Normaal gesproken voorzitter zou ik in de laatste begrotingbehandeling
voor de verkiezingen een ruime hoeveelheid moties en amendementen indienen. Op
dit moment zien we hectische tijden in Rheden … een nieuwe burgemeester, een
wethouder crisis, het afvaldossier waarover inwoners klachten bij ons laten
horen en tekorten in de komende begroting… dat vraagt nu om een weloverwogen aanpak. We
hebben geprobeerd ons te beheersen. Vanuit de VVD is degelijk en stabiel
besturen van belang.
We zijn overigens blij dat het proces van een zoektocht naar
een nieuwe burgemeester zo ver is.
Wij hebben voor deze bijdrage 4 hoofdonderwerpen en
uiteindelijk zal ik 4 door ons voorbereidde moties over zaken die wij bij
inwoners hebben opgehaald indienen.
De onderwerpen zijn:
-
Onderzoek naar het Rhedense bijstandsbestand
-
Afvaldossier
-
Financiële reserves
-
Lokale lasten
Wij hebben dit weekend kennis kunnen nemen van het onderzoek naar het bijstandsbestand van Rheden.
Dank daarvoor. Wij hadden daar eerder bij motie om gevraagd omdat het vermoeden
was op basis van CBS en andere cijfers dat de aantallen bijstandsgerechtigden in
Rheden hoger zijn dan die in de omliggende gemeenten. Voorzitter wij zien onze
vermoeden bevestigd en hopen dat de andere fracties net als ons de urgentie
hiervan inzien. Het aantal bijstandsgerechtigden is hoger dan in de omliggende
gemeenten, de werkgelegenheid in Rheden blijft achter, er ontstaan tekorten op
de Pw budgetten en er is een groot aantal her instromers in de bijstand.
Een mogelijke verklaring die daarvoor gegeven wordt is de
aanzuigende werking van een goed en ruim beleid in Rheden. De vraag die ons
daarbij op de lippen brandt is wat is hier aan de hand en hoe komt dit. Zijn wij
in Rheden niet te gemakkelijk en ruimhartig ten opzichte van wat andere
gemeenten doen? Voorzitter wij vragen nu van het college een eerste reactie,
Het college heeft in de bijgesloten memo aangeven met een nadere analyse naar
de Raad te komen. Voorzitter dat vinden wij een goed idee en verzoeken het
college deze terugkoppeling uiterlijk aan het eind van januari 2018 aan de Raad
aan te bieden.
Ten aanzien van de afval
dossier moet mij van het hart dat wij als Raad pas door de begroting zijn
geïnformeerd over de gevolgen van de aanbesteding voor de inwoners. Het plan
was we kunnen de tarieven laten dalen als we minder vaak ophalen. Inmiddels
begrijpen wij uit de memo die vanmorgen op het raadsinformatiesysteem verscheen
dat een deel van de tariefsverhoging te verklaren is door een administratieve systeemwijziging. Voorzitter ik stel vast dat deze wethouder
het niet belangrijk genoeg vond ons tussentijds te informeren. En blijkbaar ook
niet over de gevolgen van deze ontwikkelingen op de tarieven voor onze inwoners.
Wij krijgen na de recent verzonden brieven over het ophalen van afval en de
maat van de containers, Waar hij ditmaal niet groot Wethouder Pos op heeft
laten zetten, klachten binnen. Wij kunnen het niet uitleggen minder vaak
ophalen en meer betalen. Ik wil graag
een reactie van uit het college, de wethouder. Waarbij hij ingaat op hoe dit gekomen is en
waarom hij ons niet eerder geïnformeerd heeft. Ik houd hier graag de ruimte om
na de reactie van de wethouder in tweede termijn een motie in te dienen.
Dan voorzitter als we naar de ontwikkeling van de reserves in
de begroting kijken zien we dat deze de komende jaren teruglopen. Ik heb vorige
jaren al eens de vraag gesteld hoe hoog moeten de reserves eigenlijk zijn. Het
is immers geld van de inwoners dat hier wordt bewaard. Wij constateren een
forse afname in het komende jaar met daarnaast nog een aantal extra
onzekerheden met name in het sociaal domein. Wij willen het college vragen na
te denken over hoe we deze afname kunnen beperken. En wellicht hoe we een
volgend college alvast op weg kunnen helpen naar een sluitende begroting in het
jaar 2019. Wij krijgen graag van het college een toezegging op dit gebied.
Dan voorzitter ten aanzien van de totale lokale lasten gegeven de bijzondere situatie rond het
afvaldossier zien wij dat er om de totale lokale lasten niet boven de inflatie
te laten stijgen er een afweging is gemaakt tussen de OZB tarieven en de afvalstoffenheffing.
Wat ons betreft zijn de afvalstoffenheffing en de OZB twee
communicerende vaten. De afspraak over de beperking van de stijging van de
totale lokale lasten blijft overeind.
We willen wel opmerken dat we hiermee tijdelijk de 100%
kosten dekkendheid van de afvalstoffen tarieven verlaten. Wij vinden het
uitgangspunt de vervuiler betaald wel belangrijk en willen aangeven dat
afhankelijk van de resultaten van de afvalophaal diensten in de komende
begrotingen weer naar 100% kosten dekkendheid wordt gestreefd.
Voorzitter dan heb ik zo nog een aantal moties
-
We willen graag dat de parkeergarage bij het
station Dieren klaar is voor de toekomst. Dat betekent nu bij de bouw voldoende
voorzieningen aanleggen om elektrische auto’s te kunnen opladen. Het bij de
bouw aanleggen van de infrastructuur is normaalgesproken goedkoper dan latere
aanpassingen. Nu we de parkeergarage aanleggen is het een goed idee om zo toekomstproef
mogelijk te zijn.
-
Het veiligheidsgevoel te vergroten door
verlichting aan te leggen bij de bankjes van het Wilhelminapark in Dieren.
-
Toerisme en recreatie: De herkenbaarheid van ons
gebied vergroten door het station een aansprekende en herkenbare naam te geven
station Rheden-De Posbank
-
Uit onze rondgang langs de dorpen kwam naar
voren dat er eigenlijk in alle dorpen een grote wens is voor senioren woningen.
Daarom verzoeken wij om een inventarisatie van alle bouw mogelijkheden zowel op
gronden in gemeentelijk als in particulier eigendom. Zodat inzichtelijk wordt of
en hoe wij aan deze inwoners wens tegemoet kunnen komen. Als er uit de inventarisatie
blijkt dat er klemmende regels zijn die dit in de weg staan moeten we daarover
kunnen nadenken en ze wellicht veranderen.
Afsluiting
Voorzitter ik heb uit de profielschets begrepen dat Rheden
van nature onderscheidend is. Het is een gebied met grote kwaliteiten. Wij
willen daar met alle inwoners goed samen leven.