Nieuws van politieke partijen in Dalfsen inzichtelijk

8 documenten

Raadsvragen kruising Driessen (N340)

CDA CDA Dalfsen 25-09-2023 16:48

De CDA-fractie maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op het kruispunt Driessen (N340). Deze kruising is al jaren van verkeerslichten voorzien en was enige tijd geleden betrokken bij de herinrichting van de N340. Helaas blijken er toch met regelmaat ongelukken te gebeuren. Bij de raadsvergadering van vanavond stelt Wim Prinsse daarom de volgende vragen aan het college van B&W: Deelt u onze zorgen met betrekking tot de veiligheid op en rond deze kruising? In hoeverre bent u met de provincie in gesprek over deze situatie? Wordt bij het analyseren van de verkeerssituatie ook gekeken naar de (strakke) afstelling van de verkeerslichten? Op welke termijn is verbetering van de situatie te verwachten?

Onveilige situatie Prinsenstraat / Burg. van Bruggenplein

ChristenUnie ChristenUnie Dalfsen 05-02-2022 09:18

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1415865/430241/CU.jpg

In de raadsvergadering van 24 januari hebben vragen gesteld over de risicovolle en onoverzichtelijke verkeerssituatie bij de ingang van het dorp vanaf de brug. Door meerdere personen zijn we hier de afgelopen tijd op gewezen. Een betrokken lid heeft ons voorzien van mooie foto’s en een duiding van wat er zoal allemaal gebeurde. Mede naar aanleiding van die inbreng hebben we de vragen geformuleerd.\

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1415865/430241/2https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1415865/430241/4

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1415865/430241/1

De wethouder erkende dat de situatie ter plekke verre van ideaal is. Daarnaast gaf hij ook aan dat er desondanks geen ongelukken zijn gebeurd. Wel heeft hij toegezegd dat aan de weg en oversteek wordt gewerkt. Samengevat was het antwoord: “Er wordt gewerkt aan het beter zichtbaar maken van de overrijdbare midden-drempel. Bij het verder vormgeven van het centrumplan worden mogelijk meer aanpassingen doorgevoerd was zijn antwoord”.

We zijn slechts een klein beetje blij met het antwoord. Het feit dat de plek wordt beoordeeld als risicovol en het beter zichtbaar maken van de brede rijbaanscheiding (drempel) zijn een mooi startpunt. Toch menen we dat het nauwelijks denkbaar is dat er nog geen incidenten zijn geweest. Een bevestiging daarvan kregen we enkele dagen nadat we onze vragen hadden gesteld. We ontvingen toen een mail waarin melding werd gemaakt van een onfortuinlijke val bij de bedoelde drempel, met ziekenhuisbezoek tot gevolg. Een incident dat in geen enkele officiële rapportage een plek krijgt. Met goedvinden van de afzender zullen we dat bericht alsnog naar de wethouder doorsturen.

We begrijpen dat niet alles in 1 keer kan worden opgelost. We zullen echter alert blijven bij de verdere vormgeving van het centrumplan, zodat de toezegging van nu, dan niet vergeten wordt.

De vragen en antwoorden zijn terug te luisteren via https://ris.dalfsen.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2022/24-januari/19:30

Wil je het liever lezen, klik dan hier.

Raadsvragen Erftoegangsweg N340

CDA CDA Dalfsen 24-09-2021 18:37

De werkzaamheden aan de Vechtdalverbinding vorderen gestaag. Onlangs is het nieuwe tracé van de N340 geopend en ook een deel van de fietspaden en erftoegangswegen langs die N340 is inmiddels in gebruik. Het doel is een veilige - en betere doorstroming van het verkeer. Wat de doorstroming op het nieuwe tracé betreft lijkt dit zeker het geval te zijn. Of de erftoegangswegen veiliger zijn? - daar hebben wij als CDA-fractie nogal zorgen over. Over die zorgen is de afgelopen jaren veel gezegd én geschreven en de CDA-fractie heeft indringend gewaarschuwd over het ontstaan van gevaarlijke situaties bij vermenging van alle verkeer op de erftoegangswegen. We hebben de volgende vragen aan het college/verantwoordelijk portefeuillehouder: Bent u op de hoogte dat de erftoegangsweg (tussen de Engellandweg en de Koesteeg) nogal problemen oplevert? Is het college/de wethouder het met ons eens? dat dit gedeelte veel te smal is voor landbouwvoertuigen? dat het passeren van landbouwvoertuigen nagenoeg onmogelijk is, dan wel voor zeer gevaarlijke situaties zorgt? dat kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers hierbij in het gedrang komen en het kan leiden tot zeer onveilige situaties of zelfs ongevallen? Welke mogelijkheden ziet u om op korte termijn deze situatie op een passende wijze op te lossen? De CDA-fractie wil ongelukken op deze weg voorkomen en daarom inzetten op een veilige verkeerssituatie voor alle weggebruikers!

EEN VEILIGER N377?!

ChristenUnie ChristenUnie Dalfsen 13-07-2020 14:44

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1317931/430241/50km.png

De afgelopen jaren vroeg onze fractie regelmatig bij College en Provincie aandacht voor de onveilige situatie op de N377 in Nieuwleusen.  Dat deden we al vanaf 2013 toen bleek dat juist de veiligheidsverbeterende maatregelen uit de verbeterplannen werden geschrapt. Dat deden we ook toen het BAM-terrein werd uitgebreid (veel meer zwaar verkeer) en ook toen in dit voorjaar de Nieuwleusenerdijk enkele maanden werd afgesloten waardoor de verkeersdruk op de N377 sterk toenam. 

Mede dankzij recente acties van aanwonenden, gesteund door Plaatselijk Belang Nieuwleusen is er nu toch beweging en worden er vanaf augustus een aantal tijdelijke maatregelen genomen.  De belangrijkste maatregels zijn het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom naar 50 km/h en het aanbrengen van een afscheiding tussen de rijbaan en de fietsstrook. Beide lang gekoesterde wensen.

Hiermee wordt vooruitgelopen op de definitieve aanpassingen die in 2023 zullen worden uitgevoerd in het kader van de aanpak van de Vechtdalverbinding (N 340/N48 en N377).

Fijn dat de verkeersveiligheid toch heeft gewonnen.

De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën.

PvdA PvdA ChristenUnie Dalfsen 01-03-2020 16:57

Als woensdagavond één ding duidelijk werd dan is het wel dat er serieus werk gemaakt moet worden van het verkeersknelpunt bij de brug in Dalfsen. Tijdens de bijeenkomst “de Vecht verbindt”, waar bijna 100 belangstellenden bij waren, werden niet alleen problemen aangewezen, maar werd met elkaar ook nagedacht over oplossingen. Dat leidde vervolgens tot creatieve voorstellen.

Deze puzzel is overigens nog niet snel gelegd, maar vraagt om een integrale benadering.

De verkeersafwikkeling bij de entree van het dorp bij de brug is problematisch. Fietsers voelen zich onveilig bij het oversteken, omdat het verkeer van drie kanten komt. De Vechtdijk en in het verlengde de Rondweg wordt als barrière ervaren binnen de kern. Peter Hermens (Landschap Overijssel) organiseerde tafeltjes om oplossingen te bedenken. En die ontstonden met het nodige enthousiasme: de brug verbreden, een zwevende rotonde en een nieuwe brug in de bocht van de Vechtdijk. De rondweg verdiepen.  Maar het gebied werd ook ruimer betrokken. Is er een doorsteek met brug mogelijk van de Poppenallee naar de aansluiting bij de Ankummerdijk? Of is het de verwachting dat er bij Zwolle naast de spoorbrug nog een aansluiting komt richting de N340?

Waterschapbestuurder Breun Breunissen van Drents Overijsselse Delta gaf aan dat het waterschap de komende drie jaren plannen gaat maken om de waterveiligheid te verbeteren en te zorgen dat in droge tijden er voldoende water in het gebied blijft.  Dit gaat in eerste instantie over het gebied tussen Dalfsen en Zwolle; het gebied westelijk van de brug. Hij nodigde iedereen uit om mee te denken.

Tegelijk hebben we in het Vechtdal te maken met een gebied dat ecologisch uniek is en tegelijk kwetsbaar.  Evert Ruiter nam de aanwezigen mee in de nieuwe soorten dieren die in het gebied leven. Wonderlijke veerkracht als je bedenkt dat 50 jaar geleden de Vecht een stinkende rivier was. Inmiddels is de Vecht mede dankzij de inzet van het waterschap een van de schoonste rivieren van het land geworden.

Afsluitend gaven de fractievoorzitters van ChristenUnie (Luco Nijkamp) en PvdA (Leander Broere) een korte reactie op deze avond.  De conclusie is dat deze puzzel meerdere dimensies heeft en dat een integrale benadering nodig is. Ook andere spelers, zoals provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, spelen een rol. En zeker is dat dit traject nog de nodige tijd zal vragen.  Het kan niet bij deze ene avond blijven.

Deze avond werd georganiseerd door de lokale partijen van Partij van de Arbeid en ChristenUnie.

Foto: Geert Bistervels

Het bericht De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën. verscheen eerst op PvdA Dalfsen.

De Vecht verbindt: een zaal vol bruggenbouwers komt met prikkelende ideeën.

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Dalfsen 29-02-2020 09:58

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/200226-©Geert Bistervels-203.JPG

Als woensdagavond één ding duidelijk werd dan is het wel dat er serieus werk gemaakt moet worden van het verkeersknelpunt bij de brug in Dalfsen. Tijdens de bijeenkomst “de Vecht verbindt”, waar bijna 100 belangstellenden bij waren, werden niet alleen problemen aangewezen, maar werd met elkaar ook nagedacht over oplossingen. Dat leidde vervolgens tot creatieve voorstellen.

Deze puzzel is overigens nog niet snel gelegd, maar vraagt om een integrale benadering.

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1311271/430241/De Vecht verbindt.png

De verkeersafwikkeling bij de entree van het dorp bij de brug is problematisch. Fietsers voelen zich onveilig bij het oversteken, omdat het verkeer van drie kanten komt. De Vechtdijk en in het verlengde de Rondweg wordt als barrière ervaren binnen de kern. Peter Hermens (Landschap Overijssel) organiseerde tafeltjes om oplossingen te bedenken. En die ontstonden met het nodige enthousiasme: de brug verbreden, een zwevende rotonde en een nieuwe brug in de bocht van de Vechtdijk. De rondweg verdiepen. Maar het gebied werd ook ruimer betrokken. Is er een doorsteek met brug mogelijk van de Poppenallee naar de aansluiting bij de Ankummerdijk? Of is het de verwachting dat er bij Zwolle naast de spoorbrug nog een aansluiting komt richting de N340?

Waterschapbestuurder Breun Breunissen van Drents Overijsselse Delta gaf aan dat het waterschap de komende drie jaren plannen gaat maken om de waterveiligheid te verbeteren en te zorgen dat in droge tijden er voldoende water in het gebied blijft. Dit gaat in eerste instantie over het gebied tussen Dalfsen en Zwolle; het gebied westelijk van de brug. Hij nodigde iedereen uit om mee te denken.

Tegelijk hebben we in het Vechtdal te maken met een gebied dat ecologisch uniek is en tegelijk kwetsbaar. Evert Ruiter nam de aanwezigen mee in de nieuwe soorten dieren die in het gebied leven. Wonderlijke veerkracht als je bedenkt dat 50 jaar geleden de Vecht een stinkende rivier was. Inmiddels is de Vecht mede dankzij de inzet van het waterschap een van de schoonste rivieren van het land geworden.

Afsluitend gaven de fractievoorzitters van ChristenUnie (Luco Nijkamp) en PvdA (Leander Broere) een korte reactie op deze avond. De conclusie is dat deze puzzel meerdere dimensies heeft en dat een integrale benadering nodig is. Ook andere spelers, zoals provincie Overijssel en de gemeente Zwolle, spelen een rol. En zeker is dat dit traject nog de nodige tijd zal vragen. Het kan niet bij deze ene avond blijven.

Deze avond werd georganiseerd door de lokale partijen van Partij van de Arbeid en ChristenUnie.

Foto’s van Geert Bistervels

Voor meer informatie:

· Leander Broere - 06 5337 5811 - l.broere@raaddalfsen.nl - PvdA

· Luco Nijkamp - 06 1860 1191 - lm@nijkamp21.nl - ChristenUnie

Raadsvragen: Toegankelijkheid fietspaden

CDA CDA Dalfsen 31-01-2018 19:27

Een goede bereikbaarheid van ons buitengebied, de onderlinge bereikbaarheid van de kernen maar ook het fietsverkeer naar de plaatsen om ons heen zijn van essentieel belang. Wij vinden het belangrijk dat de fietspaden er goed en veilig bij liggen voor het school- en woonwerkverkeer naar de plaatsen om ons heen, zodat we een gezonde levensstijl promoten. We hebben al eerder aandacht gevraagd voor de “fietsnelwegen” richting Zwolle. Vanuit Oudleusen over de parallelweg langs de N340 en het fietspad vanaf Lemelerveld langs het Overijssels kanaal. Het verbaast ons dan dat we klachten krijgen over de toegankelijkheid van de fietspaden vanuit Lemelerveld richting Zwolle en Raalte. Langs genoemde fietspaden liggen zandwegen, doordat er geen paaltjes tussen het fietspad en de zandwegen staan, wordt het fietspad als rijbaan gebruikt, waardoor er veel zand op de fietspaden komt. Namens de CDA-fractie stelde Betsy Ramerman hierover maandagavond dan ook de volgende vragen bij de raadsvergadering: Deelt de gemeente onze mening dat deze fietspaden schoon moeten zijn, zodat de fietspaden goed te zien en veilig zijn?Waarom staan er geen paaltjes langs deze fietspaden om te voorkomen dat auto’s gebruik maken van de fietspaden? Zoals bij het gedeelte vanaf de Kluinhaarsbrug tot aan de afslag Tibbensteeg?Wij zijn van mening dat deze fietspaden schoon moeten zijn, om gladheid, dus onveiligheid te voorkomen. Dat het onderscheid tussen fietspad en zandpad goed zichtbaar is en dat auto’s geen gebruik kunnen maken van het fietspad, wat ook de veiligheid ten goede komt.Is de gemeente bereid om langs deze fietspaden palen o.i.d. neer te zetten om genoemde problemen op te lossen? Het CDA is van mening dat dit met minimale inzet en kosten geregeld kan worden. Dit voor een veilig fietsverkeer richting Zwolle en Raalte.

Raadsvragen Buurtbus Vechtdal

CDA CDA Dalfsen 21-12-2017 19:06

Maandagavond stelde Janine Schiphorst Kijkindevegte tijdens de raadsvergadering raadsvragen over de buurtbus Vechtdal (Nieuwleusen - Oudleusen - Dalfsen). Wethouder Van Leeuwen gaf aan onze zorgen te delen en zal direct actie ondernemen. "Per 11 december is de route van de buurtbus Vechtdal gewijzigd. Het was niet langer verantwoord voor de vrijwillige chauffeurs, met name ’s ochtends en ’s avonds in de spits onder enorme tijdsdruk te moeten rijden. Een goed uitgangspunt, vinden wij. Helaas ontstaat door de wijzigingen een ander onveilig knelpunt, waarin de veiligheid van de buurtbus en de reizigers ernstig in het geding is. Ons uitgangspunt is, dat veiligheid gaat voor snelheid. We zijn heel blij met de buurtbus en dat blijkt ook uit de vele reizigers. Het is een succes. Daarover alleen maar lof! De halte bij de kerk in Oudleusen is opgeheven en is verplaatst naar de kruising Dennenkamp - G.W. Spiegelstraat. Er is daar onvoldoende ruimte om veilig te stoppen, om veilig in te stappen of veilig uit te stappen. Er rijdt veel verkeer uit het buitengebied via de Dennenkamp richting de N340 naar Zwolle, Hardenberg of Raalte. Daarbij is het een druk kruispunt voor de basisschoolkinderen. Daarover is zelfs in samenwerking met de school, verkeersouders, gemeente, politie, Veilig Verkeer en Plaatselijk Belang Oudleusen een convenant gesloten, om niet meer op de Dennenkamp in – en uit te stappen, vanwege de veiligheid… Dat de senioren uit Oudleusen nu veel verder moeten lopen naar de buurtbushalte, is een bijkomend probleem als ook de geparkeerde fietsen. Bent u het met ons eens, dat de bushalte op deze plek voor onveilige situaties zorgt?Wilt u in overleg gaan met het bestuur van de Buurtbus Vechtdal om een veiliger in- en uitstapplek te kiezen of te maken?Als suggestie geven wij mee om een in- en uitrijhaven te maken, waar je veilig kunt wachten en je fiets goed kunt parkeren (zoals bij de schuilhut Dommelerdijk). Wilt u ons informeren over de voortgang? Nogmaals, bij ons gaat veiligheid voor snelheid en het is niet voor niets, dat Plaatselijk Belang Oudleusen heeft aangegeven, dat zij niet verantwoordelijk wil zijn voor deze onverantwoorde keuze."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.