Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

11 documenten

De Algemene Plaatselijke Verordening

VVD VVD Ridderkerk 08-07-2020 07:39

Voorzitter,

De VVD vindt het belangrijk dat de Algemene Plaatselijke Verordening inspeelt op veranderingen in de maatschappij. Wij zijn dan ook blij met het toevoegen van het artikel dat het aanwijzen van veiligheidsrisico gebieden mogelijk maakt. Ook staan wij achter het opnemen van het messenverbod in de APV naar aanleiding van de motie die de VVD in februari van dit jaar mede heeft ingediend.

Wij zijn echter tegen overbodige regelgeving, zeker wanneer een verbod op een andere manier geregeld kan worden. Hieronder valt wat ons betreft het artikel over het verbod voor het oplaten van ballonnen. Daarom dienen wij een amendement in om hiervoor géén artikel in de APV over op te nemen.

Voorzitter,

Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee belangrijke liberale waarden voor de VVD. Keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid voor inwoners evenement organisatoren om zelf te bepalen of zij een ballon willen oplaten of niet. Daarnaast is in 2017 en 2018 een motie en amendement voor een verbod tot oplaten van ballonnen met een meerderheid van de raad verworpen (de 2e keer zelfs met een ruime meerderheid van 19 stemmen tegen en 7 voor).  Wij vinden het dus hoogst opmerkelijk dat met deze aanpassing van de APV het college tegen de wil van de raad ingaat. Met dit amendement willen wij dat deze wijzing expliciet aan de raad wordt voorgelegd in plaats van het zonder debat in de APV op te nemen. Dit extra artikel in de APV betekent ook weer een extra regel die onze inwoners wordt opgelegd. Terwijl een verbod voor het oplaten van ballonnen ook in de evenementenvergunning kan worden opgenomen. De VVD hoort graag de mening van de andere partijen op dit amendement.

Waar staat CAD voor?

D66 D66 Ridderkerk 05-07-2019 13:18

Computer Aided Design (CAD) is het gebruik van computersoftware om het genereren, wijzigen en optimaliseren van een onderdeel te vergemakkelijken. Het gebruik van software om het ontwerpen van onderdelen te vergemakkelijken maakt een eenvoudigere en nauwkeurigere ontwerpiteraties mogelijk. Er zijn een aantal leveranciers die CAD-software leveren. Enkele van de voordelen van CAD ten opzichte van traditioneel tekenen en/of 3-D modelbouw zijn onder andere het volgende:

CAD maakt eenvoudige en nauwkeurige automatisering en/of procesmodellering mogelijk (bekend als Mechanical Design Automation). Vroeger was MDA niet mogelijk zonder eerst een fysiek prototype van elk onderdeel in het systeem te bouwen en het vervolgens te assembleren om de functionaliteit te controleren. De mogelijkheid om een prototype digitaal te modelleren en te automatiseren voordat er ooit een fysiek model wordt gegenereerd, voegt een enorme efficiëntie toe aan productieprocessen en kostenbesparingen. CAD maakt het mogelijk om Computer Aided Manufacturing (CAM) uit te voeren. Bijvoorbeeld de integratie van CAD-technologie met CNC-machines (Computer Numerical Control) of Additive Manufacturing-processen (3D-printers), zoals Fused Deposition Modeling (FDM)-machines. CAD houdt rekening met materiaaleigenschappen en interactiviteitskenmerken tussen verschillende materialen. CAD maakt een zeer nauwkeurige dimensionale analyse en wiskundige schaalbaarheid mogelijk met behulp van vector grafische technologie (digitale beelden gebaseerd op wiskundige formules). CAD biedt een zeer nauwkeurige tolerantie van de onderdelen (veel lagere foutmarge tussen de onderdelen). CAD voor Statisch Mechanisch Ontwerp of Mechanisch Ontwerp Automatisering (MDA): Een van de enorme voordelen van CAD-software is de mogelijkheid om 3D-beelden te automatiseren en verschillende stukken van hetzelfde product met elkaar te integreren.

Bij https://hossdesignflorida.com/ gebruiken we een volledig geïntegreerd software-hardware pakket dat onze Computer Aided Design software (Solidworks) en onze zware machines (twee single tool CNC machines, een 16 gereedschap CNC machine en een industriële FDM machine of “3D printer”) met elkaar verbindt. Het voordeel van een volledig geïntegreerd systeem is dat ontwerpiteraties vrijwel onmiddellijk kunnen worden gemaakt zonder de hoofdpijn van het downloaden en opnieuw uploaden. Dit is een klein ding dat een groot verschil maakt als het gaat om de productiviteit van snelle prototyping.

Gemini College op Sportpark Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 15-06-2019 07:07

De VVD Ridderkerk is verbaasd dat bij de actualisatie van het Integraal Accommodatie Plan de huidige locatie van de Gemini niet betrokken is om daar een nieuwe accommodatie te realiseren. Wat ons betreft een gemiste kans.

Daarnaast heeft in 2016 de VVD Ridderkerk al benoemd dat -gelet op allerlei redenen-  een vestiging van de Gemini zoals voorgesteld in 2016 niet realistisch was. Het toenmalig raadslid van Os kan daar over mee praten, gezien zijn bijdrage toen! Maar 18 PLUS zal nu wel ineens voor het voorstel stemmen. Waarom 18 PLUS totaal van mening is veranderd is bij  het AIAP door hen al aangegeven. Het enige argument is blijkbaar “ verhoogde aandacht” voor de verhoudingen tussen de leerlingen van de twee scholen”. Heb dan gewoon het lef om te zeggen dat u dat punt bij de coalitieonderhandelingen heeft moeten weggeven. Daar is niets mis mee, maar dit past blijkbaar niet bij uw “ nieuwe” politiek.

De toen benoemde argumenten van de VVD Ridderkerk worden thans ingebracht om de Gemini te vestigen op het huidige veld van RVVH. Dus de les die daaruit getrokken kan worden is dat men vooral moet luisteren naar de inbreng van raadsleden en niet alles langs de lijn van een coalitie akkoord moet dicht timmeren.

Zoals aangegeven zou de  VVD Ridderkerk graag gezien hebben dat een nieuwbouw cq renovatie op de huidige locatie in Slikkerveer onderzocht was  geworden. De enige reden die wij bij het college zien om dat niet te doen is naar onze mening gelegen in het feit dat woningbouw op die locatie de financieringsbron moet zijn voor een groot gedeelte van het aangepaste IAP.

Door het besluit in 2016 zijn er verwachtingen gewekt bij alle partijen die betrokken zijn bij de Gemini en dat maakt de afweging die we vanavond moeten maken zeer lastig. Want juist de VVD Ridderkerk staat voor een betrouwbare overheid.

Als één van de belangrijkste redenen om nu de Gemini anders te situeren is het beoogde tram tracé. Dan is het des te vreemder dat dit argument gebruikt wordt om de Gemini nu hier te vestigen, omdat juist de toezeggingen aan RVVH voor een hervestiging van die vereniging op het huidige sportpark daarmee conflicteert. Wij willen dit expliciet benoemd hebben. Als later andere overheden een railverbinding alsnog gerealiseerd willen hebben, zal dat de investeringen in RVVH in de nabije toekomst te niet doen. En dan mag het college dit uit gaan leggen. En nog belangrijker daarvoor de structurele middelen binnen de begroting aangeven. Om het in goed Nederlands te zeggen, de VVD Ridderkerk zegt u nu reeds  ‘ I hate to say I told you so” . Een vestiging van RVVH op het Reijerpark zou realistischer, wenselijker en financieel minder risicovol zijn.

Daarnaast hebben wij grote zorgen over de verkeersstromen die vestiging van de Gemini op de voorgestelde locatie teweeg gaan brengen. Het college heeft hier vast over nagedacht. En dus horen wij graag de toezegging dat ook hier het college inzet op nul verkeersslachtoffers.

Samenvattend voorzitter: De VVD Ridderkerk heeft lang beraadslaagd over dit voorstel. Duidelijk mag zijn, dat de VVD Ridderkerk een andere keuze gemaakt zou hebben en dat het college straks niet terug moet komen naar de raad met huilie huilie, de tram of railverbinding komt over het RVVH terrein. Dan zal het college dit moeten verantwoorden en niet bij de VVD moeten aankloppen.

Uitsluitend en alleen vanuit het principe dat we een betrouwbare overheid moeten zijn, zullen wij met de grootst mogelijke tegenzin in kunnen stemmen met het voorstel met alle voorbehouden die we hebben gemaakt.

Betere afspraken over inspraak (door Jilles Soffree)

PvdA PvdA Ridderkerk 18-02-2019 06:56

In de afgelopen maanden hebben veel inwoners aangegeven zich niet betrokken te voelen bij plannen en besluiten door de gemeente. Inwoners, wijkoverleggen, platforms en ondernemers zetten zich in voor een beter Ridderkerk. Zij willen zich graag gehoord voelen. Wijkoverleg Oostendam heeft bijvoorbeeld ingesproken bij de gemeenteraad. Zij meldden dat het normale overleg is geschrapt. Zij gaan de volgende keer alleen praten over de vraag of het wijkoverleg Oostendam nog wel zin heeft. Dit omdat de gemeente akkoord is gegaan met een voorstel van het Waterschap om de Oostmolendijk af te sluiten voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. De wijkoverleggen van Oostendam, Rijsoord en Drievliet/Het Zand wisten van niets. En dat steekt wanneer je als betrokken inwoner tijd investeert in je wijk en actief meedenkt. De Stichting Buurtbelang Drievliet is op haar beurt niet gekend in de plannen van de gemeente voor een zorgcomplex op het terrein van de voormalige school aan de Windmolen. Ondanks diverse toezeggingen van de wethouder dat de Stichting en andere omwonenden actief mochten meedenken over de invulling van dit terrein. Zij hebben een beroep gedaan op de gemeenteraad om ook andere plannen voor deze locatie tegen het licht te houden. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. De PvdA Ridderkerk ziet graag dat er betere afspraken worden gemaakt over inspraak. En dat de gemeente de afspraken die met de wijkoverleggen en de platforms zijn gemaakt over samenwerking met de gemeente nakomt. Inwoners verdienen het om serieus te worden genomen. Inwoners en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor de buurten en wijken. Dat vraagt een actieve houding van iedereen. Als inwoners mee mogen denken, worden meer aspecten meegewogen en komt er een beter besluit. Samen maken wij Ridderkerk.

 

Het bericht Betere afspraken over inspraak (door Jilles Soffree) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Raadsbijdrage: Startnotitie Integraal Kindcentrum

SGP SGP Ridderkerk 31-01-2019 00:00

 

Mw de VZ,

Het onderwerp dat we nu behandelen kon tijdens de commissievergadering van 17 januari jl. rekenen op méér dan voldoende belangstelling. Zo’n 120 minuten waren er nodig om alle technische vragen die de commissie had te kunnen beantwoorden. Ja voorzitter, technische vragen over een startnotitie Integraal Kind Centrum (IKC).

Voorzitter om te voorkomen dat we die ‘technische vragenronde’ nog een keer over doen zal de SGP fractie zich vanavond beperken tot wat opmerkingen en haar eigen visie op een IKC.

Om dan direct maar met die visie te beginnen.

Wat de SGP betreft hebben en houden de ouders de centrale rol met betrekking tot de doorlopende leerlijn en opvoeding. Een IKC kan daarin ondersteunend zijn. Volgens de SGP is een IKC een voorziening voor kinderen van 0 tot en met 13 jaar en biedt scholen een kans om leerlingen vroeg bij de school, maar ook bij de identiteit  te betrekken. Een Integraal Kind Centrum kan een geschikt instrument zijn om onderwijsachterstanden te bestrijden en sociale cohesie te bevorderen.

Scholen mogen wat de SGP betreft niet aangezet worden tot, of gedwongen om, zich om te vormen tot een IKC of brede school (Dus een dwingend karakter).

Dan nog een enkele opmerking over het voorliggende startdocument.

De SGP kan zich vinden in het voorstel, maar deze mag onder geen beding ten koste gaan van de onderwijsvrijheid. Wat nu staat in de Startnotitie bij de risico’s en neveneffecten ziet de SGP juist als een groot goed. En dus helemaal niet als een risico! Wie doet er mee: Prima om zoveel mogelijk partners erbij te betrekken. Maar probeer het wel zo dicht mogelijk bij het onderwijsveld te blijven. Dat zijn de professionals! Dan nog een opmerking voor wat betreft de financiering. De SGP wil nogmaals benadrukken dat voorschoolse opvang een particulier initiatief is. De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting t.b.v. het onderwijs. Huisvestingsgelden mogen dan ook niet ingezet worden ten behoeve van de voorschoolse opvang.

 

Voorzitter, ik afgronden.

Het college heeft aanvullende ambities zo is er te lezen in het voorstel. De wethouder heeft een poging gedaan om tijdens de commissievergadering uit te leggen wat die ambities zijn.

We zullen instemmen met de startnotitie er vanuit gaande dat onze opmerkingen worden meegenomen bij de uitwerking van de visie voor een IKC. 

Jaarstukken 2017 en 1e Turap 2018

VVD VVD Ridderkerk 06-07-2018 09:21

Voorzitter,

Ook dit jaar is er incidenteel voordeel behaald op de geraamde kapitaallasten. Het gaat dit keer om bijna 140.000 euro. Dit bedrag wordt automatisch volgens afspraak gebruikt voor incidentele duurzaamheidprojecten. Incidenteel omdat wij niet aannemen dat elk jaar de realistisch haalbaar geplande investeringen niet worden gedaan. Wij vragen ons af of dit dan wel zo’n goede afspraak is. Bepaalde duurzaamheidsprojecten worden hierdoor afhankelijk van het al dan niet uitvoeren van geplande investeringen. Een dergelijk ad hoc beleid past toch niet bij een gemeente, die echt werk wil maken van duurzaamheid. De VVD Ridderkerk pleit voor een goed onderbouwd duurzaamheidsplan, waarbij de gelden vrijgemaakt worden zoals dat ook voor de andere investeringen gebeurt. Het zou mooi zijn wanneer dit college bij het presenteren van de begroting 2019 voorstelt van de genoemde afspraak te willen afzien.

Wij zijn voor realistisch begroten en een structureel sluitende begroting. Verheugd waren wij, dat deze uitgangspunten de afgelopen jaren door het college ondersteund werden. Gezien de miljoenen die uit de Algemene Reserve gehaald zijn zowel in jaarrekening 2017 als ook bij de eerste Tussenrapportage 2018 kunnen we niet anders concluderen dat bij het realistisch begroten niet alles helemaal goed gegaan is. Ook de hosanna verhalen over de mooie jaarcijfers in de afgelopen jaren, nemen wij met een korrel zout, omdat er regelmatig lijken uit kast komen.Dit alles baart de VVD zorgen, ondanks dat wij als gemeente een grote Algemene Reserve hebben. Wijvragen ons oprecht af, of wij wel in control zijn. In de Auditcommissie zullen wij hiervoor met voorstellen op terugkomen.

 

 

Tot slot voorzitter,

Wij zijn voornemens in te stemmen met het raadsvoorstel Jaarstukken 2017 en het raadsvoorstel 1e Tussenrapportage 2018.

Begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2017

VVD VVD Ridderkerk 06-07-2018 09:18

Voorzitter,

De gemeenteraad komt in zijn verschillende rollen vaak voor lastige afwegingen te staan. Het voorliggende raadsvoorstel lijkt op het eerste gezicht voor zo’n lastige afweging te zorgen. De accountant heeft voor ruim 9 ton (992.362) aan onrechtmatigheidsfouten in de jaarrekening 2017 aangetroffen op basis van een aantal steekproeven. Dit zijn fouten betreffende overschrijdingen van begrotingsposten zónder dat de raad daarover tijdig geïnformeerd is en fouten betreffende verschillende aan bestedingen. De accountant moet echter meer steekproeven doen om volgens de afgesproken regels vast te kunnen stellen dat de fouten binnen de afgesproken marges blijven. Dan pas kan hij oordelen of er ondanks de geconstateerde fouten sprake is van rechtmatigheid. Dat is dus op dit moment  nog maar zeer de vraag.

Er is echter een ontsnappingsmogelijkheid. De accountant kan de jaarrekening ook rechtmatig beoordelen, wanneer de raad achteraf, te weten vanavond, de op dit moment geconstateerde begrotingsoverschrijdingen van ruim 6 ton (662.400) accordeert. Dan is er namelijk geen sprake meer van begrotingsoverschrijdingen en hoeven deze overschrijdingen niet in het rechtmatigheidsoordeel meegenomen te worden. Dit is de makkelijke weg. Indien het nu de eerste keer is dat er achteraf goedkeuring voor begrotingsoverschrijdingen gegeven moet worden, zou deze keuze wellicht te rechtvaardigen zijn, maar dat is niet het geval. Oefent de raad zijn controlerende taak dan wel goed uit? De VVD Ridderkerk meent van niet.

Voorzitter,

Wij verwachten dat de accountant op basis van een groter aantal  steekproeven meer duidelijkheid kan verschaffen over het rechtmatigheidsgehalte van de jaarrekening 2017. Niet om met een opgeheven vinger naar schuldigen te kunnen wijzen. Integendeel. Wij willen met de uitkomst van die extra steekproeven meer informatie verkrijgen, zodat processen verder verbeterd kunnen worden. Hierdoor kunnen onaangename begrotingsoverschrijdingen en fouten bij aanbestedingen in de toekomst worden voorkomen en kunnen we als raad beter de vinger aan de financiële pols houden.

Tot grote verbazing van de VVD Ridderkerk lijkt een meerderheid van de partijen voor de makkelijke weg te kiezen. Voornaamste aangevoerde redenen hiervoor zijn de werkdruk die de extra steekproeven voor het ambtenarenapparaat met zich meebrengt, de 20.000 euro aan extra kosten voor de accountant en het tijdig kunnen indienen van de jaarrekening bij de Provincie. Na de ruim twee miljoen euro die we vorige raadsvergadering zonder deugdelijke onderbouwing voor de gemeentelijke organisatie beschikbaar hebben gesteld, lijken de extra kosten toch geen struikelblok te mogen zijn. De eventuele tijdelijke extra druk op de ambtelijke organisatie zou zo maar eens voor minder werkdruk in de nabije toekomst kunnen zorgen. En het voorkomen van te laat indienen van de stukken bij de Provincie kan wat ons betreft geen reden zijn om onze controlerende taak niet goed uit te voeren.

Hoe is het mogelijk dat Partij18Plus deze kans voorbij laat gaan om op relatief goedkope manier alvast het functioneren van een deel van de BAR organisatie onder de loep te nemen? Was het niet deze partij die in zijn verkiezingsprogramma heeft aangegeven van de BAR organisatie af te willen? Van de VVD Ridderkerk hoeven we niet uit de BAR-organisatie te stappen. Maar mét Partij18Plus zijn wij van mening dat de organisatie zeker beter kan functioneren. Waarom kiezen zij dan nu voor de makkelijke weg en voegt men niet de daad bij het college-akkoord? Wij zijn benieuwd naar hun argumenten in dit debat.

Oooh ja, dan hebben we ook EVR, de grote kriticasters wat uitgeven van gemeenschapsgelden betreft en tegenstander van de BAR organisatie. Wat zijn hun argumenten om de makkelijkste weg te kiezen? Of heeft het fractie overleg toch nog voor andere inzichten gezorgd? Zo niet, is het wethouderspluche echt zo belangrijk om de kritische blik in de ijskast te zetten? En horen de partijen die goed rentmeesterschap hoog in het vaandel hebben staan, ook niet in tijden met een goede vermogenspositie kritisch naar begrotingsoverschrijdingen te kijken? Het achteraf goedkeuren van forse begrotingsoverschrijdingen getuigt in elk geval van een vaste koers, maar of dat een juiste koers Is?

Voorzitter,

In het raadsvoorstel kan men lezen dat om in de toekomst onrechtmatigheden bij de jaarrekening te voorkomen de raad voortaan aan het eind van het jaar een overzicht van de, op dat moment, al bekende overschrijdingen ontvangt. Ook hier geldt dus dat we op de valreep bij het kruisje kunnen tekenen om een onrechtmatigheidsoordeel van de accountant te ontlopen. Nee dus, wij dienen juist voor een goede uitvoering van onze taak van aanzienlijke begrotingsoverschrijdingen direct op de hoogte gesteld te worden.

Tot slot voorzitter,

Spijtig moeten we constateren dat in het raadsvoorstel alleen de negatieve aspecten van nadere steekproeven zijn belicht en de voordelen niet zijn benoemd. Wij hechten sterk aan de controlerende rol van de raad en willen alles wat daar voor nodig is doen. Door deze rol nog beter in te vullen voorkomen we procesfouten en zorgen we voor een efficiëntere en effectievere ambtelijke organisatie. En dat komt onze organisatie, onze inwoners en onze ondernemers ten goede. Het moge duidelijk zijn, dat de VVD Ridderkerk tegen dit voorstel stemt, tenzij andere partijen ons met hun argumenten kunnen overtuigen om de gemakkelijke weg te bewandelen.

Raadsbijdrage: Begrotingsrechtsmatigheid Jaarstukken 2017

SGP SGP Ridderkerk 05-07-2018 00:00

 

Mw.d.Vz.,

 

Bij het opstellen van de jaarrekening zijn voor een fors bedrag begrotingsonrechtmatigheden vastgesteld. En dat is niet zoals het zou moeten zijn. Allereerst natuurlijk omdat de ambtelijk organisatie blijkbaar niet in staat is geweest deze onrechtmatigheden te voorkomen. Zowel op begrotingsuitputting als op aanbestedingen zijn achteraf onrechtmatigheden vastgesteld. Wat de SGP fractie betreft moet de focus liggen op het zodanig inrichten van processen dat deze onrechtmatigheden in de toekomst voorkomen worden, waarbij tevens goed gekeken moet worden naar de adviezen van de accountant met betrekking tot onze P&C cyclus.

Daarnaast doet zich het toch iets wat merkwaardige fenomeen voor dat hoewel de onrechtmatigheden binnen de goedkeuringstolerantie vallen deze voor de accountant toch een belemmering vormen voor het afgeven van een goedkeurende verklaring op de rechtmatigheid. Het getrouwe beeld van de jaarrekening staat niet ter discussie. Deze belemmering met betrekking tot de rechtmatigheid kan op twee manieren worden weggenomen. 1 Door de accountant meer controle werkzaamheden te laten doen of  2 door een deel van de onrechtmatigheden middels een raadsbesluit alsnog door de raad te laten accorderen waardoor deze voor de accountant niet langer mee tellen. Als SGP-fractie kiezen wij voor de tweede optie zodat kosten worden bespaard en aanlever termijnen naar de provincie niet in het geding komen.

Een en ander laat onverlet dat wij van het college maatregelen verwachten om onrechtmatigheden in de toekomst zoveel als mogelijk te voorkomen en als deze zich onverhoopt toch voordoen de raad hier sneller over te informeren. De adviezen van de accountant m.b.t. de P&C cyclus zien wij in deze als zeer waardevol.

Vanavond heeft de VVD Ridderkerk ...

VVD VVD Ridderkerk 31-05-2018 22:03

Vanavond heeft de VVD Ridderkerk tijdens de gemeenteraadsvergadering de volgende reactie op het coalitie akkoord gegeven: "De titel van het coalitie akkoord is: Veel kleuren, 1 palet. Voorzitter, dat klinkt mooi, maar het akkoord lezend ziet de VVD Ridderkerk eigenlijk eenzelfde palet uit de periode 2014-2018 met wat waterverf daaraan toegevoegd. Het uiteindelijke schilderij dat geschilderd is, is een matige reproductie. Zoals de familie Knots in de gelijknamige tv serie al zei: een kloddertje roze hier en een kloddertje roze daar. Partij 18PLUS en EVR hadden zeer stellig frisse en andere kleuren beloofd, juist omdat zij geconstateerd hebben dat sommige kleuren wel erg vervaagd waren en vervangen moesten worden. De conclusie moet echter zijn dat het uiteindelijke schilderij wat men voor ogen heeft nauwelijks van kleur veranderd is. Waar is het nieuwe plaatje dat door Partij 18PLUS en EVR beloofd is? De conclusie kan dus niet anders zijn dan dat het confessionele blok haar beleid uit de vorige periode voortzet en dat Leefbaar ingeruild is voor 2 andere zogenaamde lokale partijen. Het is duidelijk welke partij de coalitie wederom aanvoert: de partij die zijn duim houdt in het gat in het palet. Dus waar heeft Partij 18PLUS nu echt het verschil gemaakt? Wel voorzitter ze hebben de ja-ja sticker binnengehaald. Leve de nieuwe politiek! Voorzitter gaat de heer Van Os de door hem zo gewenste trendbreuk realiseren? Of gaat hij net als EVR voor het pluche die de hoofdpunten van haar verkiezingsprogramma zoals het afschaffen van de BAR organisatie en de inrichting van Nieuw Reijerwaard helemaal loslaat met als excuus dat de ontwikkelingen toch al verder gevorderd waren dan men dacht. Wat natuurlijk volstrekte onzin is, omdat men jaarlijks geïnformeerd is over de werkelijke stand van zaken. Het coalitie akkoord blinkt uit in landelijke algemeenheden. Vanuit de coalitiepartijen goed te begrijpen, omdat je dan nergens op afgerekend kan worden. Veel Ridderkerkse inwoners en ondernemers hadden zo gehoopt op andere en dus nieuwe politiek waarop in de vorige raadsperiode door Henk van Os en Ad Los zo op gehamerd is. Omdat concrete afspraken of een visie op veel terreinen totaal ontbreekt, heeft de VVD zorg of deze coalitie wel de creativiteit heeft om specifiek lokaal Ridderkerks beleid vorm te kunnen geven. Wat vindt de VVD Ridderkerk goed aan dit akkoord? De coalitiepartijen hebben uit diverse verkiezingsprogramma ‘s van partijen niet behorend tot de coalitie tekstpassages overgenomen. Zo wordt tot tevredenheid van de VVD de veiligheid op het water uitgebreid met veiligheid op het Waaltje en blijft u de aanrijtijden van de hulpdiensten nauwlettend in de gaten houden. Echter hoe moeten we dit wegen? De VVD Ridderkerk heeft op verzoek van de coalitiepartijen input geleverd voor het coalitieakkoord, maar juist daarvan zien wij niet al te veel terug. Wat ons betreft een gemiste kans. Hoe serieus neemt u ons dan? Veiligheid is voor de VVD Ridderkerk topprioriteit. Gelukkig wordt in dit coalitieakkoord wel de nodige aandacht aan veiligheid gegeven. Nu wordt gemeld dat men samen met de burgemeester de veiligheid gaat verhogen. Hoe verhoudt zich dat tot de eerdere opmerkingen van de heer Van Os dat de burgemeester op het gebied van veiligheid behoorlijk tekort geschoten is en hij daarom op zoek is naar een andere burgemeester, die wel een bijdrage zou leveren aan die veiligheid. Mooi dat men insteekt op een meer gerichte inzet van de Bijzonder Opsporingsambtenaren (BOA ‘s). Maar waarom zo ‘n algemene passage over de inzet van BOA s, terwijl Partij 18PLUS in verkiezingstijd nog de slogan van de VVD overnam dat er een grotere en meer inzet van BOA s moest zijn om hufterig gedrag te voorkomen? Het verheugt de VVD dat de coalitie nu inziet dat ingezet moet worden op het terugdringen van betaald parkeren. Juist in het belang van ondernemers. Daarnaast verheugt ons dat u inzet op geen verdere lastenverhogingen. Daar houden we u aan. Nog liever hadden we gezien dat de belofte van Partij 18PLUS namelijk jaarlijks 100 euro korting op de gemeentelijke aanslag in dit akkoord was opgenomen. We zijn benieuwd hoe u de nieuwe wensen zoals het verhogen van het onderhoudsniveau van de openbare ruimte gaat financieren, zonder weer een greep in de Algemene Reserve te doen. Het kan toch niet zo zijn dat men net als het vorige college potjes gaat maken door deze uit de Algemene Reserve te onttrekken en men dus structurele zaken eigenlijk incidenteel dekt. U was toch van de nieuwe politiek? Dus gewoon kort en krachtig: hoe gaat u uw programma realiseren zonder de lasten te verhogen en zonder een greep te doen uit de reserves? En 1 tip als u het onderhoudsniveau van de openbare ruimte wilt verbeteren: zet dan het vastgestelde afvalbeleidsplan onmiddellijk stop zoals ook door Partij 18PLUS en EVR beloofd is. Ook wij zijn voor een realistisch duurzaam afvalscheidingsbeleid, maar dagelijks wordt duidelijk dat het huidige plan volledig achterhaald is door diverse ontwikkelingen. Maak uw belofte waar door dit plan onmiddellijk on hold te zetten, omdat –en ik citeer “ het afvalplan duurzaam oogt maar dat allerminst is” zoals in uw verkiezingsprogramma is te lezen. Wat vinden we als VVD Ridderkerk minder positief? Veel zaken waar u tegen was en dus per direct stop wilde zetten , zoals het afvalplan en het Integraal Accommodatie Plan (IAP), daarbij komt u niet verder dan we gaan heroverwegen, evalueren, onderzoeken, opnieuw bezien etc. Kortom loze verkiezingsspierballentaal van Partij 18PLUS en EVR. Voorzitter, de heer Van Os heeft op de Facebook pagina van Partij 18PLUS gezet dat 80% van haar verkiezingspunten benoemd zijn. Ja benoemd wel, maar niet binnengehaald. Juist van hem valt dit ons extra tegen. Hij was het toch die zei niet van woordspelletjes te houden, maar van openheid en transparantie? En wat te denken over de passage dat men tegen de tram is, terwijl gisteravond Provinciale Staten besloten hebben de reservering voor de Ridderkerlijn in stand te houden? En als de tram dan zo n bedreiging voor u is, waarom zet u dan bijvoorbeeld samen met Dordrecht niet in op lightrail? De passage dat u het nieuwe verkeers- en vervoersplan van Ridderkerk met onder andere de buurgemeenten en de Drechtsteden gaat afstemmen, doet ons vermoeden dat deze coalitie toch echt voor een railverbinding gaat. Die realiteitszin bevalt ons wel. Voorzitter, de passage in het akkoord dat de leefbaarheid in de woonomgeving onder druk staat onder andere door de vestiging van nieuwe inwoners met een andere cultuur of leefstijl heeft ons hoogst verbaasd. Een dergelijke stigmatiserende, discriminerende tekst hadden we juist van de confessionele partijen niet verwacht. Of hebben deze partijen dezelfde mening als de heer van Os, dat minder asielzoekers in Ridderkerk gevestigd moeten worden. U bent toch juist van de vele kleuren? Voorzitter, veel kleuren 1 palet klinkt mooi. Wij hopen dat met dat ene palet alle inwoners van Ridderkerk bedoeld worden en niet alleen de achterban van de coalitiefracties. Dus dat u daadwerkelijk respect heeft voor de standpunten van iedereen en die zwaar laat meewegen in de voorstellen die u de raad doet. Tot zover de positief kritische opmerkingen op hoofdlijnen van de VVD, zoals u van ons gewend bent. Zoals bekend, denkt de VVD niet in termen van oppositie en coalitie, maar denkt de VVD in het belang van de Ridderkerkse inwoners en bedrijven. Vanuit die invalshoek en dus vanuit ons liberaal verkiezingsprogramma zullen we alle voorstellen beoordelen en onze bijdrage leveren aan het politieke debat. Daarbij nadrukkelijk de opmerking dat wij hopen dat dat debat nu ook werkelijk in de raad tussen raadsleden onderling gevoerd gaat worden. Wij zijn zeer benieuwd of de fracties van Partij 18Plus en EVR hun duale rol durven te pakken en niet kritiekloos het standpunt van het college gaan volgen. Durven die partijen die uitdaging aan? Hebben die partijen het lef om het ook echt anders gaan doen, zoals ze hun kiezers beloofd hebben? Wij hopen van harte van wel. De Ridderkerkse kiezers en inwoners hebben daar recht op."

Veel kleuren, 1 pallet

VVD VVD Ridderkerk 31-05-2018 09:55

Voorzitter, dat klinkt mooi, maar het akkoord lezend ziet de VVD Ridderkerk eigenlijk eenzelfde palet uit de periode 2014-2018 met wat waterverf daaraan toegevoegd. Het uiteindelijke schilderij dat geschilderd is, is een matige reproductie. Zoals de familie Knots in de gelijknamige tv serie al zei: een kloddertje roze hier en een kloddertje roze daar.

Partij 18PLUS en EVR hadden zeer stellig frisse en andere kleuren beloofd, juist omdat zij geconstateerd hebben dat sommige kleuren wel erg vervaagd waren en vervangen moesten worden. De conclusie moet echter zijn dat het uiteindelijke schilderij wat men voor ogen heeft nauwelijks van kleur veranderd is. Waar is het nieuwe plaatje dat door Partij 18PLUS en EVR beloofd is?

De conclusie kan dus niet anders zijn dan dat het confessionele blok haar beleid uit de vorige periode voortzet en dat Leefbaar ingeruild is voor 2 andere zogenaamde lokale partijen. Het is duidelijk welke partij de coalitie wederom aanvoert: de partij die zijn duim houdt in het gat in het palet.

Dus waar heeft Partij 18PLUS nu echt het verschil gemaakt? Wel voorzitter ze hebben de ja-ja sticker binnengehaald. Leve de nieuwe politiek! 

Voorzitter gaat de heer Van Os de door hem zo gewenste trendbreuk realiseren? Of gaat hij net als EVR voor het pluche die de hoofdpunten van haar verkiezingsprogramma zoals het afschaffen van de BAR organisatie en de inrichting van Nieuw Reijerwaard helemaal loslaat met als excuus dat de ontwikkelingen toch al verder gevorderd waren dan men dacht. Wat natuurlijk volstrekte onzin is, omdat men jaarlijks geïnformeerd is over de werkelijke stand van zaken.

Het coalitie akkoord blinkt uit in landelijke algemeenheden. Vanuit de coalitiepartijen goed te begrijpen, omdat je dan nergens op afgerekend kan worden. Veel Ridderkerkse inwoners en ondernemers hadden zo gehoopt op andere en dus nieuwe politiek waarop in de vorige raadsperiode door Henk van Os en Ad Los zo op gehamerd is.

Omdat concrete afspraken of een visie op veel terreinen totaal ontbreekt, heeft de VVD zorg of deze coalitie wel de creativiteit heeft om specifiek lokaal Ridderkerks beleid vorm te kunnen geven.

 

Wat vindt de VVD Ridderkerk goed aan dit akkoord?

De coalitiepartijen hebben uit diverse verkiezingsprogramma ‘s van partijen niet behorend tot de coalitie tekstpassages overgenomen. Zo wordt tot tevredenheid van de VVD de veiligheid op het water uitgebreid met veiligheid op het Waaltje en blijft u de aanrijtijden van de hulpdiensten nauwlettend in de gaten houden.

Echter hoe moeten we dit wegen? De VVD Ridderkerk heeft op verzoek van de coalitiepartijen input geleverd voor het coalitieakkoord, maar juist daarvan zien wij niet al te veel terug. Wat ons betreft een gemiste kans. Hoe serieus neemt u ons dan?

Veiligheid is voor de VVD Ridderkerk topprioriteit.

Gelukkig wordt in dit coalitieakkoord wel de nodige aandacht aan veiligheid gegeven. Nu wordt gemeld dat men samen met de burgemeester de veiligheid gaat verhogen. Hoe verhoudt zich dat tot de eerdere opmerkingen van de heer Van Os dat de burgemeester op het gebied van veiligheid behoorlijk tekort geschoten is en hij daarom op zoek is naar een andere burgemeester, die wel een bijdrage zou leveren aan die veiligheid.

Mooi dat men insteekt op een meer gerichte inzet van de Bijzonder Opsporingsambtenaren (BOA ‘s). Maar waarom zo ‘n algemene passage over de inzet van BOA s, terwijl Partij 18PLUS in verkiezingstijd nog de slogan van de VVD overnam dat er een grotere en meer inzet van BOA s moest zijn om hufterig gedrag te voorkomen?

Het verheugt de VVD dat de coalitie nu inziet dat ingezet moet worden op het terugdringen van betaald parkeren. Juist in het belang van ondernemers.

Daarnaast verheugt ons dat u inzet op geen verdere lastenverhogingen. Daar houden we u aan. Nog liever hadden we gezien dat de belofte van Partij 18PLUS namelijk jaarlijks 100 euro korting op de gemeentelijke aanslag in dit akkoord was opgenomen.

We zijn benieuwd hoe u de nieuwe wensen zoals het verhogen van het onderhoudsniveau van de openbare ruimte gaat financieren, zonder weer een greep in de Algemene Reserve te doen. Het kan toch niet zo zijn dat men net als het vorige college potjes gaat maken door deze uit de Algemene Reserve te onttrekken en men dus structurele zaken eigenlijk incidenteel dekt.

U was toch van de nieuwe politiek? Dus gewoon kort en krachtig: hoe gaat u uw programma realiseren zonder de lasten te verhogen en zonder een greep te doen uit de reserves?

En 1 tip als u het onderhoudsniveau van de openbare ruimte wilt verbeteren: zet dan het vastgestelde afvalbeleidsplan onmiddellijk stop zoals ook door Partij 18PLUS en EVR beloofd is. Ook wij zijn voor een realistisch duurzaam afvalscheidingsbeleid, maar dagelijks wordt duidelijk dat het huidige plan volledig achterhaald is door diverse ontwikkelingen. Maak uw belofte waar door dit plan onmiddellijk on hold te zetten, omdat –en ik citeer “ het afvalplan duurzaam oogt maar dat allerminst is” zoals in uw verkiezingsprogramma is te lezen.

 

Wat vinden we als VVD Ridderkerk minder positief?

Veel zaken waar u tegen was en dus per direct stop wilde zetten , zoals het afvalplan en het Integraal Accommodatie Plan (IAP), daarbij komt u niet verder dan we gaan heroverwegen, evalueren, onderzoeken, opnieuw bezien etc. Kortom loze verkiezingsspierballentaal van Partij 18PLUS en EVR.

Voorzitter, de heer Van Os heeft op de Facebook pagina van Partij 18PLUS gezet dat 80% van haar verkiezingspunten benoemd zijn. Ja benoemd wel, maar niet binnengehaald. Juist van hem valt dit ons extra tegen. Hij was het toch die zei niet van woordspelletjes te houden, maar van openheid en transparantie?

En wat te denken over de passage dat men tegen de tram is, terwijl gisteravond Provinciale Staten besloten hebben de reservering voor de Ridderkerlijn in stand te houden? En als de tram dan zo n bedreiging voor u is, waarom zet u dan bijvoorbeeld samen met Dordrecht niet in op lightrail? De passage dat u het nieuwe verkeers- en vervoersplan van Ridderkerk met onder andere de buurgemeenten en de Drechtsteden gaat afstemmen, doet ons vermoeden dat deze coalitie toch echt voor een railverbinding gaat. Die realiteitszin bevalt ons wel.

Voorzitter, de passage in het akkoord dat de leefbaarheid in de woonomgeving onder druk staat onder andere door de vestiging van nieuwe inwoners met een andere cultuur of leefstijl heeft ons hoogst verbaasd. Een dergelijke stigmatiserende, discriminerende tekst hadden we juist van de confessionele partijen niet verwacht. Of hebben deze partijen dezelfde mening als de heer van Os, dat minder asielzoekers in Ridderkerk gevestigd moeten worden. U bent toch juist van de vele kleuren?

Voorzitter, veel kleuren 1 palet klinkt mooi. Wij hopen dat met dat ene palet alle inwoners van Ridderkerk bedoeld worden en niet alleen de achterban van de coalitiefracties. Dus dat u daadwerkelijk respect heeft voor de standpunten van iedereen en die zwaar laat meewegen in de voorstellen die u de raad doet.

Tot zover de positief kritische opmerkingen op hoofdlijnen van de VVD, zoals u van ons gewend bent. Zoals bekend, denkt de VVD niet in termen van oppositie en coalitie, maar denkt de VVD in het belang van de Ridderkerkse inwoners en bedrijven. Vanuit die invalshoek en dus vanuit ons liberaal verkiezingsprogramma zullen we alle voorstellen beoordelen en onze bijdrage leveren aan het politieke debat. Daarbij nadrukkelijk de opmerking dat wij hopen dat dat debat nu ook werkelijk in de raad tussen raadsleden onderling gevoerd gaat worden. Wij zijn zeer benieuwd of de fracties van Partij 18Plus en EVR hun duale rol durven te pakken en niet kritiekloos het standpunt van het college gaan volgen. Durven die partijen die uitdaging aan? Hebben die partijen het lef om het ook echt anders gaan doen, zoals ze hun kiezers beloofd hebben? Wij hopen van harte van wel. De Ridderkerkse kiezers en inwoners hebben daar recht op.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.