Die spoorverbinding, die maken we samen :-) "Bij de bijeenkomst rond de reactivering van de oude spoorlijn waren veel verschillende partijen uit Nederland en Duitsland aanwezig, te weten ProRail, ProBahn, Arriva, Niederrheinischer Verkehrsbetrieb Aktiengesellschaft (NIAG), Vereniging voor Internationaal Euregionaal Vervoer (VIEV), Conferentieoord de Poort, Provinciale Staten Gelderland, Airport Weeze, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Mobiliteitsmanagement Stadt Krefeld, de plaatsvervangend burgemeester van Kleve en vertegenwoordigers van de politieke partijen SPD, FDP, die Grünen, GroenLinks, PvdA, D66 en VVD."
3 documenten
GroenLinks Berg en DalDie ...
GroenLinks VVD D66 PvdA Berg en Dal 31-01-2018 13:54
Die spoorverbinding, die maken we ...
GroenLinks D66 PvdA Berg en Dal 30-01-2018 21:19
Die spoorverbinding, die maken we samen :-) "Bij de bijeenkomst rond de reactivering van de oude spoorlijn waren veel verschillende partijen uit Nederland en Duitsland aanwezig, te weten ProRail, ProBahn, Arriva, Niederrheinischer Verkehrsbetrieb Aktiengesellschaft (NIAG), Vereniging voor Internationaal Euregionaal Vervoer (VIEV), Conferentieoord de Poort, Provinciale Staten Gelderland, Airport Weeze, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Mobiliteitsmanagement Stadt Krefeld, de plaatsvervangend burgemeester van Kleve en vertegenwoordigers van de politieke partijen SPD, FDP, die Grünen, GroenLinks, PvdA, D66 en VVD."
De reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleve blijft de gemoederen bezig houden. Op zaterdag 27 januari jongstleden kwamen alle betrokken partijen bij elkaar in Groesbeek. De meerderheid is het erover eens dat de heropening van de ‘Keizerlijn’ positief zou uitpakken voor zowel de maatschap...
Natuurlijk zal de lijn weer worden ...
GroenLinks Berg en Dal 04-01-2018 21:25
Natuurlijk zal de lijn weer worden heropend, liefst morgen!
Ca. 1990: Spoorlijn Nijmegen - Kleef, Station Nijmegen Centraal Diesel-loco 218 149-3 as (internationale) trein E 3379 staat klaar op het station Nijmegen voor vertrek naar Duitsland. Sinds 2 juni 1991 is de lijn helaas gesloten. Op de achtergrond zien we het net voltooide Altea hotel (thans hotel Mercure). Met dank aan Robert von Hirschhorn voor het beschikbaar stellen van deze foto. De Spoorlijn Nijmegen – Kleef was de eerste spoorverbinding met Nijmegen. De spoorlijn, die op 8 augustus 1865 werd geopend, verbond Nijmegen via Groesbeek en Kranenburg met de Duitse stad Kleef. Vanuit Kleef kon verder worden doorgereisd in Duitsland. Het Duitse deel was als spoorlijn 2610 onder beheer van DB Netze. In eerste instantie was de exploitatie in handen van de Rheinische Eisenbahn-Gesellschaft (REG). Kleef had al een (eveneens door de REG geëxploiteerde) spoorverbinding met Krefeld en Keulen. Aan deze lijn ligt het destijds populaire bedevaartsoord Kevelaer, wat in de begintijd van deze spoorlijn veel reizigers opleverde. In 1886 werd de exploitatie overgenomen, eerst door de Pruisische Staatsspoorwegen, een paar maanden later nam de NSM de exploitatie tijdelijk in eigen handen om tenslotte per 1 juli van hetzelfde jaar door de HIJSM te worden overgenomen. De lijn werd hiermee opgenomen in de HIJSM-verbinding Amsterdam – Köln Hbf (via Amersfoort, Kesteren en Nijmegen – Kleef). In 1911 werd de lijn zelfs dubbelsporig. Er werden 7 stations en haltes langs de spoorlijn geplaatst (station Kleve niet meegeteld, dit bestond immers al): - Nijmegen Stad (tot 1879) - Nijmegen - 't Heilig Land, km. 5, in de buurt van Heilig Landstichting, geopend in 1918 en in 1925 alweer gesloten. - Groesbeek, km. 12, op 7 oktober 1934 gesloten, van 1 mei tot 25 september 1940 korte tijd heropend. - Kranenburg, km. 15, na sluiting van de lijn in 1991 in onbruik geraakt. Op het Duitse deel van het traject waren er nog enkele Haltestellen, te weten in de dorpen Frasselt, Nütterden en Donsbrüggen en in Kleef zelf bestond er bij de dierentuin een halte Cleve Tiergarten. De laatste is in 1909 geopend, ter gelegenheid van een bezoek van keizer Wilhelm II aan Kleef. De keizer vond het namelijk te min om midden in de stad uit te stappen, dus werd speciaal voor hem een halte aangelegd. Deze halte verdween tijdens de Eerste Wereldoorlog. De overige haltes zijn in 1978 gesloten. De lijn is op 2 juni 1991 gesloten, maar is sinds 27 april 2008 deels in gebruik als toeristische attractie met draisines (spoorfietsen). Op dit moment is er nog steeds een discussie gaande over de reactivering van de lijn. Zal de lijn ooit weer heropend worden? Uw historische foto, film of ansichtkaart terugzien op deze pagina? Stuur uw bijdrage(n) naar ons toe. Gebruik de berichtenknop of stuur een email naar nijmegentoen@gmail.com. Collectie Robert von Hirschhorn Nijmegen Toen