Nieuws van D66 inzichtelijk

404 documenten

Informeer mensen over financiële risico’s bij dynamische energiecontracten

D66 D66 Nederland 15-06-2023 05:00

Raoul Boucke: “Mensen mogen zelf kiezen wat voor een energiecontract ze afsluiten, maar het is dan wel goed dat ze zich bewust zijn van de risico’s. Er zitten voordelen aan een dynamisch energiecontract. Je kunt dan veel geld besparen door je auto op te laden of wasjes te draaien als energie goedkoop is. En door meer energie te verbruiken wanneer er zoveel aanbod is, ontlast je het energienet. Maar als de energieprijzen opeens hard stijgen, betaal je heel snel heel veel meer voor je energie. Door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen extra wisselvallig. Mensen die nu een dynamisch contract afsluiten, kunnen in de winter verrast worden door een hoge energierekening die ze misschien niet kunnen betalen. Het is goed als mensen van te voren weten waar ze nou precies voor kiezen.”

Installeer 16 miljoen zonnepanelen

D66 D66 Nederland 03-03-2023 17:15

Nederland heeft 50 vierkante kilometer aan parkeerterrein. Niet elke vierkante meter van de parkeerterreinen is geschikt om te bedekken met zonnepanelen. Er is bijvoorbeeld sprake van schaduwwerking en er zijn open ruimtes nodig voor bomen en rijstroken. Als je de helft van de volledige oppervlakte kan gebruiken, dan is er 25 vierkante kilometer die kan worden vol gelegd met zonnepanelen. Zelfs met deze conservatieve schatting is dat een oppervlakte zo groot als de stad Leiden. Op 25 km2 passen 16 miljoen zonnepanelen. Die zonnepanelen wekken jaarlijks 5,6 TWh op. Dat is genoeg om ruim 2 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien, of om 3,7 miljoen elektrische auto’s te laten rijden.

D66 wil meer toegankelijke, openbare toiletten in Leiden.

D66 D66 Leiden 03-02-2022 16:24

Rondje Singelpark Op dit moment zijn er te weinig toegankelijke openbare toiletten in Leiden. Dit staat zelfs in de top 3 ergernissen van bezoekers. Door meer openbare toiletten toe te voegen aan de stad die ...

De voor- en nadelen van side bars

D66 D66 Ridderkerk 13-10-2021 11:45

Side bars worden meestal geplaatst aan de onderkant van vrachtwagens of SUV’s om een breder opstapoppervlak te bieden. Je kunt ervoor kiezen om zwarte sidebars aan beide of een van beide zijden van jouw voertuig te installeren, afhankelijk van jouw voorkeuren en behoeften. Side bars zijn verkrijgbaar in verschillende materialen, maar de meeste zijn gemaakt van een soort staal of gegoten kunststof. Sommige hebben ook stevige aluminium plinten om de stevigheid te verbeteren.

Laten we vandaag eens kijken naar de voor- en nadelen van side bars.

Voordelen van side bars

Naast het feit dat het een stijlvolle aanvulling op jouw voertuigis , zijn treeplanken ook nuttig als je kleine kinderen of oudere passagiers hebt. Ze dienen als opstapje om kortere of wankelere passagiers gemakkelijker in het voertuig te laten stappen. Zonder een extra opstapje kan het moeilijk zijn om in jouw vrachtwagen of SUV te stappen.

Een ander voordeel is dat side bars de voertuigen beschermen tegen steenslag. Wanneer auto’s rijden, trappen de wielen verschillende vormen van puin op, zoals vuil, stenen en spijkers. Dit puin kan destructief zijn als het in contact komt met de zijpanelen, deuren of ruiten van jouw voertuig. Treeplanken helpen het vuil tegen te houden en beschermen jouw voertuig tegen schade.

Treeplanken helpen ook het interieur van jouw voertuig schoon te houden. Ze fungeren als een soort deurmat en bieden passagiers de mogelijkheid om vuil van hun voeten te vegen voordat ze in jouw truck of SUV stappen.

Nadelen van side bars

Side bars kunnen het moeilijk maken om onder jouw truck of SUV te kruipen als je iets wilt bekijken of repareren. Als je een doe-het-zelver bent en regelmatig jouw olie ververst of ander auto-onderhoud uitvoert, kunnen side bars deze projecten een beetje uitdagender maken.

Een ander nadeel is dat de gewichtslimiet voor treeplanken vrij laag kan zijn, afhankelijk van het materiaal dat je kiest. Dit geldt vooral voor gegoten plastic dat geen plint heeft.

Omdat ze als ladders fungeren, is het ook belangrijk om de treeplanken droog en schoon te houden om uitglijden te voorkomen, wat tot ernstige verwondingen kan leiden. Let op slijtage van het grijpoppervlak en voeg indien nodig extra tractie toe (bijv. plakband).

Lees ook: Top 3 voordelen van lokale SEO voor digitale marketing

Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein

D66 D66 Barendrecht 26-07-2021 10:34

Het opknappen van het Middeldijkerplein is in volle gang. Nu zijn de bloembakken geplaatst en die zullen wanneer ze gevuld zijn met planten en bloemen een mooie bijdrage leveren aan de opleving van dit plein.

Alleen hebben we wel vragen over de plaatsing van één van deze bakken en wel die voor het gezondheidscentrum Carnisselande is geplaatst. Bij de ligging van laatstgenoemde bloembak liggen ook parkeerplaatsen voor bezoekers van gezondheidscentrum Carnisselande. Deze zijn redelijk klein/kort.

Zijn er afmetingen waaraan een parkeerplek in Barendrecht op de openbare weg minimaal aan moet voldoen, zo ja wat is die afmeting? Is het college op de hoogte dat deze parkeerplekken kleiner/korter zijn dan de gemiddelde parkeerplek in Barendrecht? Is er bewust voor gekozen om deze plekken kleiner te maken, bijvoorbeeld omdat het om kort parkeren gaat of om het fietsen te stimuleren? Zijn er nog mogelijkheden om deze parkeerplekken te vergroten? Dit naar aanleiding van zorgen van inwoners die niet normaal hun auto daar kunnen parkeren. Kleine auto’s gaan nog wel, maar gemiddelde auto’s passen net (zie foto), maar grote auto’s of bestelbusjes kunnen de doorgang van de weg gaan blokkeren die over het Middeldijkerplein loopt.

The post Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein appeared first on Barendrecht.

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

Vijf vragen aan Rutger Schonis

D66 D66 Nederland 25-03-2021 11:02

“Het meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.”

D66 Leiden volgt uitslag referendum Roomburgerpark

D66 D66 Leiden 18-03-2021 15:32

Maatschappelijk belang sport Sporten en bewegen dient het publieke belang, een sportieve stad is namelijk een gezonde stad. Naast een hockeyveld gaat dit voorstel ook over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt, en ...

D66 Leiden volgt uitslag referendum Roomburgerpark

D66 D66 Leiden 18-03-2021 15:32

Maatschappelijk belang sport Sporten en bewegen dient het publieke belang, een sportieve stad is namelijk een gezonde stad. Naast een hockeyveld gaat dit voorstel ook over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt, en ...

D66 stelt vragen over rioleringswerkzaamheden in Vught-Noord

D66 D66 Vught 21-09-2020 21:54

D66 heeft vragen gesteld over de rioleringswerkzaamheden in de wijk Villapark, die op andere wijze wordt gedaan dan in andere wijken. De gemeente laat daar op dit moment grootschalige werkzaamheden verrichten. Er wordt heel omslachtig langs het asfalt, in de berm, onder de bomen en tussen de boomwortels door nieuwe riolering aangelegd.

De fractie van D66 heeft geconstateerd dat hier niet het principe ‘werk met werk maken’ toegepast wordt, dus dat meerdere werkzaamheden in één keer plaatsvinden. Dus in dit geval: wel de riolering op een hele complexe manier vervangen, maar niet meteen het slechte wegdek aanpakken en het riool eronder leggen, zoals eigenlijk in alle straten van Vught gebeurt bij dit soort werkzaamheden.

Niet alleen het riool, maar ook het wegdek is aan vervanging toe

Vervangen van het oude, al vaak tussendoor herstelde asfalt is geen overbodige luxe. Op sommige plaatsen is de weg zelfs gevaarlijk, doordat asfalt omhoog gedrukt is door boomwortels en op sommige plekken zelfs afbrokkelt. Bovendien is er in sommige delen van de wijk als enige plek binnen de bebouwde kom van Vught zelfs nog geen schoonwaterriool, wat regelmatig ook tot wateroverlast leidt. Zelfs op plekken waar dit schoonwaterriool er wel is, werkt het vaak zo slecht dat straten lang blank blijven staan, zelfs bij lichte regen. Verschillende mensen hebben hierover al meermalen hun beklag gedaan bij de gemeente.

D66 heeft daarom de volgende vragen ingediend:

Waarom wordt hier het principe ‘werk met werk maken’ niet toegepast, net als bij andere rioleringswerkzaamheden in straten die hoognodig aan vervanging toe zijn? Waarom is er niet voor gekozen om het nieuwe riool onder de weg aan te leggen in plaats van tussen en onder boomwortels door, wat mogelijk schade veroorzaakt aan de bomen? Waarom is er in het Villapark een uitzondering gemaakt, want D66 kent geen soortgelijke aparte werkzaamheden is straten; overal worden steeds beide tegelijk aangepakt. Hoe lang zijn de wegen in het Villapark al afgeschreven en wanneer worden de wegen in het Villapark dan wel aangepakt? Wordt bij de werkzaamheden ook geprobeerd om alle eerder gemelde klachten over wateroverlast op te lossen? Krijgen de straten waar geen schoonwaterriool is dat nu wel?

The post D66 stelt vragen over rioleringswerkzaamheden in Vught-Noord appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.