Nieuws van politieke partijen in Diemen over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Verkeerssituatie Plantage De Sniep Noord | Diemen

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Diemen 25-06-2018 00:00

Op donderdag 21 juni vergaderde de Diemense gemeenteraad over het al dan niet openstellen van de straten De Trekschuit en De Wissel in Plantage De Sniep. GroenLinks stelde, met het CDA, voor om alleen De Trekschuit dicht te laten en De Wissel open te stellen.

Dat amendement werd verder alleen gesteund door PvdA en haalde het dus niet. De gemeenteraad stemde niet in met het verkeersbesluit om de straten De Trekschuit en De Wissel open te stellen voor gemotoriseerd verkeer. Wettelijk zijn verkeersbesluiten een bevoegdheid van het college van B en W, niet van de gemeenteraad. Het besluit ligt nu weer bij het college.

Op de eerste plaats wil GroenLinks Diemen de bewoners van Plantage De Sniep bedanken voor hun uitgebreide inbreng en gedachtewisselingen die konden plaatsvinden. GroenLinks is voorstander van burgerparticiptie en zoekt de komende jaren naar geschikte vormen en mogelijkheden.

Er zijn veel aspecten die door de fractie in ogenschouw moeten worden genomen. Twee zwaar wegende argumenten gaven de doorslag: de verkeerscirculatie en de groenstrook. We hebben de variant die wij voorstaan vergeleken met de variant om beide straten open te stellen, zoals het college voorstelde. Dan valt op dat het gemotoriseerde verkeer uit de Trekschuit zich herverdeelt over De Wissel en de Sportlaan. Een toename blijft een toename, maar we vonden de toename acceptabel: in De Wissel zou het aantal auto's toenemen van 5 auto's in 2 minuten naar 6 auto's in 2 minuten.

We hebben ook gekeken naar de variant waarin zowel De Wissel als de Trekschuit is afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dan zijn er wel grote merkbare veranderingen. Bij het Het Pontveer zou het dan gaan om een toename van 6 auto's in 2 minuten naar 10 auto's in 2 minuten. We vinden die variant daarom niet acceptabel.

Tot slot de groenstrook: Het verbieden van gemotoriseerd verkeer door De Trekschuit biedt de mogelijkheid de twee stroken groen als een geheel te gaan zien. Dat was voor de fractie een nieuw aspect dat opkwam tijdens onze overwegingen, omdat de stroken de groene of recreatieve mogelijkheden voor de buurt vergroten als deze niet doorsneden worden door gemotoriseerd verkeer.

Discussieavond over veiligheid, verkeer, handhaving en overlast verplaatst naar 4 oktober

PvdA PvdA Diemen 13-09-2017 16:29

En wel op woensdag 4 oktober van 20.00-21.00 uur in de Omval te Diemen               

Veiligheid is een onmisbaar aspect voor het welbevinden van mensen. Het veiligheidsgevoel van mensen wordt groter als zij het vertrouwen hebben, dat zorgvuldig wordt omgegaan met veiligheidsrisico’s en de juiste maatregelen worden genomen om veiligheidsproblematiek op te lossen. De inwoners zijn een belangrijke informatiebron bij het veiligheidsbeleid. Gemeente en politie moeten daarom samen zorgen dat de aangiftebereidheid van inwoners groter wordt.

De criminaliteitcijfers laten zien dat de laatste jaren de veiligheid in Diemen is verbeterd, maar het moet nog beter.

De gemeente heeft een expliciete taak om de overlast te beperken; jongerenwerkers kunnen hierbij een belangrijke rol vervullen. Probleemjongeren moeten worden aangepakt. In samenwerking met de politie en het openbaar ministerie worden specifieke trajecten aangeboden.

De gemeenteraad zal jaarlijks de prioriteiten in opsporing en handhaving vaststellen. De PvdA vindt dat de mening van bewoners en buurtpanels hierbij betrokken moet worden.

Naast de politie heeft de gemeente een handhavende taak. De PvdA wil dat de gemeentelijke toezichthouders nog meer optreden tegen die bedrijven en mensen die de gemeentelijke regels overtreden. Wat de PvdA betreft gaat het dan niet alleen om beboeten, maar zeker ook om het verhalen van schade die wordt aangericht. De PvdA Diemen wil dat er meer uren aan handhaving op straat wordt besteed.,

Verkeer en vervoer

Het verkeer is een van de grootste veiligheidsrisico’s en bron van irritaties. Inwoners spelen hierbij zelf een belangrijke rol. Onveilig en overlastgevend verkeersgedrag moet door de politie zichtbaar worden aangepakt. Overlastgevende en lawaaimakende brommers en scooters verdienen hierbij extra aandacht. De gemeente is verplicht te zorgen voor het instellen van 30 km.-zones in de woonwijken.

In de spitsuren is er veel sluipverkeer in Diemen. Onder andere de Harteveldseweg/Muiderstraatweg, de wegen door het centrum en de Bovenrijkersloot zijn hier gevoelig voor. Verkeersmaatregelen als drempels, 30 kilometer zones en stoplichten moeten Diemen minder aantrekkelijk voor sluipverkeer maken.

Goede en veilige fietspaden en fietsenstallingen moeten ervoor zorgen dat de Diemense inwoners voor hun verplaatsingen in en rondom Diemen steeds meer de fiets in plaats van de auto gaan gebruiken. De fietsparkeervoorzieningen bij winkelcentra en stations zullen op dat groeiend fiets gebruik moeten worden afgestemd.

Goed openbaar vervoer is belangrijk voor het terugdringen van het autoverkeer. De PvdA stimuleert het autodelen, naast het huidige aanbod van Greenwheels en Connectcar willen wij ook de elektrische variant Car2Go in Diemen.

Er is sprake van toenemende parkeeroverlast van forensen en inwoners en bezoekers van Amsterdam. Parkeerregulering blijft ook in de toekomst noodzakelijk. Parkeerregulering heeft tot doel dat er voldoende parkeerplekken zijn voor bewoners, bedrijven en hun bezoekers. De PvdA wil niet dat de gemeente winst maakt op parkeren. Daarom kiest de PvdA-Diemen zoveel mogelijk voor blauwe zones met zo weinig mogelijk kosten voor de bewoners. Waar nodig zullen de blauwe zones worden uitgebreid. Betaald parkeren blijft beperkt tot de plekken rondom het winkelcentrum en kantoorlocaties. Deze betaalde plekken zorgen ervoor dat mensen die een kort bezoek willen brengen aan het winkelcentrum en kantoren een plek dichtbij kunnen vinden. Dat is goed voor de klanten maar ook voor de winkeliers en bedrijven.

 

Discussie stellingen

Het aantal gemeentelijke toezichthouders wordt uitgebreid. Op de hoofdroutes voor fietsers en voetgangers komt betere verlichting In het parkeerbeleid is de blauwe zone uitgangspunt. Betaald parkeren en vergunningparkeren wordt alleen toegepast wanneer een blauwe zone tekort schiet bij de regulering Gebouwde parkeervoorzieningen worden in principe betaald door de gebruikers van die voorziening Er wordt geen “winst gemaakt op parkeren” Meer fietsparkeergelegenheden bij winkels, stations en openbaar vervoer. De inzet van straat coaches wordt permanent gemaakt. Sluipverkeer wordt bestreden Waar mogelijk worden wegen als 30 km zone ingericht.

Het bericht Discussieavond over veiligheid, verkeer, handhaving en overlast verplaatst naar 4 oktober verscheen eerst op PvdA Diemen.

Stokpaardje van de VVD: hockeyveld

SP SP VVD PvdA Diemen 02-10-2015 14:19

Donderdag 24 september heeft SP Diemen een motie van de PvdA ondersteund om voor 2016 een visie op de binnensport (accomodaties) in te kunnen zien.
De sporthallen verkeren niet meer in een goede staat.
Het was te verwachten, maar de VVD kwam wéér met het voorstel voor een hockeyveld.
 
Op zich niet verkeerd maar de aanleg van zo’n veld is erg duur en dus is de vraag van welk geld de VVD dit wil doen. Daarbij lijkt het ons goed als ouders zich hier samen hard voor gaan maken en met voorstellen voor financiering komen.
 
Hoeveel ouders zijn eigenlijk geinteresseerd in een hockeyvereniging in Diemen? Nu gaan veel kinderen naar Athena in de Watergraafsmeer, waar ook een wachtlijst is. Het is makkelijk roepen maar de SP ziet weinig onderbouwing.
 
Het staat groot in het DiemerNieuws terwijl dit niet de eerste keer is dat de VVD hierover vragen stelt (en vast niet de laatste keer). Tot nu toe is er in de gemeenteraad weinig draagvlak voor het VVD-voorstel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.