Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen

PvdA PvdA 's-Gravenhage 13-05-2020 11:32

De Haagse PvdA vindt dat er een einde moeten komen aan de druk op maaltijdbezorgers om zo snel en zoveel mogelijk bestellingen af te leveren. Door deze druk ontstaan onveilige situaties in het verkeer waarbij niet alleen de bezorgers zelf, maar ook andere verkeersdeelnemers gevaar lopen. Hier zullen de sociaaldemocraten tijdens de raadsvergadering over verkeersveiligheid woensdag op aandringen. “Maaltijdbezorgers worden vaak roekeloos rijgedrag verweten en zijn regelmatig betrokken bij verkeersongevallen,” constateert PvdA-raadslid Janneke Holman. “Maar dat is niet zo gek als je per bestelling betaald krijgt en daarom wordt gedwongen om door de stad te crossen om een fatsoenlijk loon te verdienen.”

Volgens Holman gaat de discussie te vaak over het vermeende roekeloze rijgedrag van de maaltijdbezorgers zelf, wat mogelijk op te lossen zou zijn met verplichte verkeerslessen. Terwijl de fout volgens haar zit in de manier waarop bezorgplatforms als UberEats en Deliveroo hun maaltijdbezorgers betalen. Holman: “Bezorgers bij deze platforms verdienen een stukloon, dat betekent per bestelling en het aantal afgelegde kilometers. Als bezorger moet je meerdere bestellingen per uur afleveren om überhaupt het minimumloon te verdienen. Haastige spoed is zelden goed, maar voor bezorgers hangt dus wél hun loon ervan af. Met onveilige situaties in het verkeer als gevolg. Dat zou niet zo mogen zijn.”

Daarom wil de PvdA dat de wethouder er bij het Rijk op aandringt om met regelgeving te komen voor bezorgplatforms. Holman: “Er zijn ook bezorgplatforms die gewoon een vast uurloon uitbetalen. Die zekerheid van inkomen kan er net voor zorgen of je bij een rood stoplicht wel of niet op de rem trapt. Dat is niet alleen beter voor de veiligheid van de maaltijdbezorgers, maar natuurlijk van alle verkeersdeelnemers in de stad.”

Het bericht Voorkom dat maaltijdbezorgers met haast door de stad moeten crossen verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 09-05-2019 09:22

D66, PvdA en PvdD zijn verheugd dat het stadsbestuur de veiligheid in voetgangersgebied van het Haagse Hofkwartier wil aanpakken. Het college zegt in beantwoording op schriftelijke vragen van de drie partijen dat het bereid is met een plan te komen. Het streven is om een overzichtelijkere situatie te maken die veilig en bereikbaar is. “Het is goed nieuws dat het stadsbestuur aan de slag gaat met de verkeersveiligheid in de Haagse binnenstad”, aldus raadslid  Marieke van Doorn (D66).
 
Autoverkeer
Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan en dit heeft niet op alle fronten goed uitgepakt. De nieuwe inrichting heeft als gevolg dat er wel eens auto’s zijn die het winkelgebied binnenrijden. “In de praktijk blijkt dat de nieuwe situatie voor gevaar zorgt en dat is in het bijzonder voor winkelend publiek riskant”, legt Janneke Holman (PvdA) uit. Het stadsbestuur heeft besloten extra bebording te plaatsen die duidelijk maakt waar het voetgangersgebied begint en binnen welke venstertijden bestemmingsverkeer wél mag binnenrijden.
 
Overleg
Fietsers kiezen tegenwoordig ook vaker de route over het Noordeinde, dan voor de herinrichting. Het college erkent dat de huidige situatie met winkelend publiek en fietsers tot problemen kan leiden. Daarom is het college bereid het geldende verkeersregime op het Noordeinde als geheel ter verbetering te herzien. Voor de mogelijke herziening gaat het stadsbestuur dit voorjaar nog in overleg met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. “Als de verkeerssituatie in de binnenstad verbetert, dan wordt het voor iedereen fijner om in het Haagse centrum te zijn”, aldus Robin Smit (PvdD).

The post Verbetering verkeersveiligheid in binnenstad Den Haag appeared first on Onze stad.

Een tweede kans voor de Theresiakerk

PvdA PvdA 's-Gravenhage 29-03-2019 12:47

Inbreng van Martijn over het de Theresiakerk tijdens de commissie Ruimte (27/03/2019)

Voorzitter, een zeer markant gebouw. De Theresiakerk. In een prachtige jaren dertig wijk: Rustenburg Oostbroek. Een wijk onder druk. Met allerlei bevolkingsgroepen. Veel nieuwe bewoners, want de woningen zijn er nog betaalbaar. En dus gewild. Ook voor beleggers trouwens. Een wijk die snakt naar verbinding; een plek waar je kunt samenkomen, elkaar kunt ontmoeten.

Vriend en vijand vinden het een ankerpunt. Of je nu gelovig bent of niet. Het gebouw dat door Van Santen en Molenaar jr. werd ontworpen. Voorzitter, ik heb mij de afgelopen tijd laten rondleiden. Laten vertellen over de voorgeschiedenis.

Dat er iets moet met een leegstaande kerk, begrijpen we allemaal. Ik begrijp ook heel goed dat de Rooms Katholieke Kerk van het gebouw af wil om financieel door te kunnen.

En juist daarom begrijp ik niet, waarom de gemeente hier geen rol heeft gepakt om naar draagvlak voor een alternatief op zoek te gaan in de wijk. Het heeft er toch erg de schijn van dat de buurt daar niet in gekend. Veel mensen weten niet eens dat de kerk tegen de vlakte gaat! Waar was de gemeente? Waar is de participatieparagraaf in de stukken die we bespreken vandaag?

Voorzitter, het lijkt wel op de discussie over de Sacramentskerk. Zelfde koper overigens: kavel.bv. Ik snap de nood van de Rooms Katholieke Kerk heel goed.

De inspraak is iets tussen parochie / bisdom en Kavel BV. Of misschien nog meer tussen ontwikkelaar en buurt alleen.

Geprivatiseerde inspraak noem ik dat. De wijk hoort achteraf van de plannen. Maar voorzitter, dat is niet hoe we participatie moeten organiseren! Dat zou moeten zijn: de gemeente praat zich de blaren op de tong in de wijk met iedereen: wat gaan we doen, zijn er alternatieven voor de invulling? Zo niet, wat dan? Mijn belangrijkste vraag is dan ook: waarom heeft de gemeente hier geen rol gepakt? Graag een reactie.

Voorzitter, hoe kan het dat er geen reactie is op de zienswijzen richting de bewoners? Waarom heeft de raad de zienswijzen niet gewoon volledig gekregen? Ze zitten niet bij de stukken namelijk. Kunnen wij die alsnog krijgen en kan de wethouder toezeggen dat mensen met zienswijze ook altijd een reactie krijgen?

Voorzitter, zonder participatie, geen plan. De PvdA wil het college dan ook vragen een paar stappen terug te zetten: teken een nieuw participatieproces uit, met de wijk. En daag uit om met alternatieven te komen, weeg deze eerlijk. Right to challenge dus. Geen verklaring van geen bedenkingen nu.

En ja, kom ook met een financiële oplossing voor de parochie, die last kunnen ze niet dragen. Dat is dan de prijs die je betaalt als je niet investeert in participatie.

Voorzitter, geen verklaring van geen bedenkingen als de luchtkwaliteit verslechtert. Maar dat doet ‘ie toch sowieso? De geluidsnormen raken bijna de kritische norm.

Planschade is voor de ontwikkelaar. Wat betekent dat voor de woningen die nu al geluidsoverlast ervaren, bij wie dat erger wordt straks met al het vrachtverkeer? Wie is hoeder van hun belangen?

Voorzitter, tot slot. Er kan eenzelfde plan uitkomen als je een intensieve participatieronde houdt. Maar ook iets heel anders. Ik merk dat er enorm veel inzet is voor en behoefte aan een plek voor ontmoeting. Of dat nu een café wordt, een uitgaanscentrum, een culturele plek, een bieb, die ontmoeting, dat moet onderdeel worden.

Natuurlijk zou het mooi zijn als er betaalbare woningen bij kunnen, misschien een winkel. En mogelijk kan dat in het gebouw dat er nu staat.

Maar ga nu eerst de buurt in! Ik zou zeggen: huiswerk overdoen. Een goede nieuwe start maken. En tweede kansen, daar zijn wij van bij de PvdA dat weet u.

Het bericht Een tweede kans voor de Theresiakerk verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA 's-Gravenhage 16-03-2019 07:35

De fracties van D66, PvdA en PvdD willen dat de veiligheid voor voetgangers in het Hofkwartier wordt verbeterd. De drie partijen horen van ondernemers en bewoners dat de verkeersveiligheid voor voetgangers sinds de herinrichting van het Noordeinde is verslechterd. De hoeveelheid auto’s, scooters, brommers en hardrijdende fietsers is aanmerkelijk toegenomen. De hardrijdende verkeersdeelnemers vormen een gevaar voor wandelaars. Dit terwijl fietsers te gast zijn in het voetgangersgebied en niet harder mogen dan vijftien kilometer per uur. “Helaas zijn er al verschillende ongelukken en bijna-ongelukken gebeurd en dat willen we uiteraard voorkomen in de toekomst”, aldus raadslid Marieke van Doorn (D66).

Autoverkeer

Het Noordeinde in het Haagse Hofkwartier heeft recent een grondige herinrichting ondergaan. In de praktijk blijkt dat de verkeersstromen in de nieuwe situatie voor overlast en gevaar zorgen. Het autoverkeer is toegenomen en dat is te herleiden naar het verwijderen van zogenoemde pollers ter hoogte van de Heulstraat. De drie partijen willen van het college weten welke maatregelen het bereid is te nemen om de veiligheid te verbeteren en het autoverkeer te reduceren.

Snelfietsroute

Het is onduidelijk dat fietsers te gast zijn in het gebied door slechte bebording. Ook de bewegwijzering van de gewenste rijroute voor fietsers via de Heulstraat richting het centrum, laat te wensen over. Door deze onduidelijkheid kiezen weggebruikers vaak alsnog de route over het Noordeinde, via de Hoogstraat richting het Buitenhof. Daarbij wordt de maximaal toegestane snelheid van vijftien kilometer per uur regelmatig genegeerd. De partijen juichen het weliswaar toe dat mensen de fiets pakken, maar willen wel zorgen dat fietsers niet langer massaal de route over het Noordeinde kiezen. “Er zijn genoeg veiligere en snelle alternatieven”, stelt Van Doorn.

The post Verbeter veiligheid voetgangers Hofkwartier appeared first on Onze stad.

Belangrijk, want iedereen in ...

PvdA PvdA CDA 's-Gravenhage 24-05-2018 16:44

Belangrijk, want iedereen in Leidschenveen moet gewoon in gezonde lucht kunnen leven! 💨

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.