Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

5 documenten

Interactieve avond over: Slim, snel, veilig en schoon op weg geslaagd

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 19-12-2019 21:26

De provincie Utrecht streeft naar een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving. De provincie bepaalt hoe onze (provinciale) wegen en fietspaden er nu en in de toekomst uit komen te zien. Maar daarnaast spelen er nog vele andere en algemene vragen: hebben we bijvoorbeeld over tien jaar nog een eigen auto of inmiddels een deelauto? Mag de heilige koe straks nog wel het dorp in? Worden we binnenkort voorbij gesjeesd door speed pedelecs en e-bikes?

Om met elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van mobiliteit hebben D66 Utrechtse Heuvelrug en D66 Zeist op 25 november een interactieve avond georganiseerd voor inwoners van beide gemeenten.

Gastsprekers waren D66-Tweede Kamerlid Matthijs Sienot, Erwin Kamp, Statenlid voor D66 en Martin de Vries, professional op het gebied van smart mobility en speed-pedelec rijder. Angele Welting, buitengewoon raadslid voor D66 Zeist leidde het gesprek op een professionele en prikkelende wijze. Angele heeft recent een inventarisatie uitgevoerd van knelpunten die fietsers in de gemeente Zeist ervaren.

Ter introductie beantwoordden de gastsprekers een aantal vragen over de ambities van D66 ten aanzien van mobiliteit, op welke maatregelen ze trots zijn, welke rol zij zien voor mobiliteit in het klimaatakkoord, maar ook wat voor de betreffende spreker persoonlijk sneller of beter zou mogen gaan en wat de crux in de transformatie rondom verkeer en vervoer zou moeten zijn.

Vervolgens gingen de gastsprekers met de aanwezigen in gesprek over prikkelende stellingen, te weten: – D66 kiest voor de fiets boven de auto; dus meer fietspaden en voorzieningen en minder asfalt voor de auto – De elektrische auto is vooral een duurzaamheidsspeeltje voor rijke mensen – We ontkomen niet aan slim beprijzen van het autogebruik om Nederland duurzamer te maken – De Provincie Utrecht moet een sneltramverbinding van Utrecht Science Park naar het NS Station Driebergen Zeist omarmen in haar mobiliteitsambities; en – Er moet meer geld naar het OV buiten de randstad.

Het werd een levendig gesprek met vele en diverse invalshoeken die mede door het publiek werden ingebracht. Hieronder volgt een aantal uitspraken die een impressie geven van de avond.

“Iedereen moet iets doen voor het klimaat, het is niet de intentie om de automobilist te pesten.” Matthijs Sienot (MS)

“Het klimaatprobleem is een moreel vraagstuk.” Erwin Kamp (EK)

“De verkoop van elektrische fietsen neemt exponentieel toe. En de infrastructuur sjokt achter innovatie aan.” Martin de Vries (MdV)

De provincie Utrecht zou met een mix van vervoersmiddelen als de “draaischijf van Nederland” kunnen fungeren. Daarbij zouden gemeenten meer kunnen investeren in de fiets en daarbij niet alleen naar de provincie of het Rijk kijken. Het blijkt echter in de praktijk niet altijd makkelijk om dergelijke investeringen te kunnen handhaven als je niet onderdeel uitmaakt van de coalitie en er drastisch bezuinigd moet worden vanwege tekorten in andere domeinen.

Er werd geopperd om fietsen aantrekkelijk en “sexy” te maken, eventueel door het inzetten van bekende Nederlanders als ambassadeur van de fiets. De fiets en andere duurzame vormen van vervoer anders “framen” zou ook kunnen helpen om het imago te verbeteren bijvoorbeeld bij autobezitters die gevoelig zijn voor het type auto als versterking van hun identiteit. Denk hierbij aan gezondheids- en leefbaarheidsvoordelen in plaats van het meer abstracte klimaatprobleem.

Volgens de persoonlijke ervaring van Erwin, komt in de opleiding tot autoverkoper die gevestigd is in Driebergen, de elektrische auto niet voor. Er is dus nog een lange weg te gaan wat dit betreft. Autobezit zou lokaal belast kunnen worden vanwege het ruimtebeslag.  Autogebruik belasten door middel van ritbeprijzing werd over het algemeen een goed idee gevonden.

Andere suggesties waren om niet alleen in nieuwe infrastructuur, zoals de fietssnelwegen en snelfietsverbindingen juist op bestaande fietspaden de knelpunten aan te pakken.

Over het punt van doorstroming en drukte in de spits werd als goed voorbeeld de gespreide aanvangstijden van de universiteit Nijmegen genoemd: verschillende faculteiten starten op verschillende tijden met hun colleges. Dit zou op lokaal niveau ook met scholen afgesproken kunnen worden, binnen realistische marges.

Al met al had het gesprek nog veel langer door kunnen gaan, met veel expertise en ervaring in de zaal en een boeiende dynamiek met de sprekers. De avond werd afgesloten met een gezellige borrel.

Bijdrage van: Elke Wisseborn D66 afdeling Zeist

🎉 Gister vond in Vechtclub XL de ...

D66 D66 Utrecht 03-09-2018 07:15

🎉 Gister vond in Vechtclub XL de aftrap van het nieuwe politieke seizoen plaats. De Algemene Afdelingsvergadering bestond uit drie aangenomen moties en nuttige input voor de bestuursplannen. 🏆 Tijdens de aftrap heeft afdelingsvoorzitter Roel Masselink de Lokale Held 2018 Jaap Nauta in het zonnetje gezet voor zijn geweldige animaties en designs. Ook spraken fractievoorzitter Jony Ferket en Tweede Kamerlid Matthijs Sienot D66. Bekijk de foto's, gemaakt door Sebastiaan Ter Burg. ⤵

Een kijkje nemen in de Tweede Kamer ...

D66 D66 Utrecht 28-08-2018 15:20

Een kijkje nemen in de Tweede Kamer en kennismaken met D66-Kamerleden Rob Jetten en onze eigen Utrechtse Matthijs Sienot? Ga dan op woensdagmiddag 12 september mee met het werkbezoek aan de Tweede Kamerfractie in Den Haag. Dit bezoek wordt georganiseerd door raadslid Maarten Koning samen met de D66 Utrecht-werkgroepen Duurzaamheid en Ruimtelijke Ordening & Mobiliteit. Daarom staan ook de onderwerpen ruimtelijke ontwikkelingen, energie en duurzaam vervoer centraal. Dus heb je interesse in deze onderwerpen en heb je op woensdagmiddag 12 september tijd? Geef je dan uiterlijk op 10 september op door een mail te sturen naar m.koning@raad.utrecht.nl. Volledig programma: 13.45u - Verzamelen op Utrecht CS boven perron 8/9 14.00u - Vertrek trein vanaf Utrecht CS: Intercity naar Den Haag 14.50u - Verzamelen bij het standbeeld op het Plein, Den Haag 15.00u - In gesprek met Rob Jetten en Matthijs Sienot in de Tweede Kamer 16.00u - Mystery guest, rondom thema duurzaamheid 17.00u - Borrel in een cafe op het Plein in Den Haag 18.00u - De trein terug naar Utrecht Meer informatie? • Mail Maarten (m.koning@raad.utrecht.nl) Aanmelden? • Uiterlijk op 10 september. Snel aanmelden, er is een maximum aantal deelnemers: vol=vol! • Aanmelden d.m.v. een email aan Maarten. • Onder vermelding van je volledige naam (die geven we alvast door aan de organisatie). • Heb je een vraag aan Rob of Matthijs? Stuur die alvast aan Maarten. • Vergeet op 12 september niet je paspoort / rijbewijs mee te nemen voor toegang tot de Tweede Kamer!

Droge voeten behouden vereist snelle dijkversterking

D66 D66 Gelderland 12-06-2018 07:21

 Het besluit ligt er, de minister heeft besloten dat er voorlopig geen nevengeul komt bij Varik-Heesselt. Al blijft het gebied waar die nevengeul gepland stond nog wel voor de toekomst gereserveerd als mogelijk plek om rivier verruimende maatregelen te nemen. Daarmee lijkt het pleit gewonnen door de tegenstanders van de nevengeul. Alleen de Tweede Kamer zou nog verandering in het besluit kunnen brengen door de minister terug te fluiten. Dat lijkt niet waarschijnlijk gezien het verloop van het werkbezoek dat de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat op maandag 11 juni 2018 bracht aan de dorpen Varik en Heesselt. 

Als D66 West Betuwe zijn we blij dat er nu eindelijk duidelijkheid lijkt te zijn voor alle betrokkenen. Voor alles staat wat D66 betreft de hoogwaterveiligheid, ofwel: droge voeten, voorop. Wij vinden dat we zo snel mogelijk moeten beginnen met versterking van onze rivierdijken. Dijkversterking in combinatie met rivierverruiming via de uiterwaarden is een beter alternatief voor hoogwaterveiligheid dan de optie dijkversterking en hoogwaternevengeul. Deskundigen zijn het namelijk niet eens over de effecten en risico’s van die hoogwaternevengeul.

https://westbetuwe.d66.nl/2018/06/12/droge-voeten-behouden-vereist-snelle-dijkversterking/droge voeten hoorzitting 

Rita Boer Rookhuiszen (Tricht) en Simone Jilderda (Opijnen) woonden namens D66 West Betuwe de openbare ‘hoorzitting’ die onderdeel was van het werkbezoek op 11 juni bij. Deze werd gehouden in het ‘Atelier’ te Varik en er waren ruim honderd andere belangstellenden uit Varik, Heesselt en wijde omgeving. Een van de bezoekende Tweede Kamerleden was partijgenoot Matthijs Sienot

 In twee rondes liet de Commissie zich door verschillende voor- en tegenstanders, bestuurders en deskundigen informeren over de noodzaak tot dijkversterking en de mogelijke aanleg van een hoogwaternevengeul. Er was geen interactie met het publiek, dat vond pas na afloop van het officiële deel van de ochtend plaats, wel kregen de vertegenwoordigers van zowel voor- als tegenstanders van de nevengeul uitgebreid de kans hun verhaal te doen. Ook stelden de Kamerleden relevante vragen ter verduidelijking. 

https://westbetuwe.d66.nl/2018/06/12/droge-voeten-behouden-vereist-snelle-dijkversterking/Sienot

Rita Boer Rookhuiszen
D66 Tweede Kamerlid Matthijs Sienot liet zich na afloop van de hoorzitting uitgebreid informeren door inwoners

Onder andere D66 West Betuwe kandidaatsraadsleden Pieter van Zoest uit Tuil (op dit moment nog raadslid voor de lokale partij Voor Neerijnen in de gemeenteraad van Neerijnen) en Vic Bogerman uit Vuren (actief binnen de Delta commissie) houden zich al langere tijd met de hoogwaterproblematiek bezig. Binnen de afdeling van D66 West Betuwe is hier dan ook uitgebreid over gesproken. De ‘hoorzitting’ van de Kamercommissie leidde voor de vertegenwoordigers van D66 West Betuwe in ieder geval tot een aantal conclusies. 

• in het kader van de hoogwaterveiligheid is het absolute noodzaak zo snel mogelijk met dijkversterking te beginnen  • de hoogwaternevengeul Varik-Heesselt kan niet goed vergeleken worden met elders aangelegde nevengeulen en heeft derhalve een groot experimenteel karakter  • er kunnen geen uitspraken worden gedaan over hoe reëel de zogenaamde meekoppelkansen in het gebied zijn  • de gevolgen van een hoogwaternevengeul zijn nog onvoldoende in kaart gebracht, rapporten spreken van grote risico’s voor de veiligheid (kwel, piping en met name ‘erupties’ die plotseling kunnen ontstaan)  • de financiële gevolgen van de hoogwatergeul zijn discutabel, het instemmen daarmee kan een groot ‘financieel’ experiment worden 

Uiteindelijk ligt het definitieve besluit bij de verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen en de Tweede Kamer. Eerder al bezocht deze minister Varik om zich ter plekke te laten informeren. In een voorlopig advies had vervolgens de ‘stuurgroep’ (met daarin onder andere gemeenten, provincie en waterschap) de minister al aangeraden om niet voor de nevengeul te kiezen. De Provincie Gelderland nam echter wel een minderheidsstandpunt in, zij zag en ziet nog steeds voordelen aan de nevengeul. Na het bezoek van de Tweede Kamercommissie bevestigde de stuurgroep haar eerdere advies in een definitief advies. Inmiddels heeft de minister dus een definitief besluit genomen: er komt geen nevengeul. Was wel voor de hoogwaternevengeul gekozen dan hadden inwoners hier wat D66 West Betuwe betreft afdoende voor moeten worden gecompenseerd. 

https://westbetuwe.d66.nl/2018/06/12/droge-voeten-behouden-vereist-snelle-dijkversterking/barro

het gebied waar nu nog een ‘Barro’ voor opgaat beslaat een groot gebied met veel huizen en bedrijven

Boven de markt hangt nog wel het feit dat op het gebied waar de nevengeul gepland stond nog steeds een claim vanuit de Rijksoverheid zit. De zogenaamde Barro (Besluit algemene regels ruimtelijke ordening). Als deze van kracht blijft dan moet wat D66 West Betuwe betreft met compenserende maatregelen voorkomen worden dat het gehele gebied qua ontwikkeling voor meerdere generaties stagneert. 

D66-prominenten in debat met ...

D66 D66 Ede 12-03-2018 19:58

D66-prominenten in debat met scholieren

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.