Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

21 documenten

Verkeersveiligheid Badhoevedorp Robert Kochstraat

VVD VVD Haarlemmermeer 23-02-2023 07:21

Raadslid Katrijn Kliphuis uit Badhoevedorp vraagt aandacht voor de verkeersveiligheid in de Robert Kochstraat

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/52553/verkeersveiligheid-badhoevedorp-robert-kochstraat

VVD pakt parkeerzorgen van buurtbewoners Hoofddorp Centrum op.

VVD VVD Haarlemmermeer 02-03-2022 03:10

Bewoners rijden soms rondjes omdat ze hun auto niet kwijt kunnen, terwijl er ook veel parkeerplekken niet benut worden.

Lees hier het hele artikel.

Antwoorden op vragen over verkeersveiligheid Zwanenburg

EEN Haarlemmermeer EEN Haarlemmermeer Haarlemmermeer 19-02-2022 20:18

Geachte heer, mevrouw,   Tijdens het vragenuur van donderdag 10 februari 2022 heeft de fractie van ÉÉN Haarlemmermeer meerdere vragen gesteld over de verkeersveiligheidssituatie op de Domineeslaan – en specifiek ook de kruising Domineeslaan-Kastanjelaan – in Zwanenburg. De portefeuillehouder Verkeer en Vervoer heeft u toegezegd hierop schriftelijk terug te komen.   Voetpaden   De fractie […]

Koken en stoken op waterstof kan.

EEN Haarlemmermeer EEN Haarlemmermeer Haarlemmermeer 20-11-2020 12:55

Kiwa en netwerkbedrijf Alliander bouwen samen de eerste waterstof demo-woning. Het Waterstofhuis wordt gebruikt als opleiding locatie voor monteurs, zodat zij kunnen leren hoe in woonwijken de huidige aardgasvoorziening geschikt kan worden gemaakt voor waterstof. Het demohuis wordt volgens planning begin 2021 in gebruik genomen. Van aardgas naar waterstof Het Waterstofhuis wordt volledig ingericht als […]

Plan B Duinpolderweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-08-2020 00:00

De provincie Noord Holland heeft een dikke streep gehaald door de Duinpolderweg. Het verbreden van de Nieuwe Bennebroekerweg is als enige over gebleven. We hebben nu dus een uitdaging met z'n allen. Hoe kijken we tegen de bereikbaarheid en de mobiliteit aan in Haarlemmermeer? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de wegen op bepaalde plekken niet dichtslibben? Wat gaan we doen tegen al dat doorgaand verkeer in onze Parels aan de Ringvaart, Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek?

Afgelopen donderdag 27 augustus spraken we in de Raad over het raadsvoorstel “Duinpolderweg Plan B”.

We spreken veel over bereikbaarheid maar het gaat wat GroenLinks betreft als eerste om de leefbaarheid. De leefbaarheid van de kernen aan de westzijde van de polder, Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek staat erg onder druk. Daar gaat het te weinig over. Bouwen, bouwen, bouwen en het daarbij behorende mobiliteitsvraagstuk, maar vergeten we niet de huidige bewoners?

Er wordt lang om de hete brei heen gedraaid. Er wordt gedacht over allerlei maatregelen die wat GroenLinks betreft geen zoden aan de dijk zetten. Spitsverbod, eenrichtingsverkeer en een vrachtverbod op de bruggen, verlagen maximumsnelheid in de dorpen, herinrichten van de straten, nieuwe fietsbruggen over de Ringvaart, Park & Ride hubs buiten de dorpen, toeritdosering, enzovoort.

We willen vooral onze buren niet tegen ons in het harnas jagen. We spreken niet alleen over draagvlak binnen Haarlemmermeer maar ook over draagvlak bij onze buren. Waarom die fluwelen handschoentjes? Onze buren zijn niet zo voorzichtig. Wij kregen van onze buren de middenvariant door onze …. geduwd en alleen dank zij de provincie Noord Holland is dat niet doorgegaan. We moeten ons wel blijven afvragen waar wij het als Raad voor doen, waar wij voor zitten. Voor onze eigen inwoners, toch?

Wat GroenLinks betreft, en dit gaat echt helpen, mag er een grote dikke paal midden op de Hillegommerbrug en de Lisserbrug worden gezet die alleen wijkt voor de taxi, het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Alle onderzoeken ten spijt, het blijft aanmodderen als we niet een grote degelijk stap maken.

Bewoners kunnen lopend, op de fiets, e-fiets, speed-pedelec, bakfiets, scooter of paard naar de overkant. Doorgaand verkeer van en naar de bollenstreek en de A4 heeft niets te zoeken op een route door de dorpen. Doorgaand vrachtverkeer heeft daar helemaal niets te zoeken. Als je op de ene oever van de Ringvaart woont en je werkt aan de andere oever en je wil met de auto de Ringvaart over dan zoek je je weg via de N207, de Elsbroekerbrug of de N201, de Cruquiusbrug. En even kort door de bocht; een fileprobleem aan de overkant van de Ringvaart is niet een probleem van Haarlemmermeer.

Er zijn nogal wat knelpunten in Haarlemmermeer. De auto staat meer en meer in de file. We kunnen hiervoor asfalt gaan aanleggen om de auto te faciliteren maar dat is dweilen met de kraan open. Het is de bedoeling dat er 20.000 woningen in Haarlemmermeer gebouwd gaan worden. Als we voor wat betreft de mobiliteit alleen maar denken aan asfalt voor de auto dan hebben we over 5 tot 10 jaar weer hetzelfde gesprek over knelpunten.

Waarom spreken we als we het over bereikbaarheid hebben vaak alleen maar over de auto? Het OV en langzame verkeer wordt soms wel genoemd maar in de uitwerking ijlen deze flink na. Waarom is dat toch? Waarom niet het OV en het langzame verkeer meenemen in de definitie bereikbaarheid. We zouden veel sneller moeten kunnen schakelen met de Vervoerregio en de aanbieder van het openbaar vervoer om het OV snel en goed in de nieuwbouwlocaties te krijgen. En om dan even door te pakken, willen we met alle geweld asfalt neerleggen dan is voor nu het doortrekken van de N205 naar Lisserbroek voldoende.

HA die “H”

EEN Haarlemmermeer EEN Haarlemmermeer Haarlemmermeer 13-02-2020 18:28

H2, het chemische symbool voor waterstof

De ideeën over energie transitie kunnen aangepast worden met een verruimende blik naar waterstof.

De gemeente Heereveen is recent overgestapt naar deze schone brandstof die geen CO2 uitstoot kent.

Op www.hoogeveen.nl/waterstof wordt de vermeld hoe een volledige wijk is aangesloten op waterstof als alternatief voor het aardgas.

Waterstof kent alleen zuurstof en waterdamp als uitstoot waarmee dit het schoonste brandstof is die hierbij ook nog goedkoper is dan fossiele brandstoffen.

In het project Hoogeveen is een onderzoek gedaan, die in vergevorderd stadium is, waaruit blijkt dat oude dan wel bestaande wijken niet nodig is om veranderingen aan te brengen in bestaande infrastructuur.

Er kan gewoon gebruik gemaakt worden van bestaande gasleidingen.

“Waterstof kan met behulp van elektriciteit gemaakt worden uit water, dit proces heet elektrolyse. Bij het verbranden van waterstof ontstaat warmte zonder dat daar CO2 bij vrijkomt.

Als je voor het produceren van waterstof de elektriciteit gebruikt die duurzaam is opgewekt krijg je een CO2-neutrale energiebron.

Waterstof is veelbelovend op de lange termijn!

Aanpassingen die nodig zijn voor verwarmen met waterstof zijn onder meer het ontwikkelen van een nieuwe cv-ketel, of het aanpassen van de brander van bestaande ketels.

De universiteit van Leuven heeft in 2019 een presentatie gegeven over nieuwe zonnepanelen die naast elektrische stroom opwekken ook waterstof winnen uit waterdamp.

Dus uit de directe omgeving

https://nieuws.kuleuven.be/nl/2019/kuleuven-waterstofpaneel-martens-bosserez

Het is niet nodig om een afwachtende houding aan te nemen maar gebruik maken van gegevens en ervaringen van de Nederlandse gemeentes Hoogeveen, Rozenburg, Ameland en Goeree-Overflakkee.

De Engelse gemeente Leeds zal in 2026 volledig overgestapt zijn naar Waterstof.

Bron: www.stadszaken.nl/klimaat/energie/1864/stoken-op-waterstof-deze-5-gemeenten-doen-het-gewoon

Conclusie “toon initiatief en volg niet de zogenaamde alles wetende en onzin blatende kudde”.

vragen over verkeer problematiek Haarlemmermeer

PvdA PvdA Haarlemmermeer 09-01-2020 11:14

De PvdA constateert dat het nieuwe jaar is gestart met meerdere opmerkingen, constateringen en verwachtingen mbt verkeerszaken welke de gemeente Haarlemmermeer betreffen, gemaakt door haar samenwerkingspartners*.

Daar wil de PvdA de volgende vragen over stellen.

De projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie constateert dat bijna alle gemeenten geen verkeer veiligheidsplannen hebben. Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Bv het handhaven in 30 km gebieden is niet mogelijk wanneer een dergelijk plan ontbreekt. Zelfs de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weet niet om hoeveel gemeenten het gaat waar wel/geen van dergelijke plannen zijn.

De PvdA vindt verkeersonveiligheid niet toelaatbaar.

Verkeer slachtoffers zijn vooral inwoners uit de gemeente zelf. Deelnemers aan het verkeer kunnen zelf ook iets doen aan hun eigen veiligheid. Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland oproept om je aan de verkeersregels te houden. Echter wat doen wij als gemeente.

De PvdA heeft afgelopen jaar regelmatig aandacht gevraagd voor onveilige verkeer situaties. Situaties waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Waar naast gedrag van de verkeersdeelnemer wel degelijk de inrichting mee speelt. Ook zullen de komende tijd er nog diverse verkeerskundige plannen aankomen.

De PvdA heeft het college dan ook de volgende vragen gesteld :

Is het college bekend met het landelijk geconstateerde feit van het veelvuldig ontbreken van verkeerveiligheidsplannen Wat vindt u zelf van deze landelijke constatering. Kunt u aangeven of in de gemeente Haarlemmermeer verkeerveiligheidsplannen zijn ontwikkeld? Zo ja, voor welke plekken gelden deze inmiddels Hoe kijkt u bij de toekomstige verkeersontwikkelingen naar de verkeerveiligheid voor de verkeersdeelnemers Kunt u uitleggen hoe bij ontbreken van verkeerveiligheidsplannen u dit gaat oplossen

*20200106 Haarlemsdagblad gemeente nalatig in verkeer

Het bericht vragen over verkeer problematiek Haarlemmermeer verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Voorkom herhaling verkeerschaos in Badhoevedorp door afsluiting A10

VVD VVD Haarlemmermeer 08-11-2019 00:10

Vrijdag 1 november 2019 stond heel Badhoevedorp vast. Katrijn Kliphuis van de Haarlemmermeerse VVD roept de wethouder op om, bij een volgende afsluiting van de A10, maatregelen te nemen om de overlast op deze schaal te beperken.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/37197/voorkom-herhaling-verkeerschaos-in-badhoevedorp-door-afsluiting-a10

Niet alleen belemmerde de afsluiting van de A10 de doorstroom in Badhoevedorp, maar had ook gevolgen voor de veiligheid.

Klik hier voor de beelden van de vraag van Katrijn Kliphuis en de reactie van het college

Rotonde Assumburg

PvdA PvdA Haarlemmermeer 16-05-2019 10:22

Recent heeft de PvdA vragen gesteld aan het college over de afsluitingen rondom Assumburg omdat daar bouwactiviteiten zijn nabij het KSH en het Spectrum. Assumburg zelf is afgesloten en een omleidingsroute is aangegeven.

In de praktijk blijken vele fietsers tegen de richting in de rotonde daar te gebruiken, men kiest vaak voor de kortste route wat niet altijd veilig blijkt te zijn. Hierover hebben we bijgaande vragen over gesteld op 15 april 20190415 SV PvdA betreffende afsluiting Assumburg

Het college heeft de vragen thans beantwoord 20190515 3039337 ASV PvdA over de afsluiting Assumburg . Wij zijn blij met de aandacht en het gaan plaatsen van een Smiley die de aandacht op de situatie nog eens extra vestigt. Net als het college zal de PvdA ook de situatie aldaar blijven monitoren

Het bericht Rotonde Assumburg verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

afsluiting Assumburg

PvdA PvdA Haarlemmermeer 15-04-2019 20:58

In de raadsvergadering van 17 januari heeft de PvdA actualiteitsvragen gesteld over de afsluitingen rondom Assumburg. Dit in verband met de bouwactiviteiten aldaar, terwijl de KSH en het Spectrum wel gewoon bereikbaar dienen te zijn voor scholieren en andere gebruikers en omwonenden. Het college heeft de raad toegezegd dat bewoners en de gemeenteraad eerst geïnformeerd zouden worden als Assumburg zou worden afgesloten.

Inmiddels is door het college over de afsluiting van Assumburg tussen Altenburg en de Katholieke Scholen Gemeenschap (KSH) in de Hoofddorpse wijk Toolenburg met de raad gecommuniceerd dmv een brief d.d. 19 maart. Daarin heeft het college het proces en de uiteindelijke sluiting per 22 maart jl. toegelicht. Daarin is ook de omleidingsroute aangegeven.

Er wordt uitgegaan van een afsluiting gedurende 2 jaar.

Op 27 maart zijn de inwoners ingelicht dmv een inloopavond. Dit is wel achteraf gebeurd en niet vooraf.

De PvdA wil graag dat veiligheid van de weggebruikers en de inwoners van de wijk voor op staat. In dat kader staan we dan ook achter de tijdelijke afsluiting. Echter de werkelijkheid is weerbarstig.

Zoals we weten, kiest de fietser vaak voor de kortste weg en niet altijd voor de meest veilige weg. Ook als dat tegen het verkeer ingaat. Wat dus ook zeer frequent gebeurt.

Daarom heeft de PvdA nogmaals gevraagd om de praktijk van de huidige routes op veiligheid voor met name de fietsers te bekijken.

De PvdA verzoekt het college de huidige omleidingsroute op verkeersveiligheid voor fietsers te controleren en zo nodig deze route bij te stellen. Waarbij nadrukkelijk de situatie bij de rotonde wordt meegenomen.

Het bericht afsluiting Assumburg verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.