Nieuws van politieke partijen in Breda over D66 inzichtelijk

35 documenten

Alle moties van D66 bij Evenementenbeleid Breda 2020 aangenomen

D66 D66 VVD CDA Breda 24-05-2020 11:55

Pas sinds 3 jaar hebben we in Breda een evenementenbeleid. Omdat dat pas voor het eerst was, is er een uitgebreide evaluatie gedaan met alle betrokken partijen en belangengroepen in de stad. Het resultaat mag er dan ook zijn, het nieuwe evenementenbeleid 2020 is een gebalanceerd stuk geworden waar de reacties heel positief over waren, zowel vanuit inwoners, organisatoren, belangengroepen als de raad.

Net op het moment dat we de besluitvorming in wilden gaan, brak de coronacrisis uit. Daardoor heeft het even on hold gestaan en wilde het lot dat juist dit stuk het eerste beleidsstuk was dat we sinds de uitbraak weer in de raad – digitaal – hebben besproken. Evenementen, die mogelijk wel het langst op zich laten wachten voor die weer kunnen. Tegelijkertijd misschien ook wel waar we het meest naar verlangen om het leven weer te kunnen vieren.

D66 is trots op al onze evenementen en voor mij persoonlijk was dit wel een onderwerp waar ik echt naar had uitgezien. Ik hou van evenementen en ik ben dan ook met plezier met al die belanghebbenden in gesprek gegaan om input op te halen om te kijken hoe we al die pareltjes van evenementen nog mooier kunnen maken. Want het zijn mede die evenementen die onze stad Breda maken, parel van het zuiden.

En – hoe spijtig ook – juist deze tijd biedt ook de tijd en kans om een aantal dingen nog echt te verbeteren. Namens D66 ben ik dan ook met een 3-tal voorstellen gekomen om die festivals nog mooier te maken. Ten eerste gaan we organisatoren ondersteunen door het hele vergunningenproces te digitaliseren zodat al die organisaties en vrijwilligers zich nog meer met hun passie bezig kunnen houden, namelijk het organiseren van hun evenement. Ook gaan er uitwerkingsprogramma’s komen hoe we onze evenementen de komende jaren volledig gaan verduurzamen, van plasticvrij tot groene energievoorziening. Tot slot hebben we een motie ingediend om een aansprekend E-evenement (E-sports) naar Breda te halen. Al onze voorstellen hebben het gelukkig gehaald! Zo gaan we nu organisatoren ondersteunen, de plastic soep terugdringen en meer inzetten op evenementen van de toekomst.

Daarnaast hebben we nog 3 moties mee ingediend. Een van de VVD om te zoeken naar nieuwe locaties, waarmee we verder kunnen werken aan gebiedsontwikkelingen zoals op het Havenkwartier en het spreiden van evenementen. Ook een van het CDA om in te zetten op preventie van en informatie over gehoorschade en een van de SP over meer toegankelijke evenementen voor mensen met een beperking. Tot slot hebben we gelukkig ook nog een verstrekkend plan kunnen tegenhouden. De VVD wilde namelijk de natuurinvestering voor evenementen in het buitengebied verlagen. Niet alleen is D66 zuinig op onze kostbare natuur, ook had het een risico opgeleverd dat natuurverenigingen en evenementenorganisatoren weer geregeld tegenover elkaar zouden komen te staan in de rechtszaal. Waarbij zowel de natuur als de evenementen in het geding waren gekomen.

Al met al hebben we nu een nieuw prachtig evenementenbeleid dat perspectief biedt en hoop geeft voor als we straks het leven weer echt volop mogen vieren. D66 Breda ziet er alvast naar uit!

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

D66 Breda Mobiliteitsvisie

D66 D66 Breda 02-11-2019 14:50

Bijdrage van Patrick Smans, raadslid D66 Breda op mobiliteit

Voorzitter, de wethouder zei het vorige keer zelf al. Mobiliteit is enorm complex. Bij mijn voorbereiding kon ik dan ook maar niet bepalen waar ik mee zou beginnen. Misschien de in Rotterdam vorige week vastgestelde nieuwe Fietskoers 2025? Het laat zich raden welke keuze zij hebben gemaakt met als ondertitel ‘de fiets als hefboom in de mobiliteitstransitie’. Of de nieuwste modellen auto’s op waterstof, waarvan er 100.000 in stílstand net zoveel energie aan het net leveren als een kerncentrale? Een ding is zeker, als wij nú onze mobiliteit opnieuw konden inrichten, zouden we dat heel anders doen dan we in het verleden gedaan hebben.

Stelt u zich daarom even King’s Cross in Londen voor, een van de drukste knooppunten in de stad waar tientallen bus-, trein- en metrolijnen bij elkaar komen. Je zou dat alleen nu nooit meer op kunnen zetten, zo groots, zo dicht bij het centrum.

En dat brengt mij bij de bouwstenen en ik neem u mee langs 3 lijnen:

Onze ambitie Wat er wél in de bouwstenen staat En wat er wat D66 betreft ontbreekt

We hebben nu een kans, gezien de transformatie die voor ons ligt. De kans om over 10 of 30 jaar niet weer te denken, hadden we het maar anders gedaan toen. Wat D66 betreft stoppen we nu dan ook om de trends op mobiliteitsgebied te volgen, maar gaan we erop sturen, anders slibt Breda helemaal dicht.

In de vorige MobiliteitsAanpak lezen we al dat in 2030 tov 2007 het autogebruik gelijk moest blijven, het fietsgebruik met 60% moest groeien en het OV met maar liefst 160%. We zijn al ruim over de helft en waar staan we? Het autogebruik is flink toegenomen. Het aandeel fietsgebruik daalde de afgelopen jaren en het OV-gebruik neemt ín Breda een schamele 3% in. In de bouwstenen staat dat het onduidelijk is waarom het autobezit en –gebruik in Breda zo hoog is. Tegelijkertijd hebben we een overcapaciteit aan parkeerplaatsen met lage tarieven in het centrum en zijn de alternatieven gewoon nog ondermaats gefaciliteerd. Willen we als stad bereikbaar blijven in de toekomst, ook voor de auto, zullen we nu echt radicale keuzes moeten maken.

En die keuzes zijn voor D66:

Meer prioriteit voor langzaam verkeer, ofwel voorrang voor de fiets Slimme mobiliteit en Transferia 2.0, ofwel, in plaats van King’s Cross een Bredaas Kruis En nieuwe vormen van (collectief) (openbaar) vervoer, ook via water, ofwel een totale verleiding van echt goede alternatieven

Het is noodzaak hierop in te zetten. Om bereikbaar te blijven, vanwege de innovaties die op ons af komen, de veranderende demografische samenstelling en behoeftes, het klimaat, het binnenstedelijk ruimtegebrek en de geplande ontwikkelingen.

Over langzaam verkeer, 3 suggesties:

Maak fietspaden comfortabel, aantrekkelijk, veilig en slim. Ik heb genoeg voorbeelden van waar het beter kan, maar eigenlijk is het heel simpel; zorg ervoor dat er geen enkele belemmering is om de fiets te pakken, waar je in Breda ook vandaan komt. Met extra aandacht voor de veiligheid nabij scholen. Ten tweede; een gastvrij, bereikbaar en dus autoluwer centrum. Wij leggen daarbij de nadruk op aangepaste routering, meer fiets- en – uiteindelijk – minder autoparkeerplaatsen. Dat is beter voor de doorstroming, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, voor bewoners en bezoekers. Niemand staat voor zijn plezier te wachten op de Markendaalseweg of de Prinsenkade, dat moet toch anno 2019 beter kunnen. En voor voetgangers en fietsers is het zelfs gewoon onveilig. Wat D66 betreft combineren we de transferia – en ik kom daar zo verder op terug – met:

Gedifferentieerde parkeertarieven Minder auto- en meer fietsparkeerplaatsen Aanpassen van de routering op en binnen de singels, zoals éénrichtingsverkeer en het ontnemen van de mogelijkheid om linksaf te slaan. Mensen zijn echt wel bereid een stukje om te rijden – of de bus of de fiets te pakken als dit betere alternatieven zijn, als daarmee de doorstroming verbetert! En voorzitter, laten we niet vergeten dat we een enorm vliegwiel aan het rollen hebben. Breda profileert zich als fietsstad in een fietsregio. Na jaren BinckBank Tour komt verdorie de Vuelta komend jaar naar Breda. Laten we dit dan ook aangrijpen om ook in de keuzes die we maken de fiets voorrang te geven.

Dan transferia 2.0 – mobiliteitshubs, in samenhang met Mobility as a Service en data, maar ook het OV. Ik noemde King’s Cross, het Bredase Kruis al. We zien het liefst meerdere hubs, zowel groot als klein. En zorg dan samen met de nieuwe busconcessie dat dit een echt alternatief wordt. Pas als je snel, frequent, goedkoop en comfortabel kunt reizen, is dit een echte verleiding.

En laten we wel wezen, zo’n hub schetst louter kansen. Zet er gewoon een waterstof tankstation bij. Roosendaal en Oosterhout krijgen er al één. Gratis parkeren in ruil voor stroom, ik noem maar wat. Maar ook deelfietsen, een fietsenmaker en food en non-food pickup-points zorgen ervoor dat we ook echt een brede toegevoegde waarde creëren.

Over andere trends en bouwstenen kan ik het volgende meegeven voorzitter;

CO2-neutrale mobiliteit; dit komt er niet alleen aan, het is pure noodzaak om te werken aan een gezondere leefomgeving en het terugdringen van CO2- en andere uitstoot, bijvoorbeeld met een milieuzone. Wat D66 betreft is dit al lang geen discussie meer in is het een onderlegger voor de keuzes die wij maken. Grenzeloze verbondenheid en routering autoverkeer: De hoofdinfrastructuur moet goed blijven, natuurlijk. Desalniettemin is steeds meer asfalt wat D66 betreft geen duurzame oplossing. Verleid liever tot het maken van andere vervoerskeuzes. Met een beter OV-systeem hóef je namelijk niet meer per se met de auto van de ene kant van de stad naar de andere. En als we het hebben over grenzeloze verbondenheid, laat Breda International Airport dan het eerste vliegveld in Nederland worden waar elektrische vliegtuigen landen en opstijgen en vanwaar we echt in 3 kwartier in Londen of Kopenhagen staan.

En dan voorzitter, datgene dat wat D66 betreft nog ontbreekt.

Ten eerste, vervoer over water, zowel voor goederen als personen. Van het station of een nieuwe mobiliteitshub per boot, hóp het centrum of het nieuwe Haveneiland in. En straks, als de Nieuwe Mark er ligt, zelfs hop on en hop off. Lijkt D66 prachtig.

Logistiek en zakelijke (stads)distributie gaat echter verder. Hoe ontwikkelt zich dit de komende 10-20 jaar? Kijk of u hier de input van de Logistics Community Brabant in kunt meenemen. Ten tweede: Smart mobility. Routering, slimme drempels, wegmarkering, slimme verlichting, grip op vervoersstromen, iVRI’s, privacy, apps… Wij zien hier graag een visie op met ambitie! Tot slot – en dit is wat lastiger – zien wij enerzijds graag concreet terug hoe we onze doelen gaan realiseren. Indien niet in de visie, dan in uitwerkingsprogramma’s. Anderzijds gaan de ontwikkelingen zo snel, daar wil je ook op in kunnen spelen, zonder gelijk een nieuwe visie te hoeven maken. Een zekere mate van flexibiliteit in de visie is daarom ook gewenst.

Voorzitter, ik ga afsluiten. Bereikbaarheid gaat over veel meer dan van A naar Breda. Hoe je ook reist, het moet voor iedereen toegankelijk, veilig en comfortabel zijn. Sterker nog, wat D66 betreft mag reizen een plezier worden, een moment om andere dingen te doen en te ontspannen.

Dus hop on, achter het stuur en kies voor de toekomst. Dank u.

 

 

😴 Toen ons raadslid Joek van Pul ...

D66 D66 Breda 05-06-2019 09:00

😴 Toen ons raadslid Joek van Pul vanochtend opstond; "Heerlijk wakker worden op deze grijze dag!! Meer dan een half jaar na onze motie Rookvrij spelen, leren en opgroeien blijft “Rookvrij” in Breda oprukken. Naast dat speeltuinen, evenementen, de zorg, sportclubs en scholen mee doen is zelfs NAC van plan om in 2020 het stadion rookvrij te maken. Gelukkiger dan dit kan ik niet worden op deze woensdag ochtend! Strijd mee! Samen naar een rookvrije generatie omdat onze (klein) kinderen dit verdienen!"

Eindsprint van de ...

D66 D66 Breda 16-03-2019 20:17

Eindsprint van de verkiezingscampagne is ingezet. Vandaag waren we overal in Brabant zichtbaar. D66 De Baronie ging vandaag in gesprek met inwoners van Zundert.

Mooi stukje in BredaVandaag over het ...

D66 D66 PvdA Breda 01-03-2019 13:24

Mooi stukje in BredaVandaag over het masterplan Hoge Vucht! 👇👇👇 #voordetoekomst #HogeVucht Faissal Boulakjar

D66 Breda en PvdA Breda lanceren ...

D66 D66 Breda 21-02-2019 15:49

D66 Breda en PvdA Breda lanceren ✅actieplan voor Hoge Vucht. Je kunt de bespreeknotitie teruglezen op onze website. ⬇️ Faissal Boulakjar Arjen van Drunen Younes Nahnahi

🚂🚃Betere treinverbinding in zicht🚃🚃 ...

D66 D66 Breda 05-02-2019 16:10

🚂🚃Betere treinverbinding in zicht🚃🚃 Brabantse steden krijgen waarschijnlijk eind 2019 een betere treinverbinding met elkaar en met de zuidelijke Randstad. Er gaat dan vier keer per dag een Intercity rijden tussen Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht. D66 Breda raadslid Patrick Smans is er blij mee; "Iedereen wil natuurlijk zo snel en zo vaak mogelijk naar #Breda kunnen reizen. Vanaf eind 2019 kun je vanuit Tilburg en Eindhoven elk kwartier met de Intercity naar Breda! Oh ja, en terug natuurlijk ook." Toch zien de D66’ers dit nog maar als een begin. De D66-fracties in de vijf grote steden en in de Provinciale Staten pleiten al jaren voor betere treinverbindingen. “Brabant is booming! Voor bedrijven om zich hier te vestigen, voor mensen om hier te komen wonen. Om Brabant bereikbaar te houden wil D66 alternatieven voor de auto; betere treinverbeteringen zijn daarbij een uitstekend voorbeeld.” zegt D66-statenlid en fractievoorzitter Arend Meijer

✅Breda, doe mee met het ...

D66 D66 Breda 17-01-2019 10:27

✅Breda, doe mee met het #wietexperiment! Waarom? 💚Lees erover in het opiniestuk van 35 D66-fracties uit het hele land. Vanuit Breda ondertekend door 🙂 Joek van Pul. Woordvoerder gereguleerde wietteelt.

Doe mee met het wietexperiment!

D66 D66 Breda 17-01-2019 09:50

‘Hoe meer gemeenten dit jaar meedoen met het experiment voor legale wiet, hoe beter.’  Deze oproep doet Joek van Pul samen met 35 andere lokale D66 fracties door heel Nederland in het Algemeen Dagblad.

2019 wordt het jaar dat wiettelers voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na jaren gesteggel zetten we een stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waaraan criminelen veel geld verdienen.

Eindelijk zetten we de stap van oogklep-repressie naar realistischer softdrugbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in een aantal gemeenten. Voor consumenten die nu niet weten wat ze roken. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor coffeeshophouders die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 lag, dan waren we verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder Nederlanders een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat nog te eng. Die angst kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging eerder over  óf we de wietteelt willen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat het is begonnen op kritiek kan rekenen. Er spelen veel belangen, er zijn veel vragen. Hoeveel wietsoorten zijn nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoord hun jointje roken? De vragen die nu naar boven komen, zijn dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we gaan reguleren. Het wietexperiment biedt de kans te leren.

We roepen bewindspersonen op in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, veiligheid, de wensen van consumenten en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan worden verlengd. Dat is goed, want daarmee wordt het experiment niet abrupt gestopt. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven niet per definitie terug naar de illegaliteit van nu. Zo is deze proef dé kans om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Of deze proef een succes wordt, hangt niet alleen af van de voorwaarden. Het hangt ook af van de oprechte wil van iedereen die een rol speelt in het experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat wietteelt wordt gereguleerd. Als wij aantonen dat gereguleerde wietteelt mogelijk is, dan kunnen ze er in Den Haag niet omheen.

We roepen burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. In Uruguay is wiet gelegaliseerd. Luxemburg heeft plannen. Wij willen in Nederland doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag. Zodat Nederland het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

Joek van Pul, Breda Hanneke van der Werf, Den Haag Peter de Kraker, Terneuzen Jan Stoop, Tilburg Elene Walgenbach, Rotterdam Ine Woudstra, Oude IJsselstreek Saskia Verheij, Goes Josephine Elliott, Vlissingen Iris Rutjes, Enschede Pieter Herngreen, Doetinchem Han Boer, Berkelland Julie Bruijnincx, Leeuwarden Sanne de Wilde, Lelystad Martine van Bemmel, Almere Tyas Bijlholt, Amersfoort Robin Verleisdonk, Eindhoven Claudia van Bruggen, Zwolle Pieter Herngreen, Doetinchem Tiko Smetsers, Flevoland Han Boer, Berkelland Koen Mookhoek, Apeldoorn Susan van Ommen, Arnhem Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn Benjamin Hofland, Westland Robin Visker, Zeewolde Wim van Wegen, Noordoostpolder Francien Zeggelt, Leiden Toon van Gent, Nijmegen Stef Stevens, Helmond Loes ten Dolle, Winterswijk Frans Aerts, Venlo Rene van den Kerkhof, Den Bosch Alexander Hammelburg, Amsterdam Has Bakker, Utrecht Karel Eggen, Emmen Gernard Ekkelenkamp, Zoetermeer Dilia Leitner, Haarlem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.