Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Pim BliekVieze baggergrond op de ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 14-09-2018 20:46

Edam in vlammen op. Allereerst moet ...

PvdA PvdA Edam-Volendam 14-11-2017 17:47

Edam in vlammen op. Allereerst moet ik alle direct getroffenen van de brand in de Spuistraat mijn medeleven betuigen. Ik hoop van harte dat elke getroffene de kracht en de moed kan opbrengen om weer op te bouwen wat zo gruwelijk is vernietigd. Mijn gedachten gaan in eerste instantie uit naar deze mensen. Maar niet alleen voor de direct betrokkenen is het een ramp, Het is een ramp voor heel Edam. Want de Edammer moet al jaren met lede ogen aanzien dat er steeds minder winkels en voorzieningen overblijven. Naast het gestage verdwijnen van vele ondernemers in het eens zo levendige centrum, missen we nu in een klap een boekandel, een postadres met nóg een pin apparaat, een snackbar en een bruin café. En nu deze ramp zich heeft voltrokken is Edam niet alleen beroofd (hopelijk tijdelijk?) van drie ondernemers, maar als het even tegen zit ook van een goede bereikbaarheid vanaf Volendam. En daarmee is de kans op het voltrekken van een volgende ‘Stille Ramp’ evident… Want recentelijk is het nog gebleken dat door de afsluiting van de Spuistraat vanwege een Riool-probleem meerdere ondernemers (ook elders in Edam) hun omzet significant zagen slinken omdat klanten uit Volendam onze binnenstad niet meer makkelijk konden bereiken. Wanneer er nu een situatie ontstaat van een langdurende afsluiting zullen de ondernemers in het hart van Edam kraken in hun voegen met eventuele desastreuze gevolgen. De winkels die tot nu toe zijn overgebleven worden geleid door bijzondere ondernemers. Ondernemers die het op moeten nemen tegen de concurrentie van de grootstedelijke-koopriolen en het internet. Dapper blijven zij door ondernemen om hun klanten in het centrum van Edam te blijven bedienen. Geen gemakkelijke taak, en zeker geen vetpot! En toch zijn het ook die ondernemers die er voor zorgen dat de leefbaarheid van Edam op een redelijk peil blijft. Want hoe ziet Edam eruit zonder winkels? Wie loopt er nog over straat als er b.v. geen brood, vlees, groente, kleding, bloemen, boeken, postpakketten of andere levensbehoeftes te krijg zijn. Zijn dat straks alleen nog de toeristen terwijl onze bewoners en masse richting Volendam moeten voor hun boodschappen? Wordt Edam in de toekomst echt een onoverdekt stoffig museum? Daarom is het van het grootste belang dat onze gemeenteraad en bestuur heel duidelijk gaat laten zien dat zij deze problematiek, die nu volledig is bloot gelegd door deze verschrikkelijk ramp, begrijpt. Dit moeten zij doen door meteen de toegankelijkheid van Edam weer te optimaliseren. Wellicht moeten zij zelfs extra middelen gaan aanspreken om er voor te zorgen dat de ontwrichte infrastructuur en het winkelaanbod weer snel terug gebracht wordt naar ten minste het oude. (Noodwinkels...) Niet wachten op verzekeraars die er maanden over doen om tot een verdict te komen, nee, een noodplan waarbij gelijktijdig met het verzekeringswerk meteen kan worden begonnen met het terug neerzetten van wat verwoest is. Maar het is nu ook de tijd dat men door gaat pakken en de leefbaarheid actief gaat stimuleren. Door te zorgen voor een beter vestigingsklimaat in de binnenstad. Weg met de commissies die jarenlang mooie ondernemers plannen laten weg kwijnen door star te denken! En je kan het ook niet overlaten aan politici die zeggen alleen te willen faciliteren maar vinden dat de oplossing uit de maatschappij moet komen. Je hebt politici nodig die bereid zijn en het lef hebben om het voortouw te nemen met plannen en een visie. Daarom hoop ik op een gemeente die nu pro-actief, betrokken tot het menselijke af, haar uiterste best gaat doen (en meer) om de direct getroffenen van de ramp, de ondernemers, hun klanten, de bewoners van Edam, een leefbare toekomst te willen garanderen door verder te gaan daar waar een gemiddelde politicus al aan zijn wijntje zit. En tot de gene die zich verder niet aangesproken hoeft te voelen zou ik willen zeggen: “Vier dit jaar Sinterklaas en Kerst in Edam.” Wiek Vermeulen

In Memoriam Eberhard van der ...

PvdA PvdA Edam-Volendam 06-10-2017 10:00

In Memoriam Eberhard van der Laan De PvdA-fractie in Edam-Volendam heeft met grote verslagenheid kennis genomen van het overlijden van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan. Allereerst spreken wij onze steun uit aan de nabestaanden van Eberhard en in het bijzonder aan zijn vrouw en vijf kinderen. Eberhard was een groot sociaal democraat, een lefgozer, een straatvechter tegen onrecht, een standvastig bestuurder en bovenal een lieve man. Wij zien in Eberhard een voorbeeld van hoe politiek en bestuur zou moeten en kunnen zijn: eerlijk, puur, met emotie, standvastig. En het allerbelangrijkste: laten we lief zijn voor elkaar. Pim Bliek, Caroline de Graaf en Max Slotboom

Onaangenaam Sinterklaascadeau

PvdA PvdA GroenLinks Edam-Volendam 06-12-2016 19:05

https://edamvolendam.pvda.nl/nieuws/onaangenaam-sinterklaascadeau/datalekDe burgers van de gemeente Edam-Volendam hebben op pakjesavond van de gemeente een onverwacht en buitengewoon onaangenaam Sinterklaascadeau mogen ontvangen: er is een datalek geweest en mogelijk liggen uw persoonsgegevens, inclusief Burger Service Nummer, naam en adres, op straat. Of nog erger, in handen van criminelen die proberen op uw naam rekeningen te openen, producten te bestellen of telefoonabonnementen aan te gaan. Een buitengewoon ernstige situatie.

Op 5 december verschenen er in de media berichten dat er gemeenten in ons land mogelijk het slachtoffer zijn van een zogenaamd datalek. Aan het einde van de middag publiceerde de gemeente op haar website dat ook Edam-Volendam mogelijk getroffen is (dit is geenszins zeker en ook niet meer te achterhalen zegt men op dit moment). De oorzaak zou liggen bij een extern bedrijf waar een laptop is gestolen met daarop de informatie.

Wat opvalt is dat de gemeente kennelijk niet zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens van haar inwoners en hiermee de wet bescherming persoons gegevens overtreedt. Daarnaast schuift de gemeente de verantwoordelijkheid af op het externe bedrijf terwijl de gemeente volgens diezelfde wet toch echt verantwoordelijk is. De Partij van de Arbeid vindt dit zeer ernstig en heeft direct raadsvragen geformuleerd. Na overleg met de andere oppositiepartijen in de gemeenteraad is besloten deze gezamenlijk in te dienen, namens de PvdA, GroenLinks en Volendam’80. U vindt onze vragen onderaan dit artikel.

De oppositie is geschokt door deze gang van zaken en eist zo spoedig mogelijk opheldering van het college van Burgemeester en Wethouders. De onderste steen moet echt boven en de gemeente moet zich zo snel als mogelijk netjes aan de wet gaan houden waardoor deze risico’s in de toekomst beter vermeden kunnen worden. Ook vinden wij dat de informatievoorziening naar onze inwoners beter moet: niet weglopen voor je verantwoordelijkheid en alle inwoners netjes een brief sturen met uitleg en excuses.

Tot slot merken ook wij op dat het in dit specifieke geval mee kan vallen: het is niet bekend of er wel gegevens uit Edam-Volendam op de laptop stonden en het is niet perse zo dat elke dief hier bewust op uit is of ermee aan de haal gaat. Maar: wees alstublieft op uw hoede en neem onmiddellijk contact op met de gemeente als u iets raars ontdekt. Meer informatie vindt u op de website vind de gemeente: http://www.edam-volendam.nl/datalek

Namens de fractie PvdA,

Pim Bliek, fractievoorzitter

De door ons ingediende vragen:

Op 5 december heeft de gemeente het volgende artikel op haar website gepubliceerd:

http://www.edam-volendam.nl/portal-home/nieuws_43559/item/mogelijk-datalek-bij-leverancier-gemeente-edam-volendam_87070.html

Hieromtrent hebben de fracties van de PvdA, GroenLinks en Volendam’80 de volgende vragen:

Waarom is de gemeenteraad niet direct na het constateren van het lek, of in ieder geval voor publicatie, (vertrouwelijk) geïnformeerd? Is het college het met ons eens dat dit wel had moeten gebeuren bij een dusdanig ernstige calamiteit? Welke stappen zijn ondernomen in dit traject qua communicatie en escalatie binnen de organisatie? Hoe snel was de gemeentesecretaris en het college van deze calamiteit op de hoogte? Was dit in lijn met het afgesproken beleid bij calamiteiten? Wat is het beleid rond het escalatietraject bij gevoelige communicatie? Welk beleid voert de gemeente omtrent dataveiligheid, privacy en datalekken? Welke wethouder is verantwoordelijk voor dit beleid en welke acties heeft die wethouder in dit dossier ondernomen? Welke mitigerende maatregelen heeft de gemeente genomen zodra dit lek bekend was? Hoeveel burgers of bedrijven hebben al contact gezocht met de gemeente naar aanleiding van deze calamiteit en hoe worden hun vragen beantwoord? Hoe kan het dat een medewerker (al dan niet eigen of extern) rondloopt met onversleutelde data op een laptop? Waarom worden dit soort vertrouwelijke data aan externe bedrijven verstrekt? Het is gebruikelijk dat voor de (door)ontwikkeling en testen van software niet wordt gewerkt met productie-data maar met bijvoorbeeld geanonimiseerde datasets. Waarom is daar hier niet mee gewerkt? Als dit niet mogelijk was, kunt u toelichten waarom niet? De IBD adviseert om gevoelige data niet op mobiele gegevensdragers op te slaan. De IBD adviseert tevens om, mocht het toch nodig zijn mobiele gegevensdragers te gebruiken, de data minimaal te versleutelen. Waarom zijn deze richtlijnen van de IBD niet gevolgd? (https://www.ibdgemeenten.nl/wat-te-doen-tegen-datalekken/) Heeft de gemeente een wettelijk verplichtte bewerkersovereenkomst met de leverancier gesloten? Zo nee wilt u dat alsnog doen? (zie Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) artikel 14 ,lid 2) U stelt in het artikel dat u niet verantwoordelijk bent (de schuldvraag). Tegelijkertijd merkt u terecht op dat de gemeente verantwoordelijk is voor de omgang met gegevens. Deze twee beweringen lijken met elkaar in tegenspraak. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat bij de overheid data veilig is. Het afschuiven van die verantwoordelijkheid op een extern bedrijf vinden wij op zijn minst niet sjiek. Immers, de data had niet onversleuteld of niet ongeanonimiseerd aan externen mogen worden verstrekt. Immers, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de gemeente de ‘verantwoordelijke’ (Wpb artikel 1, lid d) en dient deze verantwoordelijkheid dan ook te dragen, los van het feit of eventuele schade al dan niet op het bedrijf, de ‘bewerker’ volgens de wet, Wbp artikel 1, lid e, kan worden verhaald. Voor de burger moet en mag dat niet uitmaken. Wij vragen u dit standpunt te heroverwegen en de communicatie hierover te rectificeren.

Het bericht Onaangenaam Sinterklaascadeau verscheen eerst op PvdA Edam-Volendam.

Onaangenaam Sinterklaascadeau

PvdA PvdA GroenLinks Edam-Volendam 06-12-2016 19:05

https://edamvolendam.pvda.nl/nieuws/onaangenaam-sinterklaascadeau/datalekDe burgers van de gemeente Edam-Volendam hebben op pakjesavond van de gemeente een onverwacht en buitengewoon onaangenaam Sinterklaascadeau mogen ontvangen: er is een datalek geweest en mogelijk liggen uw persoonsgegevens, inclusief Burger Service Nummer, naam en adres, op straat. Of nog erger, in handen van criminelen die proberen op uw naam rekeningen te openen, producten te bestellen of telefoonabonnementen aan te gaan. Een buitengewoon ernstige situatie.

Op 5 december verschenen er in de media berichten dat er gemeenten in ons land mogelijk het slachtoffer zijn van een zogenaamd datalek. Aan het einde van de middag publiceerde de gemeente op haar website dat ook Edam-Volendam mogelijk getroffen is (dit is geenszins zeker en ook niet meer te achterhalen zegt men op dit moment). De oorzaak zou liggen bij een extern bedrijf waar een laptop is gestolen met daarop de informatie.

Wat opvalt is dat de gemeente kennelijk niet zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens van haar inwoners en hiermee de wet bescherming persoons gegevens overtreedt. Daarnaast schuift de gemeente de verantwoordelijkheid af op het externe bedrijf terwijl de gemeente volgens diezelfde wet toch echt verantwoordelijk is. De Partij van de Arbeid vindt dit zeer ernstig en heeft direct raadsvragen geformuleerd. Na overleg met de andere oppositiepartijen in de gemeenteraad is besloten deze gezamenlijk in te dienen, namens de PvdA, GroenLinks en Volendam’80. U vindt onze vragen onderaan dit artikel.

De oppositie is geschokt door deze gang van zaken en eist zo spoedig mogelijk opheldering van het college van Burgemeester en Wethouders. De onderste steen moet echt boven en de gemeente moet zich zo snel als mogelijk netjes aan de wet gaan houden waardoor deze risico’s in de toekomst beter vermeden kunnen worden. Ook vinden wij dat de informatievoorziening naar onze inwoners beter moet: niet weglopen voor je verantwoordelijkheid en alle inwoners netjes een brief sturen met uitleg en excuses.

Tot slot merken ook wij op dat het in dit specifieke geval mee kan vallen: het is niet bekend of er wel gegevens uit Edam-Volendam op de laptop stonden en het is niet perse zo dat elke dief hier bewust op uit is of ermee aan de haal gaat. Maar: wees alstublieft op uw hoede en neem onmiddellijk contact op met de gemeente als u iets raars ontdekt. Meer informatie vindt u op de website vind de gemeente: http://www.edam-volendam.nl/datalek

Namens de fractie PvdA,

Pim Bliek, fractievoorzitter

De door ons ingediende vragen:

Op 5 december heeft de gemeente het volgende artikel op haar website gepubliceerd:

http://www.edam-volendam.nl/portal-home/nieuws_43559/item/mogelijk-datalek-bij-leverancier-gemeente-edam-volendam_87070.html

Hieromtrent hebben de fracties van de PvdA, GroenLinks en Volendam’80 de volgende vragen:

Waarom is de gemeenteraad niet direct na het constateren van het lek, of in ieder geval voor publicatie, (vertrouwelijk) geïnformeerd? Is het college het met ons eens dat dit wel had moeten gebeuren bij een dusdanig ernstige calamiteit? Welke stappen zijn ondernomen in dit traject qua communicatie en escalatie binnen de organisatie? Hoe snel was de gemeentesecretaris en het college van deze calamiteit op de hoogte? Was dit in lijn met het afgesproken beleid bij calamiteiten? Wat is het beleid rond het escalatietraject bij gevoelige communicatie? Welk beleid voert de gemeente omtrent dataveiligheid, privacy en datalekken? Welke wethouder is verantwoordelijk voor dit beleid en welke acties heeft die wethouder in dit dossier ondernomen? Welke mitigerende maatregelen heeft de gemeente genomen zodra dit lek bekend was? Hoeveel burgers of bedrijven hebben al contact gezocht met de gemeente naar aanleiding van deze calamiteit en hoe worden hun vragen beantwoord? Hoe kan het dat een medewerker (al dan niet eigen of extern) rondloopt met onversleutelde data op een laptop? Waarom worden dit soort vertrouwelijke data aan externe bedrijven verstrekt? Het is gebruikelijk dat voor de (door)ontwikkeling en testen van software niet wordt gewerkt met productie-data maar met bijvoorbeeld geanonimiseerde datasets. Waarom is daar hier niet mee gewerkt? Als dit niet mogelijk was, kunt u toelichten waarom niet? De IBD adviseert om gevoelige data niet op mobiele gegevensdragers op te slaan. De IBD adviseert tevens om, mocht het toch nodig zijn mobiele gegevensdragers te gebruiken, de data minimaal te versleutelen. Waarom zijn deze richtlijnen van de IBD niet gevolgd? (https://www.ibdgemeenten.nl/wat-te-doen-tegen-datalekken/) Heeft de gemeente een wettelijk verplichtte bewerkersovereenkomst met de leverancier gesloten? Zo nee wilt u dat alsnog doen? (zie Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) artikel 14 ,lid 2) U stelt in het artikel dat u niet verantwoordelijk bent (de schuldvraag). Tegelijkertijd merkt u terecht op dat de gemeente verantwoordelijk is voor de omgang met gegevens. Deze twee beweringen lijken met elkaar in tegenspraak. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat bij de overheid data veilig is. Het afschuiven van die verantwoordelijkheid op een extern bedrijf vinden wij op zijn minst niet sjiek. Immers, de data had niet onversleuteld of niet ongeanonimiseerd aan externen mogen worden verstrekt. Immers, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de gemeente de ‘verantwoordelijke’ (Wpb artikel 1, lid d) en dient deze verantwoordelijkheid dan ook te dragen, los van het feit of eventuele schade al dan niet op het bedrijf, de ‘bewerker’ volgens de wet, Wbp artikel 1, lid e, kan worden verhaald. Voor de burger moet en mag dat niet uitmaken. Wij vragen u dit standpunt te heroverwegen en de communicatie hierover te rectificeren.

Het bericht Onaangenaam Sinterklaascadeau verscheen eerst op PvdA Edam-Volendam.

De burgers van de gemeente ...

PvdA PvdA GroenLinks Edam-Volendam 06-12-2016 18:54

De burgers van de gemeente Edam-Volendam hebben op pakjesavond van de gemeente een onverwacht en buitengewoon onaangenaam Sinterklaascadeau mogen ontvangen: er is een datalek geweest en mogelijk liggen uw persoonsgegevens, inclusief Burger Service Nummer, naam en adres, op straat. Of nog erger, in handen van criminelen die proberen op uw naam rekeningen te openen, producten te bestellen of telefoonabonnementen aan te gaan. Een buitengewoon ernstige situatie. Op 5 december verschenen er in de media berichten dat er gemeenten in ons land mogelijk het slachtoffer zijn van een zogenaamd datalek. Aan het einde van de middag publiceerde de gemeente op haar website dat ook Edam-Volendam mogelijk getroffen is (dit is geenszins zeker en ook niet meer te achterhalen zegt men op dit moment). De oorzaak zou liggen bij een extern bedrijf waar een laptop is gestolen met daarop de informatie. Wat opvalt is dat de gemeente kennelijk niet zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens van haar inwoners en hiermee de wet bescherming persoons gegevens overtreedt. Daarnaast schuift de gemeente de verantwoordelijkheid af op het externe bedrijf terwijl de gemeente volgens diezelfde wet toch echt verantwoordelijk is. De Partij van de Arbeid vindt dit zeer ernstig en heeft direct raadsvragen geformuleerd. Na overleg met de andere oppositiepartijen in de gemeenteraad is besloten deze gezamenlijk in te dienen, namens de PvdA, GroenLinks en Volendam’80. U vindt onze vragen onderaan dit artikel. De oppositie is geschokt door deze gang van zaken en eist zo spoedig mogelijk opheldering van het college van Burgemeester en Wethouders. De onderste steen moet echt boven en de gemeente moet zich zo snel als mogelijk netjes aan de wet gaan houden waardoor deze risico’s in de toekomst beter vermeden kunnen worden. Ook vinden wij dat de informatievoorziening naar onze inwoners beter moet: niet weglopen voor je verantwoordelijkheid en alle inwoners netjes een brief sturen met uitleg en excuses. Tot slot merken ook wij op dat het in dit specifieke geval mee kan vallen: het is niet bekend of er wel gegevens uit Edam-Volendam op de laptop stonden en het is niet perse zo dat elke dief hier bewust op uit is of ermee aan de haal gaat. Maar: wees alstublieft op uw hoede en neem onmiddellijk contact op met de gemeente als u iets raars ontdekt. Meer informatie vindt u op de website vind de gemeente: http://www.edam-volendam.nl/datalek Namens de fractie PvdA, Pim Bliek, fractievoorzitter De door ons ingediende vragen: Op 5 december heeft de gemeente het volgende artikel op haar website gepubliceerd: http://www.edam-volendam.nl/portal-home/nieuws_43559/item/mogelijk-datalek-bij-leverancier-gemeente-edam-volendam_87070.html Hieromtrent hebben de fracties van de PvdA, GroenLinks en Volendam’80 de volgende vragen: • Waarom is de gemeenteraad niet direct na het constateren van het lek, of in ieder geval voor publicatie, (vertrouwelijk) geïnformeerd? • Is het college het met ons eens dat dit wel had moeten gebeuren bij een dusdanig ernstige calamiteit? • Welke stappen zijn ondernomen in dit traject qua communicatie en escalatie binnen de organisatie? Hoe snel was de gemeentesecretaris en het college van deze calamiteit op de hoogte? Was dit in lijn met het afgesproken beleid bij calamiteiten? Wat is het beleid rond het escalatietraject bij gevoelige communicatie? • Welk beleid voert de gemeente omtrent dataveiligheid, privacy en datalekken? • Welke wethouder is verantwoordelijk voor dit beleid en welke acties heeft die wethouder in dit dossier ondernomen? • Welke mitigerende maatregelen heeft de gemeente genomen zodra dit lek bekend was? • Hoeveel burgers of bedrijven hebben al contact gezocht met de gemeente naar aanleiding van deze calamiteit en hoe worden hun vragen beantwoord? • Hoe kan het dat een medewerker (al dan niet eigen of extern) rondloopt met onversleutelde data op een laptop? • Waarom worden dit soort vertrouwelijke data aan externe bedrijven verstrekt? • Het is gebruikelijk dat voor de (door)ontwikkeling en testen van software niet wordt gewerkt met productie-data maar met bijvoorbeeld geanonimiseerde datasets. Waarom is daar hier niet mee gewerkt? Als dit niet mogelijk was, kunt u toelichten waarom niet? • De IBD adviseert om gevoelige data niet op mobiele gegevensdragers op te slaan. De IBD adviseert tevens om, mocht het toch nodig zijn mobiele gegevensdragers te gebruiken, de data minimaal te versleutelen. Waarom zijn deze richtlijnen van de IBD niet gevolgd? (https://www.ibdgemeenten.nl/wat-te-doen-tegen-datalekken/) • Heeft de gemeente een wettelijk verplichtte bewerkersovereenkomst met de leverancier gesloten? Zo nee wilt u dat alsnog doen? (zie Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) artikel 14 ,lid 2) • U stelt in het artikel dat u niet verantwoordelijk bent (de schuldvraag). Tegelijkertijd merkt u terecht op dat de gemeente verantwoordelijk is voor de omgang met gegevens. Deze twee beweringen lijken met elkaar in tegenspraak. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat bij de overheid data veilig is. Het afschuiven van die verantwoordelijkheid op een extern bedrijf vinden wij op zijn minst niet sjiek. Immers, de data had niet onversleuteld of niet ongeanonimiseerd aan externen mogen worden verstrekt. Immers, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de gemeente de ‘verantwoordelijke’ (Wpb artikel 1, lid d) en dient deze verantwoordelijkheid dan ook te dragen, los van het feit of eventuele schade al dan niet op het bedrijf, de ‘bewerker’ volgens de wet, Wbp artikel 1, lid e, kan worden verhaald. Voor de burger moet en mag dat niet uitmaken. Wij vragen u dit standpunt te heroverwegen en de communicatie hierover te rectificeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.