Nieuws van politieke partijen in Bernheze inzichtelijk

21 documenten

Progressief Bernheze presenteert tussenrapport aangenaam fietsen

Progressief Bernheze Progressief Bernheze Bernheze 17-10-2023 11:33

Zoals bekend is de werkgroep “Aangenaam Fietsen” van Progressief Bernheze in april aan de slag gegaan om de verkeerssituaties voor voetgangers en fietsers in onze gemeente onder de aandacht te brengen. De enquête die in april en mei in de vijf kernen is gehouden en die ook digitaal werd aangeboden was een groot succes. Er werden 108 formulieren fysiek ingevuld en er waren 315 digitale bijdragen.

Er wordt veel gefietst door de inwoners van Bernheze, maar vooral door de leeftijdsgroepen tussen 46-60 jaar (36.0 %) en de groep boven 60 jaar (46.0 %). Opmerkelijk is het lage percentage fietsgebruik bij de jongere leeftijdsgroepen 19-30 jaar (7.0 %;) 31-45 jaar (11.0 %).

Voor het doen van boodschappen worden gemiddeld genomen de fiets en de auto in gelijke mate gebruikt. Naast het doen van boodschappen wordt de fiets ook veel gepakt voor sociaal contact (visites) en voor recreatieve doeleinden, waarbij met name het buitengebied wordt aangedaan.

Op het enquête formulier konden ook opmerkingen over de verkeerssituaties voor fietsers worden vermeld en de top vijf van de gemaakte opmerkingen zal niemand verbazen. Zowel de verkeersomstandigheden in het centrum van Heesch alsook die in Nistelrode en Heeswijk-Dinther werden nadrukkelijk genoemd. De toestand van en een gebrek aan fietspaden binnen en buiten de bebouwde kom en de matige tot slechte straatverlichting in het buitengebied completeerden de top vijf.

De werkgroep heeft met de kennis en de opmerkingen uit de enquête een aantal suggesties uitgewerkt om de verkeerssituatie voor fietsers te verbeteren.  Deze suggesties worden de komende tijd besproken met deskundigen, waaronder de fietsersbond, waarna Progressief Bernheze het eindrapport eind november of begin december aan de gemeenteraad en het college zal aanbieden.

Geslaagde enquête ‘Aangenaam fietsen’

Progressief Bernheze Progressief Bernheze Bernheze 25-06-2023 08:38

Hoewel nog niet helemaal afgerond mag de enquête die Progressief Bernheze de afgelopen tijd in onze gemeente gehouden heeft over de veiligheid van het fietsverkeer een groot succes worden genoemd. Met ruim 400 ingevulde enquêteformulieren is een goed beeld ontstaan waar het gaat om de fietsbewegingen en fietservaringen in Bernheze.

Het fietsgebruik blijkt tamelijk groot. Zo worden in verreweg de meeste gevallen de dagelijkse boodschappen met de fiets gedaan, ruim 10% minder met de auto. Naast voor boodschappen wordt de fiets het meest gebruikt voor visites en voor recreatie en sport.  Van de geënquêteerden gebruikt een derde de fiets meer dan zeven keer per week.

Tot de grootste ergernissen mogen worden gerekend het gebrek aan fietspaden, de slechte staat van de fietspaden en bermen en het gedrag van andere verkeersdeelnemers, zoals telefoongebruik, te hard rijden, niet bellen door E-bikers bij inhalen en niet in de laatste plaats de handhaving.

Negatieve uitschieters hier zijn ook de situatie in ’t Dorp in Heesch, de kruising Hooghstraat-Nistelrodeseweg, eveneens in Heesch, de nieuwe verkeersgeleiders in de Hoofdstraat in Heeswijk-Dinther alsook het zwaar verkeer door de kern van Heeswijk-Dinther. In Nistelrode zijn de (fiets)situaties in en rond Laar en in Weijen een heet hangijzer.

Door een aantal geënquêteerden zijn diverse oplossingen voor verkeerssituaties aangedragen. Suggesties die meegenomen zullen worden in een verdere uitwerking en verfijning van de resultaten. De werkgroep ‘Aangenaam fietsen’ van Progressief Bernheze hoopt in september met een uitgebreide tussenrapportage te komen. In de daarop volgende maanden zullen in samenspraak met verkeersdeskundigen uitgebreide analyses en daaruit volgend aanbevelingen worden gedaan die naar verwachting in de loop van december in een eindrapport zullen worden gepresenteerd.

Dan hoopt de werkgroep toch vooral ook nog de mening van scholieren te kunnen vermelden. Het is een belangrijke groep om zorg te hebben voor verkeersveiligheid. Er is veel scholierenverkeer van en naar omliggende plaatsen als Uden, Veghel en Schijndel. Ze volgen routes die om extra aandacht vragen.

File in Heeswijk-Dinther

VVD VVD Bernheze 12-01-2022 08:00

Regelmatig word ik aangesproken door mensen die weten dat ik “iets doe in de gemeentepolitiek”. Ze komen dan niet zelden met een verlanglijstje met op te lossen problemen. Deze week werd ik door diverse mensen aangesproken over de files in Heeswijk-Dinther. Pardon? We hebben amper verkeerslichten, hoezo files?

 

Ze doelden op files bij de milieustraat. Niet alleen mag je, als je pech hebt, daar een eind voor rijden, want aan de oostzijde van Dinther. Maar je kunt er ook niet alles storten. En de milieustraat is ook nog eens heel beperkt open. Namelijk 3x een halve dag,12,5 uur per week, ca. 50 uur per maand. De meeste winkels zijn per week al langer open!

 

Bernheze heeft 12.791 huishoudens. Ervan uitgaande dat een huishouden gemiddeld 2x per jaar naar de “stort” gaat, wordt de milieustraat vereerd met meer dan 25.000 bezoeken per jaar. Per week meer dan 500 bezoekers! Omdat het merendeel van de inwoners doordeweeks werkt, is de zaterdag de drukste dag. In Veghel, met een vergelijkbaar aantal inwoners, is de milieustraat iedere werkdag open en zaterdag de hele dag!

 

Er staat nu dus elke zaterdag een file bij de milieustraat. De gemiddelde wachttijd op een zaterdag is inmiddels 2 uur. De auto’s blokkeren allerlei wegen en veroorzaken verkeersopstoppingen. We willen mensen stimuleren om afval de scheiden, om spullen naar de gemeentewerf te brengen, maar dan moeten we wel zorgen dat dit mogelijk is. De VVD-Bernheze gaat hierover zeker vragen stellen!

 

Bernheze blijft goed, wordt beter 

Reageren: info@vvdbernheze.nl 

Marijke van Gestel, Lijsttrekker

BOA(’s) in Bernheze

VVD VVD Bernheze 01-12-2021 08:00

Een van de belangrijkste speerpunten voor de VVD-Bernheze is veiligheid. En veiligheid is gebaat bij toezicht en handhaving. Wij pleiten daarom ook al jaren voor tenminste één extra BOA.

 

Ons college vindt dat echter niet nodig, omdat we in geval van nood een beroep kunnen doen op BOA’s uit Oss. Dat valt echter nogal tegen. Toen de horeca op 13 november om 20:00 u. moest sluiten, was er in Bernheze precies één BOA beschikbaar. Waar onze tweede BOA was, is niet duidelijk en ondersteuning vanuit Oss was niet beschikbaar. Wat de VVD-Bernheze betreft kan het zo niet langer.

 

Gemeente Bernheze heeft een totale oppervlakte van ruim 9.000 hectare en 31.500 inwoners. De gemeente telt, inclusief Munnekens-Vinkel, 6 kernen en 53 buurten. En dat alles onder toezicht van 2 BOA’s.

 

Het takenpakket van de BOA is door de Coronacrisis bovendien flink uitgebreid. Extra controles, veelal in de horeca, kosten tijd. Jeugdgroepen – die echt niet meer weten wat ze moeten doen in de avonduren – vragen ook om meer toezicht.

 

Ondertussen willen we wel graag een leefbare leefomgeving hebben. En hoe fijn is het als u overlast in uw buurt gewoon kunt melden en dat er dan ook daadwerkelijk iemand beschikbaar is om hierop te handhaven?

 

Het toezicht van de BOA vind niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend plaats. Hiervoor zal er wel voldoende personeel beschikbaar moeten zijn. Daarom pleit de VVD-Bernheze dus voor meer BOA’s!

 

Reageren? Graag via info@vvdbernheze.nl

 

 

Mark van de Ven,Raadslid 

Veilig op de fiets naar school

CDA CDA Bernheze 16-06-2020 10:14

Veilig op de fiets naar school `Ik wil graag zelf op de fiets naar school!` Zeven is ze. Al zeven, in haar eigen bewoordingen, ik snap haar wel. En ik gun het haar ook, zelf op de fiets naar school. Maar ik weet ook: het verkeer raast vaak door de straten, een kleine kinderfiets, hoe kleurrijk ook, is zo over het hoofd gezien. Bij veilig verkeer gaat het om de bescherming van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Schoolkinderen, fietsers, voetgangers. En op straten, waar auto’s, fietsers, tractoren en vrachtwagens wedijveren om het beschikbare asfalt, laat je je kleine meisje niet los. Verkeersveiligheid is één van de belangrijkste speerpunten van het CDA. We willen dat onze kinderen veilig naar school kunnen fietsen, dat je in het buitengebied fijn kunt genieten van een fietstocht door onze mooie omgeving. We steken graag over, zonder bang te hoeven zijn om van onze sokken te worden gereden. We vragen daarom voortdurend aandacht voor het veilig verkeer in Bernheze. We proberen aanpassingen naar voren te halen, zoals de aanpassing van Weijen in Nistelrode. We zetten ons in voor de verkeersveiligheid in Vorstenbosch, en ijveren ons voor de realisatie van de Traverse in Heeswijk -Dinther. Zomaar een paar voorbeelden, want de verkeersveiligheid in Bernheze is en blijft werk in uitvoering. Het verdient onze voortdurende aandacht. Zodat ouders hun kinderen met een gerust hart op de fiets naar school durven sturen. Ezra Leeger Raadslid CDA Bernheze CDA Bernheze: altijd in de buurt!

SP: Start school, verkeer en veiligheid

SP SP Bernheze 28-01-2020 11:01

Je kent het wel, chaos bij school tijdens het halen en brengen. Overal kinderen, ouders, fietsers en auto’s. Veel kinderen worden daarom met de auto gebracht, dat zou veiliger zijn. Waardoor het juist onoverzichtelijker en onveiliger wordt. Bovendien leren kinderen hierdoor niet zelf meedoen aan het verkeer.

Veiligheid bij school

De SP Bernheze ondersteund van harte het initiatief voor verkeersveiligheid bij basisscholen in de gemeente. Door het alsmaar drukker wordende verkeer is veilig naar school gaan een hele klus voor onze kinderen. Schoolbesturen, ouders en kinderen van basisscholen zouden in actie kunnen komen. Een goede zaak op zich. Voor de veiligheid zijn vooral zebrapaden bij de basisscholenhard nodig! Zo kunnen de kinderen veilig van en naar school gaan. Actie voeren voor de hoogst noodzakelijke veiligheid in en om de school. Dat verdient zeker steun. Wat de SP Bernheze betreft gaat de gemeente daar de komende tijd serieus werk van maken. Graag zouden we als SP zien dat bij alle basisscholen in Bernheze (opnieuw) naar de verkeersveiligheid gekeken wordt. Door de toegenomen verkeersdrukte en de grote haast van weggebruikers ontstaat er veel onveiligheid om de scholen. Als dat verkeersveiligheid een punt van aandacht wordt zijn er maatregelen te nemen qua veiligheid. Enkele voorbeelden. Verkeer remmende maatregelen, eenrichtingsverkeer, zebrapaden, sluizen, etc. Dat geeft kinderen toch de nodige veiligheid bij het schoolgaan en de ouders een heel wat gerust(er) gevoel.

Cor van Erp

SP Bernheze

Ruimtelijke Zaken

 

SP: Heesch-West wordt nu serieus

SP SP Bernheze 04-01-2020 11:24

In 2002 is het idee voor Heesch-West geboren. Een samenwerkingsverband van toen vier gemeenten. Oss, Den Bosch, Maasdonk en Bernheze. Het doel was geld verdienen. Geld om de voorfinanciering van de aanleg A-59 te bekostigen. Het industrieterrein Heesch-West werd gepland op grondgebied van Bernheze en Maasdonk. In 2003 ging de gemeenteraad van Bernheze hiermee akkoord. Signalen dat het onrendabel, onnodig, overbodig en ongewenst was, sloeg men toen in de wind.

Heesch-West een molensteen?

Nadat in 2003 besloten was tot aanleg van Heesch-West, is er veel en weinig gebeurd. Veel in de zin van geld uitgeven. Er is voor bijna 70.000.000€ grond gekocht. Dit in het gebied van de Achterste Groes, Zoggelsestraat, Weerscheut, Bosschebaan. Door de kredietcrisis van 2007-2008 droogde echter de belangstelling voor kavels in Heesch-West snel op. In die zin gebeurde er weinig. In ons overvolle Nederland kwam tegelijkertijd ook zuinig ruimtegebruik om de hoek kijken. Men wilde niet overal klakkeloos nieuwe bedrijventerreinen ontwikkelen, terwijl elders bestaande terreinen verloederen door leegstand. Op 6 februari 2014 zette de gemeenteraad van Bernheze de signalen voor verdere ontwikkeling op groen. Dit door akkoord te gaan met een gezamenlijke regeling voor Heesch-West. De SP Bernheze stemde tegen dit voorstel. De SP waarschuwde voor de gevolgen van verlies van daadwerkelijke zeggenschap over het eigen grondgebied. In deze situatie worden nu de eerste stappen gezet. Stappen om daadwerkelijk het terrein te ontwikkelen. Zorgen omtrent leefbaarheid nemen toe. Het wordt nu serieus dus.

Cor van Erp

SP Bernheze

Ruimtelijke Zaken en Milieu

CDA Bernheze – Oss – ’s-Hertogenbosch inzake verkeersontwikkelingen Heesch-West

CDA CDA Bernheze 23-09-2019 09:33

CDA Bernheze – Oss – ’s-Hertogenbosch inzake verkeersontwikkelingen Heesch-West De ontwikkeling van het bedrijventerrein Heesch-West kent een geschiedenis van vele jaren. In die jaren, waarbij aanvankelijk ook de voormalige gemeente Maasdonk betrokken was, zijn plannen ontwikkeld, consequenties bekeken en mogelijke oplossingen besproken. Voor de bewoners, uit de omliggende kernen, is de verkeersafwikkeling van Heesch-West steeds een terugkerend punt van zorg. Eerder was door de gemeente Maasdonk tot deelname aan de ontwikkeling van het bedrijventerrein Heesch-West besloten onder voorwaarden van een rechtstreekse aansluiting op de A59. Tegelijkertijd zijn er in de gemeente ’s-Hertogenbosch, Bernheze en Oss stedelijke ontwikkelingen die gevolgen gaan hebben voor een toenemende druk op de A59. Denk hierbij aan de ontwikkeling van de oostelijke Landweg als ontsluiting van de Groote Wielen, 400 woningen in het plan ‘De Erven’ in Heesch en 800 woningen in Oss-West. In de Milieu Effect Rapportage (MER) ten behoeve van bedrijventerrein Heesch-West zijn alternatieve oplossingen afgewogen. Men is tot een planuitwerking gekomen waarvan de negatieve effecten door de bewoners van de aanliggende kernen als zeer zorgelijk wordt ervaren. Het gaat dan met name om luchtkwaliteit (fijnstof), sluipverkeer door de kernen als gevolg van files en geluidsoverlast. Extra sluipverkeer draagt onder andere bij aan de verkeersonveiligheid in de kernen in het bijzonder voor langzaam verkeer. Voor de bewoners geldt dat zij straks niet alleen met de toename van het verkeer door Heesch-West te maken krijgen maar ook met de gevolgen van de toenemende verkeersdruk voortkomend uit bovengenoemde ruimtelijke ontwikkelingen. Wij delen de zorgen van omwonenden als het gaat over de verkeersafwikkeling van Heesch-West en zullen bij de drie betrokken colleges schriftelijke vragen indienen om hier meer helderheid in te krijgen. Het is niet wenselijk dat de centra van Heesch, Vinkel en Geffen onevenredig extra verkeer krijgen te verwerken als gevolg van de woningbouwplannen en het toekomstig bedrijventerrein Heesch-West. Wij streven als CDA naar de aanleg van een duurzaam bedrijventerrein waarbij de impact op de omgeving en omwonenden zo beperkt mogelijk blijft.

Zaaien in plaats van maaien

PvdA PvdA Bernheze 11-09-2019 11:57

Op de bijeenkomst ‘Onderhoud bermen’ leerden wij dat er ruim 900 kilometer berm ligt in ons buitengebied. Hoewel een berm, een strook grond langs een weg, voor de meeste mensen weinig boeiend is, zie ik mogelijkheden. De berm wordt vaak slechts gezien als verkeers- of wegenbouwkundig gegeven, maar zo een enorm aantal meters grond biedt kansen. De gemeente is gelukkig al mooi begonnen met bloeiende...

Bron

(vracht)verkeer niet meer door Heeswijk-Dinther

Politieke Partij Blanco Politieke Partij Blanco Bernheze 16-06-2019 09:43

(vracht)verkeer niet meer door Heeswijk-Dinther

Vorige week is het voorstel van Politieke Partij Blanco aangenomen om zo snel mogelijk te starten met een onderzoek naar het doortrekken van de ontsluitingsweg van de rotonde op Laag Beugt tot aan de nieuwe wijk Rodenburg. Met die nieuwe weg hoeft veel (vracht)verkeer niet meer door het centrum van Heeswijk-Dinther, een ontlasting voor met name de Hoofdstraat, Torenstraat en Abdijstraat.

In de oorspronkelijke planning zou het onderzoek pas plaats vinden na afronding van de traverse. Maar die is pas op zijn vroegst eind 2023 klaar. Dat vonden wij van Politieke Partij Blanco veel te lang duren, daarom hadden we vorig jaar ook al een voorstel ingediend om dit te vervroegen. Toen kregen we nog niet genoeg steun, maar nu dus wel. Alle partijen konden zich uiteindelijk vinden in onze argumenten. De nieuwe weg zal de leefbaarheid in de kern van Heeswijk-Dinther enorm verbeteren. Vanuit de Heilaren/Rodenburg hoef je dan niet meer door het centrum naar de N279, en vrachtverkeer vanaf deze weg met bestemming Loosbroek of Nistelrode hoeft ook niet meer dwars door HaDee.

Ook een tweede voorstel van ons is aangenomen. We gaan kijken bij welke wegen in het buitengebied de bermen structureel verbeterd moeten worden. Dus niet iedere keer overal opnieuw puin storten, maar een aantal veel gebruikte wegen voorzien van grasbeton. Veiliger voor iedereen, en het scheelt bovendien een hoop stofwolken.

Politieke Partij Blanco is zeer tevreden dat onze beide voorstellen unaniem zijn aangenomen.

Marko Konings

Fractievoorzitter Politieke Partij Blanco

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.