Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

23 documenten

Bijdrage ChristenUnie/SGP aan debat over vreugdevuren

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 28-11-2019 18:13

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1282237/487158/scheveningen-vreugdevuur.pngLees hier de bijdrage van Pieter Grinwis aan het debat over de Vreugdevuren op 28 november 2019.

Voorzitter. We zijn getuige van een typisch Nederlands tafereeltje. Eerst gedogen we een evenement met alle onverantwoorde risico's van dien tot het bittere end. Vervolgens gaat het faliekant mis, waarna de pendule helemaal de andere kant opslaat en we proceduretijgers en regelfetisjisten van het ergste soort dreigen te worden. Van roekeloos laat maar waaien in één beweging door naar de utopie van risicoloos samenleven. 

Geen misverstand. De ChristenUnie/SGP-fractie is voor het middel van de vergunning en is van opvatting dat de convenantenpolitiek heeft gefaald en failliet is. Maar een vergunning is er niet om op voorhand alle risico’s uit te sluiten, maar om ze te beheersen. De OvV zegt niet voor niets dat een vergunning op zich geen garantie is voor een vlekkeloos evenement. Ze bevelen “proportionele eisen aan de veiligheidsorganisatie” aan. En de burgemeester zei ook niet voor niets eerder op deze plek: “Veiligheidsgaranties zijn er niet in het leven.”  Verwacht de burgemeester in dit licht en in het kader van de nog maar anderhalve maand geleden ingezette transitie van een convenantenpolitiek naar een vergunningenbeleid inzake de vreugdevuren niet te veel garanties van de Scheveningse en Duindorpse vrijwilligersorganisaties? Graag reactie.

Voorzitter, de burgemeester zei sinds zijn aantreden steeds dat het streven er op gericht is de vuren door te laten gaan. Mijn vraag aan de burgemeester is dan: waar blijkt dat precies uit? Als ik de brief lees, lijkt het me eerlijk gezegd meer een bezweringsformule. Sterker, toen ik de brief van het college las, bekroop me het gevoel: hoe ver zouden alle betrokken autoriteiten hun nek eigenlijk hebben uitgestoken, als de vreugdevuren op het strand een Formule 1-race in de duinen zou zijn geweest? Met andere woorden: steekt de burgemeester, steken de autoriteiten, maximaal hun nek uit om het evenement veilig en wel plaats te laten vinden? Immers, bij andere evenementen gebeuren helaas ook wel eens verschrikkelijke dingen. Neem het tragische ongeval in de Scheveningse havenmond bij de Volvo Ocean Race. Desniettegenstaande lobbyde het college om de Ocean Race opnieuw naar Den Haag te halen, inclusief forse bedragen in de begroting voor dit festijn. Natuurlijk zijn het appels en peren, dat weet ik ook wel, maar toch de vraag: meet dit college met dezelfde maat? 

Voorzitter, ik loop nu eerst in iets andere volgorde de drie punten langs, waar het college obstakels opwerpt.

Breekpunt 1: brandweer en politieDe adviezen van brandweer en politie wegen zwaar en neem ik zeer serieus. Immers, vorig jaar had er een half dorp af kunnen branden. Maar voorzitter: het betreffen kritiekpunten op zaken als crowdcontrol, bereikbaarheid en mobiliteit. Dit lijken mij goed te verhelpen punten voor de vreugdevuurorganisaties, zeker als ik denk aan hoe hulpvaardig onze brandweer en politie zijn. Deze kritiekpunten hoeven toch niet de showstoppers te zijn burgemeester? Ik begrijp dat de bouwers juist graag samenwerken met de hulpdiensten om de laatste punten van kritiek te tackelen. In hoeverre is de burgemeester bereid om tot het gaatje te gaan en de komende dagen te kijken of en hoe de bouwers in goed overleg met de hulpdiensten alsnog tot een gedegen plan kunnen komen?

Bovendien voorzitter, er is niet voor niets een gedegen handhavingsplan aan de brief toegevoegd. In tegenstelling tot de risicomijdende toon van de rest van de brief, is het handhavingsplan juist gericht op het beheersen van de risico’s - maar liefst 29 - met duidelijke go-no go momenten. Biedt dit plan juist niet de handvatten om de aandachtspunten van politie en brandweer te monitoren en te tackelen?

En laten we niet vergeten waar we het nou eigenlijk over hebben. Vorig jaar ging het om een apocalyptische vuurstapel van 48x22x22. Nu over een vergeleken daarbij uit de kluiten gewassen kampvuur van 10x10x10. Max 1000 kuub, en bij een piramidevorm enkele honderden kuubs minder. Dat is een factor 12 tot misschien wel 20 kleiner dan het vuur van vorig jaar met z’n 12000 kuub. Dat zijn onvergelijkbare grootheden. Daarmee zijn de risico’s al gigantisch gereduceerd. En natuurlijk snap ik dat zo’n stapel nog steeds moeilijk blusbaar is, maar dat wil niet zeggen dat de stapel niet gecontroleerd uit kan branden, zoals de brandweer zo vaak zaken gecontroleerd laat uitbranden. Graag reactie. 

Breekpunt 2: aansprakelijkheidsverzekeringDan kom ik op de aansprakelijkheidsverzekering. Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen weken gezien hoe het stadsbestuur de vrijwilligersorganisaties door ik weet niet hoeveel hoepels heeft laten springen, en dan naar aanleiding van een onderzoeks(!)motie nog maar eens een hoepel in het vreugdevuurcircus ophangt, ofwel de aansprakelijkheidsverzekering als keiharde eis stelt. Daar heb ik niet voor niets kritische vragen over gesteld, zowel in het vorige debat als schriftelijk twee weken terug. U en ik betalen waarschijnlijk nauwelijks honderd euro voor onze aansprakelijkheidsverzekering met een beperkt eigen risico en een goede dekking, maar bij het Scheveningse vreugdevuur ben je natuurlijk minstens het honderdvoudige kwijt, met een groot eigen risico en een beroerde dekking. Ik vind daar wat van, maar vooruit, laat ik mij van de constructieve kant tonen. De gemeente is namelijk bereid de bouwers de kosten te vergoeden, als ze in lijn liggen met de voorgaande jaren. Toen was er echter geen sprake van verzekeringskosten. Ook bij deze kosten past het college dezelfde houding. En daarom de constructieve motie met als dictum:

verzoekt het college zich bereid te tonen te voorzien in de extra kosten als gevolg van de aanvullende eis betreffende het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering, waar de vrijwilligersorganisaties mee te maken krijgen zodra ze een dergelijke verzekering afsluiten, en de vreugdevuurorganisaties voorafgaand aan het vergunningenbesluit hier zekerheid over te geven.

Breekpunt 3: stikstofVoorzitter, in mijn ogen zijn de ‘kritiekpunten van politie- en brandweer en aansprakelijkheid best op te lossen. Dan rest natuurlijk nog de echte showstopper: de stikstofcrisis die als een zwaard van Damocles boven de vreugdevuren hangt. Want ja, er zou best wel eens een molletje of wat aan stikstofdepositie in de duinen terecht kunnen komen, en een grenswaarde van 0,00 biedt natuurlijk niet heel veel ruimte. Overigens opmerkelijk dat dit nu pas als groot breekpunt in de stukken staat, terwijl dit al maanden in de lucht hangt. Maar goed, het is dan ook niet de bevoegdheid van de gemeente, maar van de provincie. Daarover een vraag: heeft  de burgemeester enige indicatie hoe het bevoegd gezag, de provincie, hier in zit? Heeft Zuid-Holland de houding van Noord-Holland bij de vergunningverlening om het circuit van Zandvoort uit te breiden om er een Formule 1-race te kunnen houden? Of durft Zuid-Holland de vergunningverlening niet aan?

EvalueerVoorzitter, dan kom ik bij een volgend punt. Het lijkt wel alsof het college helemaal geen rekening meer houdt met de optie dat het feest gewoon doorgaat. Ik zie nergens in de stukken ook maar enige aandacht voor de monitoring en evaluatie van het vuur. Dat is namelijk belangrijk. Ik verwacht dat het beter zal gaan dan vorig jaar, maar de kans dat het vlekkeloos verloopt is natuurlijk ook niet 100%. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het college indien er vergunningen voor de vuren verstrekt worden, de locatie van de vuurstapels, de tijden waarop deze gebouwd mogen worden, de opbouw van de vuurstapels en de ontsteking van het vuur in afstemming met beide bouworganisaties, de brandweer en de politie tijdens de jaarwisseling te monitoren, en hier achteraf speciale aandacht voor te hebben in de jaarlijkse evaluatie van de jaarwisseling.

Schade-afhandeling en veiligheidVoorzitter, ik sluit af met twee korte punten over de schade-afhandeling en de veiligheid. Ik hoor dat Scheveningers die schade door de vuren hebben ondervonden niet te spreken zijn over het gebrek aan empathie en medeleven in de communicatie vanuit de gemeente. En dat begrijp ik wel gelezen de door hen ontvangen mails. Voorzitter, deze mensen verdienen geen behandeling alsof ze lastpakken zijn, deze mensen zijn slachtoffer! Een beetje empathie is toch niet te veel gevraagd?

Voorzitter, dan een punt over zorgen die bewoners uiten, met name de bewoners op Scheveningen en in Duindorp. En dan heb ik het over zorgen over de veiligheid in de wijken tijdens de jaarwisseling. Ik snap die zorgen goed. Het reguleren van de vreugdevuren is namelijk ooit bedoeld als alternatief voor het roekeloos in brand steken van kerstbomen, auto’s en autobanden, met de nodige schade voor burgers en onveiligheid tot gevolg. En daar wilden we toen, en willen we nu, niet meer naar terug. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het college indien er dit jaar geen vergunningen voor de vreugdevuren worden verleend, er zorg voor te dragen dat op Scheveningen, in Duindorp, Leyenburg en Laak tijdens de jaarwisseling voldoende hulpdiensten zichtbaar aanwezig zijn, zodat ook de bewoners van deze wijken zich veilig weten in hun eigen huis en buurt.

Ten slotteVoorzitter, ik ben voor het in stand houden van de vreugdevuurtraditie op het Scheveningse Noorderstrand en Duindorpse Zuiderstrand, mits veilig, vakkundig en verantwoord, zo sprak ik tijdens de raad van 17 oktober. En ook na lezing van de brief van de burgemeester denk ik dat het mogelijk is om aankomende jaarwisseling veilige, vakkundige en verantwoorde vreugdevuren te organiseren. Veilig, omdat er een grondig handhavingsplan ligt, waarin veel verschillende risico’s van een passend antwoord zijn voorzien. Vakkundig, omdat de bouwers meer dan ooit hun plannen zwart op wit hebben moeten uitwerken en toelichten. Verantwoord, omdat met het fors verkleinen van het vuur en het optuigen van een vergunningprocedure en helder handhavingsplan al ontzettend veel aan risicobeheersing is gedaan.

Mijn fractie roept de burgemeester daarom op om nuchter en met een gezonde voorliefde voor de vreugdevuurtraditie zijn definitieve afweging inzake de evenementenvergunning te maken. Het is een goede zaak dat we af zijn van het convenantencircus, maar het zou een slechte zaak zijn als het vergunningenvehikel de stok is om de vreugdevuren met de ban te slaan.

Voorzitter, ik vraag de burgemeester geen onverantwoorde risico's te nemen. Ik vraag de burgemeester ook niet om een risicoloze samenleving en een risicoloos evenement. Ik vraag van de burgemeester om redelijke risicobeheersing. En ik vraag hem of hij naast ons wil komen staan in onze kijk op de toekomst van de vreugdevuren, die hoopvol en realistisch is. Dank u wel.

 

 

Geef de maatschappelijke functie voor 'Menswording' een eerlijke kans

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1235845/1122616/Leander Menswording.jpg

Maandagavond 10 december debatteerde het Politiek Forum over het bestemmingsplan van 'Heelblaadjespad 1', oftewel de voormalige Menswordingskerk. ChristenUnie-SGP ziet dat het plan leeft bij de omwonenden en dat er veel vragen zijn. Wat ChristenUnie-SGP betreft heeft het overleg met omwonenden een valse start gekregen door al een hele concrete schets neer te leggen, waardoor de suggestie wordt gewekt dat de buurt alleen nog mag bepalen waar de prullenbakken komen te staan.

ChristenUnie-SGP is, gezien de woningnood in Leiderdorp, in het algemeen vóór woningbouw. Echter, in deze specifieke casus en op deze specifieke locatie, pleiten wij voor het handhaven van de maatschappelijke functie. Er liggen voldoende initiatieven om de maatschappelijke functie vorm te geven. ChristenUnie-SGP zal niet instemmen met een wijziging van de bestemming zonder dat er eerst een aantal maanden geweest zijn waarin mensen met plannen voor een maatschappelijke bestemming de kans hebben gehad. 

https://soundcloud.com/sleutelstad/2018-12-10-cu-sgp-raadslid

Betere portofoons voor Buurtpreventie

ChristenUnie ChristenUnie SGP Barendrecht 22-10-2019 18:46

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1280694/355363/AgentenOnlangs overhandigden de burgemeester en wethouder Schaap nieuwe portofoons aan de vrijwilligers van Buurtpreventie Barendrecht. De nieuwe portofoons werken, anders dan de oude (radio) portofoons, via (mobiel) internet. Door de internetverbinding is het bereik en de geluidskwaliteit een stuk beter. De handhavers (BOA’s) van de gemeente werken met dezelfde portofoons. Daardoor is communicatie met de vrijwilligers van Buurtpreventie makkelijker en sneller. Bovendien blijven de vrijwilligers van Buurtpreventie met elkaar in verbinding als zij op pad zijn. Met de oude portofoons hadden de vrijwilligers van Buurtpreventie slecht bereik en konden zij elkaar niet bereiken. Dat is natuurlijk niet goed. Goede en snelle bereikbaarheid is belangrijk, zeker in geval van incidenten of calamiteiten. De vrijwilligers van Buurtpreventie zijn erg blij met de nieuwe portofoons.

De gemeenteraadsfractie van SGP/ChristenUnie is daar ook erg blij mee. Deze vrijwilligers zijn belangrijk als ogen en oren in uw straat of wijk. Een veilige straat en wijk heeft voor SGP/ChristenUnie prioriteit. Als er burgers zijn die zich daar vrijwillig, en soms in de late uurtjes voor willen inzetten, dan moeten we hen natuurlijk goed uitrusten voor hun taak.

In oktober 2018 heeft de fractie van SGP/ChristenUnie vragen aan het college gesteld over de slechte kwaliteit van de portofoons van de vrijwilligers van Buurtpreventie. SGP/ChristenUnie hebben toen aan het college gevraagd of het mogelijk is de vrijwilligers van Buurtpreventie uit te rusten met betere portofoons. Mooi dat dit nu gerealiseerd is. Complimenten aan het college en veel succes voor de vrijwilligers van Buurtpreventie!

"Onacceptabel", vindt ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 18-06-2019 12:22

"Onacceptabel", vindt fractievoorzitter Pieter Grinwis de onderbezetting bij de Haagse politie. "Ik zie een negatieve spiraal van onderbezetting en te hoge werkdruk. Die moeten we zien te keren. Ik hoop dat het college en de burgemeester voorop, als verantwoordelijke voor de openbare orde in onze stad, alles gaat doen wat in haar macht ligt om de Eenheid Den Haag weer op volle sterkte te laten functioneren." Lees hier zijn hele reactie: 👇

Gemeenteraad Den Haag📮 De stadskrant ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 21-03-2019 15:00

Oudewater weer een stukje veiliger ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP - Oudewater 20-12-2018 15:04

Oudewater weer een stukje veiliger Eerder dit jaar vroeg de ChristenUnie-SGP aandacht voor het initiatief HartslagNu. Bij een hartaanval krijgen burgerhulpverleners in de buurt een bericht om eerste hulp te verlenen. Dit was nog niet beschikbaar in Oudewater. De wethouder is voortvarend aan de slag gegaan en Oudewater is nu officieel aangesloten op het systeem van burgerhulpverlening. Dat betekent dat bij een 112-melding burgerhulpverleners direct een seintje krijgen om in actie te komen om te reanimeren! Op dit moment telt Oudewater ongeveer 80 burgerhulpverleners. Via een wervingscampagne hoopt Oudewater op in totaal 100 vrijwilligers (0,1% van de bevolking). Je leest het hele bericht hier 👉🏻 https://bit.ly/2Lrpjs8 Ons eerder bericht 👉🏻 https://www.facebook.com/1438634716368426/posts/2116801468551744/

SGP-ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over zichtbaarheid AED’s in Sliedrecht

ChristenUnie ChristenUnie SGP Sliedrecht 12-10-2018 08:38

https://sliedrecht.sgp-christenunie.nl/k/n37731/news/view/1232130/639816/AEDOp 28 juni 2016 werd het amendement “Dorpsbrede AED-dekking” aangenomen. Het streven was om AED’s (automatische externe defibrillators) op strategische punten in Sliedrecht te situeren en gebruik te maken van reeds aanwezige AED’s bij bedrijven en instellingen, zodat een dorpsbrede dekking van AED-apparaten zou ontstaan.

Recent berichtten diverse landelijke media dat veel mensen niet weten waar ze in geval van nood een defibrillator kunnen vinden. Volgens de Hartstichting wordt dit nog niet belangrijk genoeg gevonden, terwijl het apparaat bij een hartstilstand levens kan redden. De Hartstichting pleitte ervoor dat er in een iedere buurt zo’n AED komt en riep mensen op om met elkaar een apparaat aan te schaffen. 

Naar aanleiding van deze berichtgeving heeft de SGP-ChristenUnie-fractie vragen gesteld over de actie voor meer en zichtbare AED’s. De fractie heeft gevraagd op welke wijze de dorpsbrede dekking op dit moment in Sliedrecht gerealiseerd is. Het is belangrijk om te weten of de defibrillators voor elke inwoner in de buurt te vinden zijn, goed bereikbaar zijn en toegankelijk zijn. Daarbij is de vraag gesteld of er voor het criterium ‘voldoende dicht in de buurt’ een richtlijn bestaat, bijvoorbeeld van de Hartstichting.

Tot slot heeft de fractie nagevraagd hoe de communicatie over de vindbaarheid van AED’s in de nabije omgeving van de inwoners, bedrijven en instellingen heeft plaatsgevonden. Zijn de vindplaatsen van de defibrillators online na te gaan? En is er ook offline informatie over de vindplaatsen beschikbaar, bijvoorbeeld in de gemeentegids?

De fractie is nog in afwachting van de antwoorden van het college op deze schriftelijke vragen.

SGP/ChristenUnie-fractie stelt vragen over buurtpreventie

ChristenUnie ChristenUnie SGP Barendrecht 08-10-2018 17:48

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1231783/355363/Middeldijkerplein 2Onlangs liep Martijn van Meppelen Scheppink, gemeenteraadslid voor SGP/ChristenUnie een vrijdagavond in Carnisselande mee met de vrijwilligers van Buurtprevetie. “Een mooie en leerzame ervaring”, aldus Martijn. ”Het is prachtig dat Barendrechtse burgers zich vrijwillig inzetten voor de openbare orde in hun wijk, intensief werk wat goede resultaten oplevert”. Bij de ontmoeting met de vrijwilligers van Buurtpreventie bleek dat het bereik van de portofoon waarover de vrijwilligers van Buurtpreventie beschikken te wensen overlaat. Men heeft regelmatig slecht bereik of totaal geen bereik. Bovendien beschikt de portofoon ook niet over een alarmknop waarmee in geval van nood snel assistentie kan worden opgeroepen. In de gemeente Rotterdam is dat wel het geval. De vrijwilligers zouden met het oog op hun eigen veiligheid graag de beschikking krijgen over een portofoon met goed en zeker bereik en een alarmknop. Namens de SGP/ChristenUnie heeft Martijn van Meppelen Scheppink aan het college van B&W gevraagd of dit tot mogelijk is, welke kosten daaraan verbonden zijn en op welke termijn dit zou kunnen worden verwezenlijkt?

Daarnaast vraagt de SGP/ChristenUnie aandacht voor de huisnummering op het Middeldijkerplein en de bewegwijzering (een ‘zoekplaatje’ volgens de vrijwilligers). Voor hulpdiensten blijkt het niet eenvoudig om in geval van nood, waarin iedere seconde telt, zoals onlangs bij een AED-melding, het via 112 opgegeven adres te vinden. Verder wordt aandacht gevraagd voor het teruglopend aantal vrijwilligers voor Buurtpreventie Carnisselande/Middeldijkerplein. Nu is het zo dat op vrijdagavond vaak door één vrouwelijke vrijwilliger alleen de ronde wordt gedaan. Een onwenselijke situatie. Het zou goed zijn als er meer en met name ook mannelijke vrijwilligers beschikbaar komen. De fractie van SGP/ChristenUnie wil graag van het college van B&W weten op welke wijze en binnen welke termijn verbetering in de huisnummering en bewegwijzering kan worden aangebracht en of het college mogelijkheden ziet om burgers te stimuleren zich in te zetten voor Buurtpreventie.

SGP-ChristenUnie vraagt aandacht voor het belang van de wijkagent

ChristenUnie ChristenUnie SGP Barendrecht 23-09-2018 07:02

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1229266/355363/AgentenBij de behandeling van het Strategisch beleidsplan 2019-2022 politie eenheid Rotterdam is door de fractie van SGP/ChristenUnie in de vergadering van de gemeenteraad van 18 september 2018 aandacht gevraagd voor het belang van de wijkagent. De SGP-ChristenUnie hecht aan de rol van de wijkagent als aanspreekpunt voor burgers in de wijk, zijn coördinerende taak naar andere agenten en richting de gemeente om problemen in de wijk concreet aan te pakken. We hebben er voor gepleit om dit in dit Strategisch beleidsplan ook nadrukkelijk te benoemen en daaraan de ambitie toe te voegen dat maximale inspanningen worden geleverd om de beschikbaarheid, zichtbaarheid en (digitale) bereikbaarheid van wijkagenten te verbeteren. Onze inbreng heeft er toe geleid, dat een zienswijze door de gemeenteraad is opgesteld en is aangenomen en aan de politie eenheid Rotterdam wordt gezonden. In deze zienswijze wordt naast de aandacht voor de wijkagent ook aandacht gevraagd voor de opvang van verwarde personen.

ChristenUnie-SGP blijft komst nieuwe welzijnsorganisatie kritisch volgen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 13-07-2018 11:50

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1224306/1122616/Voorkant pluspunt

De fractienotitie van ChristenUnie-SGP, waarin we onze zorgen over de aanbesteding om te komen tot één welzijnsorganisatie in Leiderdorp hebben verwoord, is besproken in het politiek forum van 2 juli en 9 juli. Ons pleidooi om de aanbesteding stop te zetten, kreeg geen steun van andere fracties. Een teleurstellende uitkomst, omdat er nooit de gelegenheid geweest is in de gemeenteraad om de discussie te voeren of een aanbesteding wel zo geschikt is voor het welzijnswerk in Leiderdorp.
 
Wel leven er breed zorgen in de gemeenteraad of de verbinding tussen inwoners, medewerkers en vrijwilligers in stand blijft in de nieuwe organisatie. Wethouder Beekhuizen heeft toegezegd dat na de definitieve gunning in augustus de nieuwe organisatie in gesprek gaat met medewerkers en vrijwilligers. 
Wij blijven dit dossier kritisch volgen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.