Nieuws van politieke partijen over Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS inzichtelijk

3 documenten

Oermuseum Diever centraal bij zomerbijeenkomst

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 05-07-2019 09:27

De zomerbijeenkomst van Progressief Westerveld vond dit jaar plaats in Diever. Oud-raadscollega Wil Kreike leidde de ongeveer 30 aanwezigen rond in het Oermuseum, waar hij nauw bij betrokken is. Wil is een geboren verteller, dus Progressief Westerveld hing aan zijn lippen.

Daaraan voorafgaand hadden drie vertegenwoordigers van de belangrijke musea in Westerveld (Oermuseum, Museums Vledder en Miramar Zeemuseum ons bijgepraat over het reilen en zeilen in het museale deel van de Westerveldse cultuur. Samen met Museum De Koloniehof vormen zij belangrijke elementen in de toeristische sector, maar daarnaast hebben zij ook goede relaties met het onderwijs.

In Brinkzicht Diever werd een korte toespraak gehouden door PW-voorzitter Hans Verhoef. Hij zette de twee nieuwe commissieleden voor Progressief Westerveld in het zonnetje, waaronder Hans van Teijlingen, die al een jarenlange staat van dienst heeft binnen de partij.

Fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen liep vooruit op de behandeling van de Perspectiefnota. Zijn stelling was, dat deze fase cruciaal zal blijken te zijn in deze collegeperiode.

Al met al een plezierige - maar net wat voortijdige - afsluiting van het politieke jaar!

Water Maatschappij Drenthe, maak schoon schip

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD Westerveld 05-02-2019 13:24

De Water Maatschappij Drenthe is de laatste jaren behoorlijk onder vuur komen te liggen. Grote verliezen op neven-activiteiten buiten de kern-activiteit (het leveren van schoon drinkwater), een periode met een slecht functionerende Directie en Raad van Toezicht en inadequate informatie-voorziening. Reden genoeg voor Progressief Westerveld en de VVD om een debat aan te vragen over dit onderwerp. Dat debat vond plaats in de Commissie Fysiek Domein en Middelen, in aanwezigheid van de nieuwe Directeur van de WMD, de heer Leo Hendriks.

Enige achtergrond: Op 9 mei 2017 heeft de commissie FDM een reeks van stukken ontvangen over de N.V. Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD). Reden voor de agendering was de gang van zaken rondom allerlei waterprojecten van de WMD in Indonesië. Deze projecten hebben geleid tot een afboeking van ongeveer 13 miljoen Euro. Dit verlies is ten laste gebracht van het Eigen Vermogen van de WMD. Om de drinkwateractiviteiten te scheiden van alle andere (commerciële) activiteiten is er in 2017 een splitsing aangebracht tussen de activiteiten voor het leveren van drinkwater en alle andere zaken. Hierdoor is inzage in de kosten en de opbouw van tarieven voor de waterlevering transparant geworden. De vraag is of dat ook geldt voor de andere activiteiten van de WMD.

De financiële verantwoordelijkheid voor de gemeente Westerveld is echter niet veranderd met de splitsing. De gemeente heeft, naar rato van het aantal drinkwateraansluitingen,  ongeveer 1% van de aandelen in bezit. De provincie Drenthe heeft 50% van de aandelen, de andere 49% van de aandelen zijn in het bezit van de andere Drentse gemeenten, uitgezonderd Meppel. Deze 1% aan aandelen maakt dat wij ook risico lopen voor 1% van tegenvallers, mochten die ten laste van de aandeelhouders worden gebracht.

Dat brengt ons op de kwestie Wildlands. De WMD is al jarenlang verweven met het dierenpark in Emmen. Het belang van WMD in Wildlands is met de oprichting van Wildlands alleen maar groter geworden. Maar inmiddels is ook Wildlands in de financiële problemen geraakt en dreigt dus een nieuwe strop voor de WMD.

Door middel van de agendering van dit debat wilden Progressief Westerveld en de VVD graag geïnformeerd worden over de stand van zaken rondom de projecten in Indonesië, de risico’s die we lopen wat betreft Wildlands en welke risico’s we nog lopen met andere projecten van de WMD, en van gedachten wisselen over de mogelijkheden om de risico’s voor de gemeente, voor nu en in de toekomst, te beperken.

Michiel van de Kasteelen voerde namens Progressief Westerveld het woord. Hij bracht in herinnering dat voor de projecten in Indonesië zijn in de jaarrekeningen 2016 en 2017 voorzieningen getroffen. De onderhandelingen over de terugtrekking uit de activiteiten zouden in 2018 worden voortgezet. Hij stelde daaromtrent twee vragen: ~ Is alles nu afgerond, zijn de projecten in Indonesië afgestoten? ~ En is alles nu financieel ook afgerond?

Volgens de Jaarrekening 2017 had WMD een bedrag van 20 miljoen Euro voor de waterfabriek, het multimediagebouw en de installatie van Water & Energie op de balans staan. Daarbij staat vermeld: “Ofschoon de betreffende activiteiten kostendekkend doorberekend worden aan Wildlands, blijft de continuïteit van Wildlands een niet te verwaarlozen risico voor het daadwerkelijk terugverdienen van deze investeringen”. We begrepen uit berichten in de pers dat WMD zich terugtrekt uit de ijsbaan in Hoogeveen. Blijkbaar was er ook daar het plan om te investeren.

Op dit vlak had Michiel van de Kasteelen de volgende vragen: ~ wat is op dit moment de hoogte van de schuld van Wildlands aan WMD? ~ wanneer en door wie is de beslissing genomen om in de ijsbaan in Heerenveen te investeren? ~ welke andere risicodragende projecten heeft WMD verder nog op de balans staan?

De beslissingen om te investeren in Wildlands zijn allemaal al enige jaren terug genomen. Die investeringen zijn ook in de jaarverslagen uit die tijd terug te vinden. Er zijn commissarissen om afgetreden, maar het heeft in die tijd allemaal niet geleid tot vraagtekens bij de investeringen, in elk geval niet in onze gemeente. Het heeft dus weinig zin om daar verder naar terug te kijken. Het debacle met de investeringen in de Indonesische projecten en het risico wat er momenteel wordt gelopen met Wildlands maakt wel duidelijk dat (semi)overheids-instellingen de nodige voorzichtigheid zouden moeten betrachten bij het aangaan van risicovolle investeringen.

Progressief Westerveld zegt niet dat het nooit moet gebeuren, maar wel dat je moet beseffen dat je geld uitleent dat niet van jou of je bedrijf is, maar dat opgebracht is door burgers. Bij de WMD hebben burgers ook geen enkele invloed of keuzemogelijkheid: ze zijn verplicht aangesloten bij het drinkwaterbedrijf en ze hebben de prijs maar te betalen. Anders dan bij gas- en elektra of een zorgverze-kering is er geen keuzevrijheid. De enigen die op kunnen komen voor de belangen van de burgers zijn de aandeelhouders.  Progressief Westerveld wil dat de raad van nu af geraadpleegd wordt voordat een vennootschap risicodragende investeringen wil aangaan die buiten de kerntaken van die vennootschap liggen.

De gemeente Westerveld heeft die positie in de WMD: wij hebben 1% van de aandelen. Maar wij zijn ook aandeelhouder in 11 andere NV’s of BV’s: Zes BV’s die ontstaan zijn uit de verkoop van Essent en voorts De Rendo, Vitens, Wadinko, Rova en de Bank Nederlandse Gemeenten. Dat leidt tot de volgende vragen: ~ kan het College een overzicht verschaffen hoe groot het nominale bedrag is waarvoor de gemeente voor elke NV/BV risico draagt? ~ is het risico voor de gemeente wat betreft de WMD inderdaad beperkt tot dat bedrag, of voelt het college zich moreel verplicht tot 1% van ongeacht welk verlies? ~ is het college bereid om van nu af de gemeenteraad/de commissie te raadplegen voordat een vennootschap risicodragende investeringen wil aangaan die buiten de kerntaken van de vennootschap liggen? ~ en is het college bereid om de stukken van de verschillende aandeelhoudersvergaderingen standaard ter inzage te leggen voor de raadsleden?

Wethouder Wilfried de Jong zegde toe, dat het College de raad tijdig en volledig zal informeren over alle risicodragende investeringen, die worden gedaan door bedrijven waar de gemeente als aandeelhouder of anderszins aan deelneemt.

Leo Hendriks, de nieuwe directeur van de WMD, zette in zijn reactie op alle zorgen en vragen vanuit de Commissie het beeld neer van een organisatie, die heel goed begrepen heeft dat er fundamenteel veranderd moet worden. De structuur van besluitvorming, informatievoorziening en toezicht is grondig gewijzigd. De sfeer van "ons kent ons" is voorbij. Daarnaast gaf hij aan, dat de WMD zich vanaf nu gaat terugtrekken op haar kernterrein: de levering van schoon drinkwater. Met grote zorgvuldigheid gaf hij vervolgens antwoord op alle vragen die bij de raadsleden leefden.

In dat verband deed hij een opmerkelijke uitspraak. Zeker is de WMD veel (extra) geld kwijt aan de afwikkeling van de projecten in Indonesië en bij andere zaken, die tot verliezen hebben geleid, maar waar nog veel meer (extra) geld voor nodig is, is de zuivering van het water door de toename van de vervuiling met "gewasbeschermingsmiddelen", een vervuiling die nog vele jaren nadat de middelen zijn gebruikt in het grondwater doorsijpelt. De consument betaalt - in de prijs van het drinkwater - de kosten van de vervuiling door de landbouw.

Op die uitspraken van Leo Hendriks gaat Progressief Westerveld zeker nog terug komen.

Commissie Fysiek Domein en Middelen

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD CDA PvdA Westerveld 02-10-2018 08:13

Aanwezig voor Progressief Westerveld: Hans de la Mar en Michiel van de Kasteelen.

Relevante agendapunten: Rondvraag PvdA Japanse Duizendknoop; Rondvraag PvdA Ecoloog; Rondvraag PvdA Steenmarterbeheerplan; Rondvraag Progressief Westerveld Crossmotoren in Natuurgebieden; Rondvraag VVD Inzameling Afval; Rondvraag VVD Plan Vledder Noord; Vaststellen 2e wijzigingsverordening heffing en invordering leges 2018; Ingekomen stukken: Rapport Methaanlekkage Groningen; Info B&W: Zienswijze op Provinciale Omgevingsvisie; Verbonden Partijen: Halfjaarsrapportage RUD.

De drie Rondvragen van de PvdA werden door het College naar tevredenheid beantwoord. Wethouder Doeven deelde mee dat de provincie en de 12 gemeenten met elkaar in gesprek zijn over een gezamenlijke aanpak van de Japanse Duizendknoop. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) vermeldde dat de gemeente op dit moment ecologische kennis extern inhuurt, maar dat hij bereid is bij een komende personele wisseling te bekijken of dat 'in huis gehaald kan worden'. En wethouder Doeven liet weten dat de Gemeente van de ontheffing, die men van de Provincie kan krijgen voor het vangen of verontrusten van steenmarters nog geen gebruik is gemaakt.

Progressief Westerveld had een Rondvraag ingediend naar aanleiding van een uitspraak in Hoger Beroep van het Gerechtshof in Leeuwarden. Het Hof had drie motorcrossers vrijgesproken, cq ontslagen van rechtsvervolging, voor het rijden of zich bevinden met crossmotoren in het natuurgebied Holtingerveld (zie ook apart bericht op deze website). Wethouder Doeven liet in antwoord op de vragen weten, dat de Gemeente nog steeds (met Progressief Westerveld) van mening is dat het rijden met motoren in natuurgebieden in principe verboden zou moeten zijn, maar dat het ontslag van rechtsvervolging niet het gevolg is van verkeerde bebording, maar van een verkeerde tenlastelegging door de handhavers. Hij kon niet helemaal garanderen dat bij alle ingangen de juiste borden stonden, maar vroeg zich ook af of dat wel doenlijk is. Hij wilde - in antwoord op de laatste vraag van Progressief Westerveld - wel met (de) motorcrossers in overleg over waar, wanneer en onder welke voorwaarden zij eventueel wel hun sport kunnen beoefenen.

De VVD had een Rondvraag ingediend of er voortgang te melden was op het punt van de nieuwe wijze van inzamelen van afval. Echter diezelfde dag was een brief bij de bewoners in de bus gekomen dat per 1 januari de inzameling gaat veranderen. Het probleem van de VVD was daarmee niet meer de vraag of er voortgang was, maar waarom de Raad daarover niet tevoren was geïnformeerd. Wethouder Doeven liet weten dat hij het gebrek aan informatie aan de Raad op voorhand betreurde en ervoor zal zorg dragen dat dat niet meer voor komt.

Ook was er een last minute Rondvraag van de VVD over het plan Vledder Noord. Men had begrepen dat de uitvoering van het plan vertraging zou oplopen omdat een procedure tot wijziging van het Bestemmingsplan moet worden doorlopen. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) meldde dat Dorpsbelang Vledder nu in principe de organisatorische verbanden om het plan te realiseren voor elkaar heeft. Er moet nog een klein bedrag worden gevonden om ook daadwerkelijk te kunnen starten. Als dat helder is, kan het contract met de Gemeente worden getekend om te komen tot de overdracht van de grond. Op dat moment moet ook een procedure tot aanpassing van het Bestemmingsplan worden doorlopen, en dat gaat inderdaad nog zeker een jaar duren. Hans de la Mar (Progressief Westerveld) gaf aan, dat hij zeker een jaar geleden al had gezegd dat er een procedure tot wijziging van het bestemmingsplan doorlopen zou moeten worden, maar dat het toenmalige College daar kennelijk geen noodzaak voor zag. "Dan is niet gek als je nu tegen vertraging oploopt."

Bij de vaststelling 2e wijzigingsverordening heffing en invordering leges 2018 vroeg Hans de la Mar namens Progressief Westerveld of het College bereid was nog eens te kijken naar de kosten voor het thuisbezorgen van documenten, aangezien het in De Wolden voor een aanzienlijk lager bedrag wordt gedaan, en de prijs daar ook niet stijgt bij het bezorgen van meerdere documenten. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) wilde best kijken of er goedkopere mogelijkheden zijn, mits net zo veilige en betrouwbaar.

Onder Ingekomen stukken lag voor een Rapport over Methaanlekkage bij de Groningse gasvelden. Hans de la Mar vroeg namens Progressief Westerveld of het College bereid was aan het Staatstoezicht op de Mijnen te vragen na te gaan of hetzelfde ook hier kan gebeuren. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) gaaf aan, dat hij zijn zorgen en vragen bij Vermilion neerlegt, maar dat inderdaad ook bij SODM zal doen.

Onder Informatie College B&W lag o.a. voor de Zienswijze die het College heeft ingediend op de Provinciale Omgevingsvisie. Een van de elementen daarin was dat de indruk zou kunnen ontstaan, volgens Hans de la Mar (Progressief Westerveld) dat de Gemeente al in zee zou willen gaan met een specifiek bedrijf voor wat betreft de mestvergassingsinstallatie in Havelte. Hij vroeg het College of er door dit of het vorige College al gesprekken waren gevoerd en toezeggingen gedaan op dit punt, aangezien de afspraak in het College-akkoord is dat op dit punt nader onderzoek gedaan moet worden en mestvergassing niet op voorhand al mogelijk gemaakt moet worden. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) meldde dat er een gesprek is gevoerd met een bedrijf dat interesse heeft in de bouw van een mestvergassingsinstallatie, maar dat er door dit College, noch (voorzover hem bekend) door het vorige College enige toezegging is gedaan. Gerjo Ballast (CDA) probeerde daarop net iets meer uit de discussie te halen (namelijk een voorhand meer positieve insteek ten aanzien van mestvergassing) dan er nu in bleek te zitten. Fractie van Progressief Westerveld en ook de wethouder willen eerst nader onderzoek en dan een besluitvormingsprocedure waarin alle opties worden afgewogen.

Tenslotte vroeg Michiel van de Kasteelen namens Progressief Westerveld aandacht voor de Halfjaarsrapportage van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Eerder dit jaar had hij al wat uitvoeriger stil gestaan bij het belang van de RUD voor de handhaving van milieu- en ruimtelijke ordeningsregels, en bij de enorme problemen waarvoor deze organisatie zich gesteld ziet. Problemen die deels door de Provincie en Gemeenten zelf over de organisatie waren afgeroepen door de bezuinigingen op de financiering. In deze Halfjaarsrapportage lijkt het financieel wat beter op orde te komen door een sterkere inzet op het halen van 'productie', maar dat lijkt zich te vertalen in een zeer hoog ziekteverzuim. Hij vroeg het College de zorg daarover mee te nemen naar de RUD. Wethouder de Jong (Progressief Westerveld) zegde dat toe.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.