Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen inzichtelijk

13 documenten

Huisvesting Onderwijs

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 03-04-2023 07:28

Enkele weken geleden ontving de raad het Integraal Huisvestingplan Onderwijs van het college. Daarin stelt het college voor om in de komende 15 jaar diverse scholen en gymzalen te renoveren of door nieuwbouw te vervangen. De totale investering gaat dan over de 60 miljoen lopen (waarvan we eerder al 10 miljoen voor Hofland/Eendracht beschikbaar hebben gesteld). Toch zijn we positief over dit voorstel, zij het met een belangrijke kanttekening. Die hebben we donderdag 30 maart ook aangegeven.

De ChristenUnie-SGP wil beginnen met een compliment aan de wethouder, de ambtenaren, de schoolbesturen en de adviseurs. Er ligt een Integraal Huisvestingsplan voor, dat uitstekend is uitgewerkt. Het is duidelijk, goed leesbaar, begrijpelijk en dat hebben we wel eens anders gezien. Ook van de diverse insprekers vorige week horen we alleen maar positieve geluiden over het gelopen proces en de uitkomst. Wat mijn fractie betreft een schoolvoorbeeld van hoe het moet.

Tegelijkertijd is dit een ingrijpend besluit met het oog op het huishoudboekje van de gemeente.

Afgezien van begrotingsbehandelingen, besluiten we vanavond als raad over het grootste raadsvoorstel, qua financiële impact, sinds ik in de raad zit. Vermoedelijk zelfs sinds De Ronde Venen bestaat. We nemen vanavond een besluit over uiteindelijk ruim 50 miljoen euro gemeenschapsgeld. Zoveel geld hebben we niet eens op de balans. Het is maar goed dat we tegenwoordig dit soort investeringen moeten activeren.

Maar daarmee ontstaat ook gelijk de zorg voor mijn fractie. Al een aantal jaren benoemt de ChristenUnie-SGP dit onder de noemer “Duurzaam financieren”. Want de investeringen waar wij nu toe besluiten, drukken op de begrotingen van toekomstige generaties. De komende 50 jaar zullen de structurele lasten hierdoor toenemen tot ca 1,5 a 2 miljoen per jaar. Nu is dat misschien niet gelijk een probleem door de onderbenutting van de rijksmiddelen de afgelopen jaren. Echter dat geld is ook ergens aan besteed en dus moet er wel ruimte in de begroting gevonden worden.

Daarbij komt dat we voor nog een aantal andere grote investeringen staan. Ik denk dan aan wegen, bruggen, dorpshuizen, sportfaciliteiten, gemeentehuis etc.. Het college gaf zelf al aan dat de investeringen de komende 15 jaar naar totaal ca 100 miljoen gaan oplopen. Dat betekent dus een extra toekomstige jaarlijkse kapitaalslast van ca 4 miljoen per jaar.

Ik had het over “duurzaam financieren”. Dat betekent, dat wij nu al maatregelen nemen om de toekomstige lasten te kunnen dragen. Wij denken dan aan het aanleggen van buffers, bijvoorbeeld door een bestemmingsreserve of door een groter deel van de algemene reserve vast te leggen. Dergelijke maatregelen zitten nu niet in het voorstel, maar mijn fractie doet een dringend beroep op het college om bij de Kadernota 2024 een integraal doorkijkje te geven van de toenemende structurele lasten in de toekomst. Niet alleen voor de komende 4 jaar, maar ook voor meerdere jaren daarna. Bij de behandeling van de kadernota respectievelijk de Nota Reserves en Voorzieningen wil de ChristenUnie-SGP graag afspraken maken hoe we dat “duurzaam financieren” inhoud kunnen geven.

Naschrift: In de beantwoording heeft de wethouder aangegeven met een financieel overzicht van de verwachte afschrijvingslasten op de lange termijn bij de kadernota te komen.

Installatie Jan Geijtenbeek

Seniorenpartij Seniorenpartij De Ronde Venen 09-10-2022 12:41

Donderdagavond 6 oktober jl. is Jan Geijtenbeek opnieuw geïnstalleerd als fractie assistent voor onze partij.

Wij zijn hier zeer verheugd over.

Jan proficiat en veel succes.

Parkeren in Mijdrecht

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP ChristenUnie PvdA De Ronde Venen 29-03-2019 07:47

Met betrekking tot het voorstel over het lang parkeren lag er dus een voorstel met drie varianten en een voorkeur van het college voor variant 2. De ChristenUnie-SGP werd van geen enkele variant enthousiast.

De 1e variant, een parkeergarage, ziet er wel mooi uit, maar 3,5 miljoen euro uitgeven voor een welgeteld 89 parkeerplekken is wel een heel dure oplossing. Een parkeergarage kan wat ons betreft alleen in combinatie met betaald parkeren, en dat willen we zo lang mogelijk vermijden.

De 2e variant betekent een heel langgerekt parkeerterrein met grote loopafstanden en maakt het daarmee erg onaantrekkelijk.

De 3e variant is een eenvoudige oplossing waarmee we 64 parkeerplekken meer realiseren, maar wij zijn geen voorstander van een parkeerdek aan de noordkant van het terrein.

In de commissie proeven we ook de nodige aarzeling bij diverse fracties, ook door het ontbreken van een geintegreerde parkeervisie voor het centrum inklusief de fiets-parkeermogelijkheden en de toekomst van het Haitsmaplein

Dat heeft ons ertoe gebracht een amendement voor te bereiden waarbij we de voorstellen een vereenvoudige uitvoering van de 2e variant als voorlopige tussenoplossing uit te voeren en de tijd die ons dat geeft te gebruiken om het parkeerprobleem meer integraal te onderzoeken. Daarbij zouden wij ook graag een variant uitgewerkt zien waarbij een parkeerdek op de zuidzijde van het terrein aan te leggen. Daarvoor hebben we, samen met RVB en PvdA/GroenLinks, een amendement ingediend, die het helaas niet haalde. Het voorstel zelf hebben we toen uiteindelijk met aarzeling wel gesteund omdat we het parkeerprobleem wel serieus nemen.

Over het tweede voorstel zijn we wel positief. De ChristenUnie-SGP is blij met het feit dat GroenWest weer gaat bouwen in onze gemeente en in de Gosewijn Van Aemstelstraat een mooi appartementengebouw wil gaan realiseren. Ook is het positief dat GroenWest in het plan meer parkeerplekken opneemt dan strikt noodzakelijk is volgens de parkeernormen. Daarmee voorkomen we een toename van parkeerproblemen in deze wijk.

Toch zien we één knelpunt in het voorstel namelijk dat het beleid van deze gemeente ten aanzien van parkeren op eigen terrein bij dit voorstel opnieuw losgelaten wordt. Een groot aantal parkeerplekken blijft in deze oplossing op de openbare weg aanwezig.

Daarmee ontstaat een risico op precedentwerking.

We begrijpen ook dat voor deze route gekozen is om zoveel mogelijk groen te behouden. Toch zijn wij van mening dat een iets grotere inspanning van GroenWest gevraagd mag worden. Om die reden hebben we in eerste instantie een amendement ingediend, die een compromis tussen de verschillende belangen beoogt. De zes vrijwillige parkeerplekken, aangevuld met vier plekken, om het groen zoveel mogelijk te sparen, komen dan op gemeentegrond. De rest moet op eigen terrein waarbij we voorstellen een langparkeerstrook (eventueel gedeeltelijk) voor het gebouw te realiseren. Daarmee zal de positionering of uitvoering van het gebouw misschien iets aangepast moeten worden, maar naar ons idee is dat doenbaar.

Tijdens de behandeling bleek dat de aanpassing van de bebouwing op grote problemen stuit omdat hier sprake van een dijklichaam is. Het waterschap wil daar dan niet aan meewerken. Omdat we de bouw zelf niet in gevaar willen brengen, hebben we toen van het amendement een motie gemaakt. Een motie is een minder verstrekkend instrument. Helaas haalde die motie het niet. Daarmee gaat de gemeente in korte tijd voor de tweede keer voorbij aan haar eigen parkeerbeleid.

Parkeren in Mijdrecht

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA De Ronde Venen 29-03-2019 07:47

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1273450/70173/P-bord.jpgIn de raad van 21 maart kwamen een tweetal raadsvoorstellen op tafel die het parkeerprobleem in het centrum van Mijdrecht raken. Ten eerste een voorstel over het uitbreiden van het langparkeerterrein aan de Rondweg en ten tweede het plan van GroenWest voor het bouwen van een appartementengebouw waarbij parkeren een knelpunt is. De ChristenUnie-SGP heeft in beide voorstellen een poging gedaan bij te sturen.

Met betrekking tot het voorstel over het lang parkeren lag er dus een voorstel met drie varianten en een voorkeur van het college voor variant 2. De ChristenUnie-SGP werd van geen enkele variant enthousiast.

De 1e variant, een parkeergarage, ziet er wel mooi uit, maar 3,5 miljoen euro uitgeven voor een welgeteld 89 parkeerplekken is wel een heel dure oplossing. Een parkeergarage kan wat ons betreft alleen in combinatie met betaald parkeren, en dat willen we zo lang mogelijk vermijden.

De 2e variant betekent een heel langgerekt parkeerterrein met grote loopafstanden en maakt het daarmee erg onaantrekkelijk.

De 3e variant is een eenvoudige oplossing waarmee we 64 parkeerplekken meer realiseren, maar wij zijn geen voorstander van een parkeerdek aan de noordkant van het terrein.

In de commissie proeven we ook de nodige aarzeling bij diverse fracties, ook door het ontbreken van een geintegreerde parkeervisie voor het centrum inklusief de fiets-parkeermogelijkheden en de toekomst van het Haitsmaplein

Dat heeft ons ertoe gebracht een amendement voor te bereiden waarbij we de voorstellen een vereenvoudige uitvoering van de 2e variant als voorlopige tussenoplossing uit te voeren en de tijd die ons dat geeft te gebruiken om het parkeerprobleem meer integraal te onderzoeken. Daarbij zouden wij ook graag een variant uitgewerkt zien waarbij een parkeerdek op de zuidzijde van het terrein aan te leggen. Daarvoor hebben we, samen met RVB en PvdA/GroenLinks, een amendement ingediend, die het helaas niet haalde. Het voorstel zelf hebben we toen uiteindelijk met aarzeling wel gesteund omdat we het parkeerprobleem wel serieus nemen.

Over het tweede voorstel zijn we wel positief. De ChristenUnie-SGP is blij met het feit dat GroenWest weer gaat bouwen in onze gemeente en in de Gosewijn Van Aemstelstraat een mooi appartementengebouw wil gaan realiseren. Ook is het positief dat GroenWest in het plan meer parkeerplekken opneemt dan strikt noodzakelijk is volgens de parkeernormen. Daarmee voorkomen we een toename van parkeerproblemen in deze wijk.

Toch zien we één knelpunt in het voorstel namelijk dat het beleid van deze gemeente ten aanzien van parkeren op eigen terrein bij dit voorstel opnieuw losgelaten wordt. Een groot aantal parkeerplekken blijft in deze oplossing op de openbare weg aanwezig.

Daarmee ontstaat een risico op precedentwerking.

We begrijpen ook dat voor deze route gekozen is om zoveel mogelijk groen te behouden. Toch zijn wij van mening dat een iets grotere inspanning van GroenWest gevraagd mag worden. Om die reden hebben we in eerste instantie een amendement ingediend, die een compromis tussen de verschillende belangen beoogt. De zes vrijwillige parkeerplekken, aangevuld met vier plekken, om het groen zoveel mogelijk te sparen, komen dan op gemeentegrond. De rest moet op eigen terrein waarbij we voorstellen een langparkeerstrook (eventueel gedeeltelijk) voor het gebouw te realiseren. Daarmee zal de positionering of uitvoering van het gebouw misschien iets aangepast moeten worden, maar naar ons idee is dat doenbaar.

Tijdens de behandeling bleek dat de aanpassing van de bebouwing op grote problemen stuit omdat hier sprake van een dijklichaam is. Het waterschap wil daar dan niet aan meewerken. Omdat we de bouw zelf niet in gevaar willen brengen, hebben we toen van het amendement een motie gemaakt. Een motie is een minder verstrekkend instrument. Helaas haalde die motie het niet. Daarmee gaat de gemeente in korte tijd voor de tweede keer voorbij aan haar eigen parkeerbeleid.

Scholierenlijn Driestar

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 17-09-2018 07:03

Afgelopen zomer was er veel te doen over het voornemen van Syntus en de provincie om deze bussen (Mijdrecht – Gouda) waarmee tientallen leerlingen uit onze gemeente mee naar school gaan, in te korten tot het NS-station Woerden. Hoewel dat op zich logisch lijkt, er is een goede treinverbinding naar Gouda, heeft dit besluit grote financiële consequenties voor de ouders.

De kosten gaan daarmee namelijk bijna verdubbelen. Sommige gezinnen, met meerdere kinderen, gaan dan duizenden euro’s per jaar meer betalen. We hebben in een intensieve lobby de afgelopen maanden met behulp van collega raadsleden, partijgenoten in de provinciale staten en onze eigen wethouder Schuurs kunnen bereiken dat het besluit voorlopig is uitgesteld tot de zomer 2019. Dat veel ouders zich bij de gedeputeerde hebben gemeld, zal daar zeker bij geholpen hebben. Wat ons betreft blijft deze lijn ook daarna ongewijzigd bestaan, maar het extra half jaar geeft school, ouders en politiek de mogelijkheid om naar een alternatief te zoeken (bv een eigen scholierenlijn). Wij zullen daar uiteraard onze bijdrage aan leveren.

Scholierenlijn Driestar

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP De Ronde Venen 17-09-2018 07:03

Afgelopen zomer was er veel te doen over het voornemen van Syntus en de provincie om deze bussen (Mijdrecht – Gouda) waarmee tientallen leerlingen uit onze gemeente mee naar school gaan, in te korten tot het NS-station Woerden. Hoewel dat op zich logisch lijkt, er is een goede treinverbinding naar Gouda, heeft dit besluit grote financiële consequenties voor de ouders.

De kosten gaan daarmee namelijk bijna verdubbelen. Sommige gezinnen, met meerdere kinderen, gaan dan duizenden euro’s per jaar meer betalen. We hebben in een intensieve lobby de afgelopen maanden met behulp van collega raadsleden, partijgenoten in de provinciale staten en onze eigen wethouder Schuurs kunnen bereiken dat het besluit voorlopig is uitgesteld tot de zomer 2019. Dat veel ouders zich bij de gedeputeerde hebben gemeld, zal daar zeker bij geholpen hebben. Wat ons betreft blijft deze lijn ook daarna ongewijzigd bestaan, maar het extra half jaar geeft school, ouders en politiek de mogelijkheid om naar een alternatief te zoeken (bv een eigen scholierenlijn). Wij zullen daar uiteraard onze bijdrage aan leveren.

Driestar-lijn ook onder de aandacht bij Tweede Kamer

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 16-07-2018 07:12

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1224344/70173/tweede-kamer-1000x600Eind mei werd bekend dat Syntus en de Provincie Utrecht het voornemen hebben om de scholierenlijnen 646 en 647 naar de Driestar in Gouda drastisch in te korten. Een besluit met grote gevolgen voor de ca 150 kinderen en hun ouders, voor een groot deel uit onze gemeente.

Het voornemen is om de bus niet meer verder te laten rijden dan het NS-station in Woerden, waar de leerlingen dan met de trein verder moeten naar Gouda. Hoewel dat een logische stap lijkt te zijn, zijn de gevolgen groot. Enerzijds hebben die betrekking op de kosten (zullen ca 80-90% per kind stijgen).

“In euro’s betekent dat ten minste zo’n € 700 per jaar, maar als je meerdere kinderen hebt die gebruik maken van deze lijn, dan kunnen die kosten al snel oplopen tot 2 a 3 duizend euro per gezin” geeft Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Anderzijds hebben wij vragen bij de haalbaarheid, met name of de NS in de spits zo’n groot aantal extra passagiers kan verwerken dan wel hoe de kinderen op school komen bij uitval van de trein tussen Woerden en Gouda.

Inmiddels is de kwestie ook al besproken in de commissie Mobiliteit van de Provinciale Staten en hebben de fracties van de ChristenUnie en van de SGP vragen hierover aan de gedeputeerde gesteld. Ook in andere gemeenten krijgt dit aandacht, afgelopen dinsdag werd in Stichtse Vecht nog een motie over deze kwestie aangenomen. De ChristenUnie-SGP heeft op haar website begin deze week al een vervolgartikel geplaatst (zie https://derondevenen.christenunie.nl/) waarin de ontwikkelingen van de afgelopen weken worden geschetst.

Een deel van de oplossing ligt mogelijk bij het rijk, want de forse kostenstijging wordt veroorzaakt doordat er geen tariefintegratie is tussen NS enerzijds en het lokaal/regionaal busvervoer anderzijds.

“Daarom hebben we ons ook tot onze Tweede Kamerfracties gewend” vervolgt Stam. “We hebben hen deze kwestie voorgelegd en gevraagd of zij mogelijkheden zien om een rol te spelen om die tariefintegratie mogelijk te maken”.

Vandaag werd bekend dat de Kamerleden Van der Graaf (vervoer) en Bruins (onderwijs) hierover vragen aan de staatsecretaris voor Infrastructuur (Van Veldhoven) en de minister voor Onderwijs (Slob). Daarin vragen de Kamerleden of beide bewindslieden een (bijna) verdubbeling van kosten ook niet erg onredelijk vinden en of zij in overleg willen treden met de betrokken partijen om dat probleem op te lossen.

De ChristenUnie-SGP wacht de uitkomsten hiervan met spanning af.

Kamervragen over hoge reiskosten ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP De Ronde Venen 13-07-2018 14:22

Kamervragen over hoge reiskosten scholieren na aanpassing buslijn Syntus #rtvutrecht http://rtvu.nl/n/1798782/

Bloemen zijn lief! Maar wat nog ...

Lijst 8 Kernen Lijst 8 Kernen De Ronde Venen 16-03-2018 13:49

Bloemen zijn lief! Maar wat nog liever is, is ons verkiezingsprogramma waar extreem veel ruimte voor de inwoner is open gelaten! Inwoners écht betrekken, anders besturen Zaterdag zijn wij onder andere te vinden in Abcoude. Kom je ons zoeken? Je kunt hem ook hier lezen: http://www.lijst-8.nl/images/Verkiezingsprogramma2018.pdf ps. het wordt koud dus alle warme chocomel is welkom :D (niemand leest toch verder dan de meer lezen knop)

Tijdens debatavond gelegenheid om boodschap voor Minister Slob mee te geven

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP De Ronde Venen 09-03-2018 15:37

Daarom organiseren we deze debatavond, waarvoor we in het bijzonder ondernemers en (voortgezet) onderwijs-instellingen hebben uitgenodigd, maar waar uiteraard ook alle inwoners van onze gemeente van harte welkom zijn om aan de discussie deel te nemen.

Tegelijk is er op die avond gelegenheid om een boodschap voor onze minister van Onderwijs, Arie Slob, mee te geven. Onze lijsttrekker, Wim Stam, zal die de volgende dag (zaterdag 10 maart) in een persoonlijke ontmoeting met de minister overhandigen.

Als u zich zorgen maakt over het onderwijs in relatie tot de tekorten aan goed personeel, dan is hier uw kans om een persoonlijke boodschap over te brengen.

De debatavond wordt gehouden op vrijdag 9 maart 2018 in De Boei in Vinkeveen. De inloop is vanaf 19:30 uur, de debatavond begint om 20:00 en hopen we rond 21:30 af te sluiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.