Nieuws van politieke partijen in Nijmegen over VVD inzichtelijk

3 documenten

Iedere wijk een busverbinding naar het centrum

SP SP VVD Nijmegen 06-05-2019 14:37

Wat de SP betreft krijgt iedere wijk een busverbinding naar het centrum. Dat bepleit fractievoorzitter Hans van Hooft komende woensdag in de gemeenteraad, bij de bespreking van de regionale ov-visie. “Een goede busverbinding is van groot belang tegen vereenzaming van ouderen en om mensen te verleiden de auto thuis te laten”, aldus Van Hooft.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-iedere-wijk-een-busverbinding-naar-het-centrum
In de regionale ov-visie leggen Nijmegen en Arnhem hun wensen neer voor het openbaar vervoer. De provincie, die over het openbaar vervoer gaat, neemt die mee in het uiteindelijke besluit over hoe ons ov er de komende jaren uitziet. Voor de SP is vooral de bereikbaarheid van de wijken belangrijk. Van Hooft: “Iedere wijk hoort een directe busverbinding naar het centrum te hebben, en naar belangrijke voorzieningen als het ziekenhuis en het centraal station. Nu zegt de gemeente in de concept-visie nog: ‘bij een klein aantal reizigers is overstappen acceptabel’. Maar daar hebben bijvoorbeeld de inwoners van Aldenhof in Dukenburg helemaal niets aan. Die strijden al anderhalf jaar voor een goede busverbinding, maar de VVD-coalitie in de provincie geeft ze telkens nul op hun rekest. Wat ons betreft staat Nijmegen pal voor de mensen in Aldenhof, en andere wijken zonder goede busverbinding. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die ervoor zorgt dat ouderen niet thuis vereenzamen achter de geraniums, en dat mensen wat vaker de auto thuis laten staan. Heel sociaal en heel groen dus.”

De gemeenteraad stemt op 8 mei over het voorstel van de SP.

Bewoners Aldenhof: onze buslijn de dupe van onvolledige cijfers

SP SP VVD D66 CDA Nijmegen 10-12-2018 16:11

Een afgeplakte ov-chipkaartlezer die buiten gebruik is. Reizigers die gratis in kunnen stappen. Een aardige chauffeur die een oogje toeknijpt en meer dan de toegestane 8 passagiers mee laat gaan. Het actiecomité voor buslijn 4 in Aldenhof presenteert een eigen onderzoek naar de reizigersaantallen van de bus, waarmee ze de officiële reizigersaantallen van de Provincie betwisten. Uit dit onderzoek blijkt dat reizigers geregeld niet kunnen inchecken, waardoor de officiële reizigersaantallen lager zijn dan de realiteit. Hiermee hoopt de wijk, samen met de SP, het Gelders provinciebestuur te overtuigen alsnog in het OV in Aldenhof te investeren.

Robertjan van Putten, wijkbewoner en actief in het comité: “Volgens de provincie, die zich weer baseert op cijfers van Breng, reizen er dagelijks maar twaalf mensen met lijn 4. Daarom werd ons voorstel om lijn 4 naar Hatert en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te verlengen afgewezen. Terwijl de cijfers van Breng niet kloppen!” De provincie heeft vorige maand een onafhankelijk onderzoek aangekondigd, waarvan de bevindingen pas in het voorjaar verschijnen. Van Putten: “Uit onze eigen steekproef blijkt al hoe onbetrouwbaar de cijfers van Breng zijn. Aldenhof snakt naar een goede busverbinding. Al meer dan een jaar strijden wij, samen met de SP, voor een goede bus in onze buurt. Meer dan 1500 mensen steunen ons. Wanneer gaat de provincie eens luisteren en krijgen we weer een fatsoenlijke busverbinding in de wijk?”

Tussen 15 november en 10 december hebben wijkbewoners uit het comité zelf gepolst in de bus. Geregeld kwam het voor dat de ov-chipkaartlezer niet werkte, waardoor reizigers gratis konden reizen en niet geregistreerd werden. Ook kwam het voor dat er meer dan 8 reizigers waren, waardoor de bus mensen liet staan, of ze juist gratis mee liet reizen. Van Putten: “Soms knijpt de chauffeur dan een oogje toe en mogen er meer dan 8 mensen mee. Dat is heel aardig, maar de ‘boventalligen’ worden dan ook niet geregistreerd. Hierdoor wordt er een papieren werkelijkheid in stand gehouden waarin er maar weinig behoefte is aan lijn 4. Terwijl dat niet de realiteit is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die lijn 4 links laten liggen sinds hij zo verslechterd is. Die zitten nu thuis of nemen vaker de auto.”

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, waarna er een nieuw provinciebestuur gevormd wordt. De bewoners van Aldenhof hopen daar meer te bereiken dan bij de huidige coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA.

Wegwijzer voor Nijmegen

VVD VVD Nijmegen 16-06-2017 10:00

Nijmegen staat weer vaker vast op de Waalbrug en de S100 rijdt niet goed genoeg door. Met het aantrekken van de economie zullen deze problemen niet vanzelf opgelost worden. VVD Nijmegen maakt zich zorgen om de bereikbaarheid van Nijmegen en heeft daarom de Wegwijzer voor Nijmegen ontwikkeld. Met deze Wegwijzer biedt de VVD concrete handvatten om de bereikbaarheid van Nijmegen te verbeteren.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/22752/wegwijzer-voor-nijmegen

© Rotonde energieweg - ...

Een bereikbare stad, waar Nijmegenaren kunnen gaan en staan waar ze willen, op de manier waarop ze dat willen. Daar staat VVD Nijmegen voor. Op dit moment maakt de VVD zich zorgen om deze bereikbaarheid van Nijmegen. We zien het aantal files toenemen en daar moeten oplossingen voor komen. 

In de Wegwijzer voor Nijmegen kijkt de VVD naar alle verkeersstromen in en om de stad, naar de bereikbaarheid van Nijmegen in de regio en naar de mogelijkheden voor Nijmegen als logistieke hotsspot. De rondweg S100 speelt een sleutelrol in de bereikbaarheid, die functioneert op dit moment niet goed genoeg. Knelpunten moeten worden aangepakt door verkeerslichten anders af te stellen en de kruisingen moeten waar nodig op de schop, bijvoorbeeld door uitvoegstroken te verlengen. Verder zitten fietsers en auto's elkaar in de weg, de VVD wil dat onderzocht wordt of fietstunnels onder de S100 een oplossing zijn voor de stroperige doorstroom voor auto en fiets.

Om het centrum van Nijmegen leefbaarder en veiliger te maken pleit de VVD verder voor meer en beter functionerende transferia. Fractielid Maarten Bakker: "Om Nijmegen goed bereikbaar te houden kijken we naar alle verkeersmogelijkheden, dus naar én de auto, én de fiets, én het openbaar vervoer. Op transferia kunnen mensen vanuit de auto met het openbaar vervoer of met een OV-fiets verder reizen naar de stad. Dit vermindert de verkeersdruk op wegen zoals de Oranjesingel en de Graafseweg."

Nijmegen ligt op een unieke locatie tussen randstad, de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Verder heeft Nijmegen de Betuweroute, de Waal en de grootste binnenhaven van Nederland. VVD Nijmegen doet in de Wegwijzer voor Nijmegen voorstellen om deze unieke combinatie van omstandigheden beter te gebruiken en Nijmegen te profileren als logistieke hotspot. De VVD pleit onder andere voor het snel realiseren van de Railterminal Gelderland en voor het faciliteren van bedrijven aan het water.

De volledige Wegwijzer voor Nijmegen kunt u hieronder downloaden.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.