Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks Kampen: claim nu recht op schadevergoeding Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 12-02-2020 00:00

GroenLinks Kampen adviseert iedereen: claim nu het recht op schadevergoeding voor de gevolgen van Lelystad Airport. Anders sta je straks als het zover komt met lege handen. Dit moet je doen!

De opening van Lelystad Airport zal waarschijnlijk leiden tot gevolgen voor het leefplezier en de gezondheid voor mensen die onder de vliegroutes wonen. Vervuiling en geluidsoverlast kunnen bovendien leiden tot financiële schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van de woning, schade aan de natuur of door verlies van inkomsten uit toerisme.

Datum van belang Op grond van de Wet luchtvaart kan een belanghebbende een verzoek indienen voor vergoeding van de schade, die in dit geval een gevolg is van het Luchthavenbesluit Lelystad. Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2015. Deze datum is van belang, want het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 31 maart 2020.

Daarmee ontstaat een vreemde situatie. Lelystad Airport is nog niet open en er is dus nog geen schade. Toch moet de veroorzaker bínnen 5 jaar aansprakelijk gesteld zijn voor die schade, want anders loop je het risico op verjaring en geldt: pech gehad.

Rechten houden Burgers, eigenaren van grond en bedrijven kunnen hun rechten houden door vóór 1 april een zogenaamde stuitingsbrief naar de minister te sturen. Daarmee geef je aan dat je je schade wilt kunnen claimen, als Lelystad Airport toch open zou gaan als gewoon vliegveld.

GroenLinks Kampen wil alle inwoners en bedrijven die schade kunnen ondervinden van Lelystad Airport wijzen op hun rechten én op deze termijn. Fractievoorzitter Nieke Jansen: “Als je nu niets doet, kun je straks geen schade claimen. Wij denken dat Lelystad Airport steeds kanslozer wordt. Maar als het vliegveld ooit opent, dan behoud je met deze stuitingsbrief het recht om een beroep te doen op een schadevergoeding.”

Voor 1 april De stuitingsbrief moet vóór 1 april 2020 naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd worden. Dankzij SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) is er een stuitingsbrief beschikbaar, specifiek voor Lelystad Airport. Deze brief mogen anderen ook gebruiken. Op de site van SATL staat de brief en meer informatie. Informatie over de stuitingsbrief

Nieke Jansen: “Onze inzet tegen opening van Lelystad Airport gaat onverminderd door. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger maakt overuren op dit dossier, waarin het ministerie fout op fout lijkt te stapelen. Onze wethouder Irma van der Sloot lobbyt met de provincie en buurgemeenten tegen de overlast en tegen de nadelige effecten van Lelystad Airport in de schade voor gezondheid, natuur, milieu en economie.”

Meet-up in Zwolle over vliegveld Lelystad | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks Noordoostpolder 09-02-2018 00:00

Verslag van Meet-up GroenLinks in Zwolle, 6 februari 2018

Door Anne Jansen

Het onderwerp van de Meet-up in Zwolle was het vliegveld in Lelystad. Daar ben ik geweest. Samen met Judo Bakker, die in de bewonersdelegatie zit om de misstanden rondom Lelystad Airport te onderzoeken.

Ik wilde nieuwe dingen horen en sfeer proeven. Beide heb ik gedaan.

Eerst de sfeer: Die was betrokken! Uit alle provincies rondom Zwolle zijn mensen gekomen. Zeshonderd in het totaal. Ook waren er verschillende organisaties waaronder Red de Veluwe. Uit de applauzen tussendoor, de opmerkingen die werden geroepen en de vragen die gesteld werden is duidelijk dat heel veel mensen heel erg bezorgd zijn.

 

Eerst sprak Suzanne Kröger, zij zit namens GroenLinks in de kamer. Fijn om te horen hoe zij zich hard maakt voor uitstel van de opening van Lelystad Airport. In de hoop dat uitstel afstel wordt.

Zij liet daarna Leon Adegeest aan het woord. Leon is de man die allerlei fouten blootlegt in het Leystad-dossier. Heel veel applaus kreeg hij en nog meer toen zijn speech weer klaar was. Mooi om te zien en te horen hoe betrokken, boos en verontwaardigd hij is. Met een nuchterheid en scherpe bewoordingen (een idioot plan, die enorme lange lage vliegroutes) kan hij vertellen wat er mis is (dat het besluit van het vliegveld is genomen na verkeerde informatie) en hoe hij over de gang van zaken denkt. Hij is ervan overtuigd dat het ministerie het besluit niet zal terugdraaien en daarom zijn alle bewoners hard nodig. Hij gaf een simpel voorbeeld: Je geeft een feestje en de buren komen klagen omdat de muziek te hard staat. Daarop zeg jij: Dat kan niet, dat jullie last hebben van de muziek, want volgens mijn berekeningen is er geen sprake van geluidsoverlast….

 

Jesse Klaver sprak als laatste. Hij gaf een stukje geschiedenis waarin duidelijk was dat de soort bovengrens van Schiphol steeds veranderde als die grens bijna bereikt was.

Eerst ging het om het aantal passagiers. De grens van 40.000.000 was in 2002 al bereikt in plaats van in 2015. Toen ging het om de geluidsgrens die ook te snel werd bereikt. Daarop werd de grens gezet op het aantal vliegbewegingen per jaar (500.000) maar die is ook bijna bereikt.

Nu wil Rutte III de hinderbeleving als bovengrens nemen. Zo kunnen er straks meer vliegbewegingen worden gedaan omdat de vliegtuigen stiller worden. “En zo slalomt Schiphol alsof ze aan het skiën zijn door de milieugrenzen ”.

En dat laatste zal mogelijk ook bij Lelystad gebeuren. Er lekte nu al uit dat het aantal vliegbewegingen voor Lelystad (45.000 per jaar) mogelijk veel meer wordt, want het zou niet gaan om het aantal vliegbewegingen maar om de hinderbeleving…..

Voordat er één vliegtuig is opgestegen, wordt er al gerommeld aan de grenzen.

 

We weten hoelang het heeft geduurd voordat de overheid iets wil gaan doen voor de Groningers.

Jesse’s oproep was dan ook om het er niet bij te laten zitten. Ons te bundelen en ons uit te spreken, actie te voeren. En GroenLinks zal achter de tegenstanders blijven staan en er alles aan doen om te voorkomen dat Lelystad Airport wordt geopend.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.