Nieuws van VVD over VVD inzichtelijk

45 documenten

Haarlem vanaf het water

VVD VVD Haarlem 12-02-2020 09:21

De rekening voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt hoog op.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/38318/haarlem-vanaf-het-water

Het water in Haarlem is misschien wel de beste en leukste manier om de stad van een andere kant te bekijken. Alleen voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt die rekening hoog op. In 2020 betalen bezitters van een bootje opnieuw 28% meer dan afgelopen jaar. Daar krijgen ze maar weinig voor terug. Handhaving op het water is er nauwelijks omdat diezelfde mensen ook nog eens de bruggen bedienen. Daarbij zijn er nog altijd veel wrakken waar ook niet op gehandhaafd kan worden wegens het gebrek aan middelen. Weet jij van deze bootjes te liggen die al half gezonken zijn? Deel het met ons met een foto en/of bericht. Zo gaan we ermee aan de slag om Haarlem ook op het water een beetje mooier te maken.

VVD Harderwijk Hierden ziet graag een extra aanlegsteiger in succes’volle’ haven en boulevard.

VVD VVD Harderwijk 25-07-2019 08:12

De nieuwe haven en boulevard is ontzettend in trek bij booteigenaren en toeristen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Dat betekent dat veel booteigenaren doorvaren omdat er geen plek is of een plek die aan de wensen voldoet. De VVD Harderwijk-Hierden is van mening dat dit bijzonder spijtig is en is benieuwd of er mogelijkheden zijn om een extra steiger te realiseren. Daarnaast wil de VVD graag weten wanneer het onderhoud aan de steigers in de Vissershaven uitgevoerd gaat worden.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/36182/vvd-harderwijk-hierden-ziet-graag-een-extra-aanlegsteiger-in-succes-volle-haven-en-boulevard

© Bron foto: Julian ‘t Jong

De VVD is trots op de nieuwe boulevard de daarbij horende haven. Daarnaast is de VVD ook verheugd om te zien dat veel booteigenaren de route naar onze mooie stad weten te vinden.  In het zomerseizoen is te zien dat vrijwel alle aanlegplekken bezet en vaak ook ligt men dubbel of driedubbel om maar in de havens te kunnen liggen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Men gaat dan liever zoeken naar een plek waar men direct aan de kant kan liggen. De laatste tijd bereikte de VVD signalen dat op piekmomenten men doorvaart richting Elburg of Nijkerk, omdat men niet dubbel of driedubbel wil liggen. Uiteraard is dat bijzonder spijtig voor de booteigenaren dat ze graag willen aanmeren in Harderwijk, maar dit niet kan in Harderwijk zoals zij wensenBelangrijker is ook nog dat dit betekent dat er minder toeristen gaan genieten van de stad en alle daarbij behorende faciliteiten. Door het stellen van de vragen hoopt de VVD dat er op korte termijn duidelijkheid komt of het mogelijk is om een extra steiger of steigers te realiseren. Verder wil de VVD graag dat we het traject voor de nieuwe steiger tijdelijk in kunnen zetten, zodat we voor het nieuwe vaarseizoen klaar zijn om de booteigenaren te ontvangen. Aangezien de Gemeente Harderwijk bekend staan als een gastvrije stad en ook continue in beweging is om gastvrij te blijven, heeft de VVD daarom dus de volgende vragen voor het college.

Vragen:1. Is het college ook bekend met de hierboven genoemde signalen?

2. Onderschrijft het college de zorg van de VVD dat we moeten voorkomen dat er boten doorvaren omdat het te druk is in de haven? 

3. Heeft het college al mogelijkheden onderzocht of het mogelijk is om extra steiger capaciteit te plaatsen?

4. Zo ja, welke locaties zijn er al onderzocht? Zo nee, zou bijvoorbeeld de strook voor het waterpark gedeelte van het dolfinarium een optie zijn?

5. De wethouder heeft aangegeven om na de zomer een evaluatie te willen houden over het gebruik van de haven. Lopen we dan niet het risico dat we te laat zijn om nog acties te ondernemen die vóór het volgende seizoen klaar moeten zijn?

6. Verder is er al eerder gesproken over het vervangen / opknappen van de kades en sanitair voorziening in de Vissershaven. Hier is ook budget voor gereserveerd. Kan het college aangeven wanneer deze werkzaamheden op de nominatie staan om uitgevoerd te worden?

7. Ziet het college in de vissershaven ook nog uitbreidingsmogelijkheden qua steigers?

Marianne de Boer – Doeves (VVD) treedt terug als fractievoorzitter

VVD VVD Zaanstad 12-06-2019 02:44

Het bestuur van VVD Zaanstad wil u graag op de hoogte stellen van het feit dat de fractievoorzitter van VVD Zaanstad Marianne de Boer – Doeves heeft besloten om haar functie als fractievoorzitter neer te leggen.

De afgelopen dagen zijn intensieve gesprekken gevoerd over de te varen koers van de fractie. Hierin is naar voren gekomen dat Marianne De Boer - Doeves de rol van fractievoorzitter niet meer op zich kan en wil nemen. In gezamenlijk overleg is besloten dat vicefractievoorzitter Stephanie Onclin voorlopig de taken als fractievoorzitter van Marianne De Boer - Doeves overneemt. Afgelopen zaterdag is dit kenbaar gemaakt aan het college en de gemeenteraad van Zaanstad. Marianne de Boer- Doeves zal onderdeel blijven van de VVD fractie en als fractielid het liberale geluid laten horen in de aanloop naar de vaststelling van de voorjaarsnota, welke momenteel voorligt in de gemeenteraad.

In de komende tijd zal de fractie een nieuwe fractievoorzitter kiezen die de VVD fractie in Zaanstad zal gaan leiden tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Wij begrijpen dat er veel vragen zijn waar wij in dit stadium als bestuur ook nog geen antwoord op kunnen geven omdat dit nog niet volledig uitgekristalliseerd is. Aangezien de energie van de fractie de komende tijd moet liggen op de voorbereiding van de voorjaarsnota zou een ALV op korte termijn meer druk op de situatie zetten en heeft het bestuur besloten om op dit moment deze niet in te plannen. Wij rekenen op uw begrip en zullen wanneer nodig ons weer bij u melden.

Hopend u voldoende te hebben ingelicht.

Vriendelijke groet, Ingrid Jahn - van Binsbergen

KijkopSteenbergen.nlHet ontwerp voor ...

VVD VVD Steenbergen 24-04-2019 16:29

Buitengewoon goed ...

VVD VVD Goeree-Overflakkee 19-03-2019 11:02

Buitengewoon goed resultaat!

Havenbedrijf Rotterdam blijft Slijkgat baggeren op 5,5 meter

VVD VVD Goeree-Overflakkee 15-03-2019 01:05

Procedure bij de rechtbank Rotterdam is beëindigd Havenbedrijf Rotterdam blijft Slijkgat baggeren op 5,5 meter 

De rechtszaak tussen het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Goeree-Overflakkee over de overeengekomen baggerwerkzaamheden voor het Slijkgat in Stellendam, is beëindigd. 

De kwestie speelt al enkele jaren (sinds 2014), maar de rechtbank kwam steeds niet tot een uitspraak. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft nu toegezegd de in het Alders Akkoord afgesproken baggerverplichtingen te blijven voortzetten. 

Maatregelen voor aanleg Tweede Maasvlakte

Om de Tweede Maasvlakte te kunnen aanleggen, trof de gemeente Rotterdam (nu Havenbedrijf Rotterdam) een aantal compenserende maatregelen met de omliggende gemeenten. Deze afspraken werden in 2001 vastgelegd in het zogenaamde Alders Akkoord. In dit akkoord staat onder meer dat het Havenbedrijf Rotterdam de verplichting heeft om het Slijkgat in Stellendam op een diepte van 5,5 meter te houden. De gemeente GoereeOverflakkee heeft dit akkoord ook ondertekend. 

Slijkgat op diepte houden 

Het Slijkgat is de vaargeul die de Stellendamse haven verbindt met de open zee. Deze vaargeul is ‘de levensader’ van Stellendam. De visserij, scheepswerven, toeleveranciers, technische bedrijven, visserijschool en dergelijke zijn sterk afhankelijk van de bevaarbaarheid van het Slijkgat. Het is daarom van groot belang voor de veiligheid van de schepen en de bereikbaarheid van de haven dat de vaargeul op diepte blijft.  

Havenbedrijf stapte naar de rechter 

Het Havenbedrijf Rotterdam dagvaardde de gemeente Goeree-Overflakkee in 2014 om gedeeltelijk van de overeengekomen baggerverplichting af te komen. Zij stelde uit kostenoverwegingen voor om tot 5 meter diepte te baggeren in plaats van de in het Alders Akkoord afgesproken 5,5 meter. De gemeente Goeree-Overflakkee was echter van mening dat de afspraken in het Alders Akkoord over het Slijkgat cruciaal zijn om de veiligheid en bevaarbaarheid van het Slijkgat te kunnen blijven waarborgen.  

Havenbedrijf zet baggerverplichtingen voort

Mede op basis van de uitzonderlijk lange duur van de procedure, door vertraging bij de rechtbank, heeft het Havenbedrijf Rotterdam besloten om de gerechtelijke uitspraak niet meer af te wachten en het Slijkgat te blijven baggeren tot de afgesproken diepte van 5,5 meter. Wethouder Tea Both-Verhoeven, portefeuillehouder Visserij, is blij dat er na ruim vier jaar duidelijkheid is en dat de partijen er samen uit zijn gekomen. “Niet alleen voor de scheepvaart zelf, maar voor alle partijen die afhankelijk zijn van de haven in Stellendam, is de zekerheid dat het Havenbedrijf Rotterdam de vaargeul op diepte houdt erg belangrijk.” 

 

Carmen Hunger: ‘Havendrama’s in de toekomst voorkomen’

VVD VVD Deventer 09-02-2019 11:47

https://deventer.vvd.nl/nieuws/33862/carmen-hunger-havendrama-s-in-de-toekomst-voorkomen

In de zomer van 2018 ging de haven van Deventer enkele weken op slot wegens lage waterstanden door droogte. ‘Dat moeten we in de toekomst voorkomen’, zegt Carmen Hunger, kandidaat voor het bestuur van het waterschap Drents Overijsselse Delta.

 

Sluiting van de haven treft niet alleen de opgesloten schippers, zegt Hunger: ‘De haven heeft een sleutelpositie in de Deventer bedrijvigheid. Ondernemingen zijn ervan afhankelijk. Banen zijn ermee gemoeid. Haal je de haven weg, al is het maar tijdelijk, dan ontstaan direct problemen.’

Het gaat dan ook om de alternatieven die moeten worden gebruikt: ‘Vervoer over water wordt gezien als een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtwagens. Als schepen niet kunnen varen moeten we daar toch weer op terugvallen.’

Wat Hunger betreft zet het waterschap dan ook alles op alles om de bereikbaarheid van de haven te garanderen, ook als er weer een drogere periode komt: ‘Dat gaat een keer gebeuren en dan moeten we klaarstaan. Juist het waterschap heeft knoppen waaraan kan worden gedraaid om de waterstanden te regelen. Het zou goed zijn als we nu al gaan werken aan een plan om in alle omstandigheden de haven open te houden.’

Ook in 2019 zal de VVD Ameland ...

VVD VVD Ameland 02-01-2019 08:37

Ook in 2019 zal de VVD Ameland actief deelnemen aan het besturen van Ameland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.