Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over CDA inzichtelijk

6 documenten

VVD stemt in met het bestemmingsplan Veenweiden

VVD VVD CDA Krimpenerwaard 08-03-2019 00:53

Met het vaststellen van het bestemmingsplan wordt de nodige duidelijkheid gecreëerd na jaren van onzekerheid voor de verschillende grondeigenaren.

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/34385/vvd-stemt-in-met-het-bestemmingsplan-veenweiden

Het bestemmingsplan is de juridische basis voor verdere investeringen in de bedrijfsvoering en geeft zekerheid voor de toekomst.  Alleen al vanuit dat perspectief zouden we niet langer moeten wachten met het vaststellen van dit plan. Helaas zag het CDA dat anders. Nog wat langer onderzoeken was voor de partij nodig om te komen tot een besluit.

 

7 % van de totale oppervlakte voor nieuwe natuur

Dat het grote gevolgen heeft voor het gebruik, beeld en uitstraling voor dit gebied mag duidelijk zijn. 2250ha is ongeveer 7% van de totale oppervlakte van onze gemeente wat de komende jaren wordt getransformeerd naar nieuwe natuur.

Natuur wat ontwikkeld en beheerd moet worden. Tijdens de besprekingen in de commissie hebben wij onze zorgen geuit over het uitblijven van een georganiseerd beheer collectief. Bij het ontbreken hiervan, zou de gemeente het risico kunnen lopen om op te draaien voor de kosten hiervan. Wij zijn blij de er vrijwel raad breed de zorg is geuit middels de openbrief en dat de belangrijkste partijen hierop hebben gereageerd om na vaststelling van het bestemmingsplan hier voortvarend mee aan de slag gaan.

 

Zelfrealisatie J/N 

Grote impact heeft dit bestemmingsplan natuurlijk vooral ook op de vele grondeigenaren. Die worden voor de keuze gesteld om of aan zelfrealisatie te doen of de grond te verkopen of al dan niet te worden onteigend. 

Daarom zijn wij blij met de mogelijkheid om binnen de marge te kunnen schuiven met de begrenzing, om zo ook in staat te zijn maatwerk te leveren. En een aantal schrijnende zaken geheel of gedeeltelijk op te lossen. Mits de doelstellingen niet in het gedrang komen.

Dat gaat niet op voor iedereen. Hoe graag we het ook zouden willen is de gezamenlijke opgave om 2250ha nieuwe natuur te realiseren. En hoe basaal sommige ecologische argumentatie mag overkomen, mogen we die doelstelling niet uit het oog verliezen. Naast een afweging op basis van de ecologische waarde vinden wij het gelijkheidsbeginsel eveneens een belangrijk uitgangspunt, waarbij precedentwerking vermeden moet worden.

 

Helaas blijven er grondeigenaren die niet volledig tegemoet worden gekomen in hun wensen. Dat betreuren wij, maar alles overwegende vinden wij dat het plan op deze wijze voortgezet moet worden, met in achtname van de vele moties en amendementen die wij (mede) hebben ingediend om het plan op punten te wijzigen.

 

Op de website van het programmabureau Veenweiden Krimpenerwaard kunt u meer lezen over dit bijzondere project.

Tegenstem CDA bij Bestemmingsplan Veenweiden: te grote tijdsdruk

CDA CDA Krimpenerwaard 06-03-2019 08:19

Op 5 maart 2019 stelde de gemeenteraad het Bestemmingsplan Veenweiden vast. Met dit bestemmingsplan wordt 2.250ha aan - veelal agrarische - gronden omgezet naar natuur. Op veel punten werd het plan aangepast (geamendeerd), zodat er verbeteringen werden aangebracht. Het CDA Krimpenerwaard is blij met alle wijzigingen, maar stemde alsnog (als enige partij) tegen. Hieronder leggen we uit waarom.De tekstwijzigingen zijn vaak met grote raadsbrede steun vastgesteld. CDA Krimpenerwaard is positief over de samenwerking met de andere partijen, alsmede de wethouders en ambtelijke ondersteuning en is erkentelijk voor het vele goede werk dat de afgelopen tijd is uitgevoerd.Op een paar punten vond CDA Krimpenerwaard het plan echter niet rijp om mee in te stemmen: - De afgelopen weken zijn zodanig turbulent geweest dat het CDA heeft gepleit voor een maand kwaliteitstijd om e.e.a. nog eens rustig tegen het licht te houden. Dat zou ook de tijd bieden om oplossingen te genereren voor een paar situaties waarbij bedrijven onevenredig en onredelijk hard worden geraakt. Ecologische discussies over "robuustheid van verbindingen" zouden dan ook in alle rust afgerond kunnen worden.- Dat zou ook de kans bieden om het beheercollectief te erkennen en aan het werk te krijgen. Nu ligt er een boterzachte uitspraak dat dat - heel belangrijke! - beheercollectief operationeel zal zijn over een maand. CDA wilde ook op dat front meer zekerheid. - Het college zegde toe dat het zich zal inzetten om overlast te voorkomen bij agrariërs buiten het natuurgebied, door ganzen en zwanen uit het natuurgebied (voorkomen van proletarisch grazen bij de buren). Ook daarover had het CDA graag tevoren meer praktische uitwerking gezien. Voor velen, inclusief de gemeente, is het nu nog te veel een 'sprong in het diepe' (en nu maar hopen dat er voldoende water in het zwembad zit...). Wat ons betreft horen we nog te veel woorden als 'geloven', 'hopen' en 'vertrouwen'. CDA had en heeft een meer zakelijke afweging: eerst meer duidelijkheid en daarna pas een echt 'go'. De komende weken zal CDA Krimpenerwaard zeker de vinger aan de pols houden! Lees hier de spreektekst van ons raadslid Kees Larooij bij de behandeling van het bestemmingsplan.

Vijf dagen voor behandeling bestemmingsplan Veenweiden

CDA CDA Krimpenerwaard 28-02-2019 08:07

Nog slechts een paar dagen voordat het bestemmingsplan Natuurgebied Veenweiden op de agenda van de raadsvergadering staat. En er wordt nog hard gewerkt aan oplossingen voor diverse problemen. Eén ding is zeker: de enorme invloed die dit plan gaat hebben is voor iedereen duidelijk. En het belang voor de direct en indirect betrokkenen ook. Het gaat ook om een enorm gebied. Om maar even met getallen te spelen: in het Noorden van Duitsland is een energiebedrijf een zonnepark van het bouwen van 220 hectare; dat wordt dan in een keer het grootste zonnepark van Duitsland. Hier hebben we het over nieuw te bouwen natuur met een oppervlak dat 10 maal zo groot is.... Belangrijk dus!Wat zijn de onderwerpen die nog om oplossing vragen? Ik zette de onderwerpen die ik ken nog even op een rij:• Natuur waar je niets mag, dat is simpel, die vraagt gewoon om onderhoud. Nou ja, zo simpel is het ook weer niet, want dat onderhoud moet wel zodanig worden uitgevoerd dat het geen overlast veroorzaakt voor de omliggende percelen: onkruid, jaagdieren en grote vogels die in de natuur verblijven maar bij de "buren" gaan eten.• Agrarisch (mede)gebruik (dat het geld moet opleveren om het beheer van de Natuur mede te betalen) levert nog de meeste uitroeptekens op:•Het waterpeil dat zodanig laag moet blijven dat het land belopen kan worden door gezond blijvende koeien; ook maaien moet mogelijk blijven. Hiervoor is een motie in de maak.•Op enkele plekken is er de sterke wens om de grenzen te verleggen en dus de betreffende gronden juist binnen of juist buiten de Natuurgrenzen te houden. Hiervoor lopen diverse wijzigingsvoorstellen in onderzoek.•Het versneld arm maken van de bodem door de bovenlaag er af te graven (afplaggen) leidt tot onherstelbare schade aan de bodem, versnelde veenoxidatie en veel onkruidgroei; het is een doorn in de ogen van de boeren. Ook hiervoor is een amendement in de maak.•Door de gebruiksvoorschriften van de nieuw gebouwde natuurgronden ontstaat er veel meer transport: de ene soort mest moet afgevoerd en andere aangevoerd; dit extra transport over de toch al zo smalle wegen wil niemand en dus is een voorstel gedaan om verbindingsroutes mogelijk te maken over de landbouwgrond zelf.• Een algemene tekstuele aanpassing is ook nodig van de regels voor het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen; nu staan er eigen regels in het bestemmingsplan die deels vooruitlopen op landelijke regelgeving en deels overlappen. Het heeft geen nut om die zaken op meerdere plekken te regelen, dat leidt alleen maar tot verwarring. Uit het bestemmingsplan halen dus en gewoon aansluiten bij de landelijke regelgeving.• Ook een heel belangrijke is het tot heden nog steeds ontbreken van een beheerorganisatie (beheercollectief) waar de stuurgroep haar vertrouwen in heeft uitgesproken en waarmee zij zaken zal gaan doen. Dit is van groot belang voor diegenen die overwegen om zelf de natuur te gaan beheren (in plaats van zich te laten onteigenen). Je wordt dan immers lid van een collectief en je wilt weten aan welke spelregels je je hebt te houden...Zo zijn er waarschijnlijk nog meer dingen die ik nu vergeten ben. Maar het is veel en staat onder grote druk. Ongezonde druk eigenlijk. Moeten we wat mij betreft iets aan doen. Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Laksheid bij het beheer en onderhoud van cultuurhistorische objecten in Lekkerkerk

CDA CDA Krimpenerwaard 15-08-2018 07:18

Foto: Het KontaktLaksheid bij het college van B&W bij het beheer en onderhoud van cultuurhistorische objecten in Lekkerkerk, de Zalmschouw en het Molentje.De Historische Vereniging "Lekkerkerk door de tijd" is hevig teleurgesteld in het college van de gemeente Krimpenerwaard gegeven het nalaten van haar verplichtingen die door de voormalige gemeente Nederlek gemaakt zijn gemaakt. Dit betreft het onderhoud van de Zalmschouw en het Molentje door de gemeente. De CDA-fractie deelt deze teleurstelling volledig en is erg verontrust dat op de hier vertoonde laksheid door de woordvoerder van de gemeente wordt gereageerd dat het opstellen van een Cultuur en Kunstnota noodzakelijk is om vast te stellen of er al dan niet gewerkt gaat worden aan de objecten de Zalmschouw en het Molentje. Het CDA wil graag dat het college per direct start met het herstellen van beide objecten en is van mening dat de wethouder Cultuur zijn verantwoordelijkheid moet nemen en zich niet verschuilt achter een nog op te stellen nota Cultuurbeleid.

Terugblik raad 11 juli: jaarrekening, jeugdgemeenteraad, verbindingsweg N210

CDA CDA SGP D66 VVD Krimpenerwaard 16-07-2018 11:17

JaarrekeningCDA heeft aangegeven het mooi te vinden dat er geld over is gebleven op de begroting van 2017! Formeel is dit incidenteel geld; en dus dient het een incidentele bestemming te krijgen. Het lijkt overigens wel een beetje structureel dat we geld over houden en dat we ooit structureel bedoeld dat geld in de pot algemene middelen willen stoppen. Dat laatste vindt het CDA niet logisch! Graag hadden wij een deel van het overgebleven bedrag gebruikt om het subsidieplafond voor 2018 te verhogen voor verenigingen en stichtingen; denk bijvoorbeeld aan de welzijnsstichtingen. Dan kan het geld worden voorbestemd voor die mensen die het hardste nodig hebben. Helaas redde een motie van het CDA het niet...Waar we als CDA ook een aanpassing op hebben voorgesteld was het in de jaarcijfers verwerkte beleidsvoorstel om af te zien van een fietstunnel onder de N210 in Bergambacht. Daar is het CDA het zeer mee oneens. Veilig fietsen en doorstroming van wegverkeer is super belangrijk! Niet alleen in Bergambacht, maar op vele plaatsen vereist het steeds drukker wordende wegverkeer dat er maatregelen worden genomen om de veiligheid te vergroten. Heel gebruikelijk is dan dat partijen, zoals de Provincie en de gemeente, die ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben met elkaar samenwerken aan gezamenlijke projecten. Niet alleen samenwerken maar ook samen betalen; logisch. Daarom heeft het CDA samen met de collega's van de SGP voorgesteld om het indertijd door de Raad van Bergambacht vastgelegde geld voor de fietstunnel in BAB niet in de algemene middelen te stoppen, maar te reserveren voor het gezamenlijk opzetten en financieren van projecten die de veilige doorstroming van auto en fietsverkeer bevorderen.De coalitie van VGBK, VVD, D66 en CU vond beide aanpassingen niet nodig en wilde het geld in de pot "algemene middelen" stoppen. De motivatie hiervoor was dat, als er later een concreet voorstel zou liggen, er altijd wel geld voor beschikbaar gesteld kon worden. Een gemiste kans om als overheid duidelijk te maken dat je verenigingen, organisaties en ook verkeersveiligheid belangrijk vindt. Enfin, wat in ieder geval nooit meer gezegd kan worden is dat "er geen geld is". Er zijn miljoenen gestopt in de pot algemene middelen; dus geld kan niet meer de beperkende factor zijn; goede plannen, daar gaat het om.Motie JeugdgemeenteraadVerschillende gemeenten in Nederland kennen een kinder- of jeugdgemeenteraad. In een aantal voormalige gemeente van de gemeente Krimpenerwaard was al zo'n jeugdgemeenteraad. Al langere tijd was er de wens om dit weer op te pakken, al is er nog discussie over de precieuze vorm en leeftijdsgroep van deze jeugdgemeenteraad. Het CDA diende tijdens de raadsvergadering een motie in om de jeugdgemeenteraad nieuw leven in te blazen, in welke vorm dan ook. Het is namelijk belangrijk om de jeugd te betrekken bij de (lokale) politiek, dat ze leren over de democratie en ze daar op een speelse manier kennis mee te maken. De motie werd unaniem aangenomen door de raad. De griffie (ambtelijke ondersteuning gemeenteraad) gaat samen met de raad, scholen, jeugd- en jongerenwerk en de Klankbordgroep Jongeren aan de slag en komt nog voor 1 maart 2019 met een breedgedragen plan.Motie verbindingsweg N210Een goed en concreet plan is het aanleggen van de missende verbindingsweg tussen de Lekdijk (locatie industrieterrein de Zaag) en de ten noorden daarvan liggende rotonde in Krimpen aan de Lek. Hier is ook door vele bedrijven èn ook het Hoogheemraadschap om gevraagd. Een groot bijkomend voordeel zou zijn dat het aanleggen van deze weg een effectieve maatregel is om het grote kruispunt onderaan de Algerabrug te ontlasten. Minder file dus naar Rotterdam. In een motie riepen CDA en SGP op om met spoed met een plan van aanpak te komen om dit project te gaan aanpakken. Het leek ons toch echt heel goed haalbaar dat zo'n plan van aanpak (van een paar A4-tjes) er zou liggen vóór 1 oktober. Wethouder Bening van D66 raadde die motie echter af omdat het volgens hem niet haalbaar zou zijn op zo'n korte termijn. (....) We hebben vervolgens verzocht om zo snel mogelijk de ingekomen brief van de bedrijven op de agenda te zetten van de commissievergadering. Dan kan daar worden besproken wat de opdracht aan het college wordt om alsnog de planontwikkeling gericht op uitvoering van deze weg snel aan te pakken. Naschrift: een vergelijkbare motie in Krimpen aan de IJssel werd gelijktijdig wel aangenomen.Motie vangen en doden knobbelzwanenDierbaar Krimpenerwaard (Saskia van Rooy) bracht heel kort voor de vergadering een motie in waarbij zij opriep om de Provincie aan te spreken op haar voorgenomen beleid om de jachtmogelijkheden tegen zwanen te vergroten. Wrede en barbaarse methoden worden nu mogelijk gemaakt. Zij gaf verder aan dat het met de schade ten gevolge van zwanen best mee viel. CDA stemde - evenals SGP - tegen deze motie, omdat CDA in de motie geen onderbouwing aantrof van de werkelijk voorgestelde tekst. Ook ontbrak enig zicht op de redenen die de Provincie dan wel zou hebben. Hoewel CDA tegen dierenleed is, zijn we ook tegen niet onderbouwde moties en al helemaal als daar een suggestie van uitgaat dat jagers brute slachters zijn die plezier hebben in dierenleed. Achteraf de stukken op de website van de Provincie lezend zijn wij blij dat we tegen deze motie hebben gestemd.

Gedachten over natuur, regels en respect

CDA CDA Krimpenerwaard 01-03-2018 13:36

Door Kees Larooij, raadslid CDA Krimpenerwaard Een weekje vakantie brengen we door in onze kleine Franse boerderij in het zuiden van de Bourgogne. Het is venijnig koud en ons huis staat op een heuvel waar de wind er nog een flink schepje bovenop doet.Tijd om binnen bij de kachel te blijven en stil te staan bij wat er de afgelopen tijd zoal is langs gekomen. Ruim 15 jaren wonen wij nu in de mooie Krimpenerwaard. Ik ben er niet opgegroeid. Mijn vrouw komt van een dorp, maar zelf ben ik opgegroeid in het echt stedelijke gebied dat welbekend staat als "010". Toch had ik destijds ook al wel iets met het platteland: als tiener werkte ik elke zomervakantie bij een boer: in het begin vooral schrepelen tussen de suiker- en voerbieten, spruiten poten; pootaardappelen verzorgen en later ook op de trekker. In de tientallen jaren die volgden kwam ik niet echt veel meer met de agrarische wereld in aanraking, hoewel het altijd mijn belangstelling bleef houden.Als raadslid heb ik - past ook wel in mijn professionele ervaring - "ruimtelijke ordening" als aandachtsgebied: woonkernen, industriegebieden en ook buitengebieden. De afgelopen tijd kwamen er diverse bestemmingsplannen voor buitengebieden aan de orde. Zo'n bestemmingsplan ligt in principe voor 10 jaar vast, maar het effect kan veel en veel langduriger zijn. Het kan zelfs onomkeerbaar zijn en dus probeer ik altijd om zelf ter plaatse te gaan kijken. Het is immers een heel belangrijk moment voor betrokkenen! En dus wil ik me een zo goed mogelijk beeld vormen van de situatie.Zodoende ben ik inmiddels ook wel erg vaak van de ene in de andere verbazing gevallen! En nu,op vakantie, is er tijd voor overdenking. Tijdens een etentje met vrienden vertelde mijn vrouw dat ik de laatste tijd nogal eens op pad was geweest: "hij is hier wel anders mee bezig dan anders; hij is echt kwaad"... Tja.. nu loop ik niet alle dagen boos te zijn, maar ik moet toegeven dat ik me wel vrij fel heb vastgebeten in een paar onderwerpen. En dus is het goed om tijdens een week vrij na te denken over wat er precies speelt en hoe daar dan ook het meest effectief mee om te gaan.Om maar eens een paar onderwerpen te noemen die mijn verbazing opriepen:1) ContactAls ik ter plaatse kom, dan hoor ik nogal eens dat ik de eerste ben die sinds lange tijd van of namens de gemeente langskomt. Ik vind dat merkwaardig, omdat ik ervan uitga dat een gemeente korte communicatielijnen met de inwoners dient te hebben. Je bent lokale overheid en dan moet je als gemeente (of het bureau dat je inhuurt) op locatie gaan kijken. Moet je inloopavonden organiseren enz. Hoe dan ook: wees toegankelijk en ken je mensen.2) Regels, regels, regels...a. Als ik merk dat burgers worden geconfronteerd met regels die niet echt uitlegbaar zijn, dan deugt er iets niet: aan die regels én aan de manier waarop ze worden toegepast.b. Voorbeeld? Situaties waarin oude karakteristieke boerderijen al meer dan 100 jaar historie hebben met een voor- en een achterhuis. In het ene deel de ouders en in het andere deel de opvolger met gezin. Twee wooneenheden in één karakteristieke boerderij. Maar wat stelt de (provinciale) regel in de verordening? Per agrarisch bouwblok mag er één bedrijfswoning aanwezig zijn. Dus als die karakteristieke boerderij herbouwd moet worden met een voor- en een achterhuis? Dat mag dan niet. Geen omgevingsvergunning.3) Natuurontwikkeling met vaagheid op inhoud maar wel met een "harde deadline"a. Het meest duidelijk is wanneer "het" klaar moet zijn: vóór 1 januari 2021. En daarvoor is een nieuwe strategie gekozen. Maar wát er dan precies klaar moet zijn en waaraan dat moet voldoen? Daarover zie ik vooral heel erg veel wollig taalgebruik. Wat ik echt niet zie is welk (in cijfers beschreven) probleem we nu eigenlijk aan het oplossen zijn....b. Gesproken wordt over "integrale aanpak van de 3 pijlers: natuur, recreatie en landbouw" en: "het creëren van samenhang tussen de natuurgebieden en het bevorderen van de diversiteit aan natuur". Verder is er sprake van: "Agrarisch ondernemerschap: een gezonde basis voor agrariërs door een regeling agrarische structuurversterking en door systeeminnovaties in veenweidegebieden en rond het stedelijk gebied. " en: "Biodiversiteit: het aanleggen en beheren van het Natuurnetwerk Nederland, inclusief de internationaal belangrijke Natura 2000-gebieden". Overkoepelend: "Doel om het waardevolle agrarische cultuurlandschap en de daarbij behorende natuurwaarden te behouden en te ontwikkelen. Uitgangspunt is: natuur, koeien én beleving."c. Er wordt ook wel verwezen naar Europese verplichtingen, maar die zijn vooral gericht op de Natura 2000 gebieden. Het enige Natura 2000 gebied in de buurt ligt in Reeuwijk. Wel relevant in Europees verband zijn de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn. De Vogelrichtlijn wil werken aan het behoud van alle vogelsoorten en hiertoe de noodzakelijk leefgebieden die voldoende gediversifieerd zijn en qua oppervlakte toereikend zijn, beschermen, in standhouden of herstellen; in het bijzonder vraagt de vogelrichtlijn aandacht voor trekvogels. De Habitatrichtlijn wil werken aan "behoud van biologische diversiteit met inachtneming van de vereisten op economisch, sociaal, cultureel en regionaal gebied".d. Deze Europese richtlijnen zijn verwerkt in Nederlandse wetgeving: de wet Natuurbescherming. Wat de naam van deze wet al zegt: het gaat om beschermen van de natuur: de planten en de dieren o.a. dus de (trek)vogels.4) Onkunde, na-praterij en ontbreken van gefundeerde keuzes.a. Ik wil mezelf allerminst een deskundige noemen op agrarisch vlak of van natuur, maar ik kan wel goed luisteren en lezen. En dan hoor en zie ik toch wel heel veel ongefundeerde na-praterij: zonder enige cijfermatige onderbouwing worden zaken aangenomen en vervolgens als waarheid doorverteld. Alles wordt aan alles gekoppeld en er wordt net gedaan of alles tegelijk kan. Als er maar "innovatief wordt gewerkt" (met name door anderen).b. Het spijt me, maar dat gaat alleen goed zolang het gaat om het prettige abstractieniveau in de kantoortuin. Maar in het echt moeten er keuzes worden gemaakt. Als dat niet gebeurt, dan gaat het mis. Dan ontstaat weer het gebied dat de Krimpenerwaard eeuwen terug al van nature was: een zompig moerasgebied.5) Tot slot; het meest verbazingwekkende (ergerlijke is een beter woord) is het gebrek aan respect dat gevoeld wordt door betrokkenen. Men voelt zich weggezet en in de hoek gedrukt: "ik heb hier al vele tientallen jaren gewoond en gewerkt; heb deze grond geërfd; mijn kinderen en kleinkinderen wonen hier... En nu...? Moet ik nu weg?" Of ook: "Ik zie het als mijn taak om mee te werken aan de voedsel voorziening; de wereldbevolking wordt steeds groter! En nu... Moet mijn grond moeras worden?" Hoe dit om te zetten in kansen?Typerend voor het CDA is de inzet op het maatschappelijk middenveld: niet de macht aan de staat; ook niet de macht aan het individu maar de verantwoordelijkheid leggen bij organisaties waarin meerdere partijen zijn verenigd en waar kennis en betrokkenheid aanwezig zijn. Als overheid moet je het maatschappelijk middenveld in haar waarde laten en er op voet van gelijkwaardigheid mee samenwerken aan het oplossen van problemen. Zo bereik je wat! Zo geef je ruimte. Zo komt ook het vertrouwen in de overheid weer terug, maar belangrijker nog: zo komt er werkelijk iets terecht van gewenste ontwikkelingen! Paar voorbeelden?1) Als overheid verder werk maken van de Omgevingswet: samen met buurtbewoners op zoek gaan naar kansen en wensen voor een leefgebied en zo een ("bestemmings")plan opstellen dat op draagvlak kan rekenen. Dat is dan geen papieren exercitie, maar zo zijn mensen betrokken bij hun eigen leefomgeving èn bij hun omgevingsplan. En ja.. dat is hard werken. Maar zeker de moeite waard!2) Regels fundamenteel anders formuleren! Nu zijn ze allemaal keurig meetbaar. Maar ook allemaal geschreven op wat er wel en niet mag. Schrijf liever op wat er bereikt moet worden en laat het aan het geheel van lokale betrokkenen om wegen te vinden om die doelstellingen in te vullen. In het voorbeeld van boven: je wilt het boerderijlint behouden met passende, liefst karakteristieke, bebouwing. Dan mag dat karakteristieke agrarische pand natuurlijk herbouwd worden. En.. nee, er mogen geen twee bungalows in de plaats komen van dat ene karakteristieke pand.3) Natuurontwikkeling? Maak keuzes! Doe dat samen met de sector zelf! Een voorzet van mijn kant: kies allereerst voor de wettelijke verplichtingen; deze komen neer op "behouden van". Dat zijn weidevogels in een geschikte leefomgeving. Dan moeten er wel veilige weiden zijn en geen bosschages met vossen in de buurt. En als je kiest voor weiden en het "behoud van het waardevolle agrarische cultuurlandschap", dan moeten die ondernemers wel een goede boterham kunnen verdienen om hun bedrijf te kunnen blijven runnen. Tijdens een discussieavond heb ik voorgesteld om zo'n situatie eerst maar eens in onze eigen Krimpenerwaard voor één "natuur-boer" praktisch uit te werken. Geen subsidie-infuus maar gewoon een renderend bedrijf. Kijken of het lukt! En hoe dat kan lukken! Daarna pas verder. En als je die keuze gemaakt hebt, kies dan daarna ook voor innovatieve samenwerking met de sector om de bodemdaling te lijf te gaan. Onderwaterdrainage is zo'n innovatie die de moeite van het verder onderzoeken waard is! Deze manier van werken is anders dan iets een "integrale aanpak" te noemen, een aanpak die géén keuzes maakt en die uiteindelijk neerkomt op het realiseren van een onbeheerd moeraslandschap.4) Als overheid mag en moet je kritisch zijn op doelstellingen. Ook als je die samen met een sector aanpakt. Juist aan de overheid is het om een goede analyse te maken van de bestaande situatie en trend. Als je dan constateert dat er iets moet veranderen, doe dat dan goed cijfermatig onderbouwd. Wees daarover transparant naar iedereen; zeker naar de sector met wie je samen aan een oplossing wilt gaan werken. Als overheid werk je namens en voor "het algemene nut": de gehele maatschappij. Dat is een werkwijze die je als overheid niet alleen in relatie met agrariërs volgt, maar zeer zeker ook met anderen. Bijvoorbeeld winkeliersverenigingen als het gaat om de leefbaarheid van dorpskernen; sportverenigingen als het gaat om vrije tijdsbesteding; bedrijven als het gaat om industrieterreinen; enz. enz. Maar altijd:5) Wees respectvol naar onze inwoners. Ga met hen om zoals je wilt dat er ook met jou wordt omgegaan. Hang niet de baas uit, maar wees je bewust van de belangrijke rol die je hebt als overheid in het werken aan een mooie en respectvolle samenleving!Samen met elkaar, voor elkaar!Kees LarooijRaadslid Krimpenerwaard (CDA)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.