Nieuws van politieke partijen in Maastricht over PvdA inzichtelijk

9 documenten

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

D66 akkoord met raadsvoorstel milieuzone

D66 D66 GroenLinks PvdA Maastricht 20-05-2019 17:14

D66 heeft tijdens de raadsvergadering van 14 mei jl. ingestemd met het raadsvoorstel over een toekomstige milieuzone. Door het landelijke harmonisatievoorstel, het eerder voorgestelde invoeren van een milieuzone met vignetten niet meer mogelijk is wordt de scope nu gewijzigd naar een milieuzone waarbij de handhaving niet met vignetten maar met camera’s plaatsvindt.

In het raadsvoorstel wordt de verdere voorbereiding van de implementatie van een milieuzone in Maastricht uitgesteld tot het moment dat er positief zicht is op de juridische handhaafbaarheid van Belgische en Duitse kentekens. Op het moment dat dit het geval is, zal het college het voorstel voor het invoeren van een milieuzone ter definitieve besluitvorming opnieuw aan de raad voorleggen.

SP, GroenLinks en D66 dienden ook nog een amendement in op het voorstel. Hierin werd het College verzocht werd om met voortvarendheid over de inhoudelijke keuzes met betrekking tot de omvang van de milieuzone, type voertuigen, de ontheffingsregeling, de sloopregeling en de wijze van handhaven met de raad in gesprek te gaan, zodat bij de definitieve besluitvorming over de invoering van een milieuzone in ieder geval over deze onderwerpen al een richtinggevend kader beschikbaar zou zijn. Het amendement werd gesteund door PvdA en 50+, maar haalde geen meerderheid in de raad.

Een mede door D66 ingediende motie, waarin het College wordt gevraagd om ook vaart te maken met flankerende maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, zoals een nieuw verkeerscirculatieplan en verbeterde P+R-voorzieningen werd uiteindelijk unaniem door de raad aangenomen.

Gisteravond is onze motie ...

PvdA PvdA Maastricht 15-05-2019 09:00

Gisteravond is onze motie 'Maatregelen luchtkwaliteit' unaniem aangenomen. In de motie wordt het college verzocht voor 1 november 2019 een spoorboekje aan de raad voor te leggen met daarin maatregelen om de luchtkwaliteit en bereikbaarheid in Maastricht op de korte termijn en op de lange termijn te verbeteren. Ook wordt er gevraagd de raad op een transparante wijze mee te nemen bij de uitvoering van de te nemen maatregelen. http://bit.ly/MotieLuchtkwaliteit

Het gaat niet goed in de stad als ...

PvdA PvdA Maastricht 15-03-2019 14:00

Het gaat niet goed in de stad als het gaat om het treffen van maatregelen om de #luchtkwaliteit en de #leefbaarheid in de stad te verbeteren. Lees hier onze advertentie in de VIA: http://tinyurl.com/y56gj22v 👇👇👇

Bewoners in Maastricht ondervinden ...

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 22-12-2018 11:00

Bewoners in Maastricht ondervinden veel overlast van het verkeer. Het stadsbestuur weigert in 2019 met de afbouw van de 7300 parkeerplekken in het centrum te beginnen. Als oplossing voor de luchtkwaliteit presenteert de wethouder van Groen Links vervolgens een sterk uitgeklede milieuzone die enkel oude diesels uit de stad weert en als klap op de vuurpijl worden buitenlanders in dit systeem niet eens beboet, terwijl in een stad als Maastricht toch veel verkeer uit België en Duitsland komt. De PvdA organiseert daarom begin 2019 een stadsbreed debat waarin we samen met de inwoners aan de slag gaan om te kijken wat we samen kunnen doen om onze stad letterlijk weer lucht te geven.

PvdA in de buurt: Heugemerveld

PvdA PvdA Maastricht 26-09-2018 08:42

Zaterdagochtend 29 september van 11.00 tot 13.00 uur bezoekt PvdA Maastricht de wijk Heugemerveld. Leden van de fractie en het bestuur gaan met buurtbewoners in gesprek over armoede, verkeersdrukte en luchtkwaliteit in de buurt en over wat verder ter tafel komt. PvdA Maastricht wil van bewoners horen wat voor hen belangrijk is, zodat deze geluiden door de fractie in de gemeenteraad kunnen worden gedeeld.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/pvda-in-de-buurt-heugemerveld/

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/pvda-in-de-buurt-heugemerveld/

Het bericht PvdA in de buurt: Heugemerveld verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Een milieuzone alleen is niet ...

PvdA PvdA Maastricht 02-03-2018 09:12

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West, geen langeafstandsbussen op de Meerssenerweg, meer park&ride plaatsen aan de rand van de stad. Dát zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren. https://maastricht.pvda.nl/nieuws/milieuzone-alleen-is-niet-genoeg/

Een milieuzone alleen is niet genoeg!

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Maastricht 01-03-2018 16:44

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West. Dat zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren.

Maar nee, na anderhalf jaar lang de buurten in Maastricht West het gevoel te hebben gegeven dat er eindelijk concreet iets zou gebeuren, werd ineens door Seniorenpartij, GroenLinks, D66, VVD & SP geen besluit genomen, maar aangestuurd op nóg meer onderzoek en nóg langer wachten. Oftewel: de hete aardappel wordt doorgeschoven tot na de verkiezingen.

Gemiste kans dus! Wat de PvdA betreft geldt: vrachtverkeer dat niets in Maastricht te zoeken heeft, kan prima door onze mooie nieuwe tunnel rijden.

Nu krijgen we ineens nog geen maand voor de verkiezingen van de GroenLinks wethouder een plan waarin verder ook helemaal niks besloten wordt, maar de raad om denkrichtingen, een startbesluit, een mandaat voor onderzoeken, wordt gevraagd. Hier krijgen we toch een beetje het gevoel dat dit mini-stapje een beetje voor de bühne is.

Als we daarbij eens kijken naar de opties die het college voorstelt, dan is het nog maar de vraag of een dergelijke milieuzone wel mogelijk is. Krijgen we weer de situatie waarin we mensen tig keer laten inspreken, maar ze op het einde van het liedje alles bij het oude laten?

Hoe voorkomen we dat dit voorstel leidt tot een lappendekentje aan vignetten of andere lokale regels?

Hoewel wij voorstander zijn van een vignetsysteem, zoals in Aken en Düsseldorf, zou het logisch zijn om voor eenheid te gaan. Ook zo’n systeem is overigens maar een klein stapje: als je ziet welke auto’s daar nog in de milieuzone mogen komen, dan is de winst voor het milieu toch uiterst beperkt? Een enorme, benzine-slurpende auto krijgt voor een eenmalige 15 euro een groene sticker en mag vervolgens gewoon overal door de stad kachelen?

En realiseert de wethouder zich dat ook de meeste vrachtwagens gewoon een milieuzone in mogen, en dat een vrachtverbod voor Maastricht West dus een veel betere optie is dan een milieuzone?

Het is ook verbazingwekkend dat dit college ervoor kiest om de lange afstandsbussen gewoon op de Meerssenerweg te laten stoppen, terwijl die bussen toch veel beter op station Maastricht Noord zouden kunnen stoppen. En als we daar kritische vragen over stellen, schuift het college geen millimeter in onze richting. Die bussen mogen gewoon op de Meerssenerweg blijven stoppen…… hoe rijmt de wethouder dit met zijn zorgen over het milieu?

We stellen daarnaast ook vast dat de stadsdistributie nauwelijks van de grond komt. Waarom lukt dat in andere steden prima, maar in Maastricht niet?

Kort en goed, wij vragen ons af waarom juist nu op dit moment met alle onzekerheden die er nog zijn een plan wordt gepresenteerd. De PvdA zou dolgraag meters willen maken waar het gaat om luchtkwaliteit, maar wel met plannen die juridisch houdbaar zijn en waarover is nagedacht.

Ook zouden wij willen dat er daarbij wordt gedacht aan een stadsbreed plan om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dus wethouder, kom met een plan voor een juridische haalbare milieuzone, met daarnaast een voorstel voor verplaatsing van de lange afstandsbussen naar Maastricht Noord, nieuwe park & ride voorzieningen (door bijvoorbeeld bedrijven te vragen hun parkeerplaats in het weekend ter beschikking te stellen, zoals bijvoorbeeld het terrein bij de rechtbank) en stel dan ook een vrachtverbod voor Maastricht West in.

Met een totaalpakket kunnen we grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en leefbaarheid. We willen plannen die uitvoerbaar zijn. En dan niet alleen voor de binnenstad, ook de inwoners in de buitenwijken verdienen schonere lucht.

Het bericht Een milieuzone alleen is niet genoeg! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.