Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

5 documenten

Meer treinen, minder vliegen: Teken ...

GroenLinks GroenLinks Hilversum 20-02-2019 20:47

Meer treinen, minder vliegen: Teken de petitie!!! šŸš…šŸš…

Ingezonden brief / 18 december 2018 / door Willem van der Spek, Hilversum

CDA CDA Hilversum 02-01-2019 16:15

Hilversum moet deze prachtige kans pakken Aan de plannen voor het stationsgebied in Hilversum heeft Michel Huisman er een toegevoegd. Zijn presentatie in het Raadhuis deze week ontving een stormachtig applaus, een staande ovatie zelfs, van gemeenteraadsleden en vele belangstellenden. Het plan biedt geheel nieuwe perspectieven. De scheiding (ā€˜Berlijnse Muurā€™) die het spoor maakt tussen oost en west Hilversum wordt ongedaan gemaakt. Voetgangers en fietsers kunnen de Schapenkamp gemakkelijk nemen door een slingerend verhoogd plateau waarop ook woningen zullen worden gebouwd in een bij Hilversum - en niet bij het Mediapark - passende stijl. Het stedelijk weefsel van de binnenstad wordt hiermee verbreid tot over het spoor. Het Oosterspoorplein krijgt een bebouwing die herinneringen oproept aan de vroeger bestaande halve circel van de locomotievenremise. Alles bij elkaar een prachtige aanvulling op het plan van de 7-straatjes waarvoor de gemeenteraad onlangs zijn voorkeur uitsprak. Dat plan moet nog worden uitgewerkt, dus een goede vergelijking met het plan van Huisman is nog niet te maken. Besluiten zijn er nog niet genomen. Alles ligt nog open voor een masterplan dat het aanzien van Hilversum voor de komende decennia gaat bepalen. Een gewaagd plan? NS Vastgoed wil er serieus naar kijken, zegt Huisman. Om te zien hoe het ongeveer kan worden, is het Maankwartier in Heerlen het voorbeeld. Daar heeft Huisman voor het stationsgebied zijn plannen kunnen realiseren. Heerlen kreeg daarvoor subsidies. Voor Hilversum ligt er nu een gouden kans. Pak die. Tegen de gemeenteraad zou ik willen zeggen: ga kijken in Heerlen. De griffie kan die excursie organiseren. Spreek je uit voor een onderzoek naar het plan/model Huisman. Daarna kan de mening worden gevraagd van de Hilversummers. De uitkomst kan ik al raden. Net als die Hilversummer die mij zei: morgen ga ik direct met de trein naar Heerlen. Dat plan daar wil ik zien. Willem van der Spek, Hilversum

Ingezonden brief / 18 december 2018 / door Willem van der Spek, Hilversum

CDA CDA Hilversum 02-01-2019 16:15

Hilversum moet deze prachtige kans pakken Aan de plannen voor het stationsgebied in Hilversum heeft Michel Huisman er een toegevoegd. Zijn presentatie in het Raadhuis deze week ontving een stormachtig applaus, een staande ovatie zelfs, van gemeenteraadsleden en vele belangstellenden. Het plan biedt geheel nieuwe perspectieven. De scheiding (ā€˜Berlijnse Muurā€™) die het spoor maakt tussen oost en west Hilversum wordt ongedaan gemaakt. Voetgangers en fietsers kunnen de Schapenkamp gemakkelijk nemen door een slingerend verhoogd plateau waarop ook woningen zullen worden gebouwd in een bij Hilversum - en niet bij het Mediapark - passende stijl. Het stedelijk weefsel van de binnenstad wordt hiermee verbreid tot over het spoor. Het Oosterspoorplein krijgt een bebouwing die herinneringen oproept aan de vroeger bestaande halve circel van de locomotievenremise. Alles bij elkaar een prachtige aanvulling op het plan van de 7-straatjes waarvoor de gemeenteraad onlangs zijn voorkeur uitsprak. Dat plan moet nog worden uitgewerkt, dus een goede vergelijking met het plan van Huisman is nog niet te maken. Besluiten zijn er nog niet genomen. Alles ligt nog open voor een masterplan dat het aanzien van Hilversum voor de komende decennia gaat bepalen. Een gewaagd plan? NS Vastgoed wil er serieus naar kijken, zegt Huisman. Om te zien hoe het ongeveer kan worden, is het Maankwartier in Heerlen het voorbeeld. Daar heeft Huisman voor het stationsgebied zijn plannen kunnen realiseren. Heerlen kreeg daarvoor subsidies. Voor Hilversum ligt er nu een gouden kans. Pak die. Tegen de gemeenteraad zou ik willen zeggen: ga kijken in Heerlen. De griffie kan die excursie organiseren. Spreek je uit voor een onderzoek naar het plan/model Huisman. Daarna kan de mening worden gevraagd van de Hilversummers. De uitkomst kan ik al raden. Net als die Hilversummer die mij zei: morgen ga ik direct met de trein naar Heerlen. Dat plan daar wil ik zien. Willem van der Spek, Hilversum

VVD bijeenkomst in de Raadzaal over stationsplein trekt veel geĆÆnteresseerden

VVD VVD Hilversum 12-11-2018 08:19

De VVD heeft tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar 2.000 deurgesprekken gevoerd. In deze gesprekken kwam duidelijk naar voren dat op de onderwerpen veiligheid en bereikbaarheid verbetering gevraagd wordt. Heel tevreden bleek Hilversum over de ontwikkeling van het centrum, en dan met name het Marktplein.

De Hilversumse VVD heeft om die reden op 8 november een bijeenkomst voor leden en niet-leden georganiseerd in de Raadzaal, over een actueel onderwerp dat veel te maken heeft met de genoemde bereikbaarheid en de ontwikkeling van het centrum: het stationsgebied.

Ruim 50 geĆÆnteresseerden zagen kunstenaar en uitvinder Michel Huisman de avond openen. Aan de hand van de stedelijke ontwikkeling in zijn woonplaats Heerlen, schetste hij hoe keuzes in het verleden de stad totaal ontzield hebben. Zijn verhaal was rijk geĆÆllustreerd met beelden van Heerlen en andere steden, en oogstte veel lachende reacties uit het publiek. Aan het einde van zijn presentatie trok de heer Huisman een aantal parallellen tussen Heerlen en Hilversum, zelfs letterlijk door een maquette waarin hij Heerlense inzichten en keuzes naar de Hilversumse situatie had vertaald.

Daarna kwam wethouder Arno Scheepers aan het woord. Hij dankte de heer Huisman voor de bevlogen presentatie en nam vervolgens de zaal mee in het traject rond de ontwikkeling van het stationsplein tot nu toe. Hij zette uiteen via welk proces het college tot haar besluit was gekomen; het model van de 7 straatjes.

In dit model blijft het verkeer op het zogenoemde maaiveld rijden, in tegenstelling tot de tunnel die in het andere model was ingetekend. ‘De 7 straatjes’ heeft tevens als voordeel dat er een mooie ruimte overblijft voor een plein voor het station, mĆ©t een zichtlijn naar het Marktplein. Het past het best bij de identiteit van Hilversum. Wethouder Scheepers onderstreepte dat er veel inspraak is geweest, onder andere met een oproep aan Hilversummers om fotoā€™s in te sturen van hun vakantieadres, en dat de huidige modelkeuze pas het begin is.

De ambities zijn hoog: dit moet voor de komende 75 tot 100 jaar goed geregeld worden. En dat was een boodschap die beide sprekers deze avond gaven: zorg goed voor toekomstige generaties door kwaliteit te ontwikkelen.

ChristenUnie Hilversum bezorgd over spoorwegen

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 01-06-2017 07:29

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1117139/65655/spoorbomenHilversum en Gooise Meren krijgen van het Ministerie van I&M ā‚¬ 7,5 miljoen voor aanpak van het spoor in Gooise Meren en Hilversum, zo werd in april bekend. Een mooie start, maar nog veel te weinig, stellen wij.

Als sinds 2013 wordt in Hilversum en Bussum gezocht naar oplossingen om de Gooise treinverbindingen te optimaliseren en de overwegen goed te regelen. In oktober en november 2013 is door onze fracties in de gemeenteraden van Hilversum en Bussum een motie over dit onderwerp ingediend. Strekking van deze motie was dat de gemeenten in ’t Gooi gezamenlijk moeten optrekken richting rijk, provincie en Prorail om een werkende oplossing te vinden voor de vertraging en onveiligheid die veroorzaakt worden door spoorbomen die te vaak en te lang dicht zijn.

 

Deze motie is overgenomen door de toenmalige wethouder Boog van Verkeer. Ook de motie van Hart voor Hilversum in 2016 voor een regionale lobby voor verdiept spoor hebben wij van harte ondersteund.

De motie en meer achtergrondinformatie hierbij is te vinden via onderstaande link:

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/576053/65655/christenunie-trekt-aan-de-noodrem-over-spoorbomen-in-t-gooi.html

 

We zijn blij dat er nu geld beschikbaar komt, maar het bedrag van € 7,5 miljoen is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Wij willen van het college graag weten waar ze dit geld voor gaan gebruiken en wat de ambitie van Hilversum en Gooise Meren is voor de lange termijn. Daarbij gaat het om een goede inpassing van het spoor in onze dorpen, het voorkomen van vertraging en verminderen van de barrière werking (zoals bij het eventueel afsluiten van de kleine spoorbomen). Ook willen we weten of het geld besteed kan worden aan de, door een groot deel van de raad gewenste, fietstunnel bij de Van Linschotenlaan (onder het spoor door bij het ziekenhuis).

 

Wij zijn ook bezorgd over de ontwikkeling van de dienstregeling in het Gooi op korte én lange termijn. De dienstregeling op de Gooilijn sinds december 2016 fors is verslechterd. Dit betreft vooral de Sprinters. Reistijden naar Utrecht en Amsterdam zijn toegenomen (tot 8 minuten extra) en ’s-Avonds na 20:00 uur rijdt nog maar de helft van het aantal treinen. Wij willen graag dat de regio daarover aan de bel trekt.

 

Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld. De vragen zijn te lezen in bijgevoegd document.

NB 1 juni 2017: Het College heeft de beantwoording verzonden. Die is te lezen in de Bijlage. Wij overwegn om het onderwerp op de agenda van de commissie Verkeer en Beheer te plaatsen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.