Nieuws van VVD over D66 inzichtelijk

2 documenten

Krijgt de gemeente de rekening voor de spoortunnel?

VVD VVD D66 Renkum 09-10-2018 06:19

Bij de behandeling van de Perspectiefnota (voorheen het Meerjarenbeleidsplan) op 26 september gaf de VVD aan blij te zijn met de verbeteringen, die binnenkort tot stand komen bij de overweg in Wolfheze. Eindelijk komen er extra slagbomen ter hoogte van het eilandperron. Daardoor ontstaat er een rustpunt als de oversteek toch te lang is en de mogelijkheid om in ieder geval tijdelijk het perron te ontsluiten. Maar de VVD waarschuwde wel voor de gevolgen van de beoogde ondertunneling van het spoor in Wolfheze als meer structurele oplossing. Wethouder Jasper Verstand (D66) liet doorschemeren dat hij vindt dat er nu doorgepakt moet worden. Wat is daar nu tegen?

https://renkum.vvd.nl/nieuws/32017/krijgt-de-gemeente-de-rekening-voor-de-spoortunnel

Een tunnel in Wolfheze?Landelijk zijn het Rijk en Prorail al langer bezig om overwegen – met de daaraan verbonden risico’s – te vervangen door viaducten of tunnels. Zo is recentelijk het complete spoor op de schop genomen bij het station Driebergen-Zeist met zelfs een volledig nieuw stationsgebouw. Nu dit bijna helemaal klaar is lijkt is Wolfheze de laatste grote overweg tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarmee is deze overweg dé rem op zowel het intensiveren van het treinverkeer als op het verhogen van de snelheid van de ICE-treinen van en naar Duitsland. Een landelijk belang. Ook Wolfheze moet daarom een tunnel krijgen. Niet erg eenvoudig door de beperkte ruimte vooral op de Wolfhezerweg en de nabij gelegen zijwegen. Inmiddels zijn er 4 varianten ontwikkeld en besproken in het dorp, na initiatieven van de provincie. De eerste voorkeur gaat daarbij uit naar een oplossing, die ook het station voor alle treinreizigers goed toegankelijk maakt. De eerste berichten laten een stevig prijskaartje zien ook voor de gemeente Renkum. Die zou, evenals de provincie, voor een kwart van de kosten moeten opdraaien. Ons prijskaartje wordt daarmee zeker meer dan 5 miljoen en misschien zelfs wel 7 miljoen euro.

Lokaal belang of toch vooral een landelijk belang?In de raad wees de VVD erop dat het intensiveren van het treinverkeer vooral een landelijk belang is. Dus moet de rekening in voor het grootste deel door Prorail en het rijk gedragen worden. Het Wolfhezer belang is vooral de veilige oversteek voor iedereen, een goed bereikbaar station en een blijvende samenhang in het dorp tussen het noordelijk en zuidelijk deel. en dat is echt eenvoudiger – met een goede overweg – en dus goedkoper oplosbaar dan een dure tunnel. Het is ook wel vreemd dat in Driebergen de provincie en de twee betrokken gemeenten werden aangeslagen voor 11,9% van de kosten en wij hier voor de helft! Kan iemand ons dit uitleggen? Het antwoord is in eerste instantie, omdat Driebergen-Zeist in een programma van het rijk staat en Wolfheze niet. Maar het is wel diezelfde spoorlijn!Als wij ons als gemeente niet weerbaarder opstellen ligt er een molensteen voor ons klaar. De VVD Renkum wil dat de verbetering van de overweg en daarmee de ontsluiting van het eilandperron zo snel mogelijk ter hand wordt genomen en zeker, daar doen we aan mee. Maar de tunnel is volgens ons eerst en vooral een opdracht voor Prorail en dus moet daar in eerste instantie ook de financiering gezocht worden.

De bestuurlijke soap van Heemstede: de overgang Alverna

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Heemstede 03-10-2016 06:26

De VVD kiest altijd voor veiligheid en vindt dat gemeenschapsgeld aan de gemeenschap moeten worden uitgegeven, niet aan het plezier van enkelen!

Donderdag 29 september wees de gemeenteraad van Heemstede vier verzoeken tot onttrekking van de overweg bij Alverna af. Deze vier verzoeken kwamen o.a. van de omwonenden en van ProRail.

De VVD vroeg andere raadsleden in het debat de volgende punten niet naast zich neer te leggen.

Ten eerste, alle fracties en raadsleden stemden in 2011 unaniem voor een veilige ontsluitingsweg. Die weg is aangelegd. Nu spreken deze fracties en raadsleden, bij herhaling, zich duidelijk uit dat zij het risico van een nieuw ongeluk toch wel aanvaardbaar vinden. En dat voor de aller kwetsbaarste weggebruikers.

Ten tweede, de ontsluitingsweg aangelegd door ProRail met een prijskaartje van 770.000 Euro en betaald van uw en mijn geld, voorziet in het recreatieve belang van een kleine groep. De VVD vindt dit een nauwelijks te verteren politiek foute keuze!

Ten derde, nu niet onttrekken faciliteert een nieuw makkelijk weggetje bestaand uit een onvoldoende bewaakte gelijkvloerse overweg en de nieuwe ontsluitingsweg naar het station. Daarom heeft ProRail de nieuwe ontsluitingsweg voorlopig afgesloten.

Ten vierde, in en na het komende juridisch gevecht ligt de rekening voor een innovatieve beveiliging straks ook op de mat van de gemeente en voor de inwoners van Heemstede. Beveiliging die rond de 500.000 Euro kost voor knipperlichten en bellen die 13 keer per uur of straks meer afgaan. Of richting de één miljoen Euro voor een tunnel. Kan gewoon niet vindt de VVD.

Ten slotte, Wandelnet en Fietsersbond impliceren met hun acties dat ook het Laantje van Alverna openbaar is en gaan daarvoor naar de rechter.

De keuze van raadsleden en fracties van afgelopen donderdag om niet te onttrekken hint daar ook op. De VVD vindt het niet uit te leggen hoe we hier in Heemstede richting een uitspraak gaan over het eigendom van de achtertuin van onze buren en vindt het ook niet uit te leggen dat kennelijk politieke keuzes belangrijker zijn dan veiligheid. Wij zijn en blijven voor onttrekking!

Daarom draaiden de VVD fractie en in totaal 9 van de 21 raadsleden niet. De VVD vindt dat we zo niet mogen omgaan met veiligheid, gemeenschapsgeld, de tuin van onze buren en bestuurlijke afspraken. Wij stemden voor onttrekking en dienden gezamenlijk een amendement vóór onttrekking in. Maar Jammer genoeg haalde dit amendement tot onttreking het ondanks de steun van CDA, een raadslid van D66 en een raadslid van HBB het niet (9 stemmen voor onttrekking, 12 voor niet-onttrekking)

En dat voor een gezond ommetje van een paar honderd meter over de veilige en hiervoor aangelegde ontsluitingsweg waar je niet eens je 10.000 gezonde stappen per dag mee haalt.  En op de Binnenweg maakt GroenLinks zich ontzettend bezorgd over de veiligheid van kwetsbare weggebruikers. Snapt u het nog?

Eveline Stam, Fractievoorzitter VVD Heemstede

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.