Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

23 documenten

Mobilitietsplan tot 2040

Beter voor Dordt Beter voor Dordt Dordrecht 11-10-2023 09:36

In de Gemeenteraad is op 10 oktober gesproken over de uitgangspunten van een mobilitietsplan tot 2040

De stad moet goed bereikbaar blijven, de leefbaarheid van onze stad willen we verbeteren voor inwoners en bezoekers, we willen een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven EN we moeten verduurzamen!

Een enorme uitdaging die keuzes vraagt.

Beter Voor Dordt vindt dat Dordtenaren hun eigen keuzes moeten kunnen blijven maken over hoe ze zich willen verplaatsen. We vinden dat we mensen vooral moeten verleiden tot lopen, fietsen en Openbaar Vervoer. Dat kan alleen wanneer we flink investeren in aantrekkelijke en veilige looproutes, fietsroutes en beter en voor iedereen betaalbaar Openbaar Vervoer.

Wat Beter Voor Dordt betreft gaan we de automobilist niet pesten door de stoplichten vaker en langer op Rood te zetten en parkeren in de buurt waar men moet zijn onmogelijk maken. Door het realiseren van goede alternatieve parkeeroplossingen zoals parkeergarages kunnen in de toekomst parkeerplekken worden vervangen door groen.

Veilig fietsen in Dordrecht, wie wil dat nou niet?

Gewoon Dordt Gewoon Dordt CDA Dordrecht 07-06-2023 15:32

Met het mooie weer gaat iedereen weer lekker fietsen. Dat nieuws bereikte ook de gemeenteraad. Er was zelfs een hele commissievergadering aan een voorstel van het CDA gewijd om betere fietspaden te maken, maar helpt dit nou echt?

Helpt het om veel fietspaden breder te maken of kom je dan juist nog meer in de knoop met de elektrische fietsen? Helpt het om wegen voor auto’s in te richten voor eenrichtingsverkeer of gaan automobilisten dan juist harder rijden, omdat er toch geen andere auto je tegemoetkomt? Als Gewoon Dordt zijn we niet voor oplossingen voor een niet bestaand probleem.

De wethouder heeft ook aangegeven dat er binnenkort een voorstel komt om het voor al het verkeer veiliger te maken. Hier willen wij dan ook graag even op wachten. Er zijn volgens ons ook beter oplossingen. Wat denk je van duidelijkheid voor zowel automobilisten als fietsers als je bij een rotonde komt? Of wie begrijpt dat als je met een auto op de Spuiboulevard rijdt, dat je een overstekende voetganger wel voorrang moet geven, maar een fietser niet?

We gaan ervan uit dat de wethouder met een mooi voorstel gaat komen waarin ook de nieuwe fietsen, die veel sneller gaan dan de normale fietsen, een apart plaatsje in het verkeer krijgen. Ook verwachten we dat hij zorgt dat fietsenstallingen gewoon fietsend bereikbaar zijn. Gewoon Dordt wil echt veiliger fietsen in de Dordrecht, maar niet op groene fietspaden of met andere maatregelen die niemand begrijpt.

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscamera’s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscamera’s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in één baan voor het autoverkeer en één aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquête op De Staart naar voren is gekomen.

Plantenbakken Nieuwe Haven

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 12-07-2019 13:53

Vanaf begin vorig jaar is er nauw contact geweest tussen bewoners van de Nieuwe Haven en Beter Voor Dordt. De reden hiervoor; gevaarlijk voorbijrazend verkeer op de Nieuwe Haven.

Beter Voor Dordt heeft samen met collega’s uit de Raadgesprekken gevoerd met bewoners en verkeerskundigen. Verkeersdrempels of een extra poller bleken ongewenst. Uiteindelijk is voor het plaatsen van bloembakken gekozen, om zo de weg deels te versmallen.

Deze bloembakken worden door de omwonenden onderhouden en bieden de veiligheid die de bewoners én de vele toeristen verdienen.

Wat Beter Voor Dordt betreft is dit één van de vele nog te boeken successen op het gebied van snelheid remmende maatregelen, want die zijn er nog veel meer nodig in Dordrecht.

De verkeersveiligheid op orde, dat is Beter Voor Dordt!

Onveilige situatie op het leerpark

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:20

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark.

Geachte heer Van der Linden,

Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans.

De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten

Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn.

Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst.

De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden.

Een onveilige situatie.

Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen.

Ziet u oplossingen op zeer korte termijn?

Beter voorkomen dan genezen!

Wij horen graag van u?

VSP Dordrecht

Vandaag heeft onze fractie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:15

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark. Geachte heer Van der Linden, Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans. De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn. Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst. De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden. Een onveilige situatie. Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen. Ziet u oplossingen op zeer korte termijn? Beter voorkomen dan genezen! Wij horen graag van u? VSP Dordrecht

Vandaag is een onderzoeksrapport met ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 10-05-2019 15:56

Vandaag is een onderzoeksrapport met een snelheids- en ongevallenanalyse verspreid inzake de verkeersituatie op de Merwedestraat. Uit het rapport blijkt dat volgens de eisen van het OM de straat niet voor een flitspaal in aanmerking komt, ondanks dat meer dan 85% te hard rijdt, gemiddeld zo’n 60 kilometer per uur. Wellicht is het plaatselijk (ter hoogte van de supermarkten) terugbrengen van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstrook wel een oplossing. Eerder heeft Beter Voor Dordt al aangedrongen op de plaatsing van een matrixbord zodat automobilisten zich meer bewust worden van hun snelheid. Beter Voor Dordt is ook nog steeds voorstander van het plaatsen van een zebrapad voorzien van reflectoren. Beter Voor Dordt houdt nauwlettend deze onveilige verkeerssituatie op de Merwedestraat in de gaten en blijft aandringen op veiligheidsmaatregelen op korte termijn.

Wijkbijeenkomst Staart / Merwedepolder

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 03-05-2019 22:14

Vorige maand heeft Beter Voor Dordt een goed bezochte wijkbijeenkomst gehouden in Woon- en Zorgcentrum de Merwelanden. De aanleiding was onze enquête die we al eerder uitgezet hebben op de Staart/Merwepolder, waarvan we de respons op een rij hebben gezet. Deze respons hebben we besproken met de buurtbewoners die erg betrokken bleken.

De inbreng van bewoners was zeer uiteenlopend. Zo wordt bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de wijkagent gewaardeerd, maar bestaat de wens om deze ook eens in de avond te plannen. We hebben dit aan de wijkagent voorgelegd, net als een aantal andere zaken die bij de wijkagent horen.

Daarnaast frustreert het verkeer richting milieustraat geregeld, omdat dit voor opstopping van de Merwedestraat zorgt. Een extra rijbaan richting HVC, gecombineerd met een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Hunzeweg, zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen. Ook bestaat de wens om een extra ‘vluchtweg’ vanaf de Merwedepolder te realiseren. Dit zou het ‘eenvoudigst’ kunnen door een brug te leggen vanaf de Merwedepolder richting Oudelandshoek of door de bestaande fietsbrug aan te passen.

Beter Voor Dordt is aan de slag gegaan met bovengenoemde en andere inbreng van deze avond. We hopen op korte termijn tot eerste resultaten te kunnen komen.

Gelukkig kunnen we concluderen dat over het algemeen het wonen op de Staart een dikke voldoende scoort. Niet zo gek ook, want de Staart, inclusief de Merwedepolder, is een prachtige buurt. Beter Voor Dordt zal zich blijven inzetten om het wonen hier nog aangenamer te maken.

koersnota mobiliteit - wij willen ...

GroenLinks GroenLinks D66 Dordrecht 04-03-2019 11:00

koersnota mobiliteit - wij willen duidelijkheid en actie! In de afgelopen raadsvergadering sprak de gemeenteraad over de koersnota mobiliteit. Een onderwerp dat alle Dordtenaren raakt, want ieder die dat kan gaat van ene plek naar de andere. En afhankelijk van hoe je dat doet: lopend of fietsend, of met een scooter of een auto, kan dat ook weer zo zijn gevolgen voor andere bewoners hebben in de vorm van luchtverontreiniging of verkeersveiligheid. De koersnota mobiliteit geeft mooie ambities: betere fietsenstallingen, doorgaande fietsverbindingen over de N3, en een fietspad onder het station door. Maar de concrete uitvoering loopt trager: de nota ligt er nu al ruim 1,5 jaar en we zien nog maar weinig concreets gebeuren. Om voortvarend tot concrete uitvoering te komen hebben wij samen met D66 en andere partijen een motie ingediend, waarin we pleiten voor concrete doelen en budgetten. De motie werd met brede steun door de raad aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.