Nieuws van GroenLinks in Tilburg inzichtelijk

3 documenten

Bouwen boven het spoor in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 23-12-2019 00:00

De ruimte in steden is schaars. Andere steden bouwen boven het spoor om goed gebruik te maken van de beperkte ruimte. Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen over de kansen voor Tilburg. 

Tilburg groeit. Ruimte om te groeien is niet vanzelfsprekend. Willen we de ambities voor onze stad waarmaken, dan is creativiteit nodig in het vinden van ontwikkellocaties. Daarom is GroenLinks benieuwd naar de mogelijkheden in Tilburg voor bouwen boven het spoor.

Andere steden zijn hier al druk mee. Amsterdam, Den Haag en Utrecht onderzoeken samen met NS en ProRail de mogelijkheden voor bouwen boven het spoor. Nieuwe ov-verbindingen zijn niet nodig, die liggen er al. Dat is goed voor de bereikbaarheid én scheelt in de kosten. Wat te doen met het geld dat overblijft? NS, ProRail en de gemeenten willen daarmee stations en de omliggende gebieden verbeteren.

Onze gemeente maakt werk van de kennis-as tussen de Tilburgse universiteit en de Spoorzone. GroenLinks ziet hier kansen voor nieuwe woon-, werk- en verblijfslocaties boven en aan het spoor. Daarom vragen wij het college:

1. Hoe kijken jullie naar bouwen boven en aan het spoor? 2. Is bouwen boven en aan het spoor mogelijk in Tilburg? a. Willen jullie die mogelijkheid verder verkennen in de ontwikkeling van de kennis-as?

Hoe een Tilburgs burgerinitiatief het nachtnet nieuw leven inblaast | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-03-2019 00:00

Van het Brabants Dagblad tot de NOS, vorige week stond de media vol met verhalen over de mogelijke terugkeer van de nachttrein in Brabant. En dat alles dankzij een initiatief van de Tilburger Bert Bruijnen die het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad wist te krijgen. Een mooi voorbeeld van de invloed die je als inwoner kan hebben op de politiek.

Vijftig handtekeningen. Of likes. Dat is wat je nodig hebt om een onderwerp te agenderen bij de Tilburgse raad. Na een nacht op een tochtig station besloot Bert Bruijnen de politiek aan te spreken op de bereikbaarheid van Brabant in de nachtelijke uren. Via de website maakjepunt.nl verzamelde hij ruim 140 duimpjes omhoog, meer dan genoeg om in te spreken bij de raad. 

Tijdens een interessant inspraaksessie kwamen de voordelen van een aansluiting van Tilburg op het nachtnet duidelijk naar voren: goed voor de economie, prettig voor de Tilburgers. Alle aanwezige partijen zagen deze voorbeelden. De oproep van Bert Bruijnen werd in een motie gegoten en met alle elf partijen in de raad gezamenlijk ingediend. Een week na de inspraaksessie werd de motie in de raadsvergadering (natuurlijk) unaniem aangenomen. 

Na Tilburg volgden Den Bosch, Breda, Eindhoven en Helmond met dezelfde oproep. Deze gezamenlijke wens bleef niet onopgemerkt bij de provincie en de NS. Zij staan open voor het gesprek over de terugkeer van het nachtnet. Met een sterke oproep vanuit de grote Brabantse steden staat het onderwerp definitief op de agenda. Of het nachtnet echt terug gaat komen? Daar gaat nu op een hoger niveau over gepraat worden. Ons signaal vanuit Tilburg is in ieder geval unaniem, helder en resoluut: terug met dat nachtnet. 

Je dient een plan in, verzamelt een aantal likes, en zie daar: het onderwerp staat in heel Brabant terug op de agenda. Zo makkelijk kan het soms zijn.

Wil jij ook van je laten horen? Check dan maakjepunt.nl, stel jouw plan op, verzamel stemmen en maak je punt bij de raad!

Betere treinverbinding met Randstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 10-02-2019 00:00

Een snelle verbinding naar Tilburg: dat gun je iedere Randstedeling. Onze stad is de enige grote stad van Nederland zonder rechtstreekse verbinding via het spoor met Utrecht en Amsterdam. Zo’n verbinding zou natuurlijk ook prettig zijn voor onze Tilburgse reizigers. Raadslid Bas van Weegberg stelde dit samen met D66, CDA en VVD aan de orde in de gemeenteraad.

Woensdag 6 februari is het nieuwe landelijke ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er in 2040 iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden tussen negen grote steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. 

Naast een goede verbinding met de Chinese stad Chengdu is het volgens de fracties van GroenLinks en D66 hoog tijd voor een directe verbinding met wat meer pittoreske steden als Utrecht en Amsterdam. 

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.    Is het college het eens dat een directe treinverbinding tussen Tilburg en Utrecht/Amsterdam zeer wenselijk is? 2.    Zijn er de afgelopen jaren gesprekken geweest tussen de gemeente Tilburg en de NS over zo’n verbinding? a.    Zo ja, wat is de uitkomst van deze gesprekken? b.    Zo nee, is het college bereid een gesprek hierover te starten? 3.    Wat vindt het college ervan dat Tilburg in het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ niet bij de negen grote steden hoort waar iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden? a.    Is de gemeente Tilburg betrokken geweest bij de totstandkoming van het toekomstbeeld? b.    Is het college voornemens om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van dit toekomstbeeld? 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.