Nieuws van politieke partijen in Enschede over D66 inzichtelijk

4 documenten

Coalitieakkoord BBE, D66, VVD, PVDA ...

Burgerbelangen Enschede (BBE) Burgerbelangen Enschede (BBE) VVD D66 ChristenUnie Enschede 03-07-2018 14:23

Het coalitieakkoord is gepresenteerd

PvdA PvdA VVD D66 ChristenUnie Enschede 03-07-2018 05:26

Afgelopen maandagavond 2 juli is het coalitieakkoord voor Enschede aan de voorzitter van de raad gepresenteerd. De onderhandelingsdelegaties van Burgerbelangen Enschede, D66, VVD, PvdA en ChristenUnie hebben vanavond hun akkoord voor de periode 2018-2022 aan raadsleden en de pers gepresenteerd. Onder leiding van formateurs Jon Hermans-Vloedbeld en Miriam Luizink zijn zij in de afgelopen periode tot een akkoord gekomen.

De coalitie is trots om te mogen leven en werken in Enschede en wil verder bouwen aan de toekomst. De komende vier jaren wil de nieuwe coalitie daadkrachtig verder werken op gebied van duurzaamheid, ontwikkeling van de stad en sociaal domein. Deze thema’s zijn belangrijk om Enschede ook voor de toekomst nog meer de plek te maken waar iedereen wil zijn en blijven.

Ledenvergadering 4 juli

Het akkoord kan hier gevonden worden. Aanstaande woensdagavond 4 juli zal er een ALV zijn (20.00 uur, inloop vanaf 19.30 in het Nivon-gebouw, Dotterbloemstraat 120) waarbij de fractie het akkoord toelicht.

 

 

Het bericht Het coalitieakkoord is gepresenteerd verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

D66 stelt politieke vragen over harde aanpak uitkeringsfraude

D66 D66 Enschede 28-06-2018 15:11

Vandaag 28 juni 2018 presenteert hoogleraar rechtssociologie Marc Hertogh van de Rijksuniversiteit Groningen het onderzoek “Slimme handhaving — Een empirisch onderzoek naar handhaving en naleving van de socialezekerheidswetgeving.”  D66 Enschede is erg benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek en de toepasbaarheid in Enschede en stelde daarom vragen aan het college.

Worsteling met handhaving

Zoals bekend worstelt Enschede met de effecten op mensen van het strak uitvoeren van de Participatiewet bij bewezen uitkeringsfraude. De rechtspraak zwabbert ten aanzien van de hoogte van terug te betalen bedragen. Die juridische onduidelijkheid over het wel of niet kunnen schatten van door de fraudeur genoten inkomsten is op zich al lastig voor de gemeente. Ongeacht de uitkomst van die juridische kwestie, kunnen terug te betalen bedragen erg hoog zijn. Een enkel voorbeeld is de € 240.532,21 die een uitkeringsfraudeur moet terugbetalen aan Enschede volgens de rechtbank Overijssel.

Vragen aan het college

Vic van Dijk  stelt de volgende schriftelijke politieke vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede:

Uit genoemd vierjarig onderzoek blijkt dat een harde aanpak van uitkeringsfraude averechts werkt. De onderzoekers suggereren meer persoonlijk contact vanuit een coachende in plaats van waarschuwende rol als oplossing. ‘Slimmere’ handhaving in plaats van ‘meer’ handhaving. Kan het college direct na het zomerreces een eigen analyse van dit onderzoek presenteren aan de raad? Dit met het oog op het verminderen van bijstandsfraude en het vergroten van welzijn in Enschede. Kan het college hier ook andere onderzoeken en eigen ervaringen zoals de recente fraudezaken bij betrekken? D66 Enschede heeft contact met de D66-fractie in de Tweede Kamer over de effecten van landelijke fraudewetgeving. Er is zeker interesse in Den Haag naar de effecten van bijstandsfraude op mensen in de praktijk. Welke mogelijkheden ziet het college om waar nodig voor te stellen landelijke regelgeving aan te laten passen? Want een fraudeur die tienduizenden euro’s moet terugbetalen van alleen een uitkering als inkomen zal zich niet gestimuleerd voelen haar/zijn leven te beteren en richting werk te bewegen. Zou bijvoorbeeld een maximum op het aantal jaren bijstandsuitkering dat kan worden teruggevorderd een goede wettelijke aanpassing zijn? Aan wat voor periode denkt het college, bijvoorbeeld drie jaar? Welke mogelijkheden ziet het college om fraude met de Participatiewet te voorkomen? Heeft het college inzicht in wat mensen begrijpen van de complexe regels? Met andere woorden, in hoeveel fraudezaken is sprake van bewuste opzet? Onlangs bracht de Volkskrant een verhaal over de handelswijze van handhavers van verschillende gemeenten in de praktijk. Dit is een zeer casuïstisch verhaal met belanghebbenden aan het woord, maar D66 Enschede vraagt zich in algemene zin wel het volgende af. Hoe borgt het college dat ook bij bestuursrechtelijke handhaving de fundamentele mensenrechten van onderzochte personen worden gerespecteerd terwijl de specifieke bescherming die verdachten in het strafrecht toekomt ontbreekt? Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van juridische bijstand bij een ‘verhoor’ of het respecteren van de privacy.

Het bericht D66 stelt politieke vragen over harde aanpak uitkeringsfraude verscheen eerst op Enschede.

Belangrijke wijzigingen om herrieberg te voorkomen aangenomen

D66 D66 Enschede 13-03-2018 20:36

Gisteren hebben we de bestemmingsplannen voor de voormalige luchthaven Twenthe vastgesteld. Een belangrijke stap om van Technology Base een succes te maken. Daarnaast worden met die plannen vastgelegd wat er wel en niet mag in de natuur en op het evenemententerrein van Van Eck.

Voorkomen herrieberg

Voor ons zaten er geen bezwaren meer in het deel van de plannen wat ging over de natuur en het deel voor de Technology Base. Wat wel een groot struikelpunt was, was de mogelijke geluidsproductie op het evenemententerrein van Van Eck. Dat wilden we inperken. De vraag was alleen wat de beste manier daarvoor was. Want geluid is heel makkelijk in regels te stoppen. Maar snappen wat die regels in de praktijk nu doen is een heel ander verhaal. Wat is nu 70dB(A)? En wat hoor je nu precies als je 50dB(A) gemiddeld over een etmaal hoort?

Geluidscontour

We kunnen ons voorstellen dat mensen denken dat het aanpassen van geluidscontouren de oplossing is, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat dat niet zo is. Het probleem is dat een deel van de onderzoeken (die de afgelopen jaren 6000 pagina’s hebben opgeleverd) overnieuw zou moeten. Dit geldt ook de economische aspecten en de drone- en natuurontwikkeling in het gebied. Hierbij loop je ook de kans dat het hele bestemmingsplan overnieuw moet, omdat er geen onderbouwing meer te maken is. Daar wint niemand iets mee. Daarom heeft D66 gekozen voor het oplossen van het probleem bij de bron: de activiteiten op het evenementen terrein.

Minder herrie-evenementen

Twaalf dagen evenementen op het geluidsniveau van het Airforce-festival (70dB(A))? Dat vinden we veel te veel. Wat ons betreft is vier dagen meer dan genoeg. De overige acht evenementendagen mag er tien keer minder geluid geproduceerd worden. Dat hebben we in een amendement en motie verwoord, die beiden aangenomen zijn.

Crossen uitgesloten

Een ander belangrijk punt was het crossen. Een echte crossbaan was al uitgesloten, maar als onderdeel van bijvoorbeeld bedrijfsfeesten was het nog goed mogelijk om op een quad over het terrein te scheuren. Ook dat wilden we niet. Daarom hebben we een voorstel gedaan waarin het crossen met motoren, quads en karts helemaal uitgesloten wordt. Ook dat voorstel is aangenomen.

De munitiebukerstraat ligt echt midden in de natuur, daar wilden we eigenlijk alleen mogelijk maken dat wat er nu al gedaan wordt: het laten rijpen van kaas en bier. Daarom hebben we meegestemd met het amendement van Burgerbelangen, die ervoor zorgt dat op de munitiebunkerstraat veel minder bedrijvigheid en activiteiten worden toegestaan.

Herrieberg voorkomen

Als we alle regels naast elkaar leggen, dan constateer ik dat de Lonnekerberg geen herrieberg kan worden en dat we nu verder kunnen werken aan een succesvolle Technology Base.

The post Belangrijke wijzigingen om herrieberg te voorkomen aangenomen appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.