebben gewend (zie agendapunt 5.6 voor de Statenvergadering van 21-09- 2018). Deze zorgen betreffen met name de volgende punten: – Er is hier sprake van een ongewenste ruimtelijke ontwikkeling. Waar 8-10 jaar geleden nog sprake leek van een lokale win-winsituatie tussen een glastuinbouwbedrijf en de kleinschalige productie van gas, warmte en CO2, wordt nu geopteerd voor grootschalige verwerking van mest en organisch afval (330.000 ton). Deze ontwikkeling vormt een directe fytosanitaire bedreiging voor twee aldaar gevestigde biologische glastuinbouwbedrijven en hun imago op de internationale markt. – Er is hier sprake van een hoogst ongelukkige ontsluiting. De beoogde locatie is vanaf de provinciale weg N289 alleen toegankelijk via circa 2 kilometer lang stelsel lange smalle wegen die deels ook onderdeel zijn van het fietsnetwerk Zeeland. Deze wegen moeten straks dagelijks vele tientallen ritten van grote vracht- en tankauto’s verwerken. Een rechtstreekse aansluiting op de N289 is weliswaar technisch vrij gemakkelijk te realiseren, maar een dergelijke aansluiting is reeds in 2011 als onveilig en ongewenst beoordeeld.

Naar aanleiding hiervan hebben de Statenleden Anton van Haperen en Ralph van Hertum namens de Partij van de Arbeid de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Welke aanvullende vergunningen en ontheffingen moeten er nog worden verleend voor het thans voorliggende initiatief van Groen Gas Rilland (zie ook het antwoord op punt 3 van de art. 44-vragen over dit onderwerp van 12-10-2017)?

2. Hoe beoordeelt het college de ruimtelijke ligging van het thans voorliggende initiatief? Dit met name in relatie tot de opschaling van het initiatief en de directe nabijheid van twee biologische glastuinbouwbedrijven die produceren voor de internationale markt (zie ook het antwoord op punt 4 van de art. 44-vragen over dit onderwerp van 12-10-2017).

3. Is het college -mede in het licht van de brief van de gezamenlijke raadsfracties van de gemeente Reimerswaal – bereid het gesprek met deze gemeente aan te gaan en gezamenlijk alles op alles te zetten om de vestiging van deze grootschalige vergistingsinstallatie bij Rilland te voorkomen (zie ook het antwoord op punt 6 van de art. 44-vragen over dit onderwerp van 12-10-2017)? Zo nee, waarom niet?

Antwoorden op Statenvragen ‘Biovergisting Rilland’ (09-09-2018)

Het bericht Biovergisting bij Rilland? verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Voorjaarsnota 2018

PvdA PvdA CDA Zeeland 08-06-2018 08:47

Wie had dat nu gedacht? Ruim binnen een jaar van ‘krap bij kas’ naar ‘een gezond financieel toekomstperspectief en ruimte voor investeringen’! Het is het provinciaal bestuur in de afgelopen maanden gelukt om uit allerlei bronnen geld naar Zeeland, voor Zeeland te krijgen. Het college heeft alle energie, alle contacten, al het innovatief en coöperatief denken en handelen ingezet om geld binnen te halen om nu en in de toekomst kansen te scheppen voor de uitdagingen die er in Zeeland liggen. Dat deze bestuurlijke inspanning vruchten afwerpt is een pluim voor het college waard.

De fractie van de PvdA ziet deze jaarstukken en vooral de voorjaarsnota als een keerpunt in deze collegeperiode. We zien en voelen door het zonnige financiële toekomstplaatje perspectief. Voordat ik u meeneem in ons visie en ambities voor de toekomst benoem ik de punten waar dit college naar onze mening tevreden op terug mag kijken.

Ik noem het proces én de inhoud van de Kustvisie, ooit door onze fractie in een vorige periode geopperd. De uitbreiding van Campus Zeeland naar het MBO, dat daarmee voor MBO-studenten in Zeeland nieuwe ontwikkelmogelijkheden van hun talenten biedt en hen daarmee tot de meest interessante werknemers voor Zeeuwse bedrijven en werkgevers maakt. De opstart van het gesprek over klimaatadaptatie en energietransitie, waarbij in een nauwe netwerksamenwerking met gemeenten, waterschap en netwerkbedrijf Enduris gewerkt wordt aan een Regionale Energie- en Klimaatstrategie. De goede koers waar we met het Zeeuwse aandeel in de aanleg van windmolens op zitten. De Zeeuwse onderwijsinstellingen die in hun aanbod van scholing op het thema energietransitie aanhaken op dit thema. Het gegroeide inzicht dat natuur en recreatie niet elkaars concurrenten zijn maar elkaar kunnen versterken. Het natuurontwikkelprogramma dat in 2027 klaar is. Het meer en meer in control zijn na de vorige periode in het dossier Waterdunen, over ‘wat er voor moois uit de vrijage tussen natuur en recreatie kan ontstaan’ gesproken. Onze fractie is ook blij dat er, na de inmenging van Jeroen Dijsselbloem en Diederik Samsom, een geformaliseerde samenwerking tussen Rijk, provincie en het havenbedrijf in het dossier Thermphos tot stand is gekomen en daarmee hopelijk de sanering tot een goed einde zal komen. Blij zijn we als fractie ook met het maatwerk dat in het openbaar vervoer is ontstaan: met de buurtbus, de haltetaxi en het terughalen van de spitstrein in Zeeland. Allemaal zaken waar we als fractie aandacht voor hebben gevraagd. En wat is het dan heerlijk om te lezen dat we op gebied van cultuuraanbod de tweede plek hebben in de ranking van de provincies in Nederland. En wat zou het mooi zijn om vanuit de maatschappelijke opgaven Aantrekkelijk Zeeland en leefbaarheid naar de eerste plek te kunnen gaan en Nederlands best kept secret te verklappen. En ik zou bijna zeggen: Psst, niet verder vertellen hoe fijn het wonen en leven is in Zeeland, want dan wil iedereen hier komen!

En dat zal zeker het geval zijn als de ambities die de PvdA heeft met dit zonnige financiële toekomstperspectief gerealiseerd zullen worden. Ik schets u graag wat onze fractie vanuit het besef van maatschappelijk noodzakelijkheid en urgentie wil aanvullen op de voorjaarsnota 2018.

Te beginnen met een noodzakelijke wens rondom actie op het thema klimaatadaptatie. De hoosbuien van nog maar net twee weken geleden geven een boost aan het urgentiebesef van klimaatadaptatie. Theoretische modellen van Waterschappen hadden deze buien pas over 20 jaar verwacht. We kunnen niet wachten. We moeten handelen! Daarom dienen wij een motie in over klimaatadaptatie, waarin we extra gelden beschikbaar willen stellen aan de provincie om samen met andere partners, waaronder de gemeenten, plannen te ontwikkelen en ideeën uit te voeren om iedereen te ondersteunen met kennis en middelen om de gevolgen van de klimaatverandering het hoofd te bieden. En steunen we een motie van D’66 over footprint in en van Zeeland om het urgentiebesef over het terugdringen van de uitstoot van CO2 te verminderen.

Daarnaast vragen we als PvdA aandacht, zoals de SP dat ook eerder in een rapport heeft gedaan, voor de kloof op het thema klimaatadaptatie/duurzaamheid/energietransitie die dreigt te ontstaan in onze samenleving. We hebben als sociaal-democratische partij grote punten van zorg in deze actuele dossiers. We zien nu al dat de economisch kwetsbare groepen en zelfs ook de lagere middenklasse het geld niet hebben om mee te bewegen naar een duurzame toekomst waarin nieuwe energiebronnen worden gebruikt en de directe woonomgeving wordt aangepast aan de effecten van de klimaatverandering. Er zijn steden en gebieden in Nederland waar de grootste negatieve gevolgen van bijvoorbeeld wateroverlast 1 op 1 gelijk opgaan met de situering van economische achterstandswijken. Dan kunnen wij wel roepen naar de bewoners: haal de tegels uit de tuin om de eerste overlast te beperken en leg zelf extra drainage aan maar deze mensen hebben geen middelen om een tuin met beplanting of drainage aan te leggen. Ik zeg u: ga even naar een willekeurig tuincentrum, leg een paar planten en wat onderhoudsmateriaal in uw karretje, reken af en kijk even goed naar de kassabon en bedenk of mensen met een minimuminkomen zich dit kunnen veroorloven. Ik garandeer u dat ze dit niet kunnen. Aan het college de vraag hoe zij hier tegenaan kijkt en wat zij er aan kunnen en willen doen.

Nog een noodzaak is het stimuleren van biodiversiteit. De natuur redt het niet meer alleen en heeft hulp nodig. We dienen daarom samen met het CDA een motie in om de biodiversiteit, om flora en insectenfauna, ook en juist buiten de natuurgebieden, te stimuleren. We kunnen daarmee een bloem- en insectenrijk netwerk van dijken en wegbermen creëren.

Onze fractie zou graag zien dat de provincie Zeeland haar sterke lobbykracht en overtuigingskracht gaat inzetten bij het Rijk voor hulp voor het eerder dan 2033 tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Het is bij velen in dit huis lang, ook bij ons als Statenfractie, een zaak geweest van ‘don’t mention de tolvrije tunnel’. Maar deze voorjaarsnota laat perspectief zien in de financiën van de provincie. De financiële ruimte komt er om daar zelf een aandeel in te hebben en wij denken dat de Zeeuwse economie, de Zeeuwse bedrijvigheid, werkgelegenheid én de leefbaarheid binnen de provincie een tolvrije tunnel verdienen, eerder dan 2033. We vinden dan dat de economische kansen van Zeeland het best gediend zijn met een tolvrije tunnel. Niet met bloktijden, niet met het bevoorrechten van bepaalde groepen, waarbij andere groepen worden uitgesloten, maar met een tunnel die de midden- en de zuidkant van Zeeland echt zonder blokkades met elkaar verbindt. We vragen het college maar ook de andere partijen in de Staten hoe zij daar over denken en of er bereidheid is in die nabije gezonde financiële toekomst om te verkennen, te onderzoeken of we gezamenlijk onze energie en middelen willen inzetten in het eerder tolvrij maken van de tunnel.

Kritisch meedenkend zijn we als fractie op de vraag die via de voorjaarsnota voorligt over de extra investering in uitbreiding van de ambtelijke organisatie. Het college geeft aan dat het nodig is dat er een capaciteitsuitbreiding van 20 fte komt. Hier is een enorme investering mee gemoeid: € 11 miljoen tussen nu en 2023! We begrijpen dat voor alle maatschappelijke opgaven, voor de investeringsagenda, voor de kerntaken, voor het Interbestuurlijk programma mens- en denkkracht nodig is. Het vorige college heeft bij een dure operatie een grote, specifieke groep mensen laten vertrekken omdat er toen teveel mensen in de ambtelijke organisatie zaten. Het heeft de organisatieontwikkeling in oogpunt van menskracht een paar jaar zowat stil gelegd, terwijl de veranderende maatschappelijke context en opgaven juist vroegen om innovatie en vooruitgang. En nu is er een tekort aan mensen. Hoe verhouden beide zaken zich nu tot elkaar? Het college geeft aan dat de ambtelijke organisatie de omslag naar opgavengericht werken en werken vanuit opdrachten aan het maken is. We zijn blij als fractie dat jongeren als specifieke doelgroep voor uitbreiding van het aantal fte’s worden genoemd, ook in de vorm van traineeships. Graag horen we meer van het college over het hoe en wat richting de cultuuromslag naar opgavengericht werken en waarom dat 20 fte meer vraagt. Zijn er ook nog andere opties mogelijk?

Deze voorjaarsnota en jaarstukken doen een belofte aan de Zeeuwen. Een belofte dat er goede tijden aankomen. De fractie van de PvdA zal ervoor waken en voor blijven pleiten dat deze goede tijden ten goede komen aan iedereen in Zeeland, in het bijzonder aan hen die zo afhankelijk zijn van wat wij hier in dit huis aan mooie en noodzakelijke plannen bedenken.

Motie ‘Klimaatadaptatie’ (08-06-2018)

Motie ‘Kwaliteitsimpuls dijken’ (08-06-2018)

Motie CDA, PvdA en GL over behoud van biodiversiteit (08-06-2018)

Het bericht Voorjaarsnota 2018 verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.