Nieuws van politieke partijen in Dordrecht over D66 inzichtelijk

5 documenten

koersnota mobiliteit - wij willen ...

GroenLinks GroenLinks D66 Dordrecht 04-03-2019 11:00

koersnota mobiliteit - wij willen duidelijkheid en actie! In de afgelopen raadsvergadering sprak de gemeenteraad over de koersnota mobiliteit. Een onderwerp dat alle Dordtenaren raakt, want ieder die dat kan gaat van ene plek naar de andere. En afhankelijk van hoe je dat doet: lopend of fietsend, of met een scooter of een auto, kan dat ook weer zo zijn gevolgen voor andere bewoners hebben in de vorm van luchtverontreiniging of verkeersveiligheid. De koersnota mobiliteit geeft mooie ambities: betere fietsenstallingen, doorgaande fietsverbindingen over de N3, en een fietspad onder het station door. Maar de concrete uitvoering loopt trager: de nota ligt er nu al ruim 1,5 jaar en we zien nog maar weinig concreets gebeuren. Om voortvarend tot concrete uitvoering te komen hebben wij samen met D66 en andere partijen een motie ingediend, waarin we pleiten voor concrete doelen en budgetten. De motie werd met brede steun door de raad aangenomen.

Wij hebben de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 21-02-2019 02:31

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied.

Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen.

Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed.

Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad.

Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit.

Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren.

Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan.

De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig.

Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) .

Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan.

Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden.

En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht.

Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019.

Margret Stolk

De nota “mobiliteit Dordrecht” is ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 20-02-2019 13:49

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied. Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen. Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed. Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad. Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit. Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren. Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan. De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig. Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen. Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) . Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan. Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden. En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht. Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019. Margret Stolk

Vragen technische storingen Merwedebrug

D66 D66 VVD PvdA Dordrecht 24-10-2018 18:18

D66, PvdA en VVD Dordrecht dienen gezamenlijk artikel 40 vragen in over de steeds terugkerende technische storingen aan de Merwedebrug die de N3 tussen Dordrecht en Papendrecht verbindt.

De Randweg Dordrecht (N3) is een belangrijke weg voor het “lokaal” verkeer dat tussen verschillende Dordtse wijken beweegt. Daarnaast is het een veel gebruikte verbinding tussen de A15 en A16 en daarmee van groot belang voor de bereikbaarheid van Dordrecht en haar randgemeenten. De afgelopen periode worden er veel storingen gemeld, die onmiddellijk tot grote verkeersopstoppingen en files leiden.

Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat de Merwedebrug pas in de periode 2024-2026 in aanmerking komt voor groot onderhoud. Deze onvoorspelbare verstoringen, gecombineerd met de aanstaande grootschalige renovatie van de N3, zullen tot nog grotere bereikbaarheidsproblemen gaan leiden. Met deze artikel 40 vragen hopen D66, PvdA en VVD meer duidelijkheid te krijgen over de terugkerende problemen en aandacht voor het structureel oplossen van de oorzaken ervan.

Geluid, we kunnen er wat aan doen

D66 D66 Dordrecht 19-06-2018 06:37

Afgelopen week stond in de commissie fysieke leefomgeving het thema “geluid” op de agenda. Het ging hierbij zowel om het geluid van de N3, geluid vanaf de A16 en het spoor en geluid dat vanaf lokale doorgaande wegen komt. Het is schrikbarend om te lezen dat een kwart van de huizen echt teveel geluid op de gevel heeft staan en er rond de 2.000 Dordtenaren slaapproblemen hebben door het geluid. Als de wil er is, kunnen we er iets aan doen!

De grootschalige renovatie van de N3, waarbij onder andere stil asfalt wordt gebruikt, zal iets verlichting bieden. Wat ons betreft is het niet voldoende om het daarbij te houden! D66 is voor het doorzetten van de lobby om van de N3 een 80 km/h weg te maken! Op de totale N3 scheelt dat 54 seconde. Maar zorgt er wel voor dat het geluid met 10 tot 15% zal afnemen in de wijken grenzend aan de N3. En dat scheelt een boel!

Een ander punt zijn de verkeersbewegingen binnen de stad. Op veel wegen is het druk. Ook door ontstaat veel geluidsoverlast, naast luchtvervuiling. Statistieken laten zien dat Dordtenaren ook voor veel ritten – korter dan 5 km – binnen de stad de auto pakken. Dordrecht loopt daarin echt achter op andere steden. Wat D66 betreft zetten we ambitieus is om de fiets meer en meer het “normale” vervoersmiddel te laten zijn binnen de stad en investeren we fors in voorzieningen daarvoor. Zo houden we de stad ook na een groei van pak hem beet 20% in huishoudens bereikbaar.

Eelco de Vos, Burgerraadslid D66

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.