Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

10 documenten

over veiligheid bezoekers bij gebruik cameradrone tijdens LVK-uitzending

Partij Veilig Maastricht (PVM) Partij Veilig Maastricht (PVM) Maastricht 26-01-2024 15:15

Partij Veilig Maastricht is enorm verbaasd omdat algemeen bekend is dat het vliegen met drones aan strenge regels gebonden is, en zeker in combinatie met massa’s mensen tot gevaarlijke situaties kan leiden. Zo kunnen mensen bij een eventueel verlies van controle over de drone, de drone niet ontwijken in een dergelijke massa.

Uitslag Stemtent: ‘Meerderheid voor behoud vliegveld’

D66 D66 Maastricht 08-12-2019 14:26

Afgaande op de uitkomst van onze Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is een grote meerderheid van de Maastrichtenaren voor het behoud van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Op de stelling ‘Het vliegveld moet blijven’, antwoordde 85% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 198 deelnemers stemden 170 personen ‘eens’ en 28 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat de luchthaven voor veel werkgelegenheid zorgt en dat de stad onbereikbaar zou worden zonder het vliegveld. Een van de voorbijgangers: ‘Denk eens aan de TEFAF. Zonder luchthaven kan dat wel eens een stuk lastiger worden.’

Tegenstemmers waren van mening dat de luchthaven zorgt voor veel geluids- en milieuoverlast. Ook gaven tegenstemmers aan dat de luchthaven financieel gezien een bodemloze put is en er voldoende luchthavens in de nabijheid van Maastricht zijn.

Stemtent: ‘Het vliegveld moet blijven’

D66 D66 Maastricht 29-11-2019 14:25

Op zaterdag 7 december staat onze Stemtent van op Plein 1992 met de stelling: ‘Het vliegveld moet blijven’.

Toen recentelijk de exploitant van Maastricht Aachen Airport de handdoek in de ring gooide, barstte de discussie over de toekomst van de luchthaven weer los. Moet de overheid blijven investeren? Of kan de luchthaven toch nooit rendabel worden? Zorgt de luchthaven voor werkgelegenheid, of juist voor overlast? D66 hoort het graag van u.

Het is ditmaal mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. Mocht u niet langs kunnen komen, maar toch willen reageren, dan kan dat via de poll op onze Facebookpagina.

MAA ter discussie in de raad | Maastricht

GroenLinks GroenLinks D66 Maastricht 28-11-2019 00:00

Is er een kentering op komst?

In de raadsvergadering van 26 november werd het spannend.

GroenLinks kwam met een motie om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te verlangen en om in afwachting daarvan geen geld meer voor de luchthaven ter beschikking te stellen. Deze motie werd door ons raadslid Coen van der Gugten met verve gepresenteerd en verdedigd, immers, ook in Sittard en Heerlen is er onrust ontstaan, nu de exploitant van MAA niet meer verder wil, omdat er zoveel geld bij moet, ondanks een bescheiden winst. En dan al die protesterende omwonenden nog (recent nog 19.000 handtekeningen verzameld tegen uitbreiding). Maar helaas, alleen GroenLinks, D66 en de SP stemden voor deze motie.

Maar toen werd het interessant. Want SAB diende een motie in voor behoud en continuering van de luchthaven. En daar staakten de stemmen: 18 voor en 18 tegen!

Dus waar GroenLinks vroeger als enige partij als een roepende in de woestijn was, wat MAA betreft, hebben we intussen de eerste bewoning aan de rand van die woestijn bereikt en er luisteren meer mensen!

Niet iedereen wil koste wat het kost nog doorgaan met deze bodemloze geldput verder te vullen. Er gloort een waterig zonnetje voor ons milieu en voor de al veel te lang geplaagde omwonenden van deze luchthaven.

Wij ondersteunen deze mensen! Wat hebben we aan deze luchthaven? We liggen zo centraal in Europa, maar nog steeds zover weg van alles. Wij zouden meer gebaat zijn bij snelle treinverbindingen, zoals in Spanje en in mindere mate in Duitsland en Frankrijk. Dat is beter voor het milieu en beter voor de mensen.

Exploitant MAA trekt zich terug: heeft Maastricht een visie op het vliegveld?

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 17:55

PvdA Maastricht heeft recent kennis genomen van verschillende berichten over het vliegveld Maastricht Aachen Airport. Aangezien alles wat er op en rond het vliegveld gebeurt grote impact heeft op onze stad, hebben wij een aantal vragen.

1. Wat vindt u van het terugtrekken van de exploitant? 2. Waarom vindt u met het vertrekken van de exploitant dat nog steeds voldaan is aan de voorwaarden om financiële steun te verlenen aan MAA? 3. Deelt u de mening in het krantenartikel in De Limburger dat de vele miljoenen overheids-geld die in het MECC worden gestoken alleen zinvol zijn als het vliegveld blijft bestaan? 4. Wat vindt u van de stelling: Zonder Maastricht Aachen Airport raakt Limburg in een volledig isolement? 5. Mocht er va uit de provincie wederom worden verzocht om een financiële bijdrage voor MAA. Hoe staat u daar dan tegenover?

Het bericht Exploitant MAA trekt zich terug: heeft Maastricht een visie op het vliegveld? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Hoofdpijndossier MAA heeft dringend herbezinning en een nieuw, positief, perspectief nodig | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 24-11-2019 00:00

Aan de randvoorwaarden 2015 wordt niet meer voldaan en nu toch weer 1 miljoen steun erbij? GroenLinks ziet dat niet zitten.

6 ton “winst” en toch weer 1 miljoen steun erbij Rond MAA vinden recentelijk ingrijpende ontwikkelingen plaats. De exploitant van het vliegveld heeft besloten de exploitatie op korte termijn te willen beëindigen en zijn licentie terug te geven aan Gedeputeerde Staten. Hij geeft aan dat het niet lukt om in de Limburgse setting voldoende volume binnen een redelijk aantal jaren te ontwikkelen teneinde écht levensvatbaar te worden. In Provinciale Staten wordt nu gediscussieerd over de toekomst van het vliegveld en nut en noodzaak van een maatschappelijke kosten-baten analyse om daarover meer en vooral ook objectieve helderheid te verschaffen.

Randvoorwaarden 2015 niet voldaan Feit is dat aan de randvoorwaarden die Maastricht in 2015 stelde aan haar financiële steun aan MAA tot op heden niet wordt voldaan. De betrokken brief is bijgesloten. Gezien het ingrijpende besluit van de exploitant is het, denkt de GroenLinksfractie Maastricht, aan de orde dat ook Maastricht de positie inneemt dat het tijd is voor een herbezinning en dat een maatschappelijke kosten-baten analyse daartoe een goed instrument is. Zo'n analyse levert niet alleen inzicht op over wat niet kan, maar ook over wat wél kan.

En een positief perspectief is na al die jaren "hoofdpijndossier" dringend gewenst.

Om die reden is GroenLinks voornemens a.s. dinsdag 26 november over MAA bijgaande motie in te dienen.

Coen van der Gugten

Het Ministerie van Infrastructuur en ...

PvdA PvdA Maastricht 28-06-2019 12:00

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt een internetconsultatie over de komende Wet Vrachtwagenheffing. Lees hieronder meer 👇👇👇 tinyurl.com/yywnj2rh - Anita van Ham - Belinda Bakkes

GroenLinks Maastricht bij demonstratie tegen MAA | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 11-11-2018 00:00

Op 7 november werd gedemonstreerd voor het Gouvernement tegen Maastricht Aachen Airport (MAA).

Het ministerie van Infrastruktuur en Waterstaat (I&W) organiseerde er gesprekstafels over de toekomst van de luchtvaart om alle relevante belangen in beeld te brengen en deze mee te nemen in de luchtvaartnota 2020-2050 en bij de herziening van het luchtruim.

Veel mensen uit het heuvelland en uit de directe omgeving van MAA waren gekomen om hun ongerustheid over de uitbreiding van de luchthaven tot uitdrukking te brengen.

Ook in Maastricht krijgen we steeds meer te maken met de gevolgen van de intensivering van (vooral zwaar) vliegverkeer.

De toch al niet zo goede luchtkwaliteit in de stad wordt hierdoor verder bedreigd. Ook krijgen sommige wijken steeds meer last van geluidsoverlast.

GroenLinks Maastricht was daarom nadrukkelijk aanwezig bij deze demonstratie en gaf ook een verklaring af.

Dit is te zien op het nieuws van 8 november van rtv Maastricht vanaf 2:30

Wij zijn en blijven tegen de uitbreiding van MAA. Er zijn al genoeg vliegvelden in de directe omgeving.

De gezondheid van de omwonenden staat op het spel en ook werkgelegenheid in de toeristenindustrie in de tot voor kort zo prachtige natuur van het Heuvelland.

Artikel 47 RvO n.a.v. de informatieavond op 28 februari over Maastricht Aachen Airport | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 08-03-2018 00:00

Maastricht, 1-3-2018

Naar aanleiding van de informatieavond over Maastricht-Aachen Airport bleef ons raadslid Coen van der Gugten achter met een paar zeer belangrijke vragen.

Geacht College, Tijdens de informatieavond op 28 februari over MAA bleek dat de aanwezige directeur van MAA, dhr. Jos Roeven, niet in staat was om ook maar bij benadering een historisch overzicht of een prognose van het te verwachten aantal en soorten vluchten boven onze stad de komende jaren te geven. Feitelijk nemen we zelf de afgelopen jaren een stelselmatige toename van het aantal laagvliegende vliegtuigen die een route van of naar MAA volgen waar.

Om te kunnen beoordelen of hier sprake is van een geleidelijke ontwikkeling die over een aantal jaren tot een mate van geluidsoverlast, luchtverontreiniging en/of veiligheidsrisico's leidt boven dichtbevolkt gebied zodat we daar als stad op dienen te acteren, is het noodzakelijk om over een serieuze prognose te kunnen beschikken, waarin desnoods een aantal onzekere variabelen zijn verwerkt.

Dit leidt tot de volgende vragen:

Vraag 1: De fractie van GroenLinks verzoekt u er voor te willen zorgen dat de raad op afzienbare termijn beschikt over een gedetailleerd overzicht van de afgelopen twee jaren (vluchten in- en uitgaand per week en categorie vliegtuig (groot/klein-vracht, passagier) en overige vluchten-niet MAA gerelateerd, verdeling over de dag).

Vraag 2 Wij verzoeken u ook een op de huidige ontwikkeling en toekomstplannen van het vliegveld gebaseerde prognose voor de komende 5 jaar, voor zover mogelijk uitgesplitst naar categorie vliegtuigen en uur van de dag.

Namens de fractie van GroenLinks Maastricht,

Coen van der Gugten, raadslid

 

 

SAB vraagt aandacht voor de werkgelegenheid in de regio.

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 15-11-2017 10:53

Aan het College van B&W en de Gemeenteraad van Maastricht

Onderwerp:  SAB vraagt aandacht voor de werkgelegenheid in de regio.

Geacht College,

Geachte Raadsleden,

Onlangs maakte Corendon bekend dat ze vanaf april 2018 op 12 verschillende bestemmingen gaan vliegen vanaf MAA met mogelijk nog uitbreiding.

Ook zal er hier in de regio grondpersoneel, piloten en cabinepersoneel geworven worden.

Er worden één of twee vliegtuigen hier gestationeerd als thuisbasis.

Daarnaast gaat RyanAir uitbreiden en komen mogelijk vluchten bij van Wizzair en Germania.  De aankomst/vertrekhal gaat op de schop en wordt gemoderniseerd.

Hier zijn miljoenen euro’s meegemoeid en levert extra werkgelegenheid op.

Daarom vraagt SAB uw aandacht, zeker omdat hier een geweldig arbeidsproject aan staat te komen. Omdat dit voor de stad en de regio van vitaal belang is, dienen er ook maatregelen getroffen te worden die bovenstaande tot een succes kunnen maken.

Er moet een goede directe verbinding komen van MAA met station Maastricht.

Er liggen kansen die je maar één maal  in de 25 jaar krijgt.

Het wordt dan ook makkelijker internationaal georiënteerde bedrijven naar Maastricht te halen, waardoor afgestudeerde studenten van buiten Maastricht ook in onze stad en regio blijven.

Verder dient zich nog een gigantisch (hoog intellectueel geclassificeerd) project aan waar Maastricht op moet inspelen en waar onze en omringde universiteiten zeker bij betrokken worden.

Zuid-Limburg is in de race voor een miljardenproject: de Einstein-telescoop.

Ook Italië (Sardinië) en Hongarije  lijken momenteel nog in de race te zijn, deze lijken minder geschikt vanwege de grondstructuur.  Z-Limburg heeft nog een voordeel om dit project binnen te halen n.l. de concentratie van een aantal universiteiten o.a.  Aken, Luik, Eindhoven, Hasselt en Maastricht.

Een  goede infrastructuur en daardoor snelle verbindingen zijn essentieel.

Op dit moment verlaat ca. 90% van de afgestudeerde de regio weer.

Dit zijn kansen om deze mensen te behouden

Beste gemeenteraad en College, hierin kan ook de tram Maastricht-Hasselt  een belangrijke rol spelen.

Wel dient deze dan doorgetrokken te worden naar het station Maastricht, Bonnefantenmuseum, Universiteit, MECC, AZM en MAA en niet zoals nu in de markt gezet worden als kermisattractie.

Met vriendelijke groet,

Wim Schulpen +31649321452

Jos Gorren (Lijsttrekker SAB)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.