Nieuws van politieke partijen in De Ronde Venen over VVD inzichtelijk

2 documenten

Doorsteek Veenman

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 17-02-2020 07:58

In de raad van januari kwam ook het voorstel van het college op tafel om de verbinding tussen de wijk Marickenzijde en Veenzijde III (via de Veenman) open te stellen voor autoverkeer. De raad was hier totaal verdeeld over. De ChristenUnie-SGP heeft een alternatief voorgesteld.

De directe aanleiding voor dit voorstel is de inbreng van bewoners van de Van Damlaan, die van mening zijn dat het onterecht is als hun weg (behalve de uitgang via de Mijdrechtse Dwarsweg) de enige ontsluiting van Marickenzijde zou worden en de ontsluiting via de Veenman dicht zou blijven.

Vervolgens hebben wij dit voorstel beoordeeld met de vraag “levert de ontsluiting van de Veenman verlichting op voor andere ontsluitingen, met name de Van Damlaan”.

Onze fractie komt tot de conclusie, dat dit niet zo is. Nergens in de stukken vinden we voldoende overtuigend onderbouwd dat dit het geval is en dat die ontsluiting dus bijdraagt aan verlichting van de ontsluiting van de Van Damlaan.

Sterker nog, uit de diverse rapporten leiden wij af dat er wel eens een tegengestelde richting kan ontstaan, dat er verkeer via de Veenman de wijk Marickenzijde ingaat. En wie weet, gaat dat verkeer dan via de Van Damlaan de wijk weer uit?

Om die reden hebben wij de suggestie gedaan om eens te denken aan het Houtens model, maak ontsluitingen van Marickenzijde naar andere wijken wel voor fiets en voetgangers mogelijk, maar ontsluit die wijk voor autoverkeer alleen naar de Mijdrechtse Dwarsweg, maar dan wel op meerdere punten. De Mijdrechtse Dwarsweg moet in dat model ook gewoon onderdeel van de bebouwde kom worden, dus een 50 km weg. Dat zou namelijk ook veel overlast voor de Van Damlaan schelen. Ik besef dat de inwoners van de Marickenzijde hier misschien niet allemaal bij staan te juichen, maar het is wat de ChristenUnie-SGP betreft wel een interessante optie.

U zult begrijpen dat wij dit voorstel niet gaan steunen omdat het feitelijk geen oplossing biedt voor het gestelde probleem.

Naschrift: door (alleen) de steun van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 werd het voorstel aangenomen. Wij verwachten dat omwonenden hiertegen in bezwaar zullen gaan en het nog geen gelopen race is. Onze suggestie was kennelijk voor de coalitie ook niet relevant.

Nee! Geen 130 km op de A2!

D66 D66 VVD De Ronde Venen 08-03-2017 10:06

Onlangs werd bekend dat het kabinet de snelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht  wil verhogen naar 130 kilometer per uur, ondanks bezwaren van de Provinciale Staten. Nu gelden op het traject nog verschillende maximumsnelheden.

 

Hiernaast: Troosteloze ‘compensatiebomen’ langs de A2 ter hoogte van Abcoude

 

De gemeente De Ronde Venen wacht op dit moment op de uitspraak van de Raad van State, waar zij gezamenlijk met de gemeente Stichtse Vecht in beroep zijn gegaan tegen de snelheidsverhoging naar 130 km/u ook overdag. Eerder werd de uitspraak met zes weken uitgesteld.

“D66 De Ronde Venen is tegen de snelheidsverhoging op de A2,” aldus fractievoorzitter Kiki Hagen, “D66 diende daarom eerder al een motie in om het hoger beroep als voltallige raad te ondersteunen. Met uitzondering van Lijst8kernen werd de motie unaniem aangenomen.” Zij vervolgt: “Bij een snelheidsverhoging van 100 naar 130 km/u neemt het verbruik en de uitstoot lineair toe. Dit betekent dat je veel meer brandstof verbruikt en de schadelijke stoffen die auto’s uitstoten neemt met 30% toe. Onder meer verkeer en vervoer veroorzaken fijnstof of stikstofdioxide in de lucht. Deze schadelijke stoffen hebben een negatief effect op de luchtkwaliteit en werken door op het klimaat (broeikaseffect) en de gezondheid. De A2 grenst praktisch aan het Natura 2000 gebied De Botshol en de weg komt vlak langs de dorpen Abcoude, Baambrugge en Vinkeveen.

Onbegrijpelijk vindt D66 De Ronde Venen het genomen besluit van de VVD Minister: “Slechts enkele minuten tijdswinst, maar een verslechtering van onze leefomgeving. Als de luchtkwaliteit rondom snelwegen verbetert, zou dit winst moeten zijn voor ons milieu, onze toekomst. In ieder geval zou het geen ruimte moeten bieden om de snelheid te verhogen” aldus Kiki Hagen.

Het lijkt D66 De Ronde Venen sterk dat de Minister vooruit loopt op de uitspraak van de Raad Van State, maar vooralsnog is het wachten op het vonnis.

The post Nee! Geen 130 km op de A2! appeared first on De Ronde Venen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.