Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over VVD inzichtelijk

22 documenten

Windmolens en zebrapaden voor de deur!

VVD VVD Edam-Volendam 31-01-2021 07:12

Windmolens en zebrapaden voor de deur! Dat is mijn thema deze week. Ik wilde stilstaan bij wat actualiteiten en deze schieten het eerst door mijn hoofd. Iedereen kan windmolens en zebrapaden zien. En meestal vinden we er dan ook wat van. Maar zoals zo vaak, komen actuele dingen zelden uit de lucht vallen. Belangrijke beslissingen met verregaande consequenties worden vaak vele jaren van te voren genomen. Als ze nog niet zichtbaar zijn. Intenties worden daarna verwerkt in beleidskeuzes. Zelden weet je dan waar dat op termijn precies toe gaat leiden. Dat wordt gaandeweg pas duidelijker. Maar je weet wel welke kant je op wilt. Zo is het ook met duurzaamheid en met verkeersveiligheid.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/42516/windmolens-en-zebrapaden-voor-de-deur

Neem windmolens. In Marken komen misschien meer en hogere windmolens. De RES, regionale energiestrategie, is in Edam-Volendam vorig jaar vastgesteld. Maar het kwam voort uit besluiten bij de VN, EU en landelijk. Ingegeven door onder meer klimaatverandering.

In die RES stonden twee zoekgebieden in Marken. Eén voor zonnepanelen op de dijk achter Marken, pal voor de haven van Volendam. En één voor windmolens bij de NES, voor Marken, waar er nu ook al twee staan. Die laatste is nu concreet. Er is een enquete georganiseerd door de coöperatie die de windmolens exploiteert en wil gaan vervangen.

De nieuwe windmolens kunnen er ook méér worden. En ze worden ook hoger. De huidige 70 meter hoge molens, worden vervangen door exemplaren van 110-122 meter hoog. Enerzijds biedt dit mogelijkheden voor duurzame investeringen en voortzetting van subsidiestromen.

Anderzijds worden windmolens door de gemeenteraad van Edam-Volendam onwenselijk geacht en is er recent nog een motie aangenomen om dat ook niet nabij gemeentegrenzen te doen, zonder afstemming met de buurgemeente. De enquete is te vinden op www.cwwaterland.nl en loopt tot en met 7 februari. Op 2 en 4 februari zijn er online informatiebijeenkomsten.

De andere actualiteit zijn zebrapaden. In de de gemeenteraad afgelopen donderdag werd er ook weer aandacht voor gevraagd. Het gaat dan meestal om een specifiek zebrapad. Soms na een ongeluk, soms na een herinrichting, maar altijd als iets extra in de schijnwerpers staat. Maar ook deze keer staat het niet op zichzelf.

Jaren geleden werd van verkeersveiligheid een speerpunt gemaakt. Wegen in ‘verblijfsgebied’ waar we vroeger 50 km/uur reden, werden langzaam aangepast. Vandaag de dag is 30 km/uur de standaard (bij niet-doorgaande wegen). En bij zo ongeveer alle kruisingen verschijnen plateaus met drempels. Om de snelheid er uit te halen en het veiliger te maken voor onder meer fietsers en (ook overstekende) voetgangers.

De gemeente doet dit al jaren. En baseert zich op landelijke richtlijnen bij de ‘duurzaam veilige’ inrichting. En dan komen de zebrapaden weer in beeld. Het blijkt dat in 30 km-wegen die goed zijn ingericht, veilig overgestoken kunnen worden. Mensen lopen niet om, ik ook niet, naar een zebrapad 10 of 100 meter verderop, als ze gewoon veilig naar de overkant kunnen. Een zebrapad geeft dan schijnveiligheid. Een zebrapad is dan minder veilig dan geen zebrapad.

Omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt. Het blijkt dat automobilisten er dan niet op rekenen en niet altijd alert genoeg zijn om tijdig te stoppen, wat door overstekende mensen natuurlijk wel wordt verwacht bij een zebrapad. Oversteken zonder zebrapad is dus veiliger.

Daarom worden ze op plekken waar ze nog liggen ook weggelaten als de weg opnieuw wordt ingericht en aan alle normen kan voldoen. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Daar waar veel of in pieken veel wordt overgestoken. Zoals bij supermarkten of in schoolzones. Daar hebben zebrapaden juist weer wel meerwaarde en daar worden ze dus ook wel gemaakt of behouden.

Hopelijk heb ik de reden en de manier waarop de gemeente hiermee omgaat, nu wat duidelijker kunnen maken. Al zullen dit soort vragen altijd gesteld (kunnen) worden, het komt zelden of nooit uit de lucht vallen, ook al lijkt dat soms zo. En wat dat betreft, als jij nou iets ziet dat je niet begrijpt vanuit gemeentelijk beleid, laat het me dan weten. Ik ga (en kan) er niet over discussiëren op facebook, maar wie weet, probeer ik het dan wel een volgende keer uit te leggen!

Wim RunderkampWethouder

Thema deze week: 'Kattentrappetjes, Missiehuis en Julianaweg'

VVD VVD Edam-Volendam 15-01-2021 05:11

Het werd wel weer eens tijd voor een ‘thema van de week’. Want het nieuwe jaar is duidelijk vol frisse energie begonnen! Laat ik beginnen met de Kattentrappetjes. Vanochtend was ik met Theo Burger bij de plaatsing van vijf kattentrappetjes, langs de Edammerweg in Volendam. Deze proef is het gevolg van de wijkraad Oude Kom Volendam, die dit bij me heeft aangekaart. Tegelijkertijd hoorde ik ook van een petitie voor kattentrappetjes in Edam. Ik sta positief tegenover deze extra stimulans. Ik heb al navraag laten doen in Delft, want Edam is een beschermd stadsgezicht en dan ligt de lat wat hoger. Maar daar komen we wel vast wel uit.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/42332/thema-deze-week-kattentrappetjes-missiehuis-en-julianaweg
Dieptepunten waren er ook. In de Nivo en op social media las ik een open brief van St. Werkend Missiehuis. Ik vind het jammer, als partijen via de krant beschuldigingen uiten over hun buren. Dat brengt nooit een oplossing dichterbij. Veel mensen lezen het en zijn verontwaardigd, eigenlijk zonder dat ze weten hoe het zit.
In dit geval wordt regelmatig een vrachtwagen (lang) geparkeerd, op een parkeerplaats voor auto’s. Met als gevolg dat onder andere het parkeerverwijssysteem ontregeld wordt (op elke parkeerplaats zit een sensor).
De oplossing is vrij simpel, in plaats van over elkaar praten in de krant, mét elkaar praten. De gemeente gaat een poging doen, want als partijen zich gewoon aan de regels houden en laden en lossen op de weg (als dat niet op eigen terrein kan), dan is er helemaal geen probleem.
En dan natuurlijk weer participatie, ook deze week. Op dinsdag was er een 2e ontwerpatelier voor de Julianaweg. Daarin werd ingezoomd op verkeer. Ik kan iedereen aanraden om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. De volgende keer komt er meer informatie over de planning. Zie www.julianaweg-volendam.nl.
En gisteren was de eerste van twee bijeenkomsten over de herinrichting van de Keetzijde in Edam. Daar willen we in de loop van 2021 het asfalt verwijderen en de weg inrichten als een veilige 30 km-zone, met fietsstroken en een voetpad.
Over de opkomst was ik dik tevreden, ook al hadden we wat technische opstartproblemen. Ik ben er van overtuigd dat we samen een mooiere en veiliger Keetzijde krijgen dit jaar.
Wim Runderkamp
Wethouder

Blauwe zone in Volendam!

VVD VVD Edam-Volendam 25-10-2019 03:26

Thema van de week is ontheffing van de blauwe zone in Volendam! Althans, het niet meer verstrekken van een 2e ontheffing voor 1 adres. Hoewel er meer speelde, zoals de Duurzaamheidstop van de Metropoolregio Amsterdam en de bestuurdersconferentie, is de ‘reuring’ over de parkeerevaluatie het onderwerp waar het om ging deze week.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36954/blauwe-zone-in-volendam

De aanleiding was de bespreking in de gemeenteraad van de evaluatie van het huidige parkeerbeleid. Van nieuw beleid is namelijk geen sprake. Daarom heeft er geen participatie heeft plaatsgevonden. Achteraf duidelijk een verkeerde keuze. Er is geen sprake van nieuw beleid. Die evaluatie leidt wel tot bijsturen. En dat raakt inwoners en ondernemers. Wat dat betreft is parkeren net als het weer, of voetbal. Iedereen heeft er een mening over. En het is onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.

Maar even terug naar het beleid. De regel is al vele jaren dat er max 1 ontheffing in de blauwe zone wordt gegeven. In Edam werkt dat uitstekend. En in Volendam was nog een uitzondering van toepassing, waarbij 2 ontheffingen per adres werden afgegeven. Bij de evaluatie werd geconstateerd dat de parkeerdruk in Volendam, in tegenstelling tot Edam, was toegenomen. Ook werd geconstateerd dat er meer ontheffingen zijn afgegeven dan er parkeerplaatsen zijn. En dat klopt dus met het beeld dat ondernemers en inwoners in de oude kom in Volendam klagen over te weinig parkeerruimte. Vandaar dat de overweging was om het uniform te doen, iedereen gelijk te behandelen en geen uitzondering meer te maken in Volendam vanaf 1 januari 2020. Dat heeft ook nadelen, waaronder dat sommigen op vrije dagen hun tweede auto in een andere wijk, zonder blauwe zone en met een lagere parkeerdruk, zullen moeten parkeren.

Maar in de gemeenteraad werden hier vragen over gesteld. Met name Frank Zwarthoed van de VVD vond dat deze beperking een groter probleem vormt dan dat het oplost. Hij vond de beperking tot 1 ontheffing per adres niet nodig en dwong de toezegging af dat het college hier nog eens goed naar kijkt. Ook VD80 steunde dat. Daarom wordt er nu nog eens heel goed naar gekeken. Maandag heb ik een overleg met ambtenaren en dinsdag zal ik er ook in het college van burgemeester en wethouders op terugkomen.

Aan de ene kant zijn er meer ontheffingen dan parkeerplaatsen. En mag verwacht worden dat iemand met 2 auto’s die auto’s niet heeft om voor de deur te laten staan. En iedereen die om 9 uur naar zijn werk is en na 16.00 uur terugkomt, heeft geen last van de blauwe zone. Het probleem is dan beperkt tot vrije dagen, waarbij de auto op een iets grotere afstand moet worden geparkeerd. En dat zijn we niet gewend, maar is ook weer niet zo uitzonderlijk in het centrum.

Het gekke is wel dat de aard van de klachten nu van de ene op de ander dag heel anders is. Voorheen werd vooral geklaagd over tekort parkeerruimte. Er werden ideeën naar de gemeente gestuurd dat de bouwbusjes geweerd moesten worden, dat betaald parkeren moest worden ingevoerd (hoewel dat geld kost en problemen veroorzaakt in plaats van oplost) en nog wildere ideeën, die het college niet overnam. Nu vragen mensen vooral om het te laten zoals het is, want dat is goed (genoeg) en de 2e ontheffingen moeten juist blijven. Het kan verkeren!

En aan de andere kant zijn daar ook goede argumenten voor. De parkeerdruk is weliswaar toegenomen, maar ook nog steeds erg acceptabel. Een aantal blauwe zones wordt samengevoegd, zodat er meer ‘overloop’ mogelijk is. En op loopafstand van de meeste winkels en in de parkeergarage onder Havenhof is (bijna) altijd ruimte om te parkeren. In die zin is ook goed verdedigbaar dat de maatregel misschien te verstrekkend is in relatie tot het probleem. Een deel van de gemeenteraad zat wel op die lijn. En de reuring die is ontstaan onder inwoners wijst daar ook op.

Wordt zeker vervolgd!

Wim RunderkampWethouder

Kermis Volendam

VVD VVD Edam-Volendam 06-09-2019 05:46

Thema van de week is de Kermis in Volendam. Ik kan er nou eenmaal niet omheen deze week. De krant staat vol over bandjes, roddelverhalen en wat al niet meer. Maar er speelde meer deze week. Zo waren burgemeester en wethouders van Zaanstad op visite. Het was nuttig en gezellig. Naast de inhoudelijke dingen die we met elkaar bespraken, zijn we daarna samen naar de Experience in Volendam geweest.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36360/kermis-volendam

Verder werd ik samen met wethouder Koning bijgepraat over de plannen voor de Omgevingsvisie, het tourschema, de participatie en het mobiele praathuis. Maar daarover later meer. Ook kwamen de prioriteiten en komende acties op tafel om de dienstverlening verder te verbeteren. Met name terugbellen en de begrijpelijkheid van brieven blijven een aandachtspunt. Ook wordt er nog gewerkt aan een app voor het doen van meldingen en aan een voorstel voor het bezorgen van reisdocumenten.

Toch voert de kermis deze week met afstand de boventoon. Zowat alle onderdelen van de gemeente zijn betrokken, bij de opbouw van de kermis, allerlei vergunningen, verkeersomleidingen en handhaving. Maar ondertussen werd ook de toerit naar het AMVO-terrein nog aangepast en de aansluiting vanuit de Zeestraat naar de rotonde. En niet te vergeten de inmiddels beruchte trap van het viaduct naar het Dril. Zoals al een tijd gepland stond, is de trap een paar weken geleden eigendom van de gemeente geworden en is de trap (net) voor kermis open gesteld. Zij het nog met tijdelijke leuningen. De tijdelijke trap is inmiddels weg.

Het leukste nieuws vind ik toch de première van de Dance Mix / X-Drive! Midden op het Europaplein. Deze gloednieuwe attractie is deze week (goed)gekeurd en als allereerste op onze “Beste Kermis van Nederland 2019” te zien. Ik ben heel erg nieuwsgierig wat de jeugd er van vindt. En wens iedereen veel plezier en goed weer toe!

Wim RunderkampWethouder

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak?

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 04:02

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35165/weth-wim-runderkamp-geduld-een-schone-zaak
Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten?
Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden.
Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug.
En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein.
Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen.
Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken.
Wim Runderkamp
Wethouder

Weth. Wim Runderkamp: Impuls voor wegen en bruggen!

VVD VVD Edam-Volendam 21-03-2019 07:58

Wat speelde er deze week? Sommige grote en sommige minder grote, maar leuke dingen. De verkiezingen voor Provinciale Staten, maar ook de Bomenplantdag en NL Doet op de Botterwerf. De enquete voor het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland vanaf 2022 en ook de miljoeneninvesteringen in het onderhoud van wegen en bruggen.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/34658/weth-wim-runderkamp-impuls-voor-wegen-en-bruggen

De Bomenplantdag is altijd leuk. En ook deze keer werden we niet teleurgesteld. We kregen hulp van een hoop enthousiaste leerlingen uit groep 6 van de Petrusschool. De eerste 19 van 100 nieuwe bloesembomen werden geplant in de Broeckgouw, langs de Amsteldiep. Dat wordt straks in het voorjaar echt prachtig langs het fietspad!

En dan de enquete naar het toekomstige openbaar vervoer. Willen we meer bussen of is het genoeg? Willen we minder haltes en kortere reistijd? Of andersom? Willen we gelijk alleen maar elektrische bussen of is duurzaamheid minder belangrijk? U kunt uw mening nu geven!

Want de resultaten van deze enquete zijn input voor de eisen en keuzes die de Vervoerregio gaan maken bij de nieuwe ‘concessieverlening’. Dat wil zeggen, bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland, zoals dat vanaf 2022 gaat rijden. Dus als u wel eens met de bus reist, grijp deze kans dan en geef uw mening!

Hoe belangrijk en leuk ook, het belangrijkste thema deze week is wat mij betreft toch de inzet van de gemeenteraad om miljoenen te investeren in wegen en bruggen. Gebleken is dat er de afgelopen jaren te weinig onderhoud is gepleegd. Momenteel zijn we hard bezig aan een inhaalslag en dat is op diverse plekken merkbaar (en helaas ook met de daarmee gepaard gaan de overlast). Maar er is veel meer nodig om de wegen, bruggen en havens op niveau te krijgen én te houden. De gemeenteraad heeft vaak aangegeven hoe belangrijk ze dit vindt. En dat bleek ook wel.

De raad gaat akkoord met een eenmalige impuls van bijna 7 miljoen euro en daar bovenop een bedrag dat oploopt tot 2 miljoen euro per jaar. Een forse opgave, om achterstallig onderhoud weg te werken en te voorkomen. En de inlossing van een belangrijke belofte van veel politieke partijen. In de praktijk gaan we dit steeds meer wijkgericht aanpakken, zoals afgelopen jaar het geval was in de Blokgouw rondom de Boeijer en in Edam rondom de P.Pietersstraat.

Wim RunderkampWethouder

De Week van Wim Runderkamp Mijn ...

VVD VVD Edam-Volendam 13-12-2018 15:53

De Week van Wim Runderkamp Mijn thema van de week: Handhaving! Vorige week gaf ik een doorkijkje van wat ik in mijn werk als wethouder zoal tegenkom in een week. En dat leidde tot veel waarderende reacties. Een goede stimulans om dat wat vaker te blijven doen! Terwijl ik zit te schrijven, wordt onder andere bij mij op de hoek een ondergrondse afvalcontainer wordt geplaatst. Tegelijkertijd valt de afvalkalender 2019 in de brievenbus. Ondanks mijn nee/nee-sticker. Een goede zaak, want daarmee houden we (zoals beloofd) rekening met de klachten van vorig jaar. Er zijn inmiddels zoveel ondergrondse containers geplaatst, dat op vrijdag geen grijze zakken meer hoeven te worden opgehaald! Een mooie mijlpaal. Al zal er nog heel veel moeten gebeuren om terug te gaan naar slechts 100 kg afval per persoon per jaar. Andere zaken die ik deze week heb (voor)besproken zijn bijvoorbeeld parkeren langs de Singelweg, bestuurlijke Samenwerking in de Waterketen, een akkoord over de verkoop van de oude Blokwhere in Volendam en kaders voor de herontwikkeling van onder andere de Hoogstraat in Edam. Duurzaamheid is ook een hot item. Dus altijd leuk als Edam-Volendam in de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten 2018, al een niet onverdienstelijke 106e plaats van de 380 gemeenten behaalt. Bij de beste 30% dus, terwijl er nog veel in de pijplijn zit. Handhaving is echter het thema dat mijn week het meest kleurde. Samen met de burgemeester (Veiligheid), zijn we veel goede stappen aan het zetten. Actueel is (weer) de projectmatige aanpak van vuurwerkoverlast. Mijn eigen waarneming is dat het meevalt dit jaar. Toch zijn er al honderden overlastmeldingen binnen. Zo zie je maar weer. Gelukkig zijn mensen bereid om overlast ook te (blijven) melden, want die informatie is voor ons goud waard. Zo kunnen we rekening houden met waar de overlast het ergst is. En niet alleen in het weekeinde of kantooruren, maar juist ook op de momenten dat het nodig is. Een voorstel over cameratoezicht, andere ander bij het Zuideinde/Marinapark, ziet er goed uit en kan hopelijk komend jaar helpen de veiligheid beter te waarborgen. En dan het Europaplein, dat eind volgende week ‘open’ gaat. Hoewel overduidelijk is dat er niet op gereden en geparkeerd mag worden, zijn de boa’s toch paraat en geinstrueerd om gelijk lik op stuk (lees: boetes) te geven. Mochten mensen denken dat de regels op hen niet van toepassing zijn. Handhaving is vooral mijn thema van de week omdat we vanavond (donderdag) praten met de gemeenteraad over integrale veiligheid en handhaving in de openbare ruimte. De inventarisatie, na een intensief participatietraject, laat zien dat inwoners niet zozeer zitten met veiligheid, dat is volgens hen wel goed voor elkaar. Wat overigens niet betekent dat er geen veiligheidsissues zijn, waar we als gemeente/overheid mee aan de slag willen gaan en moeten. Inwoners zitten echter vooral met leefbaarheidsaspecten als verkeer- en parkeerproblematiek, groen, afval en voorzieningen. Gelukkig zijn dat de zaken waar we al veel aan werken. Neem het terugbrengen van pinapparaten in Edam en Oosthuizen, waar achter de schermen heel hard voor is gestreden. Of de uitvoering van het Verkeersplan, de verdere beperking van vrachtverkeer per 1 januari 2019 en vele werkzaamheden aan wegen in de gemeente. En het nieuwe Groenbeleid, waar hard aan wordt geschreven (en waarover later meer). Maar goed, vanavond hoop ik te horen hoe de gemeenteraad kijkt naar de voorgestelde koers met handhaving in de openbare ruimte. Als het aan mij ligt krijgen, naast veiligheid en ondermijning, onder meer parkeren/verkeer, (zwerf)afval en overlast komend jaar prioriteit. Wim Runderkamp Wethouder

Weth. Win Runderkamp: Mijn thema van de week is Handhaving!

VVD VVD Edam-Volendam 13-12-2018 03:49

Vorige week gaf ik een doorkijkje van wat ik in mijn werk als wethouder zoal tegenkom in een week. En dat leidde tot veel waarderende reacties. Een goede stimulans om dat wat vaker te blijven doen! Terwijl ik zit te schrijven, wordt onder andere bij mij op de hoek een ondergrondse afvalcontainer wordt geplaatst. Tegelijkertijd valt de afvalkalender 2019 in de brievenbus. Ondanks mijn nee/nee-sticker. Een goede zaak, want daarmee houden we (zoals beloofd) rekening met de klachten van vorig jaar. Er zijn inmiddels zoveel ondergrondse containers geplaatst, dat op vrijdag geen grijze zakken meer hoeven te worden opgehaald! Een mooie mijlpaal. Al zal er nog heel veel moeten gebeuren om terug te gaan naar slechts 100 kg afval per persoon per jaar.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/33070/weth-win-runderkamp-mijn-thema-van-de-week-is-handhaving

Andere zaken die ik deze week heb (voor)besproken zijn bijvoorbeeld parkeren langs de Singelweg, bestuurlijke Samenwerking in de Waterketen, een akkoord over de verkoop van de oude Blokwhere in Volendam en kaders voor de herontwikkeling van onder andere de Hoogstraat in Edam. Duurzaamheid is ook een hot item. Dus altijd leuk als Edam-Volendam in de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten 2018, al een niet onverdienstelijke 106e plaats van de 380 gemeenten behaalt. Bij de beste 30% dus, terwijl er nog veel in de pijplijn zit.

Handhaving is echter het thema dat mijn week het meest kleurde. Samen met de burgemeester (Veiligheid), zijn we veel goede stappen aan het zetten. Actueel is (weer) de projectmatige aanpak van vuurwerkoverlast. Mijn eigen waarneming is dat het meevalt dit jaar. Toch zijn er al honderden overlastmeldingen binnen. Zo zie je maar weer. Gelukkig zijn mensen bereid om overlast ook te (blijven) melden, want die informatie is voor ons goud waard. Zo kunnen we rekening houden met waar de overlast het ergst is. En niet alleen in het weekeinde of kantooruren, maar juist ook op de momenten dat het nodig is. Een voorstel over cameratoezicht, andere ander bij het Zuideinde/Marinapark, ziet er goed uit en kan hopelijk komend jaar helpen de veiligheid beter te waarborgen.

En dan het Europaplein, dat eind volgende week ‘open’ gaat. Hoewel overduidelijk is dat er niet op gereden en geparkeerd mag worden, zijn de boa’s toch paraat en geinstrueerd om gelijk lik op stuk (lees: boetes) te geven. Mochten mensen denken dat de regels op hen niet van toepassing zijn.

Handhaving is vooral mijn thema van de week omdat we vanavond (donderdag) praten met de gemeenteraad over integrale veiligheid en handhaving in de openbare ruimte. De inventarisatie, na een intensief participatietraject, laat zien dat inwoners niet zozeer zitten met veiligheid, dat is volgens hen wel goed voor elkaar. Wat overigens niet betekent dat er geen veiligheidsissues zijn, waar we als gemeente/overheid mee aan de slag willen gaan en moeten. Inwoners zitten echter vooral met leefbaarheidsaspecten als verkeer- en parkeerproblematiek, groen, afval en voorzieningen.

Gelukkig zijn dat de zaken waar we al veel aan werken. Neem het terugbrengen van pinapparaten in Edam en Oosthuizen, waar achter de schermen heel hard voor is gestreden. Of de uitvoering van het Verkeersplan, de verdere beperking van vrachtverkeer per 1 januari 2019 en vele werkzaamheden aan wegen in de gemeente. En het nieuwe Groenbeleid, waar hard aan wordt geschreven (en waarover later meer).

Maar goed, vanavond hoop ik te horen hoe de gemeenteraad kijkt naar de voorgestelde koers met handhaving in de openbare ruimte. Als het aan mij ligt krijgen, naast veiligheid en ondermijning, onder meer parkeren/verkeer, (zwerf)afval en overlast komend jaar prioriteit.

Wim RunderkampWethouder

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:48

Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/30251/het-is-weer-bollentijd-parkeerdruk-neemt-toe

Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren

Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden.

Parkeerverwijssysteem

Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft.

Singelweg

Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing.

Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.