Nieuws van politieke partijen in Waadhoeke inzichtelijk

23 documenten

De handen zijn

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 19-05-2022 11:43

Utrecht begon als de stad van mijn studie. Daar volgde ik college en dáár discussieerde ik tot diep in de nacht op mijn studentenvereniging. 

Utrecht, het werd de stad waar wij in het huwelijksbootje stapten en kinderen kregen. De stad waar ik politiek actief werd. En de stad die me confronteerde met grote verschillen. Terwijl jij studeert en een nieuw bestaan opbouwt, is er om je heen volop armoede en eenzaamheid. Je ziet dakloosheid en de gevolgen van verslaving. 

En toch. Juist hier, op deze plek heb ik ervaren dat je hoopvol mag leven. 

Van managen naar mensen

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 07-05-2021 09:15

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de vrijgegeven notulen van de Ministerraad. Opnieuw een debat over het ongekende onrecht dat in de toeslagenaffaire duizenden ouders trof en levens verwoestte. Opnieuw een debat over de fouten die de overheid maakte en niet of te traag herstelde. Opnieuw spreken we over het functioneren van de overheid en de gebreken in onze politieke cultuur.

Corona-crisis bevestigt belang van de leraar | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 09-07-2020 00:00

Het is bewonderenswaardig hoe leraren flexibel insprongen op de corona-crisis. En alles op alles zetten om kinderen het onderwijs en de aandacht te geven die ze nodig hadden. Het is dringend nodig dat Nederland meer investeert in deze beroepsgroep. Vanuit het belang van leraren én van kinderen. Dat betoogt Lisa Westerveld, aan het begin van een welverdiende zomervakantie.

"Toen in maart werd besloten dat de scholen gingen sluiten, stroopten leraren de mouwen op, en gingen aan de slag: in een mum van tijd werd het klaslokaal verruild voor de laptop. Aan de keukentafel, vanuit de slaapkamer, het washok, of in een leeg klaslokaal. Ineens moesten ze zich allerlei computerprogramma’s eigen maken en apps installeren om lessen zoveel mogelijk door te laten gaan. En zo ontstonden allerlei nieuwe vormen van onderwijs.

Maar hoe kun je lesgeven zonder contact? Ik hoorde verhalen van leraren die op de fiets al hun leerlingen bezochten. Om een boek te brengen, maar stiekem ook om even te kijken hoe het ging. Leraren die soms kilometers moesten rijden om die ene leerling te bezoeken die verder weg woonde. Ik zag hoe ze computers regelden voor leerlingen van wie de ouders het niet konden betalen. En hoorde van leraren die de kosten uit noodzaak uit eigen zak voorschoten.

De crisis vergroot verschillen Leraren maakten zich geregeld zorgen. Lagen wakker lagen, omdat ze piekerden over bepaalde leerlingen. Want niet overal gaat het thuis goed. En niet alle ouders kunnen hun kinderen helpen met moeilijke rekensommen, of taalonderwijs. Helemaal niet in gezinnen waar veel spanning is vanwege geldproblemen en het verliezen van werk.

Leraren zien de verschillen groter worden tussen leerlingen, en dat steekt. Want voor hen zijn alle kinderen gelijk. Thijs, een leerkracht die een prima baan had op een goede school, koos er zelfs voor elders te gaan werken. Op een school waar hij meer nodig is. Op een school waar kinderen zijn aandacht harder nodig hebben.

Ik werd uitgenodigd door Henk, examinator in het voortgezet onderwijs, die liet zien hoe hij leerlingen helpt met online oefenexamens. En me regelmatig appt met mooie ideeën voor deze leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben.

Ik zag hoe op Samen naar School klassen juist wél werd gekozen om kinderen met een handicap blijvend te begeleiden, omdat kinderen met een handicap fysiek contact nodig hebben. Maar ook om ouders te ontlasten voor wie de zorg voor hun kind best zwaar kan zijn.

Meer aandacht mogelijk En van mijn teamgenootje Roos, linksback in mijn voetbalteam en juf op een basisschool, hoorde ik dat ze zo blij was de kinderen weer te zien. Maar het ook fijn is om de helft van de klas te hebben. Niet vanwege minder werkdruk, maar juist omdat ze leerlingen dan méér individuele aandacht kan geven.

Deze crisis had niemand willen meemaken. Maar het brengt ook nieuwe kansen. Van deze verhalen, van leerlingen en leraren, kunnen we leren. Deze crisis heeft ouders die ineens zelf hun kinderen thuis moesten begeleiden, doen inzien wat een ongelofelijke berg werk leerkrachten verzetten. Altijd al, maar helemaal in coronatijd.

Politiek is aan zet Nu zijn de politici in Den Haag aan zet. We moeten investeren in het onderwijs, zorgen dat de werkdruk minder wordt en er meer handen in de klas komen. We moeten zorgen dat leerlingen meer individuele aandacht krijgen door de klassen te verkleinen. Dat zijn we verplicht aan onze leerkrachten, en zeker ook aan onze kinderen."

Een opinie-artikel van Lisa Westerveld met deze strekking verscheen vandaag ook in De Gelderlander

De wet die uit de tas van de koning werd gegrist was de doodsteek voor veel christelijke scholen

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 05-06-2020 08:25

Haast geruisloos nam de Eerste Kamer vorige week de wet “Meer ruimte voor nieuwe scholen” aan. Deze wet is een voorbeeld van politiek van de lange adem. Vier jaar in dit geval. En met succes: de wet zorgt ervoor dat de komende tientallen jaren het bestaansrecht van kleine christelijke scholen wordt gewaarborgd. Een mooi resultaat, zeker omdat de situatie er vier jaar geleden nog heel anders voor stond.

Bijles niet langer alleen voor kinderen van rijke ouders | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 04-03-2020 00:00

Met twee aangenomen voorstellen hebben de SP en GroenLinks een gevoelige tik uitgedeeld aan particuliere bijlesinstituten die alleen scholieren helpen die het kunnen betalen. Niet alleen komt er een reclameverbod voor deze instituten binnen scholen, ook moeten er met scholen afspraken gemaakt worden, zodat ze zelf bijles aan gaan bieden wanneer dit nodig is.

De bijlesindustrie is de afgelopen jaren gegroeid tot een markt waarin honderden miljoenen omgaan. Volgens SP en GroenLinks leidt deze ontwikkeling tot een groeiende kansenongelijkheid, omdat alleen kinderen waarvan de ouders het kunnen betalen, bijgespijkerd kunnen worden wanneer dat nodig is.

SP-Kamerlid Peter Kwint: ‘Natuurlijk is de eerste prioriteit dat iedereen gewoon goed onderwijs op school krijgt. Maar een uurtje Frans of wiskunde, omdat je daar niet iets minder goed in bent, hoort niet uitbesteed te worden aan dure instellingen, voor wie het kan betalen. Dat hoort gewoon voor iedereen beschikbaar te zijn. Goed onderwijs is geen gunst naar kinderen van rijke ouders, maar een recht voor iedereen.’

Prestatiedruk afremmen GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld: “Steeds meer kinderen volgen bijlessen en examentrainingen. Bijlesbureaus verdienen veel aan kinderen van ouders die het kunnen betalen. Door te voorkomen dat bijlesinstituten reclame kunnen maken binnen scholen, remmen we de prestatiedruk af bij om hun ouders hun kind bijles te laten volgen, enkel om hen hoger te laten scoren voor hun eindtoets. En zorgen we dat de kansenongelijkheid van kinderen in het onderwijs niet verder toeneemt en zeker niet af hangt van de dikte van de portemonnee van hun ouders."

Leenstelsel nú aanpakken | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP Waadhoeke 06-11-2019 00:00

SGP en GroenLinks willen de aanvullende beurs voor studenten zo snel mogelijk uitbreiden. Kamerleden Roelof Bisschop (SGP) en Lisa Westerveld (GroenLinks) dienen daarom vandaag bij de behandeling van de onderwijsbegroting een amendement in. Het voorstel moet het komende studiejaar (2020) al ingaan.

Bisschop: “Als we wachten op de verkiezingen van 2021 zijn we drie jaar verder voordat het leenstelsel gewijzigd wordt. Dat kunnen we richting studenten niet maken, want dan staan ze nóg eens drie jaar in de kou. Het is heel eenvoudig om de studenten volgend jaar al de helpende hand bieden. Dat doe ik door woensdag een amendement in te dienen op de Onderwijsbegroting waardoor studenten er al in 2020 op vooruit gaan.”

Inkomenspositie van studenten verbeteren Westerveld: “Veel studenten met ouders uit gezinnen met middeninkomens moeten flink lenen en hebben verschillende bijbaantjes. We roepen al jarenlang dat de aanvullende beurs moet worden uitgebreid. Ik ben blij dat we met dit amendement niet over een paar jaar, maar zo snel mogelijk alvast de inkomenspositie van studenten kunnen verbeteren."

Het amendement van SGP en GroenLinks regelt dat de aanvullende beurs (een gift) minder snel wordt afgebouwd. Roelof Bisschop: “De aanvullende beurs stopt wanneer ouders een inkomen hebben van ongeveer 50.000 euro. Door ons voorstel krijgen studenten bij een inkomen tot 64.000 euro een beurs van gemiddeld 175 euro per maand. Dat is een mooie eerste stap. Ik heb er geen zin in om de onzekerheid nog drie jaar te laten voortduren.”

Al eerder sloten de SGP en GroenLinks en ook de SGP-jongeren en DWARS zich aan bij coalitie Y, een samenwerkingsverband dat opkomt voor jongeren.

GroenLinks roept partijen op: spreek je uit voor structurele onderwijsinvesteringen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Waadhoeke 06-11-2019 00:00

Alle politieke partijen moeten zich uitspreken voor structureel investeringen in onderwijs. Die oproep deed GroenLinks Tweede Kamerlid Lisa Westerveld vandaag in de Tweede Kamer tijdens het debat over de Onderwijsbegroting.  

“Het kan niet zo zijn dat we allemaal zeggen dat onze kinderen de beste kansen verdienen, maar het onderwijs steeds weer de pineut is als er bezuinigd wordt. En dat iedereen vindt dat de leraar de kwaliteit van het onderwijs bepaalt, dat we zuinig op hen moeten zijn, maar diezelfde leraar altijd heeft moeten knokken voor zijn of haar positie”, zegt Kamerlid Lisa Westerveld.

Vandaag staken tienduizenden leraren in heel Nederland. Zij willen meer waardering voor hun vak. Dat willen zij bereiken door een beter salaris, met name voor basisschoolleraren, het verlagen van werkdruk door extra handen in de klas en meer inzet op (zij-)instroom voor de lerarenopleiding.

Geen woorden maar daden GroenLinks staat pal achter deze eisen en vindt het tijd dat ook andere partijen zich hieraan moeten committeren. “Een goede toekomst voor onze kinderen is geen politiek belang. Dat willen we allemaal. Vandaag vragen we daarom van de andere partijen: lever dan nu ook boter bij de vis en zeg toe dat er structureel geld komt.”

In het voorstel dat Westerveld vandaag aan de kamer voorlegt vraagt GroenLinks om structurele investering. “Leraren en kinderen hebben niks aan politieke discussies die nergens toe leiden. Niemand heeft daar wat aan, en al helemaal niet het onderwijsveld, waarin nu grote onrust heerst. Zij hebben alleen iets aan politici die met elkaar de schouders eronder zetten”, zegt Westerveld.

D66 heeft laten weten het voorstel te steunen.

Stakers onderwijs verdienen onze steun | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 29-10-2019 00:00

GroenLinks steunt de staking van leraren, ouders en onderwijsinstellingen op woensdag 6 november.

Vanuit het hele land zullen actievoerders van GroenLinks zich aansluiten bij de stakingen om deze kracht bij te zetten. Tijdens de begrotingsbehandeling Onderwijs in de Tweede Kamer zal GroenLinks de minister vragen om het onderwijsveld serieus te nemen en meer te investeren in onderwijs.

Stakers onderwijs verdienen onze steun

GroenLinks steunt de staking van leraren, ouders en onderwijsinstellingen op woensdag 6 november. Vanuit het hele land zullen actievoerders van GroenLinks zich aansluiten bij de stakingen om deze kracht bij te zetten. Tijdens de begrotingsbehandeling Onderwijs in de Tweede Kamer zal GroenLinks de minister vragen om het onderwijsveld serieus te nemen en meer te investeren in onderwijs.

Nederland kampt met een gigantisch lerarentekort, waardoor steeds vaker klassen naar huis worden gestuurd en onbevoegde leraren zonder lesbevoegdheid gevraagd worden om voor de klas te staan. Volgens GroenLinks is dat in een rijk land als Nederland niet uit te leggen.

De oorzaak is het lage salaris, de hoge werkdruk en de lage waardering voor onze leraren. Het zijn mensen die met hart voor de zaak voor de klas staan, maar te vaak met lood in de schoenen. Leraren die hun collega's aan een burn-out onderuit zien gaan, of zelf thuis komen te zitten. En keer op keer zijn de kinderen de klos. De situatie bevordert kansenongelijkheid en kwetsbare kinderen zijn extra de dupe. Het kan zo echt niet langer, vindt ook GroenLinks.

Noodpakket van 423,5 miljoen nodig

De onderwijsbonden en werkgevers vragen geheel terecht om een noodpakket van 423,5 miljoen. Die oproep steunen wij. Dit geld moet worden ingezet om de loonkloof tussen salarissen van basisschoolleraren en leraren van middelbare scholen te dichten. Daarnaast moet er meer worden geïnvesteerd in het verlagen van de werkdruk, door te zorgen voor meer handen in de klas.

Bij de begrotingsbehandeling over onderwijs zal GroenLinks hier voorstellen voor doen. Daarnaast zullen we pleiten voor meer aandacht voor kwetsbare leerlingen. De invoering van passend onderwijs heeft vooralsnog alleen maar voor extra werkdruk gezorgd en leidt niet tot minder thuiszitters. Bovendien wil GroenLinks dat het kabinet zich gaat inzetten om een deel van de ruim 83.000 personen die wél een onderwijsbevoegdheid hebben, maar niet in het onderwijs werken, terug te halen. Dat kan alleen door het beroep aantrekkelijker te maken.

Bezuiniging hoger onderwijs ongedaan maken

Ook het hoger onderwijs kampt met een hoge werkdruk. Twee op de drie wetenschappelijk medewerkers ervaart lichamelijke als gevolg van de hoge werkbelasting. Dat zal alleen maar toenemen door de voorgenomen herverdeling waardoor budgetten worden verschoven van alfa- en gammastudies ten gunste van technische studies. Dit suggereert bovendien onterecht dat technische studies belangrijker zouden zijn voor Nederland dan geestes- en sociale wetenschappen.

Hierdoor komt een enorme druk te liggen op universiteiten. Het betekent voor hen bezuinigingen, ontslagen, en zet druk op de kwaliteit van het onderwijs. Daarom pleit GroenLinks ervoor de bezuiniging ongedaan te maken.

Bescherm de vrijheid van onderwijs

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 25-09-2019 12:04

Maandagavond stond ik tegenover collega Klaas Dijkhoff in een speciaal debat over de vrijheid van onderwijs. Als ChristenUnie zullen we altijd blijven opkomen voor de vrijheid van ouders om een school te kiezen voor hun kinderen die past bij hun opvoeding. Mijn dochters hebben alledrie op een christelijke school gezeten en ik heb daar geen moment spijt van gehad.

Gert-Jan Segers en Klaas Dijkhoff in debat over artikel 23

ChristenUnie ChristenUnie VVD Waadhoeke 16-09-2019 09:06

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers en VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff kruisen binnenkort publiek de degens over onderwijsvrijheid. Dijkhoff zette eerder in een discussiestuk vraagtekens bij de houdbaarheid van het veelbesproken artikel 23. Volgens Segers zoekt Dijkhoff daarmee ‘ruzie met de verkeerde mensen’. Op 23 september gaan de beide coalitieleiders met elkaar in debat.

De VVD-themanetwerken Onderwijs, Justitie & Veiligheid en het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie organiseren het debat.

Beschermen, niet afschaffen

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers: “De vrijheid van onderwijs geeft iedereen de vrijheid om de school te kiezen die bij hen past. Geen enkele vrijheid is onbegrensd en dus moet misbruik van die vrijheid worden aangepakt. Maar vrijheid bescherm je niet door die af te schaffen.”

Dijkhoff en Segers gaan in het debat onder meer in op de controle van de overheid op scholen, de positie van religie in de samenleving en burgerschapsvorming in openbaar en bijzonder onderwijs.

Historicus Pieter-Gerrit Kroeger trapt de avond af met een inleiding over de geschiedenis van artikel 23. Het debat, dat plaatsvindt in Den Haag, wordt geleid door auteur Naema Tahir.

Praktische informatie

•             Meer informatie en aanmelden: https://wi.christenunie.nl/onderwijsvrijheid (aanmelden verplicht)

•             Datum en tijd: maandag 23 september, inloop vanaf 18:45 uur, start om 19:15 uur

•             Locatie: Edith Stein College, Louis Couperusplein 33 te Den Haag

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.