Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

16 documenten

Belgen trekken stekker uit tram Maastricht-Hasselt

VVD VVD Maastricht 01-06-2022 09:22

https://maastricht.vvd.nl/nieuws/50614/belgen-trekken-stekker-uit-tram-maastricht-hasselt

© Spoorpro.nl

Samen met andere partijen hebben we een brief naar het college gestuurd om ons standpunt duidelijk te maken.
Wij zijn onze afspraken nagekomen, hebben meer dan 20 miljoen uitgegeven maar nu staat er geen tram. Die had er moeten komen zodat je op 34 minuten in Hasselt kon zijn. Voordelen waren, wij betaalden maar een klein deel van de aanleg kosten, de Belgen zouden de tram voor hun risico uitbaten, minder milieu belasting, minder druk op parkeren in Maastricht, een internationale verbinding en klandizie voor onze ondernemers.

Stop vlieghinder Maastricht Aachen ...

GroenLinks GroenLinks Maastricht 09-08-2019 17:50

‘Gedeputeerde verzweeg financiële ...

Liberale Partij Maastricht Liberale Partij Maastricht Maastricht 27-05-2019 06:08

The municipality and international ...

M:OED M:OED Maastricht 29-04-2019 18:19

The municipality and international bus company FlixBus have agreed on relocating the temporary bus station from the Groene Loper, behind the station, to the more central Maasboulevard, making it much easier for everyone to travel cheaply and sustainably across all of Europe. Follow the link below for more information:

Langeafstandsbussen op de Groene Loper? Leefbaarheid onder spanning.

PvdA PvdA Maastricht 29-03-2019 13:20

Deze week volgen de berichten over langeafstandsbussen elkaar snel op. Via de raadsinformatiebrief (rib) van 26 maart jl. begrijpen we dat het college kennelijk een deel van de Groene Loper heeft aangewezen als tijdelijke aanrijd-route en halte voor de langeafstandsbussen van de diverse maatschappijen. Dit voor de duur van circa 6 maanden. Ook hebben we dag daarna kennisgenomen van het bericht van FlixBus gericht aan de raad.

Volgens de e-mail van dhr. Kamminga van Flixbus aan de gemeenteraad  is het zeer waarschijnlijk  dat die zes maanden veel langer zullen blijken te zijn, gezien het groot risico van bezwaren en beroepsprocedures door bewoners van de Meerssenerweg.

Flixbus, dat iedere dag met dertig bussen Maastricht aandoet, vindt de Groene Loper bovendien ongeschikt. Onder andere omdat het onbebouwde gebied, zeker ’s nachts, onveilig is en ook te ver van station en centrum ligt. Flixbus wil liever stoppen op de Maasboulevard (bij Mosae Forum) als tijdelijke plek. Daar is ruimte vrijgehouden voor de eindhalte van de geplande sneltram naar Hasselt: “We kunnen daar gewoon gaan stoppen,” schrijft dhr. Kamminga. Het college laat weten, zo blijkt uit berichtgeving in de media, de Maasboulevard niet als optie te willen overwegen, omdat daar al veel Arriva-bussen stoppen.

De PvdA heeft naar aanleiding van de rib, de brief van Flixbus en de berichtgeving nog de volgende vragen aan het college:

Was de locatie die u nu bepaald heeft als tijdelijke halte de geheime locatie die u in de diverse gesprekken en raadsrondes met uw raad niet wilde delen? Ben u het met de PvdA eens dat het kiezen voor een deel van de Groene Loper haaks staat op rol en karakter van de Groene Loper, namelijk verkeersluw met zo weinig mogelijk (zwaar) gemotoriseerd verkeer en aantrekkelijk voor voetgangers en fietsers?  Bent u het met ons eens dat de toch al drukke Groene Loper hierdoor nog drukker wordt en meer belast wordt met verkeer en verkeersbewegingen, waarmee de veiligheid van de gebruikers van de Groene Loper extra onder druk komt te staan? Bent u het met ons eens dat uw keuze voor deze tijdelijke halte zeer veel overlast met zich meebrengt voor omwonenden, ook op de looproute van de halte naar het station. Bent u bereid om samen met FlixBus naar andere opties voor de tijdelijke te kijken, zoals de voorzijde van het station of P&R Noord.

Met vriendelijke groet, Namens de PvdA-fractie Maastricht, Anita van Ham

Het bericht Langeafstandsbussen op de Groene Loper? Leefbaarheid onder spanning. verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Meer treinen, minder vliegen! - ...

GroenLinks GroenLinks Maastricht 20-02-2019 17:04

Vandaag fietsten zowel de ...

PvdA PvdA Maastricht 17-02-2019 20:15

Vandaag fietsten zowel de lijsttrekkers van PvdA Brabant, als PvdA Gelderland als onze lijstrekker Eric Geurts met Statenlid Aleida Berghorst samen met de organisatoren van deze actie, de Jonge Socialisten in de PvdA (waaronder onze eigen @Ron Piepers), en natuurlijk Lodewijk Asscher, van station Cuijk naar station Mook-Molenhoek, om aandacht te vragen voor de belabberde staat van de Maaslijn van Arriva Nederland. Want op deze manier kun je #nogbeterfietsen.

De Maaslijn van Arriva Nederland is ...

PvdA PvdA Maastricht 14-12-2018 13:20

De Maaslijn van Arriva Nederland is een zorgenkindje. De ene storing volgt de andere op, en de treinen zitten meestal bomvol. Tijd voor een testje, samen met de studenten van Fixhetov! (www.fixhetov.nl) De 'resultaten' zijn helaas niet echt om over naar huis te schrijven. Tijd voor een tijdelijke oplossing! #ZekerzijnvangoedOV

Vandaag heeft Aleida Berghorst ...

PvdA PvdA Maastricht 23-11-2018 16:00

Vandaag heeft Aleida Berghorst vragen gesteld aan Gedeputeerde Hubert Mackus over de slechte dienstverlening op de Maaslijn van Arriva Nederland, en specifiek om te kijken naar een tijdelijke oplossing. Wij blijven natuurlijk niet wachten, dus in december gaan we zélf alvast op onderzoek uit. Meer info volgt!

Ambitiedocument Stad en Spoor: wat vind jij?

PvdA PvdA Maastricht 30-08-2018 17:18

In de eind augustus gepresenteerde Ambitienota Stad en Spoor staan plannen voor vernieuwing van het stationsgebied. Deze nota van de gemeente, provincie, ProRail en NS schetst de gewenste ontwikkelingen rond het station. Dat moet veel minder een barrière gaan vormen tussen Wyck en Maastricht-Oost dan nu het geval is. Er worden onder meer verregaande plannen gepresenteerd voor de spoorwegovergang bij de Duitse Poort – autovrij – en voor de fietstunnel onder het spoor – rechtdoor trekken tot Alexander Battalaan.

De spoorwegovergang Duitse Poort vormt een obstakel. De slagbomen zijn overdag immers iedere tien minuten een paar minuten dicht. Vooral op drukke momenten zorgt dit voor veel oponthoud en gevaarlijke situaties. Om dit probleem structureel op te lossen, zou de Duitse Poort over enkele jaren afgesloten moeten worden voor gemotoriseerd verkeer. Auto’s die nu nog vanaf de Meerssenerweg naar Céramique rijden, moeten dan de bovenste tunnel en de Kennedybrug nemen. Onderzoek moet aantonen dat dit niet tot verkeersproblemen elders in de stad leidt. De spoorwegovergang en direct aansluitende kruispunten worden door deze maatregel eenvoudiger en overzichtelijker, en dus veiliger voor voetgangers en fietsers. Ook hoeven de slagbomen dan minder lang dicht bij het passeren van treinen. Deze plannen zouden in 2020 gerealiseerd moeten zijn.

Voor de periode na 2030 ziet de Ambitienota een verdiept plein onder het spoor, zodat een aantrekkelijk gebied ontstaat tussen de Koepelkerk en kantorencomplex De Colonel. De tunnel onder het spoor moet daarvoor op de schop. De fietstunnel wordt ‘rechtdoor’ doorgetrokken en er komen openingen in het ‘plafond’ waardoor het minder donker wordt. De krappe bocht richting stationsplein verdwijnt. Het wordt zo veiliger. De Alexander Battalaan wordt zo de fietsroute richting het station.

Over de Ambitienota Stad en Spoor kan de komende tijd iedereen zijn zegje doen. Daarna beslist de gemeenteraad over de plannen. Daarom roept de PvdA fractie u op mee te denken over deze plannen. Samen met u willen we onze mening over deze plannen bepalen.

Op deze website kunt u de ontwikkelingen rondom de besluitvorming volgen: http://www.mijngroeneloper.nl/planstudie-maastricht

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/ambitiedocument-stad-en-spoor-wat-vind-jij/

 

 

Het bericht Ambitiedocument Stad en Spoor: wat vind jij? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.