Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

4 documenten

Onafhankelijk Delft: geen megalomane projecten zonder transparantie naar inwoners en stadsbestuur

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 27-03-2024 16:54

Vergadering: Commissie Ruimte en Verkeer 19 maart 2024

Inbreng Carla van Tricht en Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Metropolitane Fietsroute Delft – Rotterdam Alexander

Een lijvige situatie met enorme complexiteit. Het komt vaker voor dat wij regionaal samenwerken, alleen, als wij van Onafhankelijk Delft de hele situatie bezien aangaande dit onderwerp, met een “”Gelatinebrug” eraan gekoppeld, rijzen er bij ons wel vele vragen.

Zoals, hoe kan het dat een MRDH zomaar uit het niets met zo een voorstel komt, terwijl inwoners, in dit geval van Delft, niet eens hiervan op de hoogte waren of waren gesteld.

‘Wij’ hebben hier in de Gemeente Delft, de mond vol van “Participatie” maar wij horen van inwoners, dat hier iig van “Participatie”, weinig sprake is.

Wethouder, hoe zit dat met die Participatie ?

Wethouder, waarom wordt zoiets Megalomaans niet op op de juiste wijze met onze stad gedeeld? Waarom geen transparantie!

En Wethouder, waarom is dit project gekoppeld aan de Gelatinebrug?

Onafhankelijk Delft is echt onder de indruk van het feit, dat de Gemeente Pijnacker-Nootorp, min of meer een dikke vinger in de pap heeft, over iets in Delft, namelijk de “Gelatinebrug.

Ons is ter oren gekomen, dat er een rekenmodule is gebruikt door het MRDH. Er vanuit is gegaan dat 600 mensen gebruik maken van het fietspad dat er nu ligt, Echter, belanghebbenden zijn zelf gaan tellen en komen op 176, waarvan 76 scholieren, deze scholieren dragen niets bij aan het verlagen van CO2. Zij laten immers geen auto staan.

Wij krijgen het idee dat de MRDH een module heeft gebruikt, om op het gewenste getal te komen, een slager die zijn eigen vlees keurt, zoiets.

Een recreatieve fietser heeft juist belang bij een langere route, zo ook de wielrenners.

De Gemeente Pijnacker-Nootdorp, heeft in de Raad gezegd, dat zij het in ieder geval kunnen doen voor het besproken bedrag.

Wij denken echter, dat er pas een klap op gegeven kan worden, als de aannemer, of aannemers het hebben aangenomen, want anders wordt het alleen maar duurder door inflatie.

Dan het piepschuim dat de boel op zijn plek moet houden, moet verzwaard worden met asfalt.

Om te verduidelijken; voor alleen al de eerste meter vanaf het viaduct, zijn 5 vrachtwagens materiaal nodig, waarvan 4 vrachtwagen piepschuim.

Plastic-soep je raakt er nooit meer vanaf.

Wat Onafhankelijk Delft betreft is dit je reinste Green-washing, zogenaamd groen zijn, maar dat eigenlijk niet zijn. Dat mag ook niet!

Wat vind de Wethouder hiervan, dat er piepschuim in de natuur nodig is om dit plan maar door te zetten ?

Een aantal ondernemingen aldaar o.a. Gasco aan de Delftse kant en de Belevenis-boerderij De Hoeve, aan de overkant plus een ecologisch bedrijf vd Helm in Berkel & Rodenrijs, zijn tot op heden niet geïnformeerd.

Wethouder waarom zijn deze ondernemers niet geïnformeerd?

Wat zijn de financiële gevolgen voor Delft aangaande de aangenomen amendementen in de Gemeente Pijnacker-Nootdorp, aangaande biodiversiteit langs de fietsroute en de dimbare verlichting.

In de krant op zondag van 17 maart 2024 valt namelijk te lezen dat Delft een soortgelijke benadering zal volgen.

Dan de volgende vraag aan de Wethouder:

Wethouder waarom is er geen MilieuEffectRapportage bekend?

De projectleider werd hiernaar gevraagd in de vergadering maar hij wist het niet, hij wist niet waarom dit niet zo was.

Wethouder, hebben wij in Delft een MilieuEffectRapportage gemaakt? Zo nee, waarom niet ?

Bezorgde burgers hebben contact gezocht met stichting Natuurmonumenten, deze organisatie geeft totaal niet thuis, wij zouden dan ook zeggen, wat heeft je lidmaatschap dan nog voor zin, zeg het op!

De Zwethtunnel, die er nu al ligt, is wat Onafhankelijk Delft betreft en in overleg met omwonenden, het beste alternatieve optie.

De IJsmeestertunnel ligt in Delfgauw en wat Onafhankelijk Delft betreft willen wij niet weer met de Gemeente Pijnacker-Nootdorp hierover om de tafel.

Naast dat het ook nog ten koste gaat van weiland en natuurgebied, want deze gebieden zijn een onderdeel van Natuurnetwerk Nederland en deze zegt DE NATUUR HEEFT VOORRANG

Onze conclusie is derhalve, gebruik maken van wat er is aan bestaande infrastructuur en laat de Natuur met rust. Dit is het onnodig verstoren van ecologische natuur.

Dit grootse plan dat met de meeste Nevelen verhuld is, ziet Onafhankelijk Delft graag in alle openbaarheid, omdat een Openbaar Bestuur zo transparant mogelijk hoort te handelen en wij vinden, dat dit hier niet aan de orde is.

Onafhankelijk Delft wil een STOP op dit plan, totdat alle informatie boven tafel is om een zorgvuldige en gedragen afweging te kunnen maken over dit Megalomane plan, met enorm onnodig effect op de natuur.

Het Eco-viaduct is al jaren onderwerp van gesprek er moet verbinding zijn over de A13 die het fietsers makkelijker gaat maken.

De wens was om een goede fietsroute te maken en routes in de Regio te gaan koppelen spelen dan ook al jaren. Alles moet zo duurzaam en circulair mogelijk opgelost worden, dit geld ook voor de verlichting, de ecologische waarde moet gewaarborgd worden!

De punten die gemaakt zijn in Pijnacker-Nootdorp moeten ook door Delft goed nagekeken worden.

Een Eco-viaduct moet zo breed mogelijk om er zoals het college zegt er moeten zoveel mogelijk dieren gebruik van maken.

Onafhankelijk Delft heeft nog een vraag aan de wethouder:

Wethouder, als nou de Gelatinebrug geen issue zou zijn, hoe denkt u er dan over dat een geasfalteerd fietspad door een natuurgebied zou komen, terwijl er al een bestaande fietsroute ligt?

Met al dit gezwets neem Onafhankelijk Delft aan, dat ook de Groenen onder ons voor de Zwethtunnel gaan.

Onafhankelijk Delft komt in ieder geval met moties:

– Motie de enige juiste Zwethtunnel route

– Motie Natuurmonumenten

– Motie Natuurnetwerk Nederland Natuur heeft voorrang

Carla van Tricht, commissielid en Jolanda Gaal Raadslid voor Onafhankelijk Delft

Onafhankelijk Delft: de Tuin van Delft

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 02-10-2023 09:59

Allemaal leuk en aardig dat de aanleg van deze tuin is gestar en het zal er vast ook prachtig uit gaan zien en worden onderhouden, maar:

Onafhankelijk Delft zou graag zien dat ook in andere Delftse wijken de boel wordt aangepakt en netjes onderhouden. Veel mensen in Delftse wijken, lijken te wonen nabij een vuilnisbelt.Door dit aan te pakken krijgen bewoners ook weer zin om hun wijk zelf ook op orde te houden.

De mensen geven nu,vaak, de moed op omdat zij zich alleen in de strijd tegen afval en zwerfafval voelen. Ook kan een ander aanspreken op zijn of haar rotzooi, nog gevaarlijk zijn ook.

Daarom moet de gemeente gezamenlijk met bewoners met een plan van aanpak komen. De Buiten Beter app, geeft niet altijd het goede resultaat.

Onafhankelijk Delft is alvast begonnen met de wijk Wippolder in kaart te brengen.

De klachten zijn gegrond!

Dus gemeente Delft, zie niet alleen om naar de mooie nieuwe stukjes van Delft maar ook naar de andere wijken en speeltuintjes/onderhoud, voor de allerkleinsten

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

De aanleg van de Tuin van Delft, het driehoekige plein aan de noordingang van station Delft, is gestart. Grenzend aan het Huis van Delft vormt het straks een belangrijk onderdeel van de route tussen het station en de binnenstad.

Er is ruimte voor groen, een terras en buitenexposities. Met zijn bijzondere straat- en metselwerk wordt het plein een ode aan vakmanschap.

In de voorbereiding konden Delftenaren meedenken over drie schetsontwerpen waaruit de gemeente het ontwerp van landschapsarchitect BOOM Landscape heeft gekozen. Veel van de adviezen en suggesties uit de stad zijn meegenomen in het

uiteindelijke ontwerp.

Landschapsarchitect Philomene van der Vliet van BOOM Landscape licht het ontwerp toe: “Huis van Delft is een ode aan de pioniers, aan de grote meesters die Delft heeft voorgebracht. Het plein dat ernaast komt te liggen moet daar

goed bij passen. Het vakmanschap komt daarom ook terug in de Tuin van Delft. Zo krijgt het gedetailleerd straat- en metselwerk van nieuwe en 100-jaar oude, hergebruikte klinkers. Samen vormen ze een kunstwerk. Een tapijt met typisch Delftse patronen omzoomd

door plantvakken met gemetselde zitranden. Het maken van zulke gedetailleerde verbanden en patronen kan bijna niemand meer en vereist echt vakmanschap.”

De Tuin van Delft wordt groen.” Philomene: “Het plein ligt op het dak van de spoortunnel. Dat betekent dat je te maken hebt met kabels en leidingen, vluchtgangen en luchtinstallaties. Het viel niet mee dit weg te werken in het ontwerp.”

De beplanting en de bomen geven koelte tijdens warme dagen en zorgen voor een rijke biodiversiteit. Ze vangen regenwater op, dempen geluid en verminderen luchtvervuiling. Er komt een waterbuffer onder de plantvakken die regenwater vasthouden voor droge perioden.

De mix van bomen en planten geeft jaarrond een rijk gelaagd beeld van kleuren en texturen.

Het plein wordt ook een plek voor ontmoeting. Zo komt er een terras en langs de beplanting komen gemetselde randen om op te zitten. Frank van Vliet, wethouder Klimaat, Cultuur en Openbare ruimte: “Tuin van Delft wordt een fijne plek

voor iedereen. Om elkaar te ontmoeten, rust te zoeken of gewoon even op de trein te wachten. De bomen, planten en bloemen zorgen niet alleen voor kleur en verkoeling, maar zijn ook een oase voor insecten, bijen, vlinders.”

Tuin van Delft wordt aangelegd door aannemer C. de Kwaadsteniet en metselbedrijf Zwaan. De voorbereidende werkzaamheden zijn afgelopen weken gestart. Begin november start de aannemer met het metselwerk, gevolgd door het straatwerk.

Dit gebeurt in verschillende fases waar vanaf het stationsgebouw richting het Bolwerk en uiteindelijk om Huis van Delft naar de Coenderstraat gewerkt wordt. De bomen en beplanting komen in het voorjaar van 2024. Tuin van Delft is naar verwachting eind maart

2024 klaar.

Campagne-aftrap in Delft: CDA-ers delen witte rozen uit op Valentijnsdag

CDA CDA Delft 17-02-2023 07:38

Dinsdag 14 februari, valentijnsdag, hebben enthousiaste CDA-kandidaten en leden witte rozen aan het winkelend publiek. De kleur wit staat voor vrede, vriendschap en respect. De CDA-ers gingen met de inwoners van Delft en passanten op de Markt in gesprek met als vraag "wat is uw wens voor Zuid-Holland?" Zo zijn er veel wensen voor Zuid-Holland opgehaald. De kandidaten danken iedereen die aanwezig was voor hun hulp en enthousiasme. Het was een gezellige, liefdevolle en prachtig zonnigedag.

Duurzaam bouwen krijgt de overhand in Delft

D66 D66 Delft 28-09-2021 15:30

De Delftse raadscommissie Ruimte & Verkeer heeft de kader ‘Natuurinclusief bouwen en ontwikkelen’ vastgesteld. Daarnaast heeft de gemeente ook de gelijknamige manifest ondertekend. D66-raadslid Sivan Maruf zegt hierover: ‘’De D66-fractie is erg tevreden over dit kader waardoor een ontwikkelaar is gebonden aan het bouwen op een manier waardoor de natuur profijt van heeft. Er is een inventarisatie gemaakt van de soorten planten en dieren in Delft. Van de ontwikkelaar wordt verwacht dat deze planten en dieren, naast mensen, ook een thuis krijgen in het project. Tegelijkertijd ziet onze fractie kansen voor meer’’.

Natuurinclusief bouwen en ontwikkelen

De gemeente wil meer ruimte creëren voor flora en fauna door het uitwerken van een kader voor natuurinclusieve maatregelen in en aan gebouwen en de directe omgeving ervan. Als basis dient de definitie voor natuurinclusief bouwen, namelijk: ‘bouwen en ontwikkelen zodanig dat (ook) de natuur er baat bij heeft’. Concreet betekent dit het niet alleen meer gaat om strikte uitvoering van de Wet natuurbescherming voor wat betreft de strikt beschermde soorten, maar ook juist om proactief te handelen ten bate van de natuur. ‘’In Delft willen wij verdichten door onder meer nieuwe woningen te bouwen. Hierdoor komen zowel de leefbaarheid voor mensen als voor dieren onder druk te staan. Bij de gemeente ligt de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bepaalde dier- en plantensoorten de ruimte krijgen om te blijven in onze stad’’.

Puntensysteem en wettelijke verankering

Het puntensysteem is te gebruiken als meetinstrument voor bestuurders, beleidsmakers, bewoners en bedrijven voor het vaststellen van de huidige en de gewenste situatie in wijken. Ook kan dit puntensysteem worden ingezet in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet (januari 2022). De essentie van het puntensysteem is de vertaling van natuurdoelen in een lijst met maatregelen, waarbij elke maatregel een aantal punten waard is. Afhankelijk van de omvang en de ligging van het bouwproject wordt een te behalen puntenscore voorgeschreven door de gemeente, mede in relatie tot de kansen van voorkomen van soorten in de stad en de bijbehorende biotopen. De initiatiefnemer heeft vervolgens de vrijheid om een eigen mix van maatregelen te kiezen dan wel vergelijkbare maatregelen voor te stellen. Om ervoor te zorgen dat de maatregelen bijdragen aan de ecologische samenhang moet bij een aanvraag een onderbouwing worden geleverd op welke wijze de combinatie maatregelen bijdragen aan het versterken van de biodiversiteit en de biotopen

Dit puntensysteem is te gebruiken als meetinstrument voor bestuurders, beleidsmakers, bewoners en bedrijven voor het vaststellen van de huidige en de gewenste situatie in wijken. Ook kan dit puntensysteem worden ingezet in het kader van de nog vast te stellen Omgevingswet (januari 2022). Los van het puntensysteem en ecologische onderbouwing blijft de wet Natuurbescherming met inbegrip van de zorgplicht gelden voor elk project. Een initiatiefnemer zal bij de onderbouwing van een bouwaanvraag in moeten gaan op de volgende aspecten:

Wat de omvang is van het ruimtelijke project of gebiedsontwikkeling; Welke punten moeten worden behaald; Welke maatregelen hieronder vallen; Wat de ecologische samenhang is van de gekozen maatregelen voor gewenste soorten.

Circulair als bouwsteen

Eerder heeft de Delftse gemeenteraad de Visie ‘Op weg naar een circulair Delft in 2050’ vastgesteld, dat tot stand is gekomen na een motie (‘Circulair bouwen de norm in Delft’) van de D66-fractie op 13 januari 2019. D66-raadslid Maruf zegt hierover: ‘’Wij hebben van de wethouder een toezegging gehad om voor de evaluatie van dit puntensysteem te onderzoeken of en hoe er een circulaire puntensysteem mogelijk is. De circulaire economie is namelijk gericht op een stap eerder dan het (natuurinclusief) bouwen. Het gaat over de grondstoffen die gebruikt worden voor het gebouw en de omgeving. Het kan bijvoorbeeld gaan om het kappen van bomen voor bouwhout. Het is van belang om daar meer op te toetsen omdat het behoud van een vogelnestje elders, evenveel waard is als het aanleggen van een nieuwe in Delft.’’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.