Nieuws van politieke partijen in De Bilt over GroenLinks inzichtelijk

16 documenten

Schoonderwoerd mag uitbreiden ten koste van bomen op Larenstein | De Bilt

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA De Bilt 01-07-2020 00:00

De Biltse raad stemde op 30 juni in met een voorstel om op ‘bedrijvenpark’ Larenstein een groot aantal bomen te kappen om de uitbreiding mogelijk te maken van Schoonderwoerd Vlees, een bedrijf dat zich richt op het transport van vlees uit onder meer Nieuw-Zeeland. In 2017 stemden alleen GroenLinks en PvdA tegen dit plan, ditmaal ging het om een wijziging van het bestemmingsplan en kregen zij steun van Beter De Bilt, ChristenUnie, Forza, Fractie Brouwer en de SP, maar dat was onvoldoende voor een meerderheid.

Als doekje voor het bloeden draagt Schoonderwoerd wel een bedrag van € 150.000 bij aan compensatie van het groen dat gaat verdwijnen. De discussie ging vervolgens voor een belangrijk deel over de vraag wat er met dat geld zou moeten gebeuren. Uiteindelijk resulteerde dat in een breed gedragen motie die vraagt om versterking van de natuurwaarden in de directe omgeving en om een onderzoek naar het realiseren van een ‘groene uitloop’ voor de wijk Brandenburg.

De uitbreiding van het bedrijf zal tot gevolg hebben dat er nog veel meer vrachtwagens het bedrijvenpark in en uit zullen rijden met als gevolg de nodige geluidsoverlast voor de omgeving. Op vragen van GroenLinks raadslid Anne Marie ’t Hart beloofde wethouder André Landwehr zich sterk te zullen maken voor beperking van het vrachtverkeer in de avond en nacht. Daar zullen we het college zeker aan houden!

De Bilt wil terug naar 100 km/uur op A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks VVD De Bilt 01-11-2019 00:00

De Biltse gemeenteraad wil dat de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum terug gaat naar 100 km/uur. In een vrijwel unaniem aangenomen motie vraagt de raad het College van BenW zich hiervoor sterk te maken bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de raad wordt al langer aangedrongen op een lagere maximumsnelheid omwille van  de rust en de gezondheid van de inwoners van Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Die ervaren dagelijks grote overlast door de uitstoot van fijnstof en door de hinder van licht en geluid.

Als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State is de discussie over een lagere maximumsnelheid opnieuw actueel. Het lijkt onontkoombaar dat deze verlaging in elk geval plaatsvindt in de buurt van natuurgebieden, maar de Biltse gemeenteraad wil dat er ook op het traject van de A27 op Bilts grondgebied langzamer wordt gereden.

De motie werd namens 7 fracties ingediend door GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet. Hij wees er ook op dat een verlaging bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan de vermindering van het fileprobleem en kreeg daarbij de steun van wethouder Landwehr (VVD). Die gaat nu in Den Haag aandringen op een spoedige vervanging van de 120 km-borden. Ook de voorstemmers, waaronder die van alle 4 regeringspartijen, zullen het dringende verzoek van de gemeenteraad onder de aandacht brengen van hun partijgenoten in de Tweede Kamer. Het woord is nu aan de minister.

GroenLinks De Bilt blij met advies commissie Remkes | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 25-09-2019 00:00

De fractie van GroenLinks in de Biltse gemeenteraad is blij met het advies van de commissie Remkes om de maximumsnelheid op de snelwegen zo snel mogelijk te verlagen. Het advies kan ertoe leiden dat de overlast en gezondheidsrisico’s voor de bewoners langs de A27 aanzienlijk worden teruggedrongen.

GroenLinks maakt zich al jaren sterk voor een lagere maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: “Op het gedeelte van de A27 tussen Vianen en Utrecht geldt al een maximumsnelheid van 100 km/uur omwille van de inwoners van Nieuwegein, Houten en Utrecht. Ik zie niet in waarom geen rekening moet worden gehouden met de inwoners van de kleinere kernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. En dan heb ik het nog niet over het gedeelte door het Goois Natuurreservaat.”

De commissie Remkes ziet een verlaging van de maximumsnelheid als een eenvoudig in te voeren maatregel die niet alleen leidt tot een aanzienlijke vermindering van de stikstofuitstoot, maar ook van CO2 en andere broeikasgassen. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van de klimaatdoelstellingen.

Zandvliet: “Dat is een extra reden om het advies zo snel mogelijk op te volgen. Ik heb vaker foto’s gezien waarop de minister een verkeersbord ‘130 km/uur’ komt plaatsen. Ik nodig haar uit om nog deze maand de borden ‘120 km/uur’ langs de A27 te komen vervangen. Bij voorkeur ’s avonds zodat ze meteen met eigen ogen kan zien hoeveel last mensen in Hollandsche Rading en Groenekan hebben van de 18 meter hoge lichtmasten.”

Weg met de paardenpoep op het ...

GroenLinks GroenLinks De Bilt 02-04-2019 12:02

Weg met de paardenpoep op het fietspad!

De lucht in onze gemeente is zwaar ...

GroenLinks GroenLinks De Bilt 20-02-2019 14:10

De lucht in onze gemeente is zwaar vervuild. Stem 20 maart daarom voor schone lucht!

Statenfractie wil veiliger fietsoversteek Utrechtseweg | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 02-01-2019 00:00

De 9-jarige scholiere Josephine Bink schreef onlangs een brief aan burgemeester Sjoerd Potters over de onveilige oversteek voor fietsers bij de Utrechtseweg (N237). GroenLinks Statenlid Huib van Essen ging bij haar op bezoek en stelde naar aanleiding daarvan schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Van Essen: “Toen ik de brief las heb ik meteen contact gezocht om de situatie met eigen ogen te bekijken. Josephine, haar vriendin, overbuurjongen en vader hebben mij het kruispunt laten zien waar ze iedere dag oversteken om op school te komen. Het is inderdaad erg onoverzichtelijk en onveilig. Eerder dit jaar vond er nog een dodelijk ongeluk plaats tussen een fietser en een auto. Wat GroenLinks betreft moeten hier snel maatregelen genomen worden.”

Josephine woont in het Kloosterpark en fietst altijd vanuit haar huis naar de basisschool aan de overkant van de Utrechtseweg. De situatie is daar zo onveilig, dat ze besloot om een handtekeningenactie te organiseren en een brief te schrijven aan de burgemeester. Die heeft haar in een gesprek laten weten de situatie te herkennen maar er niets aan te kunnen doen, omdat het gaat om een provinciale we.

Maar 6 seconden groen licht

GroenLinks Statenlid Huib van Essen ging daarom op bezoek:

“Om aan de overkant te komen moeten deze kinderen eerst tussen een rij auto’s door, een druk fietspad oversteken en dan nog de brede N237 zelf oversteken. Omdat het verkeerslicht voor fietsers maar 6 seconden op groen staat, hebben ze nauwelijks tijd om veilig aan de overkant te komen. Daar komt nog bij dat auto’s hier vaak door rood of over de busbaan rijden. Ik vind dat hier echt wat moet gebeuren om te zorgen dat Josephine en haar klasgenoten gewoon veilig naar school kunnen en ook andere fietsers veilig kunnen oversteken.”

Verschillende maatregelen mogelijk

Naar aanleiding van zijn bezoek heeft Van Essen schriftelijke vragen gesteld. Hij vraagt het college hierin naar cijfers over de verkeersonveiligheid op de N237 en om maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid hier te verbeteren.

Van Essen: “De makkelijkste maatregel lijkt mij om het licht voor fietsers wat langer op groen te laten staan, zodat ook kinderen veilig aan de overkant kunnen komen. Maar mogelijk kan ook het kruispunt worden aangepast en kunnen er maatregelen genomen worden om de snelheid van de auto’s te verminderen, zoals het plaatsen van flitspaden. Het zou het beste zijn om de snelheid op de hele N237 te verlagen naar 60 km/u. Met zoveel uitritten, kruisingen en oversteken is dat veel veiliger.”

De Statenfractie hiermee aan bij een oproep die de gemeente De Bilt begin vorig jaar deed op initiatief van de gemeenteraadsfractie. Verkeerswethouder Ebbe Rost van Tonningen vroeg toen  aan de provincie om de maximumsnelheid op de Utrechtseweg te verlagen naar 60 km per uur. Van Essen hoopt dat zijn actie dit een stap dichterbij brengt.

De Bilt wil snelle verwijdering woekerplanten langs A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 15-12-2018 00:00

De gemeente De Bilt wil zo snel mogelijk van Rijkswaterstaat weten wat deze dienst gaat doen om de Japanse duizendknoop te verwijderen uit de taluds van de A27. Daarmee reageert het College van BenW op vragen van GroenLinks raadslid Marijn Peperkamp.

Het raadslid stelde de vragen toen kort voor de officiële openstelling van de verbrede snelweg bekend werd dat voor de taluds grond is gebruikt die grote hoeveelheden resten bevat van deze woekerplant. Zij vindt het bijzonder kwalijk dat de gemeente hierover pas op 13 november jl. geïnformeerd is, terwijl Rijkswaterstaat zelf hiervan al maandenlang op de hoogte was.

Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen drong GroenLinks er ook op aan bij het aanbesteden van grondwerkzaamheden het risico woekerplanten mee te nemen. BenW reageren daarop positief en de gemeente zal hiertoe voortaan in het bestek een bepaling opnemen die moet voorkomen dat de te gebruiken grond (sporen van) ‘invasieve exoten’ bevat.

De aanpak van woekerplanten, zoals de Japanse duizendknoop en de reuzenberenklauw,  vereist een gecoördineerde aanpak van de verschillende overheden. De provincie Utrecht zal hiertoe het voortouw nemen en nog deze maand een concept plan van aanpak presenteren. Met dat plan brengt de provincie in kaart welke maatregelen door welke betrokken partijen (zoals Rijkswaterstaat, ProRail, waterschappen, gemeenten en provincie zelf) gaan worden getroffen. De provincie vormt hiervoor het coördinatiepunt.

GroenLinks bezorgd over opmars Japanse duizendknoop | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 17-11-2018 00:00

De Biltse raadsfractie van GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over de opmars van de Japanse duizendknoop en heeft daarover vragen gesteld aan het College van BenW. Aanleiding is de ontdekking dat voor de taluds langs de A27 grond is gebruikt die grote hoeveelheden resten bevat van deze woekerplant. Dit vormt een ernstige bedreiging, niet alleen voor de weg zelf en de bij-vriendelijke beplanting die op de taluds zou komen, maar ook voor de tuinen en landbouwgronden in de nabijheid. GroenLinks vindt daarom dat de grond op korte termijn door Rijkswaterstaat grondig gesaneerd moet worden.

Gebleken is dat Rijkswaterstaat al maandenlang op de hoogte was van de vervuiling en GroenLinks raadslid Marijn Peperkamp wil allereerst weten wanneer de gemeente hierover werd geïnformeerd. Zij wil verder dat BenW bij Rijkswaterstaat gaat aandringen op een, in overleg met omwonenden en andere betrokkenen, op te stellen saneringsplan.

Eerder is afgesproken dat de provincie het voortouw zou nemen bij het opstellen van een plan van aanpak van ‘invasieve exoten’. De Japanse duizendknoop staat niet op de door de EU opgestelde lijst van soorten die bestreden moeten worden, maar Marijn Peperkamp wil dat dat alsnog gebeurt gelet op de grote schadelijkheid van deze woekerplant.

Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen vraagt zij verder of bij het aanbesteden van grondwerkzaamheden het risico op zulke woekerplanten wordt meegenomen en zo niet, of het College wil toezeggen dat alsnog te gaan doen.

Hoogste tijd om max.snelheid A27 ...

GroenLinks GroenLinks De Bilt 14-11-2018 09:00

Hoogste tijd om max.snelheid A27 terug te brengen naar 100 km/uur. En Rijkswaterstaat: opruimen die Japanse duizendknoop!

GroenLinks vindt verbrede A27 geen feestje waard | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 14-11-2018 00:00

Op woensdag 14 november jl. verrichtte minister Cora van Nieuwenhuizen de officiële opening van de verbreding van de A27 tussen Utrecht en Hilversum-Noord. De Biltse raadsfractie van GroenLinks vindt de verbreding geen feestje waard. Voor veel inwoners van de langs de snelweg gelegen dorpen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading betekent verbreding namelijk bepaald geen verbetering.

Zo zijn er extra hoge lichtmasten geplaatst die in de slaapkamers schijnen en daardoor de nachtrust verstoren. Nabij Hollandsche Rading zijn de geluidsschermen alleen aan de buitenzijde van een absorberende laag voorzien. GroenLinks wil dat er ter plaatse metingen worden verricht om vast te stellen wat het effect is en of er aanpassingen nodig zijn.

De bewoners zijn daarnaast ernstig verontrust over het gebruik van grond voor de taluds die grote hoeveelheden zaden blijkt te bevatten van de Japanse duizendknoop. Dit vormt een ernstige bedreiging, niet alleen voor de weg zelf, maar ook voor de tuinen en landbouwgronden in de nabijheid. GroenLinks vindt daarom dat de grond op korte termijn door Rijkswaterstaat grondig gesaneerd moet worden.

Het belangrijkste bezwaar van GroenLinks is dat ook in de nieuwe situatie nog steeds 120 km/uur mag worden gereden. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: "Op het traject tussen Utrecht en Vianen is de maximumsnelheid al heel lang 100 km/uur. Dat scheelt enorm in de geluidsoverlast en de uitstoot van stikstof en daarom moet die ook gaan gelden tussen Utrecht en de Stichtse brug over het Gooimeer. Ik verwacht van de verkeerswethouders van de gemeenten op dit traject 100% inzet voor 100 kilometer. Pas als dat gerealiseerd is, is er echt reden voor een feestje!"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.