Nieuws van politieke partijen in Waadhoeke over VVD inzichtelijk

4 documenten

Gert-Jan Segers en Klaas Dijkhoff in debat over artikel 23

ChristenUnie ChristenUnie VVD Waadhoeke 16-09-2019 09:06

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers en VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff kruisen binnenkort publiek de degens over onderwijsvrijheid. Dijkhoff zette eerder in een discussiestuk vraagtekens bij de houdbaarheid van het veelbesproken artikel 23. Volgens Segers zoekt Dijkhoff daarmee ‘ruzie met de verkeerde mensen’. Op 23 september gaan de beide coalitieleiders met elkaar in debat.

De VVD-themanetwerken Onderwijs, Justitie & Veiligheid en het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie organiseren het debat.

Beschermen, niet afschaffen

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers: “De vrijheid van onderwijs geeft iedereen de vrijheid om de school te kiezen die bij hen past. Geen enkele vrijheid is onbegrensd en dus moet misbruik van die vrijheid worden aangepakt. Maar vrijheid bescherm je niet door die af te schaffen.”

Dijkhoff en Segers gaan in het debat onder meer in op de controle van de overheid op scholen, de positie van religie in de samenleving en burgerschapsvorming in openbaar en bijzonder onderwijs.

Historicus Pieter-Gerrit Kroeger trapt de avond af met een inleiding over de geschiedenis van artikel 23. Het debat, dat plaatsvindt in Den Haag, wordt geleid door auteur Naema Tahir.

Praktische informatie

•             Meer informatie en aanmelden: https://wi.christenunie.nl/onderwijsvrijheid (aanmelden verplicht)

•             Datum en tijd: maandag 23 september, inloop vanaf 18:45 uur, start om 19:15 uur

•             Locatie: Edith Stein College, Louis Couperusplein 33 te Den Haag

Strijd tegen onderwijscrisis vraagt om marathonmentaliteit | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA ChristenUnie Waadhoeke 14-03-2019 00:00

Het onderwijs verdient beter en daarom steunt GroenLinks de acties van het stakende onderwijspersoneel van harte. ‘De coalitie kan niet blijven roeptoeteren dat het zo geweldig is dat ze anderhalf miljard euro extra hebben geïnvesteerd. Het is een heleboel geld, maar niet genoeg om de crisis in de sector te beteugelen’, aldus Kamerlid Lisa Westerveld.

Met meer geld voor kleinere groepen en een ambitieus plan om de loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs te dichten, zou minister Slob de sector een heel eind de goede richting in kunnen sturen. Daarnaast moet hij het passend onderwijs nu echt passend maken door werkdrukbeteugeling te eisen via meer en betere ondersteuning op de werkvloer. Westerveld: ‘Via zulke maatregelen worden ook de 83 duizend mensen die ondanks een lesbevoegdheid niet voor de klas staan weer naar het onderwijs gelokt. Die zijn nu afgehaakt omdat in de eerste plaats de werkdruk te hoog is ze en daarnaast – terecht – vinden dat ze niet genoeg verdienen.’

Helaas blijven de coalitiepartijen trots tamboereren op de extra middelen en verschuilen zich achter het regeerakkoord als door vakbonden of partijen als GroenLinks wordt vastgesteld dat er meer nodig is.

Westerveld: ‘VVD, CDA, D66 en ChristenUnie lijken soms vergeten dat dit probleem vraagt om een marathonmentaliteit. Nu zijn ze flitsend uit de startblokken gekomen om vervolgens langs de weg te gaan zitten blazen. Terwijl ze niet eens halverwege zijn. Als je dan zegt dat de finish pas vele kilometers verderop ligt, krijg je verontwaardigde reacties in de geest van “zie je niet hoe hard we gingen?” Het doel is intussen wel uit zicht.’

Dat de middelen beperkt zijn en de crisis in de publieke sector niet alleen het onderwijs raakt maar ook sectoren als de zorg of defensie, maakt het probleem complex. ‘Iedereen snapt best dat het gezond krijgen van de onderwijsarbeidsmarkt niet in een vloek en een zucht is geregeld. Daar gaan jaren overheen. Maar onderken dat gewoon en doe niet of er nu genoeg gebeurt, zoals de VVD. Of bluf er geen half miljard aan investeringen bij door te doen of onderhoud aan monumenten het onderwijs ten goede komt, zoals D66.’

Volgens GroenLinks zou het ook helpen als de bekostiging op de schop gaat. Zo moeten de bekostigingsregels zo worden aangepast dat het onmogelijk wordt geld dat is bedoeld voor personeel in te zetten voor bijvoorbeeld gebouwen, tenzij daar toestemming voor is gegeven door de medezeggenschapsraad. En er moet een rem komen op de reserves: onderwijsbreed staat er 16 miljard euro op de bank. Zeven miljard euro daarvan was bedoeld voor het funderend onderwijs.

‘Ik snap best dat besturen soms geld moeten reserveren voor vastgoedonderhoud of een duur ict-systeem,’ zegt Westerveld. ‘Maar dit soort reserves voedt de suggestie dat het onderwijs het geld nu al niet op krijgt. Daarom moet het ministerie van OCW aan de slag met een maximale reserve. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is dat uiteraard niet: een spaarpot kun je maar één keer legen. Maar je kunt er wel een begin mee maken.’

Vanmiddag is er een bijeenkomst voor ...

VVD VVD Waadhoeke 31-10-2018 14:09

Vanmiddag is er een bijeenkomst voor de wijken en dorpen in Waadhoeke betreffende het huisvestingsbeleid van arbeidsmigranten. De VVD-fractie had graag als toehoorder aanwezig willen zijn op deze bijeenkomst. Voor een goede besluitvorming is het belangrijk om te horen wat er in dorpen en wijken speelt. Het college heeft ons echter laten weten dat wij als gemeenteraad niet welkom zijn. Dat vinden we als VVD-fractie zeer teleurstellend en een gemiste kans van het college. We willen in ieder geval bij deze de inwoners, wijkraden en dorpsbelangen laten weten dat wij niet vanwege desinteresse afwezig zijn, maar vanwege het ontbreken van toestemming vanuit het college.

VVD Op school leren kinderen de ...

VVD VVD Waadhoeke 20-11-2017 14:24

VVD Op school leren kinderen de kennis en vaardigheden waar ze later iets aan hebben. Op school leren ze ook wat onze normen en waarden zijn en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Waar is de rol van de ouder? Uit onderzoek blijkt dat de invloed van ouders veel groter is dan die van de leerkracht. Dat betekent automatisch dat de normen en waarden van thuis de belangrijkste zijn bij leerlingen. Wat vindt de VVD hier van? Op school leer je wat normaal is en wat niet. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van mensen, maar ook de samenleving heeft er belang bij. Wij zijn trots op onze meesters en juffen voor de klas. Ik ben als directeur van een basisschool ook ontzettend trots op de meesters en juffen. Ik zie ook hoe hoog de werkdruk is. En ik zie hoe oud de meeste gebouwen zijn. Hier kan de VVD een rol in spelen. Welke wil de VVD pakken?  De school moet goed en veilig bereikbaar zijn voor kinderen en ouders. Wij willen dat er goede mogelijkheden zijn om je kind met de fiets of auto af te zetten bij school. Hoe gaan jullie dat concreet invullen?  Adequate signalering en aanpak van taal-, reken- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen vergroot de kansen van kinderen. De VVD vindt daarom dat de gemeente samenwerking moet stimuleren tussen peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, het primair onderwijs, het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs. Uiteraard moeten ouders hierbij worden betrokken. Prima. Helemaal mee eens.  Onderwijs en het lokale bedrijfsleven werken samen, zodat kinderen goed voorbereid worden op hun baan voor later. Praktijkgerichte stages moeten dit in belangrijke mate ondersteunen. Worden bedrijven hiertoe verplicht?  Het samengaan van scholen in de dorpen en in de stad stimuleren we. We gaan ook voor 1 onderwijskoepel voor het openbaar basisonderwijs in de gemeente Waadhoeke. Waarom 1 onderwijskoepel? Is dat belangrijk voor gemeente waadhoeke? Het gaat er volgens mij om wat het belangrijkste voor het onderwijs is. Immers daar heeft de leerling het meeste baat bij. Waarom wordt hier alleen het openbaar onderwijs benoemd en niet het christelijk, rooms-katholiek, gereformeerd of Islamitisch onderwijs? Hoe zorgt de VVD er voor dat ze niet alleen een gesprekspartner is van het openbaar onderwijs maar van alle onderwijskoepels?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.