Nieuws van politieke partijen in Maastricht over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

D66 akkoord met raadsvoorstel milieuzone

D66 D66 GroenLinks PvdA Maastricht 20-05-2019 17:14

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 14 mei jl. ingestemd met het raadsvoorstel over een toekomstige milieuzone. Door het landelijke harmonisatievoorstel, het eerder voorgestelde invoeren van een milieuzone met vignetten niet meer mogelijk is wordt de scope nu gewijzigd naar een milieuzone waarbij de handhaving niet met vignetten maar met camera’s plaatsvindt.

In het raadsvoorstel wordt de verdere voorbereiding van de implementatie van een milieuzone in Maastricht uitgesteld tot het moment dat er positief zicht is op de juridische handhaafbaarheid van Belgische en Duitse kentekens. Op het moment dat dit het geval is, zal het college het voorstel voor het invoeren van een milieuzone ter definitieve besluitvorming opnieuw aan de raad voorleggen.

SP, GroenLinks en D66 dienden ook nog een amendement in op het voorstel. Hierin werd het College verzocht werd om met voortvarendheid over de inhoudelijke keuzes met betrekking tot de omvang van de milieuzone, type voertuigen, de ontheffingsregeling, de sloopregeling en de wijze van handhaven met de raad in gesprek te gaan, zodat bij de definitieve besluitvorming over de invoering van een milieuzone in ieder geval over deze onderwerpen al een richtinggevend kader beschikbaar zou zijn. Het amendement werd gesteund door PvdA en 50+, maar haalde geen meerderheid in de raad.

Een mede door D66 ingediende motie, waarin het College wordt gevraagd om ook vaart te maken met flankerende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, zoals een nieuw verkeerscirculatieplan en verbeterde P+R-voorzieningen werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen.

Bewoners in Maastricht ondervinden ...

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 22-12-2018 11:00

Bewoners in Maastricht ondervinden veel overlast van het verkeer. Het stadsbestuur weigert in 2019 met de afbouw van de 7300 parkeerplekken in het centrum te beginnen. Als oplossing voor de luchtkwaliteit presenteert de wethouder van Groen Links vervolgens een sterk uitgeklede milieuzone die enkel oude diesels uit de stad weert en als klap op de vuurpijl worden buitenlanders in dit systeem niet eens beboet, terwijl in een stad als Maastricht toch veel verkeer uit België en Duitsland komt. De PvdA organiseert daarom begin 2019 een stadsbreed debat waarin we samen met de inwoners aan de slag gaan om te kijken wat we samen kunnen doen om onze stad letterlijk weer lucht te geven.

Een milieuzone alleen is niet genoeg!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 01-03-2018 16:44

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West. Dat zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren.

Maar nee, na anderhalf jaar lang de buurten in Maastricht West het gevoel te hebben gegeven dat er eindelijk concreet iets zou gebeuren, werd ineens door Seniorenpartij, GroenLinks, D66, VVD & SP geen besluit genomen, maar aangestuurd op nóg meer onderzoek en nóg langer wachten. Oftewel: de hete aardappel wordt doorgeschoven tot na de verkiezingen.

Gemiste kans dus! Wat de PvdA betreft geldt: vrachtverkeer dat niets in Maastricht te zoeken heeft, kan prima door onze mooie nieuwe tunnel rijden.

Nu krijgen we ineens nog geen maand voor de verkiezingen van de GroenLinks wethouder een plan waarin verder ook helemaal niks besloten wordt, maar de raad om denkrichtingen, een startbesluit, een mandaat voor onderzoeken, wordt gevraagd. Hier krijgen we toch een beetje het gevoel dat dit mini-stapje een beetje voor de bühne is.

Als we daarbij eens kijken naar de opties die het college voorstelt, dan is het nog maar de vraag of een dergelijke milieuzone wel mogelijk is. Krijgen we weer de situatie waarin we mensen tig keer laten inspreken, maar ze op het einde van het liedje alles bij het oude laten?

Hoe voorkomen we dat dit voorstel leidt tot een lappendekentje aan vignetten of andere lokale regels?

Hoewel wij voorstander zijn van een vignetsysteem, zoals in Aken en Düsseldorf, zou het logisch zijn om voor eenheid te gaan. Ook zo’n systeem is overigens maar een klein stapje: als je ziet welke auto’s daar nog in de milieuzone mogen komen, dan is de winst voor het milieu toch uiterst beperkt? Een enorme, benzine-slurpende auto krijgt voor een eenmalige 15 euro een groene sticker en mag vervolgens gewoon overal door de stad kachelen?

En realiseert de wethouder zich dat ook de meeste vrachtwagens gewoon een milieuzone in mogen, en dat een vrachtverbod voor Maastricht West dus een veel betere optie is dan een milieuzone?

Het is ook verbazingwekkend dat dit college ervoor kiest om de lange afstandsbussen gewoon op de Meerssenerweg te laten stoppen, terwijl die bussen toch veel beter op station Maastricht Noord zouden kunnen stoppen. En als we daar kritische vragen over stellen, schuift het college geen millimeter in onze richting. Die bussen mogen gewoon op de Meerssenerweg blijven stoppen…… hoe rijmt de wethouder dit met zijn zorgen over het milieu?

We stellen daarnaast ook vast dat de stadsdistributie nauwelijks van de grond komt. Waarom lukt dat in andere steden prima, maar in Maastricht niet?

Kort en goed, wij vragen ons af waarom juist nu op dit moment met alle onzekerheden die er nog zijn een plan wordt gepresenteerd. De PvdA zou dolgraag meters willen maken waar het gaat om luchtkwaliteit, maar wel met plannen die juridisch houdbaar zijn en waarover is nagedacht.

Ook zouden wij willen dat er daarbij wordt gedacht aan een stadsbreed plan om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dus wethouder, kom met een plan voor een juridische haalbare milieuzone, met daarnaast een voorstel voor verplaatsing van de lange afstandsbussen naar Maastricht Noord, nieuwe park & ride voorzieningen (door bijvoorbeeld bedrijven te vragen hun parkeerplaats in het weekend ter beschikking te stellen, zoals bijvoorbeeld het terrein bij de rechtbank) en stel dan ook een vrachtverbod voor Maastricht West in.

Met een totaalpakket kunnen we grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en leefbaarheid. We willen plannen die uitvoerbaar zijn. En dan niet alleen voor de binnenstad, ook de inwoners in de buitenwijken verdienen schonere lucht.

Het bericht Een milieuzone alleen is niet genoeg! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Milieuzone binnenstad komt dichterbij! | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 28-02-2018 00:00

GroenLinks wethouder Gert-Jan Krabbendam overtuigt Maastrichtse raad met zijn plannen voor een milieuzone in de binnenstad. Een grote meerderheid gaf in de eerste raadsronde op 27 februari 2018 te kennen voorstander te zijn van de uitwerking van een milieuzone met milieustickers, zoals toegepast in Duitsland. Dat betekent dat benzine-auto's vanaf ca. 1990 en dieselauto's vanaf ca. 2006 (beide Euronorm 4) geweerd zullen gaan worden in een deel van Maastricht, evenals sommige bestelauto's en vrachtwagens. In het najaar komt er een definitief raadsvoorstel, waarin onder andere nader uitgewerkt wordt hoe groot de milieuzone moet zijn, welke mensen gecompenseerd moeten worden (en hoe), en wat de kosten van invoering, handhaving en communicatie zijn.

Zo kan Maastricht een belangrijke volgende stap zetten ter verbetering van de luchtkwaliteit voor haar inwoners én bezoekers.

GroenLinks-raadslid Coen van der Gugten bereidt nog een motie voor op grond waarvan ook vervuilende scooters en bromfietsen uit een milieu zone te gaan weren. In de raadsronde van 27 februari bleek ook voor dit voorstel een meerderheid te vinden.

Aan het raadsvoorstel is een uitgebreid consultatieproces vooraf gegaan via onder andere het Platform Luchtkwaliteit, waarin verschillende burger- en belangengroeperingen vertegenwoordigd zijn. Ook vonden er in januari twee stadsrondes plaats waarin deze organisaties en inwoners van de stad zich stevig hebben laten horen. Hoewel met name transportbedrijven zich hebben gemeld als tegenstander van een milieuzone en binnenstadbewoners (waaronder óók ondernemers) fervent voorstander zijn, is iedereen het erover eens dat verbetering van de luchtkwaliteit belangrijk is. Wethouder Krabbendam ziet het als uitdaging om het gesprek aan te (blijven) gaan met zo veel mogelijk belanghebbenden: "ik wil graag zorgen dat zo veel mogelijk ondernemers, dus ook de transportbedrijven, mee kunnen in dit verhaal. Maar ik wil ook van de inwoners van Maastricht die ik nog niet heb gehoord weten: wat betekent het concreet voor u en hoe kunnen we daar rekening mee houden. Tegelijk gebruiken we de gelegenheid om te vertellen waarom een milieuzone wenselijk is en hoe mensen aan de milieuzone kunnen gaan voldoen. Of als het nodig is op alternatieven kunnen overstappen, in nodig met hulp van de gemeente. Met breed draagvlak bereiken we het meest."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.