Nieuws van politieke partijen in Berkelland inzichtelijk

12 documenten

Zorgen over route agrarisch verkeer Vloedstegenbrug

VVD VVD DENK Berkelland 18-01-2021 07:47

In Haaksbergen heeft de politiek van zich laten horen, omtrent de Vloedstegenbrug nabij het voormalige Danspaleis. Er zijn zorgen omtrent een aankomend verbod voor zwaar verkeer over deze brug. Omdat deze brug op randje gemeente Haaksbergen / Berkelland ligt, hebben we aan de bel getrokken bij wethouder Bosman.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/42361/zorgen-over-route-agrarisch-verkeer-vloedstegenbrug

De brug over de Buursebeek heeft zijn beste tijd gehad en uit angst dat hij het gaat begeven, denkt men na over een verbod voor zwaar verkeer. Denk daarbij aan vrachtverkeer, maar ook zeker agrarische voertuigen. Vrachtwagens kunnen dat stukje veelal over de nieuwe N18, daar waar agrarische voertuigen die optie niet hebben.

Met name de extra overlast die deze machines met zich mee zou nemen wanneer ze alternatieve routes gaan rijden, alsmede de extra kosten voor de betreffende ondernemers die de extra kilometers moeten afleggen zijn aanleiding om mee te denken over een oplossing.

Wethouder Bosman gaf in een snelle reactie aan dat dit haar aandacht heeft. De gemeentelijke organisatie heeft korte lijnen met Haaksbergen en denkt graag mee over een oplossing om zwaar, voornamelijk agrarisch verkeer, toch de oversteek over de Bursebeek te kunnen laten maken.

100 is genoeg! | Berkelland

GroenLinks GroenLinks Berkelland 24-01-2020 00:00

100 is hard genoeg!

 Er wordt steeds gepraat over de kosten van klimaat-maatregelen, maar rustiger rijden kost niks. Het helpt en we kunnen er meteen mee beginnen.

Vind jij dat ook? Check of er nog stickers zijn en lees meer over de inititatiefnemers

 

Goedkoop tanken doe je weer in de Achterhoek (lees: Berkelland)

VVD VVD Berkelland 28-12-2019 00:17

Tankstation Tango in Borculo staat derde in de top tien van goedkoopste tankstations in Nederland. De pompstations Tango aan de Ruurloseweg in Groenlo en Total aan de Barchemseweg in Ruurlo zijn de goedkoopste. Tango Borculo staat op plek 3.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/37849/goedkoop-tanken-doe-je-weer-in-de-achterhoek-lees-berkelland

© Directlease

De Achterhoekse tankstations leverden met een gemiddelde literprijs van 1,551 euro voor Euro 95 dit jaar de goedkoopste benzine. Daarmee lag de prijs van beide pompen 10 cent

lager dan de gemiddelde betaalde pompprijs in Nederland. Het bedrijf MultiTankcard hield ook de prijsstijgingen bij van benzine in 2019. Euro 95 steeg van 1,61 euro naar 1,65 per liter, een stijging van 1,8 procent ten opzichte van 2018. Diesel steeg van 1,34 euro naar 1,36, een stijging van 1,4 procent. De prijzen van alle Nederlandse tankstations met tenminste duizend tankbeurten per jaar betaald met de MultiTankcard zijn met elkaar vergeleken. Jan Kanters van Total Ruurlo is blij met de award van MuliTankcard, maar wil er verder geen ruchtbaarheid aan geven. "Wij zijn Achterhoekers en willen niet te hoog van de toren blazen. Voor ons geldt: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg."

ANWB

MultiTankcard stelde een top 10 samen van de goedkoopste tankstations in Nederland in de periode januari tot en met november 2019. In de top staat nog een Achterhoeks tankstation: Tango in Borculo, op plek 3. Bij een eerder onderzoek, de Nationale Tanktest 2019 van de ANWB, kwam deze Tango aan de Ruurloseweg in Borculo nog als goedkoopste uit de bus. De ANWB zette eind vorig jaar de prijzen van 3837 pompstations in Nederland op een rij. Bij deze test bestond de top 4 zelfs helemaal uit Achterhoekse tankstations. De Tango aan de Ruurloseweg in Groenlo was hier tweede.

Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, heeft wel een verklaring voor de Achterhoekse winnaars: "Het is geen toeval dat de winnaars allebei vlak bij de grens gevestigd zijn, met sterke prijsdruk van onze Duitse buren. Ook zie je dat de meeste stations in de top 10 buiten de dichtbevolkte Randstad gevestigd zijn. Voor onze klanten is zo'n overzicht natuurlijk hartstikke nuttig." Hij lacht en zegt: "Je weet nu waar het de moeite loont om even om te rijden." De verschillen zijn namelijk groot: bij elke week 40 liter tanken wordt bij de goedkoopste pomp (in Borculo) tussen de 500 en 600 euro per jaar bespaard, in vergelijking met een zelfde hoeveelheid brandstof bij het duurste tankstation.

De top 3:

1. Tango Groenlo en Total Ruurlo Inz Kanters, Ruurlo;

2. Tango Winschoten;

3. Tango Borculo.

Noot: Het duurste tankstation in de Achterhoek is al jaren de Texaco aan de N18 in Lichtenvoorde.

STOP aanrijdingen met wild op de N18

D66 D66 Berkelland 23-07-2019 20:31

Er vinden steeds meer aanrijdingen plaats met wild op de N18.

In de eerste vijf maanden van 2019 zijn 16 ree-aanrijdingen op de N18 geregistreerd. In heel 2018 zijn er 10 aanrijdingen genoteerd (2016 en 2017 jaarlijks 5 aanrijdingen).

Al na enkele weken na de opening in 2018 heeft Rijkswaterstaat de afrastering aangepast omdat er meer wild is aangereden dan verwacht. Echter niet in het Berkellandse deel. D66 ervaart geen proactieve houding van het College naar verontruste inwoners die al vanaf 2018 hun bezorgdheid uiten en ook niet naar Rijkswaterstaat. Als College kun je meer doen, zonder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat over te nemen.  Daarom roept D66 Berkelland in raadsvragen nogmaals het College van Berkelland op een actieve rol op te pakken en te komen tot oplossingen. Voorkomen is beter dan genezen

D66 stelt vervolgvragen

D66 ervaart geen proactieve houding van het College richting RWS. Maar ook niet naar verontruste inwoners die al vanaf 2018 bij de gemeente, Noaber 18, VAN en RWS hun bezorgdheid uiten. Daarom stelt D66 aan het College de volgende vragen:

Waarom toont de College nu geen proactieve houding richting RWS? Waarom is aan deze groep inwoners door de gemeente Berkelland geen actieve ondersteuning aangeboden om gezamenlijk op zoek te gaan naar een oplossing? Was het feit dat er op enkele stukken meer wild is aangereden dan verwacht voor u geen reden om periodiek zelf bij RWS navraag te doen? Of op een andere manier informatie te verkrijgen over wildaanrijdingen bij andere organisaties? Deelt het College de conclusie van D66 vanwege de verhoging van de aanrijdingen er nu al maatregelen genomen moet worden? En dat het College bij RWS moet aandringen op maatregelen. Waarom organiseert u niet samen met RWS een gesprek met belanghebbenden (o.a.  inwoners, Noaber 18, verkeersdeskundigen, floradeskundigen, met de aanwonende eigenaren, leden van de Wildbeheerseenheid Eibergen etc. etc. om gezamenlijk creatieve oplossingen te zoeken zodat het gevaar voor het verkeer verminderd wordt, het dierenwelzijn wordt bevorderd en er gelijktijdig sprake blijft van ecologisch bermbeheer op de N18? Als uit bovenstaand overleg blijkt dat er aanvullende maatregelen te treffen zijn zoals het inzaaien van kruidachtige flora bij de bosranden zaaien, het plaatsen van roosters en (hogere) afrasteringen, verleent de gemeente hieraan – in samenwerking met RWS- haar volledige medewerking aan? Wij wijzen u in dit verband op de gerealiseerde maatregelen, in het bijzonder afrasteringen, op de N 346 nabij de kruising met de Lochemseweg in Diepenheim, gemeente Hof van Twente.

Bermbeleid N18: voorkomen van ongevallen

D66 D66 Berkelland 10-06-2019 10:35

Bloemenpracht langs de N18

Door enthousiasme gedreven roemde ik de wilde kleurige bloemenpracht langs de N18 die onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat is aangelegd. Meteen werd ik  door mijn gesprekspartner geconfronteerd met de keerzijde van deze vorm van bermbeleid aan de N18: een “onzichtbaar“ gevaar voor mens en dier.

Aanrijdingen

Er hebben al diverse aanrijdingen plaatsgevonden. De impact van een botsing is altijd groot: zowel voor mens als dier. Naast het latent gevaar voor de bestuurders zijn er sinds de opening van de N18 op het traject (7.1 km) tussen de Ballastput en de Laarberg minimaal 20 reeën aangereden waaronder drachtige geiten. Dit betekent ook dat minimaal 20 bestuurders mogelijk persoonlijk letsel en materiele schade in de afgelopen periode hebben opgelopen.  En dat er in de nabije toekomst nog meer aanrijdingen kunnen plaatsvinden. Want o.a. reeën en hazen komen af op deze kruidachtige flora en naderen tot zeer dichtbij de beide rijbanen waar de maximumsnelheid van het verkeer 100 kilometer per uur is.

Vragen aan College

Wij hebben het College vragen gesteld: over de aantallen aanrijding met wild op de N18, over eventueel overleg met Rijkswaterstaat hierover, en over te nemen maatregelen op het traject Ballastput- Laarberg. Wij wachten de uitkomsten van de vragen af. We zijn benieuwd waarom er op andere delen van het tracé van de N18 wel preventieve maatregelen zijn genomen door o.a. het plaatsen van afrastering  en op het tracé Ballastput – Laarberg niet.

Jolanda Kuipers

Raadslid D66 Berkelland

Achterhoek Raad neemt amendement VVD aan omtrent N18

VVD VVD Berkelland 09-04-2019 10:23

Op maandag 8 april werd de Achterhoek Raad weer gehouden. Hier werden meerdere amendementen van de VVD aangenomen. De belangrijkste? Die van de N18.

Gisteren, maandag 8 april, werd de Achterhoek Raad weer gehouden.

Kees Porskamp (VVD Oost Gelre) vertelt:

'Achterhoek Raad neemt VVD amendement over met als strekking: We willen van de N18 een toekomstgerichte ‘Smart N18’ (met 2x2 rijstroken, 100 km, met ongelijkvloerse kruisingen) maken en we treffen maatregelen om een vlotte aansluiting van de A12 op de A18 te bevorderen. Wel jammer dat OOG en PvdA Oost Gelre tegen stemden.'

Amendement: zie bijlage.

Onveilige kruising Meijersweg Haaksbergseweg en Largas

D66 D66 Berkelland 30-01-2019 19:05

In de Haaksbergseweg is ter hoogte van de Meijersweg een bocht/afbuiging gemaakt naar de nieuwe (Largas) kruising met de Rondweg.

Hierdoor is een onoverzichtelijke en onveilige situatie ontstaan voor verkeer dat vanuit de Meijersweg linksaf de Haaksbergseweg op wil draaien.

Het verkeer dat vanuit Neede komt is pas op het laatste moment zichtbaar.

D66 wil maatregelen om de situatie veiliger te maken, bijvoorbeeld door een verkeersspiegel.

Ook vinden we dat de bebouwde kom grens voor verkeer verplaatst moet worden van na de Largas tot de kruising van de Rondweg met de Kempersdijk.

Verkeer dat nu op de Rondweg rijdt vanuit Neede/Haaksbergen richting Borculo en na de Largas gas geeft moet 100 meter verderop bij de Esso vaak weer afremmen met onveilige situaties tot gevolg.

https://berkelland.d66.nl/2019/01/30/onveilige-kruising-meijersweg-haaksbergseweg-en-largas/

Standpunt VVD initiatiefvoorstel Russchemors

VVD VVD CDA Berkelland 13-11-2018 08:52

Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in gemeente Berkelland vindt de VVD belangrijk. Het is daarom goed dat er wordt gekeken hoe deze punten uitwerken bij de ontsluiting van industrieterrein De Russchemors.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/32628/standpunt-vvd-initiatiefvoorstel-russchemors

© HaskoningDHV Nederland B.V.

De VVD heeft kennisgenomen van het initiatiefvoorstel omtrent de Russchemors te Neede, de brief met bedenkingen en wensen van het college, de bijeenkomst van de Gemeenschapsraad Neede hier in het gemeentehuis en de beantwoording van de schriftelijke en technische vragen die gesteld zijn door VVD en CDA. 

 

Al deze informatie geeft een zeer genuanceerd beeld met hier en daar tegenstrijdige aannames en conclusies. Waar het zomaar kan zijn dat deze aannames en conclusies vanuit ieders perspectief waar kunnen zijn.

 

De nieuwe N18 is net open en het verkeer zoekt nu naar de meest efficiënte weg. Het Needse industrieterrein is nog niet gegroeid tot de volle capaciteit en de vraag is welke verkeersbewegingen er zullen ontstaan, wanneer dit industrieterrein volledig is ontwikkeld.

 

Bij de ontwikkeling van de Russchemors en de eventuele nieuwe ontsluiting ervan, zijn er verkeerstechnische maatregelen meegenomen bij de planvorming. En nog voor dat het plan is uitontwikkeld willen we al aanpassingen doen met het risico dat deze maatregelen niet voldoende of overbodigzijn.

 

Als VVD erkennen wij de problemen die zich momenteel voordoen rondom de wat vreemde bocht op hoogte van de brandweer (kruising Oude Eibergseweg en Parallelweg). We weten van gesprekken met ondernemers dat deze bocht voor hoofdpijn zorgt bij het zware vrachtverkeer. Door de ontwikkelingen van de geupdate N315 en de aanstaande groei van de Russchemors, verwachten wij ook problemen op de Oude Eibergseweg. De VVD vindt het daarom bijzonder verstandig om eerst goed te monitoren betreffende effecten van al bovengenoemden en zo te bezien hoe het verkeer zich gaat ontwikkelen in de komende tijd. Pas daarna kan met de echte cijfers tot conclusies worden gekomen en gepaste maatregelen worden getroffen.

 

Ten slotte:

 

De VVD vraagt zich af of er meer locaties zijn in de gemeente Berkelland waar de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid een probleem zijn. Ieder industrieterrein wil goed bereikbaar zijn. Dat is goed voor de ontwikkeling van de bedrijven en daarom ook voor Berkelland. Waar is het meeste nut en de hoogste noodzaak op dit moment om investeringen te doen?

 

Het gaat hier om een investering van ongeveer viereneenhalf miljoen. Dat is geen klein bedrag! Maar als het echt nodig is voor veiligheid en leefbaarheid van Berkelland, dan is dit een waardevolle investering in de toekomst.

Verslag infoavond ‘Ontsluiting Russchemors’

D66 D66 Berkelland 16-09-2018 18:31

Verslag infoavond 6 september

Op 6 september 2018 is er een infoavond gehouden bij Grand Café de Hofmaat over het initiatiefvoorstel van D66 voor de ontsluiting van de Russchemors. Op de avond georganiseerd door de GRN, OVN en D66 kwamen circa 125 bezoekers. Het betrof buurtbewoners, ondernemers, raadsleden van politieke partijen en overige belangstellenden. Hierbij treft u een verslag van de die avond gemaakte opmerkingen, gestelde vragen en gegeven antwoorden.

De antwoorden zijn deels op de avond zelf gegeven, deels later aangevuld. Aangegeven is dit verslag op de sites van de drie organiserende partijen te publiceren zodat insprekers en anderen kennis kunnen nemen van de antwoorden. Tevens wordt het verslag bij het initiatiefvoorstel gevoegd zodat het onderdeel kan zijn van de te nemen besluitvorming. Er zijn tijdens de avond ook opmerkingen gemaakt over zaken die mogelijk wel een verband hebben met het initiatiefvoorstel, maar niet van invloed zijn op de te maken keuze. (zoals gevolgen voor gemeente van krimp bevolking, meer industrie moet leiden tot meer woningbouw) Deze zijn hier verder niet opgenomen.

Belang alternatieve ontsluiting voor de Wheemergaarden

Spreker geeft aan dat hij veel hoort over belang aanwonenden, nieuwe terrein de Russchemors en verdere toekomstige ontwikkelingen. Hij wil echter benadrukken dat een nieuwe ontsluiting ook voor het voortbestaan van het bestaande terrein de Wheemergaarden van enorm belang is.

Andere alternatieve ontsluitingen

Waarom is er niet gekozen voor een ontsluiting vanaf de Munsterjansdijk in een diagonale lijn (evenwijdig aan de bestaande perceelgrenzen) naar de geplande rotonde van variant B?

Reactie D66: Bij alle drie varianten is gekozen om de ontsluiting zoveel mogelijk over bestaande wegen te laten plaatsvinden en dus zo weinig mogelijk maagdelijke grond aan te snijden en nieuwe doorsnijdingen te maken.

Waarom wordt er bij Variant A niet nog meer gebruik gemaakt van de bestaande wegenstructuur en wordt het verkeer over de Oude Eibergseweg naar de Achterse Russchemorsdijk geleid? De aanwonenden daar wonen immers willens en wetens op een industrieterrein.

Reactie D66: De huidige variant A gaat maar een klein stukje over maagdelijke grond. Het is niet nodig de Oude Eibegseweg te gebruiken en daarmee de bewoners extra te belasten. Ook zouden in dat geval een groter aantal inwoners van de Achterste Russchemorsdijk met extra belasting te maken krijgen, terwijl dit niet nodig is.

Gevolgen voor Rietmolen

Alternatief A zorgt ervoor dat Rietmolen – na de aanleg van de N18 – opnieuw met een doorsnijding van de gemeenschap te maken krijgt van een deel van haar buitengebied.

Reactie D66: Variant A gaat in het buitengebied van Rietmolen volledig over de bestaande wegenstructuur en zorgt dus niet voor een nieuwe doorsnijding van het buitengebied. Ook is er geen sprake van een afsnijding, waar dit bij de N18 soms wel het geval is.

Inwoners van het buitengebied van Rietmolen aan de Haaksbergseweg komen bij variant A op een eiland te zitten. Eerst alleen overlast aan de voorkant, nu ook meer verkeer aan de achterzijde.

Reactie D66: Het aantal (vracht)wagens blijft hetzelfde. Het verkeer op de Haaksbergseweg passeert de woningen aan de voorzijde op korte afstand van de voorgevel. Het verkeer dat bij variant A via de Achterste Russchemorsdijk gaat,  passeert de woningen aan de Haaksbergseweg  op enkele honderden meters aan de achterzijde. Daar komt bij dat de oneven nummers aan Haaksbergseweg dit afslaande verkeer niet meer langs de voorgevel krijgen. Iedere variant leidt wat dat betreft tot meer spreiding van verkeersdruk.

Gevolgen voor verkeersveiligheid scholieren Onderwijsplein

Een nieuwe ontsluiting die leidt meer verkeer op de Parallelweg, dat is gevaarlijk voor de scholieren die over de Parallelweg naar het Onderwijsplein in Neede gaan.

Er is bij de realisatie van het Onderwijsplein – ook in de huidige situatie – een ontsluiting gekozen waarbij leerlingen niet op de Parallelweg hoeven te rijden om de school te bereiken.

Gevolgen voor verkeersstructuur andere delen van Neede

Een nieuwe ontsluiting zal aantrekkelijk kunnen zijn voor inwoners uit een ander deel van Neede (Hofmaat) om deze te gaan gebruiken als nieuwe route naar de N18. Hierdoor neemt de verkeersdruk toe op de Stationsweg en Parallelweg.

Reactie Verkeerskundige: Dat is verkeerskundig inderdaad het geval. We hebben we met een verkeersmodel voor de Stationsweg de inschatting gemaakt dat het in dat geval in 2030 (bij een uitverkochte Russchemors) gaat om  350 (9%) extra voertuigbewegingen op basis van variant A, 440 (11%) op basis van B en 990 (25%) op basis van C.

Reactie D66: Een toename op Stationsweg en Parallelweg betekent een afname andere routes zoals via de Nieuwstraat en Haaksbergseweg. De Stationsweg en Parallelweg lenen zich beter voor het verkeer dan de Nieuwstraat en Haaksbergseweg, waar veel meer huizen dichter op de straat staan. Een stukje spreiding is in dat kader voor de leefbaarheid eerder een voordeel dan een nadeel. Wij zijn geen voorstander van variant C, maar twijfelen overigens sterk aan deze uitkomst op basis van eerdere ervaringen.

Waarom afsluiting Oude Eibergseweg voor doorgaand verkeer bij variant C

Reactie D66: Wat ons betreft niet noodzakelijk en ook niet wenselijk.

Reactie Verkeerskundige: Wat ons betreft wel noodzakelijk. Bij een keuze voor variant C zien wij dit als de nieuwe ontsluiting, anders krijg je ook teveel aansluitingen op een korte afstand van elkaar.

Overigens is de verwachting dat bij Variant C, (met een afsluiting van de Oude Eibergseweg) een deel van het vrachtverkeer een route via Parallelweg , Stationsweg, Merelstraat en Borculoseweg naar Lochem, A1 zal verkiezen.

Vrijliggend fietspad

Waarom wordt er in de plannen rekening gehouden met een vrijliggend fietspad?

De bestaande fietsroute blijft immers gewoon bestaan en voor de aanwonenden kan een minder ingrijpende oplossing voor bereikbaarheid per fiets gevonden worden. Ook is de ruimtelijke ingreep  dan minder fors, voor aanwonenden. Het scheelt het bij variant A zelfs ruim een half miljoen euro in de kosten.

Reactie D66: Wij zijn het hiermee eens.

Reactie Verkeerskundige: Wij vinden dit noodzakelijk bij het aanleggen van een nieuwe weg zoals beoogd met het initiatief voorstel.

Kruising Parallelweg met Oude Eibergseweg en Haaksbergseweg met Oude Eibergseweg

Door verschillende sprekers wordt aangegeven dat – ongeacht de keuze voor welke variant dan ook – en ook in de tot nu toe bestaande plannen er extra aandacht moet zijn voor deze kruispunten.

Buurtbewoners bij de Oude Eibergseweg hebben hierover ook gesproken met de Provincie.

Reactie Verkeerskundige: Ons niet bekend waar het precies om gaat, wordt nader uitgezocht.

Snelheidsremmers aan de Rapenburg en Borculoseweg

D66 D66 Berkelland 11-07-2018 19:50

Inwoners van Neede stellen ons regelmatig vragen over nut, noodzaak en de bijdrage aan de verkeersveiligheid van de bij binnenkomst van de kom van Neede geplaatste “snelheidsremmer” aan de Rapenburg en Borculoseweg.  En eerlijk gezegd, wij vragen ons dit ook af.

Deze remmers zien er door hun constructie met hekken en kunststof blokken uit als een tijdelijke oplossing, maar zijn weken na voltooiing van de werkzaamheden nog steeds in gebruik. Het passeren leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties, waarbij je de vraag kunt stellen of ze een bijdrage aan, of een gevaar voor de de verkeersveiligheid vormen.

De D66 fractie heeft dan ook hierover vragen gesteld aan het College van B & W.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.