Nieuws van politieke partijen in Westland over ChristenUnie inzichtelijk

5 documenten

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Serie: Gemeenschappelijke regelingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Westland 11-02-2019 20:33

Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen)

Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen.

Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben.

Als eerste is het Openbaar Vervoer aan bod. Hieronder een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

MRDH-commissie in het provinciehuis.

De commissie bestuur en middelen van de provincie heeft raadsleden uit de gemeenten die aangesloten zijn bij de MRDH uitgenodigd voor een overleg. Het was interessant om te zien hoe raadsleden uit de verschillende gemeenten staan tegenover de MRDH. Sommigen (ook uit Westland) vinden dat zij zelf de MRDH zijn. Anderen zien MRDH als een extra (lastige) overheidslaag.

Misschien gaat dat gebeuren, uit het overleg heb ik opgestoken dat Rotterdam niet meer afwijzend staat tegen samenwerking van MRDH en provincie.

Zelf ben ik van mening dat de MRDH op gebied van openbaar vervoer Westland  stiefmoederlijk bedeelt. Zoals u op onderstaand kaartje kunt zien zit een echt met Openbaar Vervoer ontsloten Westland nog (steeds) niet in de plannen. Wij blijven er ons voor inzetten. En ook voor de beste oplossing: een Lightrail door het Westland, zodat ieder vlot op de bestemming kan arriveren.

Willy de Zoete, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland

Serie: Gemeenschappelijke regelingen

ChristenUnie ChristenUnie Westland 11-02-2019 20:33

Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen)

Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen.

Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben.

Als eerste is het Openbaar Vervoer aan bod. Hieronder een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

MRDH-commissie in het provinciehuis.

De commissie bestuur en middelen van de provincie heeft raadsleden uit de gemeenten die aangesloten zijn bij de MRDH uitgenodigd voor een overleg. Het was interessant om te zien hoe raadsleden uit de verschillende gemeenten staan tegenover de MRDH. Sommigen (ook uit Westland) vinden dat zij zelf de MRDH zijn. Anderen zien MRDH als een extra (lastige) overheidslaag.

Misschien gaat dat gebeuren, uit het overleg heb ik opgestoken dat Rotterdam niet meer afwijzend staat tegen samenwerking van MRDH en provincie.

/r/e8ff893930796b97a75ed7c60acb78fb?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fserie-gemeenschappelijke-regelingen%2F&id=9d0043b7840f472fb24e5f8a7480e205cf1b49ef

Zelf ben ik van mening dat de MRDH op gebied van openbaar vervoer Westland  stiefmoederlijk bedeelt. Zoals u op onderstaand kaartje kunt zien zit een echt met Openbaar Vervoer ontsloten Westland nog (steeds) niet in de plannen. Wij blijven er ons voor inzetten. En ook voor de beste oplossing: een Lightrail door het Westland, zodat ieder vlot op de bestemming kan arriveren.

/r/e8ff893930796b97a75ed7c60acb78fb?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fserie-gemeenschappelijke-regelingen%2F&id=9d0043b7840f472fb24e5f8a7480e205cf1b49ef

Willy de Zoete, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland

De meeste mensen weten wel dat het ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Westland 08-06-2018 19:14

De meeste mensen weten wel dat het openbaar vervoer in het Westland niet meer door de provincie geregeld wordt, en ook niet door Westland zelf. Nee, we zijn hiervoor aangesloten bij ( sommigen zeggen: afhankelijk van) de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit is een club van 23 gemeenten die samen het vervoer en het economisch vestigingsklimaat beheren. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat de twee grote steden daarbij de grootste stem hebben. Niettemin kunnen raadsleden uit kleinere gemeenten ook hun stem laten horen in de verschillende advies- en controleorganen. Vorige week was ik bij een startbijeenkomst hiervoor. Het bleek dat Westland zowel wat bus- als fietsverbinding betreft heel slecht scoort in de MRDH-regio. Geen club om blij van te worden dus. Zelf zijn ze wel blij, volgens een onderzoek doen ze het best goed. Ze willen dus graag op nog meer gebieden dan Openbaar Vervoer en economie regie gaan voeren. Op onze steun kunnen ze daarbij niet rekenen, daarvoor moet in elk geval op het gebied van bereikbaarheid van Westland nog heel wat gedaan worden. Willy de Zoete, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

ChristenUnie ChristenUnie Westland 08-06-2018 16:27

De meeste mensen weten wel dat het openbaar vervoer in het Westland niet meer door de provincie geregeld wordt, en ook niet door Westland zelf. Nee, we zijn hiervoor aangesloten bij ( sommigen zeggen: afhankelijk van) de Metropoolregio Rotterdam Den  Haag. Dit is een club van 23 gemeenten die samen het vervoer en het economisch vestigingsklimaat beheren.

/r/d24b392f744a8754a860a8da93464389?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fmetropoolregio-rotterdam-den-haag-mrdh%2F&id=2ab19bc523e2cdb1adbc18ece5c452d6b3454d01 Het is natuurlijk onvermijdelijk dat de twee grote steden daarbij de grootste stem hebben. Niettemin kunnen raadsleden uit kleinere gemeenten ook hun stem laten horen in de verschillende advies- en controleorganen.

/r/d24b392f744a8754a860a8da93464389?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fmetropoolregio-rotterdam-den-haag-mrdh%2F&id=2ab19bc523e2cdb1adbc18ece5c452d6b3454d01

Vorige week was ik op een startbijeenkomst hiervoor. Het bleek dat Westland zowel wat bus- als fietsverbinding betreft heel slecht scoort in de MRDH-regio. Geen club om blij van te worden dus. Zelf zijn ze wel blij, volgens een onderzoek doen ze het best goed. Ze willen dus graag op nog meer gebieden dan openbaar vervoer en economie regie gaan voeren. Op onze steun kunnen ze daarbij niet rekenen, daarvoor moet in elk geval op het gebied van bereikbaarheid van Westland nog heel wat gedaan worden.

/r/d24b392f744a8754a860a8da93464389?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fmetropoolregio-rotterdam-den-haag-mrdh%2F&id=2ab19bc523e2cdb1adbc18ece5c452d6b3454d01

Willy de Zoete fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.