Nieuws van politieke partijen in Gouda over VVD inzichtelijk

3 documenten

Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Gouda 16-11-2019 11:18

Afgelopen week was een drukke vergaderweek voor de Goudse Gemeenteraad. In twee dagen is de begroting voor 2020 besproken en woensdag is onze nieuwe burgemeester Pieter Verhoeve officieel geïnstalleerd. Tijdens de vergaderingen heeft de PvdA, samen met de VVD, een motie ingediend over waterstof, deze is vrijwel unaniem aangenomen. Tevens hebben we met het CDA een amendement rondom verkeersveiligheid ingediend, deze is unaniem aangenomen. Ook hebben we samen met ChristenUnie een amendement rondom minicontainers ingediend, deze is met brede steun aangenomen. Hieronder hebben we ze kort beschreven en de links naar beide teksten opgenomen.

Waterstof De motie van PvdA en VVD op initiatief van de PvdA werd deze week vrijwel unaniem aangenomen. De motie roept het college op om te onderzoeken of er een waterstof tankstation op een nader te bepalen (industrie) terrein van Gouda gevestigd zou kunnen worden en vraagt tevens om te onderzoeken of het gemeentelijke wagenpark geheel of gedeeltelijk op waterstof zou kunnen gaan rijden. Wethouder Niezen zegde toe ermee aan de slag te gaan. Klik hier om de motie te openen.

Amendement Verkeersveiligheid Deze week werd het amendement van PvdA en CDA aangaande onveilige verkeersknelpunten unaniem aangenomen. Dit amendement was nodig om de motie van CDA en PvdA die vorige week werd aangenomen te kunnen uitvoeren. Het amendement zorgt ervoor dat het begrotingstechnisch mogelijk wordt verkeersknelpunten snel aan te pakken en niet te hoeven wachten op het in de loop van 2020 vast te stellen verkeerscirculatieplan. We verwachten in de raad voor de Kerstvakantie van wethouder Niezen een lijst van onveilige punten en de daarbij behorende kosten. Klik hier om het amendement te openen.

Amendement minicontainers PvdA CU Op initiatief van de PvdA, en in samenwerking met de ChristenUnie, werd deze week een amendement met brede steun aangenomen om te voorkomen dat restafval containers en gft containers in de toekomst minder zouden worden opgehaald. Wij beschouwen dit als een verminderen van de service aan onze burgers. Een onderzoek naar het eventueel met een lagere frequentie ophalen van de papier containers vinden wij wel acceptabel. Klik hier om het amendement te openen.

The post Motie Waterstof en Amandementen Verkeersveiligheid en Minicontainers appeared first on PvdA Gouda.

De stad verdient een visie!

VVD VVD Gouda 09-01-2019 11:59

Inmiddels is het 2019. En ik dacht dat het misschien een leuk idee zou zijn om eens een droom voor 2019 op de agenda te zetten. En dan een droom die enerzijds klein is, maar anderzijds veelomvattend en ingrijpend: klimaatadaptatie. Misschien niet direct een onderwerp wat je aan de VVD verbindt, maar ik leg jullie uit dat dit wel het geval is. Het is een kans.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/33423/de-stad-verdient-een-visie

Van de fractievoorzitter

Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor jou en je naasten!

Inmiddels is het 2019. En ik dacht dat het misschien een leuk idee zou zijn om eens een droom voor 2019 op de agenda te zetten. En dan een droom die enerzijds klein is, maar anderzijds veelomvattend en ingrijpend: klimaatadaptatie. Misschien niet direct een onderwerp wat je aan de VVD verbindt, maar ik leg jullie uit dat dit wel het geval is. Het is een kans.

Vandaar deze droom.

We gaan in Gouda aan de slag met klimaatadaptatie. Niet met oogkleppen op, maar realistisch en met oog voor neveneffecten. Idealistische, maar ondoordachte proefballonnen, zoals we zagen met afval scheiden loont heeft duidelijk aangetoond dat slecht-doordachte ideeën grote gevolgen kunnen hebben. Dat moet met dit onderwerp zeker anders. Nu kan het nog.

Kort en goed, mijn droom is: de helft van de parkeerplaatsen moet op termijn uit de binnenstad weg. En elke plek die dan vrij komt vervangen we voor groen. Een simpele som zou dan zomaar ruim 4800 m2 aan groen opleveren. Dat klinkt misschien ingrijpend, maar volgens mij is dat prima haalbaar.

Laten we eerlijk zijn. In de binnenstad parkeert al bijna niemand voor de deur. Veel binnenstadbewoners rijden meerdere rondjes om een plek te vinden langs een van de prachtige grachten in de binnenstad. Zonde van het geld, de tijd en het milieu. En het zorgt ook nog voor drukte en overlast. Dat kan anders. En dat levert kansen op.

Hoe mooi zou onze stad zijn als we veel minder auto’s hebben langs de Turfmarkt of de Hoge en Lage Gouwe? Wat een prachtig plaatje zou dat opleveren?  Hoeveel meer bezoekers en Gouwenaars zouden dan weer of meer geld uit geven en genieten van onze binnenstad? Wat zullen ondernemers daar veel baat van hebben! Hoeveel extra waarde zou het geven aan de huizen in de binnenstad en belangrijker dan dat: hoe veel gezonder zou onze binnenstad zijn? Onbetaalbaar.

Maar er moeten dan ook realistische oplossingen en alternatieven komen. De stad moet voor bewoners gewoon bereikbaar blijven. Dat vergt visie. En een breder plan.

Mijn droom is dan ook dat we een meerjarenplan maken waarbij we bij alle hoeken van de binnenstad voldoende parkeergelegenheid realiseren. Soms is het er al en soms moet het er nog komen. Op de lange termijn moeten infrastructurele missies zoals de Nieuwe Markt garage en Passage misschien wel wijken voor het grote plan. Die keuzes moet je durven maken. Hoe mooi zou het zijn als we uiteindelijk ook dat deel mee kunnen nemen in een groene zoom om de gehele binnenstad, terwijl de inwoners nog steeds prima kunnen parkeren.

En natuurlijk ontkom je dan ook niet aan de koppelkansen met het terrein van Koud Asfalt. Natuurlijk moet daar een goede parkeerfaciliteit komen. Enerzijds voor de geweldige activiteiten op het terrein, anderzijds voor de bewoners aan die kant van de binnenstad.

En andere parkeerterreinen moeten worden vergroot of misschien wel een etage verhoogd. Bijvoorbeeld bij het Huis van de Stad, het Erasmusplein, de Vossenburchkade, enz. En dan nog zullen er mensen zijn die soms iets verder moeten lopen of fietsen naar hun auto. Dat is vrijwel niet te voorkomen. Maar we moeten het proberen. En natuurlijk maken we plekken voor laden en lossen en parkeren toeristen in een parkeergarage. En wat er voor terug komt is veel meer waard. Althans, in deze droom.

En natuurlijk vergt dat een flinke inspanning, politiek en financieel. Maar laten we erover nadenken. We moeten ook denken aan de opbrengst op de langere termijn. De stad verdient een visie, niet alleen op dit onderwerp maar op heel veel verschillende vlakken. Laat dit een begin zijn.

Laat dit niet een droom zijn maar een begin van een discussie. Een eerste stap om echte stappen te zetten richting onze toekomstige stad. Dan moet je een goede discussie niet uit de weg gaan.

Reacties en opmerkingen? Mail ze naar ronald.verkuijl@gouda.nl

Het is niet altijd gebruikelijk om ...

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda VVD Gouda 28-01-2014 13:31

Het is niet altijd gebruikelijk om voor de verkiezingen het achterste van je tong te laten zien. Toch willen wij als GBG al een tipje van de sluier oplichten voor wat betreft een 'vernieuwend parkeerbeleid' voor Gouda. Het risico is dan wel dat anderen aan de haal gaan met je idee, maar ja het is in het belang van gouda, dus dan ga je al snel overstag. Ongetwijfeld zal de VVD het 'vaderschap of moederschap' van het idee claimen, dat deden ze ook al met de camera's. Maar ook dat doorzien de kiezers die de politiek volgen. Het idee komt er kort op neer dat "Wat GBG betreft gaan alle parkeermeters en controleurs de stad uit, wij staan modernisering van het parkeerbeleid en de parkeercontrole voor. Nl. Digitale registratie bij de in- en uitvalswegen van Gouda. Wie de stad inkomt en later er weer uitgaat betaald voor de duur dat hij/zij aanwezig is geweest met zijn auto, bv 1 euro per uur. Registratie via kenteken, inwoners van Gouda betalen dan voor verblijf geen bedrag (auto moet wel op naam van de inwoner staan), iedereen van buiten betaald mee en rekent via kenteken direct af. Daar staat tegenover dat hij/zij overal mag parkeren. Vol is vol. Resultaat meer inkomsten (een voorzichtige berekening laat zien circa 3 miljoen extra aan inkomsten), minder controleurs en een waterdicht systeem, een gecoördineerde verkeerscirculatie en bij misdrijf uitlezen van kentekens. Ook doorgaand verkeer zal aanzienlijk minder worden aangezien je er voor moet betalen. Het is nog maar een idee maar wij willen het met de inwoners en ondernemers in Gouda bespreekbaar of zo'n idee goed voor Gouda is en verder kan worden uitgewerkt. .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.